Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D print wagons: de benodigde onderdelen door Frits C
Vandaag om 14:35:00
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:23:55
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door BertOK
Vandaag om 14:23:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:52:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
ESU V5 Decoder setting door Ben
Vandaag om 11:23:27
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 10:56:58
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
  

Auteur Topic: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)  (gelezen 17449 keer)

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2007, 15:09:21 »
Martijn heeft al mooie foto's geplaatst en Chris zal dat ook nog wel doen op de Groterdam site dus voldoende plaatjes! Ik vind het Buffetrijtuig een erg geslaagd model en zie dan ook al uit naar de restauratierijtuigen. Op de site van Brekelmans wordt overigens ook een MU-s van LSM vermeld maar op de site van LSM heb ik daar niets over kunnen vinden.

Jon, volgens mij zijn de Bcvmh rijtuigen van LSM met wat zoeken en snuffelen in diverse winkels nog wel te vinden hoor. Ik bestel al jaren via internet (niet alleen modelspoor) en er is nog nooit iets mis gegaan. Even afkloppen maar ik zou het toch eens proberen als ik jou was. Kan je veel tijd en geld schelen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2007, 15:33:29 »

Bron: http://www.lsmodels.com

De slaaprijtuigen type MUn staan aangekondigd in de catalogus 2006/2007 op de site van LS models.

Martijn

NB. Op m'n website binnenkort een stukje over de 'juiste' benaming van deze slaaprijtuigen (MUn, MUs). Is namelijk nogal een punt van discussie onder de liefhebbers.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2007, 15:47:18 door martijnhaman »

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2007, 16:10:09 »
Ik ben erg benieuwd naar je stukje over de MUs en MUn! Nu wil ik niet al te veel op de zaken vooruit lopen maar als ik e.e.a. op je site goed heb begrepen zijn de type MUs verbouwde type M rijtuigen. De type MUn daarentegen zijn nieuw gebouwd door Wagon Lits en niet afgeleid van type M? Klopt dat?

LSM ontwikkelt dus een model van de MUn en niet van de op de site van Brekelmans aangekondigde MUs?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2007, 16:38:08 »
Het slaaprijtuig dat aangekondigd wordt op de site van Brekelmans en het rijtuig op de site van LS models betreffen hetzelfde type rijtuig. De benaming van dit type slaaprijtuigen (maar ook van andere) verschilde per land/maatschappij.

Even uitgaande van de benaming die NS Internationaal aanhield (en die ik gebruik op m'n website) klopt hetgeen je samenvat.

Martijn

WagonsLits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #34 Gepost op: 18 November 2007, 12:44:11 »
Over de benaming:

Ik kan mij herinneren dat de directie van Wagons Lits Nederland deze wagen bij de ingebruikname "MUs" doopte, waarbij de letter S een verwijzing naar de SUITE was.


AE

WagonsLits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #35 Gepost op: 18 November 2007, 13:04:23 »
Trouwens over het buffetrijtuig:
De bespreking door Chris laat de bar zien in het rijtuig:


Maar volgens mij zag die bar er in Nederland heel anders uit:

Een bar met ronde vormen (dat afgesloten kon worden met een rolsysteem)


groeten,
AE

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #36 Gepost op: 18 November 2007, 13:10:22 »
Hmm, ik heb het stukje m.b.t. de MUn eens gelezen. Eigenlijk was ik van plan om mijn nachtrein Amsterdam - Praag (trein 370, anno 2001) te voorzien van zo'n MUn en een AB30. Maar uit het stukje kan ik niet opmaken dat die MUn ook gebruikt werden voor deze trein. Kan de MUn ook in deze trein mee, of moet ik echt een ander slaaprijtuig nemen? Nog een AB30 zie ik niet zitten (hoe bonter, hoe beter) en twee gemoderniseerde MU-rijtuigen gebruik ik al in mijn Autoslaaptrein, dus die vallen vanwege de voorkeur aan een zo verschillend mogelijk wagenpark af.

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #37 Gepost op: 18 November 2007, 13:17:22 »
Ben wel benieuwt Martijn, zou leuk zijn met de AB-30's in één trein.

@Edwin: Ben erover na aan het denken, maar heb toch liever het model in handen in een winkel of een beurs. Zijn toch redelijke bedragen. Maar als ze nog in winkels te vinden zijn. Ik sta open voor sugesties, heb nu ruim 20 winkels afgebeld, helaas alles zonder resultaat. (voor de set)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(nog steeds geen teken van leven van het Buffet rijtuig :( )


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #38 Gepost op: 18 November 2007, 13:20:37 »
Ik kan mij herinneren dat de directie van Wagons Lits Nederland deze wagen bij de ingebruikname "MUs" doopte, waarbij de letter S een verwijzing naar de SUITE was.

Klopt, en NS Internationaal noemde het type MUn. Zie daar de verwarring.

Martijn

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2007, 21:43:13 »
Goedenavond,

Vanochtend in Arnhem bij Wentink Hobby (grootte winkel), de gereserveerde LSM 44 012 gaan halen. (hebben nog stuk of 5 liggen daarzo)
Loop ik een rondje door de winkel zie ik ineens de LSM 44 011 set staan! Dus heb nu 3 rijtuigen hier thuis staan!, hoop dat buffet ook van de week binnenkomt.

Dan op zoek naar een AB-30 rijtuig. (MU rijtuig wacht ik tot LSM nieuwe versies uitbrengt, ze hadden daar 2 Rivarossie Mus liggen(verschillende bedrijfsnummers))

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(Is blij met aanwinsten)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #40 Gepost op: 30 December 2007, 13:34:03 »
Voor achter mijn 1800 wil ook ik graag een CNL setje samenstellen wat een beetje realistisch overkomt. Het moet bestaan uit een stuk of 8 rijtuigen (dat is lang genoeg). Wat is hiervoor geschikt?

Ik zie dat LSM speciale CNL sets uitbrengt:

49 001 Bcvmh + Bcvmh
49 002 WLABm + Bvcmz
49 003 WLBm + Bvcmz
49 004 WLABm + Bvcbmz
49 005 Bcdvmz + WRm

Ook had ik een andere sets gezien
40 011 2 x Bcvmh slaaprijtuigen
40 012 Bcmvh slaaprijtuig
40 013 Bcvmh slaaprijtuig met zonnebloemlijn
40 015 Couchetterijtuig EETC
40 016 Couchetterijtuig EETC

Zijn deze ook te gebruiken voor een CNL? Is het mogelijk om rijtuigen met NS logo te gebruiken? Ik dacht zelf van niet eigenlijk

Zoals gezegd moet het een beetje realistisch zijn... Heb al gezocht op internet en op dit forum maar kom niet echte samenstellingen van CNL tegen
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 13:48:41 door Lars. Reden: iets vergeten »
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #41 Gepost op: 30 December 2007, 13:56:00 »
Af en toe komt een korte of te korte CNL wel eens voor zoals deze:

CNL319
5-12-2006

NSR1763
WLABm171   06-90307-8
Bvcmbz249.1 59-90026-5
BDcm            09-90407-3
Bpm             09-90500-5
WRmbz138.1 88-91008-7
WLABm171   06-90300-3
Bvcmbz249.1 59-90021-6
BDcm            09-90408-1
Bpm              09-90508-8

Of toen ene tijdje terug het München deel in Duitsland was blijven steken en Amsterdam s'morgens niet berijkt had. Toen kon uiteraard alleen het Zürich deel rijden vanuit Amsterdam de rest kwam er in Köln bij:

CNL40319
3-10-2007

NSR1833
WLABm171   06-90314-4
WLABm171   06-90300-3
BDcm            09-90411-5
Bvcmbz249.1 59-90026-5
Bvcmz248      50-91028-9
Bpm              09-90505-4

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"