Dit is op te lossen door de schakelvolgorde te veranderen. Als je de schakelvolgorde bij "Geel" verandert naar '2, 1, 3" dan ben je die rode led tussendoor kwijt.
Hallo Silvester,Mijn "trucje" werkt alleen voor seinen zonder cijferbak...Het tussenbeeld groen-knipper ontstaat tijdens de overgang van geel (RGR) naar groen (GRR). Gedurende korte tijd is daar GGR actief: groen-knipper met cijfer. Aangezien je geen cijferbak aangesloten hebt zie je alleen groen-knipper. Voor seinen zonder cijferbak en alleen de seinbeelden rood/geel/groen (dus RRR/RGR/GRR)kun je het onderstaande doen:1. Plaats een diode tussen de 3e (groen) en 4e (cijferbak) aansluiting, en wel zo dat dat de diode geleidt van 3 naar 4. Dit heeft tot effect dat groen niet meer knippert bij GGR. De overgang van geel naar groen verloopt nu vloeiend.2. Verander de schakelvolgorde voor geel (RGR) in koploper als volgt: [2e adres] GROEN , [1e adres] ROOD , [3e adres] ROOD. Hierdoor ontstaat bij het schakelen van groen naar geel ipv het tussenbeeld RRR (rood) het tussenbeeld GGR dat door de bovengemelde diodeschakeling het seinbeeld groen oplevert: de overgang van groen naar geel verloopt nu ook vloeiend.
Ook Groen naar Rood via Geel zal nooit lukken met Koploper, omdat er tussen Groen en Rood maar 1 verschil is in de adressen. Je gaat er dus altijd meteen naartoe.
Bestaat er in Koploper geen enkele mogelijkheid om bij een te ondernemen actie "zet sein op rood" dit sein eerst op geel te zetten, even te wachten en vervolgens dit sein pas op rood te zetten? En andersom voor "zet sein op groen": eerst op geel, even wachten en daarna pas op groen...Zo'n "trucje" zou toch mogelijk moeten zijn om het via geel af laten vallen van een P-sein na te bootsen.
Ik heb hier nu de opstelling Koploper -> IB2 -> 4018 en daar ga ik eens uitgebreid mee spelen. Als ik nog iets nuttigs heb gevonden, zal ik dat hier melden
@Silvester:Zou je de test nog een keer willen herhalen met een rustperiode van 0 (nul) millisec en een default bekrachtigingstijd voor de seinen van 10 millisec?
Ik heb het net getest. Met deze instelling zijn we volledig terug bij af.
Algemeen 0 millisec.Seinen 0 millisec.Wissels 100 millisec.
Deze veelzijdigheid heeft ook een keerzijde: Beginnende, elektrotechnisch iets minder onderlegde gebruikers lopen het risico snel het overzicht kwijt te raken en zien “door de bomen het bos niet meer”.
Als ik een dagje vrij heb, wil ik je best komen helpen met de OC32