Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:05:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door eichddraig
Vandaag om 20:04:29
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)  (gelezen 17408 keer)

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2007, 15:09:21 »
Martijn heeft al mooie foto's geplaatst en Chris zal dat ook nog wel doen op de Groterdam site dus voldoende plaatjes! Ik vind het Buffetrijtuig een erg geslaagd model en zie dan ook al uit naar de restauratierijtuigen. Op de site van Brekelmans wordt overigens ook een MU-s van LSM vermeld maar op de site van LSM heb ik daar niets over kunnen vinden.

Jon, volgens mij zijn de Bcvmh rijtuigen van LSM met wat zoeken en snuffelen in diverse winkels nog wel te vinden hoor. Ik bestel al jaren via internet (niet alleen modelspoor) en er is nog nooit iets mis gegaan. Even afkloppen maar ik zou het toch eens proberen als ik jou was. Kan je veel tijd en geld schelen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2007, 15:33:29 »

Bron: http://www.lsmodels.com

De slaaprijtuigen type MUn staan aangekondigd in de catalogus 2006/2007 op de site van LS models.

Martijn

NB. Op m'n website binnenkort een stukje over de 'juiste' benaming van deze slaaprijtuigen (MUn, MUs). Is namelijk nogal een punt van discussie onder de liefhebbers.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2007, 15:47:18 door martijnhaman »

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2007, 16:10:09 »
Ik ben erg benieuwd naar je stukje over de MUs en MUn! Nu wil ik niet al te veel op de zaken vooruit lopen maar als ik e.e.a. op je site goed heb begrepen zijn de type MUs verbouwde type M rijtuigen. De type MUn daarentegen zijn nieuw gebouwd door Wagon Lits en niet afgeleid van type M? Klopt dat?

LSM ontwikkelt dus een model van de MUn en niet van de op de site van Brekelmans aangekondigde MUs?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2007, 16:38:08 »
Het slaaprijtuig dat aangekondigd wordt op de site van Brekelmans en het rijtuig op de site van LS models betreffen hetzelfde type rijtuig. De benaming van dit type slaaprijtuigen (maar ook van andere) verschilde per land/maatschappij.

Even uitgaande van de benaming die NS Internationaal aanhield (en die ik gebruik op m'n website) klopt hetgeen je samenvat.

Martijn

WagonsLits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #34 Gepost op: 18 November 2007, 12:44:11 »
Over de benaming:

Ik kan mij herinneren dat de directie van Wagons Lits Nederland deze wagen bij de ingebruikname "MUs" doopte, waarbij de letter S een verwijzing naar de SUITE was.


AE

WagonsLits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #35 Gepost op: 18 November 2007, 13:04:23 »
Trouwens over het buffetrijtuig:
De bespreking door Chris laat de bar zien in het rijtuig:


Maar volgens mij zag die bar er in Nederland heel anders uit:

Een bar met ronde vormen (dat afgesloten kon worden met een rolsysteem)


groeten,
AE

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #36 Gepost op: 18 November 2007, 13:10:22 »
Hmm, ik heb het stukje m.b.t. de MUn eens gelezen. Eigenlijk was ik van plan om mijn nachtrein Amsterdam - Praag (trein 370, anno 2001) te voorzien van zo'n MUn en een AB30. Maar uit het stukje kan ik niet opmaken dat die MUn ook gebruikt werden voor deze trein. Kan de MUn ook in deze trein mee, of moet ik echt een ander slaaprijtuig nemen? Nog een AB30 zie ik niet zitten (hoe bonter, hoe beter) en twee gemoderniseerde MU-rijtuigen gebruik ik al in mijn Autoslaaptrein, dus die vallen vanwege de voorkeur aan een zo verschillend mogelijk wagenpark af.

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #37 Gepost op: 18 November 2007, 13:17:22 »
Ben wel benieuwt Martijn, zou leuk zijn met de AB-30's in één trein.

@Edwin: Ben erover na aan het denken, maar heb toch liever het model in handen in een winkel of een beurs. Zijn toch redelijke bedragen. Maar als ze nog in winkels te vinden zijn. Ik sta open voor sugesties, heb nu ruim 20 winkels afgebeld, helaas alles zonder resultaat. (voor de set)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(nog steeds geen teken van leven van het Buffet rijtuig :( )


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #38 Gepost op: 18 November 2007, 13:20:37 »
Ik kan mij herinneren dat de directie van Wagons Lits Nederland deze wagen bij de ingebruikname "MUs" doopte, waarbij de letter S een verwijzing naar de SUITE was.

Klopt, en NS Internationaal noemde het type MUn. Zie daar de verwarring.

Martijn

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2007, 21:43:13 »
Goedenavond,

Vanochtend in Arnhem bij Wentink Hobby (grootte winkel), de gereserveerde LSM 44 012 gaan halen. (hebben nog stuk of 5 liggen daarzo)
Loop ik een rondje door de winkel zie ik ineens de LSM 44 011 set staan! Dus heb nu 3 rijtuigen hier thuis staan!, hoop dat buffet ook van de week binnenkomt.

Dan op zoek naar een AB-30 rijtuig. (MU rijtuig wacht ik tot LSM nieuwe versies uitbrengt, ze hadden daar 2 Rivarossie Mus liggen(verschillende bedrijfsnummers))

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(Is blij met aanwinsten)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #40 Gepost op: 30 December 2007, 13:34:03 »
Voor achter mijn 1800 wil ook ik graag een CNL setje samenstellen wat een beetje realistisch overkomt. Het moet bestaan uit een stuk of 8 rijtuigen (dat is lang genoeg). Wat is hiervoor geschikt?

Ik zie dat LSM speciale CNL sets uitbrengt:

49 001 Bcvmh + Bcvmh
49 002 WLABm + Bvcmz
49 003 WLBm + Bvcmz
49 004 WLABm + Bvcbmz
49 005 Bcdvmz + WRm

Ook had ik een andere sets gezien
40 011 2 x Bcvmh slaaprijtuigen
40 012 Bcmvh slaaprijtuig
40 013 Bcvmh slaaprijtuig met zonnebloemlijn
40 015 Couchetterijtuig EETC
40 016 Couchetterijtuig EETC

Zijn deze ook te gebruiken voor een CNL? Is het mogelijk om rijtuigen met NS logo te gebruiken? Ik dacht zelf van niet eigenlijk

Zoals gezegd moet het een beetje realistisch zijn... Heb al gezocht op internet en op dit forum maar kom niet echte samenstellingen van CNL tegen
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 13:48:41 door Lars. Reden: iets vergeten »
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2980
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #41 Gepost op: 30 December 2007, 13:56:00 »
Af en toe komt een korte of te korte CNL wel eens voor zoals deze:

CNL319
5-12-2006

NSR1763
WLABm171   06-90307-8
Bvcmbz249.1 59-90026-5
BDcm            09-90407-3
Bpm             09-90500-5
WRmbz138.1 88-91008-7
WLABm171   06-90300-3
Bvcmbz249.1 59-90021-6
BDcm            09-90408-1
Bpm              09-90508-8

Of toen ene tijdje terug het München deel in Duitsland was blijven steken en Amsterdam s'morgens niet berijkt had. Toen kon uiteraard alleen het Zürich deel rijden vanuit Amsterdam de rest kwam er in Köln bij:

CNL40319
3-10-2007

NSR1833
WLABm171   06-90314-4
WLABm171   06-90300-3
BDcm            09-90411-5
Bvcmbz249.1 59-90026-5
Bvcmz248      50-91028-9
Bpm              09-90505-4

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"