3 x 20 2 x 30 of 20 + 40 zal qua gewicht elkaar niet zoveel ontlopen.Niet elke container die vervoerd word is beladen
Maar eigenlijk is het allemaal lulkoek, een brug is natuurlijk niet geschikt om maar 1 vrachtwagen tegelijk toe te laten. Er staan ook wel eens files op een brug en de ontwerpers zijn heus wel uitgegaan van wat er op zo'n moment maximaal op een brug moet kunnen staan en dan ook nog 1m sneeuw erop en windkracht 12...
Ik heb er verder geen verstand van, maar als ik het bericht van SK goed lees, dan gaat het ook niet over de aslast, maar over het totale gewicht van de LZV als die zich tussen twee ophangpunten van een brug of viaduct bevindt.
Reactie op het bericht van Sobat Kras:En beetje treurig dat Eurlings, nota bene de positieve resultaten van de praktijktest voor zich hebbende, zich aan europese ontwikkelingen (welke dan?) wil aansluiten. In Duitsland is de diskussie over LZV's al enige tijd gaande, en hebben politiek en media er een uiterst negatief beeld van gemaakt. Zo wordt er vanuit gegaan dat de "monstertrucks" binnen no-time de hele infrastruktuur zullen vernietigen (!) en ze onophoudelijk zware ongevallen zullen gaan veroorzaken... Dat alleen maar chauffeurs, die er een extra certificaat voor hebben gehaald, met een LZV de weg op mogen en daarnaast al minstens 5 jaar rijervaring moeten hebben weet nagenoeg niemand. Ook wordt de aslast niet hoger, dus helaas voor de media: geen spektakulaire plaatjes van instortende bruggen. 50 ton op 16,5 m geeft een meterlast van 3,03 t/m, bij 60 ton op 25m is de meterlast nog maar 2,4 t/m. Als er een ingenieursbureau ingeschakeld moet worden om een simpel rekensommetje voor de hoge heren te doen, dan zegt dat misschien wel iets over de kwaliteiten van onze bewindsvoerders.
21 november 2007 - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de ecocombi gedeeltelijk vrij baan gegeven. In de afgelopen periode hebben TNT Post en andere bedrijven deze extra lange vrachtauto uitgebreid getest. Het gebruik van de ecocombi leidt tot een geringere belasting van het milieu. De ecocombi is een vrachtwagencombinatie van maximaal 25,25 meter lang, tegen 18,75 meter voor een gewone combinatie. Een deel van de beperkingen die gelden voor de ecocombi zijn eind november vervallen verklaard. Transport en Logistiek Nederland verwacht dat het aantal ecocombi's nu snel zal toenemen. Volgens de branchevereniging en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal het gebruik van de extra lange combinaties leiden tot een kleiner wagenpark. Omdat er per rit meer wordt vervoerd, zal het aantal ritten verminderen.[KNIP]Volgens de vervoerders neemt het brandstofverbruik bij de ecocombi's – ondanks de grotere lengte – nauwelijks toe. Ervaringen met de ecocombi wijzen uit dat de brandstofbesparing per eenheid vervoerd gewicht toeneemt tot 30 procent. Terwijl de totale uitstoot van CO2 zou dalen met 2 tot 8 procent. bron: Transport, Trouw