Zo staat het er inderdaad. Maar, als de belasting van een LZV nu echt te hoog zou zijn voor de bruggen, dan had men voor die praktijktest die 60 ton toch ook nooit toegestaan?Het wekt de indruk dat Eurlings, om welke reden dan ook, het hele LZV-verhaal probeert terug te draaien en daarvoor naar argumenten zoekt. Ter illustratie: een zandwagen van 50 ton kan makkelijk onder de 10m lengte blijven. Reken maar uit wat voor belasting een brug heeft, als er twee achter elkaar in een file staan..
Wat weer niet wordt vertelt is dat Nederland een disproportioneel groot aandeel heeft in het wegvervoer binnen Europa en dat de vervoerslobby (lees: vrachtwagenslobby) meteen op de achterste poten staat zodra er ook maar een zweem van beperkingen is. En de Nederlandse transportlobby krijgt altijd haar zin, "vanwege het grote belang voor de Nederlandse economie". Hier is een publicatie van het CBS te vinden; kijk zo rond pagina 53.
Wat ook niet verteld wordt is dat Railion de marktleider in spoorvervoer in Europa is en helemaal niet aan het wachten is op grotere en zwaardere vrachtwagens. En de Duitse overheid heeft via-via nog steeds alle aandelen in handen. En we willen toch geen schade aan de Duitse economie door Nederlandse vrachtwagens.Alle Kyoto- en Bali-afspraken ten spijt, het is nog steeds de economie die bepaalt wat er op de weg en het spoor rondrijdt. En het Nederlandse spoorvervoer stelt, naar Europese maatstaven, nogal weinig voor - precies om die reden.
Jawel, maar waarom zou je het brandstofgebruik van die 53-voeters alleen vergelijken met andere vrachtwagens? Als de LZV ertoe leidt dat er meer vracht per vrachtwagen wordt vervoerd, en dat zal de bedoeling van de vrachtwagenlobby zijn, dan is het milieueffect al een stuk ingewikkelder.En dat er andere voertuigen zijn die zo nu en dan een zware belasting uitoefenen zal best. De kern is dat het bij het toelaten van de LZV vaker relatief zware wagens tussen de ophangpunten verschijnen dan nu het geval is. En slijtage wordt exponentieel groter bij de toename van het gewicht.
@ Henk: een vol beladen LZV is natuurlijk zwaarder dan een gewone vrachtwagen met dezelfde lading, omdat de LZV ongeveer 1,5 gewone vrachtwagen is. Maar, en dat wordt wel eens vergeten: het gewicht wordt ook over een anderhalve keer zo grote afstand verdeeld. Onder de streep veranderen de aslast en het metergewicht (kriterium bij bruggen) niet. Wel verminderen het aantal voertuigbewegingen, want 2 LZV's zijn immers gelijk aan 3 gewone vrachtwagens.