Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?  (gelezen 22162 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #45 Gepost op: 12 November 2016, 21:12:57 »
Komen hier dan ook kunststof bielzen

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #46 Gepost op: 12 November 2016, 21:39:28 »
Hoi Dennie,

Simpelveld onderhoudswerkzaamheden  aan de wissels worden gewoon houten bielzen gebruikt.
Men wil dit emplacement in de oude glorie laten ook na de vernieuwing van de wissels.

mvg

gr. Jo

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #47 Gepost op: 07 December 2016, 22:20:00 »
Voor degene die even een uurtje niks te doen hebben:
- U gaat naar www.klassiekebeveiliging.com
- U klikt links op "Film"
- U scrollt helemaal naar beneden

Daar staan 3 filmpjes over spoorwegbeveiliging in Nederland, waarvan ongeveer 40 minuten in totaal over klassieke beveiliging gaat, inclusief allerlei speciale constructies etc.

Veel kijkplezier!
« Laatst bewerkt op: 07 December 2016, 22:23:17 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #48 Gepost op: 08 December 2016, 16:10:27 »
had ze inderdaad al gezien. Hele leuke beelden  (y)

dirkjan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #49 Gepost op: 16 March 2017, 19:32:06 »


Woensdag 26 april organiseert ZLSM de Seinwezendag 2017. Ieder die geïnteresseerd is in de klassieke beveiliging is van harte uitgenodigd. Tijdens deze Seinwezendag zullen we een uitgebreide blik achter de schermen geven van het seinwezen bij de ZLSM. We hebben speciaal voor een doordeweekse dag gekozen (in het vakantieseizoen), aangezien niet iedereen Zuid-Limburg kan halen op een zondagochtend :)

Het programma begint om 10u met ontvangst op station Simpelveld met koffie (of thee) en een stuk Limburgse vlaai. Na de presentatie over klassieke seinen en verschillende blokstelsel gaan we de vier posten bezoeken. Je krijgt daar ook de kans om het een en ander te bedienen en van dichtbij te bekijken.

Opgave en info via seinwezendag [at] gmail [punt] com.

Als je wilt, kun je vermelden dat je dit via BNLS hebt gevonden, dan kunnen we misschien weer een BNLS-groep maken (y) Valt er onderweg nog genoeg te kletsen ;D

We vragen een financiële bijdrage van de deelnemers om de kosten te dekken (€20,- per deelnemer). Koffie/thee, vlaai en een lunch zitten hier ook bij inbegrepen, evenals een rit met de (stoom)trein. De bijdrage kan op woensdag 26 april bij aankomst contant worden voldaan.

De posten zullen allemaal bemand zijn die dag. En er zullen vrijwilligers van de ZLSM zijn om de presentatie te houden, de groep te begeleiden en uitleg te geven.
Vriendelijke groet, Servé.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #50 Gepost op: 18 March 2017, 18:44:36 »
Top initiatief  (y) Ik heb me opgegeven!
met vriendelijke groet, Jesse

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #51 Gepost op: 18 March 2017, 20:49:47 »
Leuk :D Vorig jaar was een groot succes. Dit jaar maken we de groepjes iets kleiner (8 ipv 10 personen), maar zo kunnen we hopelijk nóg meer laten zien. Er wordt nog hard gewerkt om nieuwe borden en zelfs seinen te plaatsen.
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2017, 09:22:21 »
Ik zie dat ik een beetje achterlig qua updates... Op Facebook is het wel up-to-date maar hier nog niet. Even een inhaalslag maken dus!


Altijd handig zo'n lorrie, scheelt rugklachten...


Hij is niet meer nodig, dus wordt als eerste afgekoppeld.


Metaal even opboren met de magneetboor. Eerst inkwasten met olie...


... en dan boren!


Eerst even proefpassen en dan het hout handmatig "boren".


Ondertussen ben ik begonnen met het losmaken van de trekdraadogen, want...


... deze waren in de loop der jaren flink afgesleten.


Als het nieuwe ook aan de trekdraad vast zit, wordt deze opnieuw gewoeld met ijzerdraad.


en vervolgens weer vast gesoldeerd.


Even een kiekje tussendoor...


Overzicht van de werkplaats (wissel 22).


Ondertussen zit de wisselsteller al gefixeerd.


Ja, ik doe ook nog wel eens wat behalve foto's maken... Sleufje graven voor de trekdraadkoker.


Sleufje klaar.


En dan is dit het eindresultaat.


Nog even een overzicht van de diverse werkzaamheden..


En dan met een overvolle lorrie weer terug naar de werkplaats.
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #53 Gepost op: 04 April 2017, 10:41:31 »
Geinig om te zien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #54 Gepost op: 04 April 2017, 11:58:19 »
Altijd interessant om te zien :)

Alleen een vraag, die wissel heeft aan 1 kant een wisselsteller, maar wat zit er aan de andere kant aan vast gemonteerd?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #55 Gepost op: 04 April 2017, 12:21:15 »
Dat is het grendel. Een grendel controleert of het wissel in de goede stand ligt en of het ook aanligt tegen de spoorstaaf. Bij een afwijking van 3mm kán ontsporen... Liever niet  ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #56 Gepost op: 04 April 2017, 12:45:02 »
Aah zo, op die manier. Dat grendel word dan ook weer bediend vanuit het seinhuis en legt dus het wissel mechanisch vast en zal een voorwaarde van je rijweg zijn?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #57 Gepost op: 04 April 2017, 13:23:47 »
Jij snapt 'm ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #58 Gepost op: 04 April 2017, 14:27:23 »
Zeer bekende werkzaamheden. Jaren lang gedaan.

Gr. Bert Senden.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #59 Gepost op: 04 April 2017, 23:20:36 »
Old memories.... :)

Mvg,

Tis
********