BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Servé op 12 mei 2016, 11:01:11

Titel: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 12 mei 2016, 11:01:11
Hoe werkt nu zo’n mechanisch seinhuis?

Dat is een vraag die al wat vaker gesteld is en ik ga proberen dat nu uit te leggen 8) Als voorbeeld heb ik Post 2 te Simpelveld (Spv) gepakt aangezien dit de enige post is die nog origineel is en er geen concessies zijn gedaan m.b.t. het gebruikte blokstelsel etc. Dit is het seinhuis:

(http://klassiekebeveiliging.com/Foto/seinhuis/Post%25202%2520x1%2520klein.jpg) (http://klassiekebeveiliging.com/Foto/seinhuis/Post%25202%2520x1%2520klein.jpg)

Daarin staat het volgende bloktoestel:

(http://i.imgur.com/Lgy5N7H.jpg) (http://i.imgur.com/Lgy5N7H.jpg)
(Eigen foto)

(http://klassiekebeveiliging.com/bloktoestel/blok%20postII%20trans.gif) (http://klassiekebeveiliging.com/bloktoestel/blok%20postII%20trans.gif)

(Bron: KlassiekeBeveiliging.com)

Het geheel is opgebouwd uit 4 delen, van onderaf gezien:
- Het handelgedeelte
- De linialenkast
- De blokkast
- Het bord met wekkers en de ophanging

Het Handelgedeelte

In het handelgedeelte wordt alles bediend waar Post 2 verantwoordelijk voor is. dit gebied is te zien op het volgende kaartje:

(http://klassiekebeveiliging.com/wegleer/Spv%20Wegleer.gif) (http://klassiekebeveiliging.com/wegleer/Spv%20Wegleer.gif)
(Bron: KlassiekeBeveiliging.com)

Rechts staat Post 2 getekend. Deze bedient alles aan de west-zijde van het emplacement (op het kaartje de rechts van de perrons). De handels hebben allemaal een plaatje met een bepaalde kleur. Dit geeft de functie van het handel weer.
- Rood = (Rangeer)seinen
- Geel = Overweg
- Wit = Wissels
- Groen = Grendels

De eerste drie zijn wel duidelijk, maar het grendel heeft wat uitleg nodig. Een grendel controleert of het wissel in de goede stand ligt en of het ook áánligt. Bij een afwijking van 3 millimeter kán een trein de verkeerde kant op gaan. Meer info over het grendel is hier (http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_grendel.htm) te vinden. Hier (http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_handel.htm) is meer info te vinden over handels in het algemeen.


De Linialenkast

Boven op het handelgedeelte ligt de linialenkast. Dit is het hart van de hele beveiliging en zorgt ervoor dat er geen tegenstrijdige handelingen mogelijk zijn. De linealen worden bediend door de krukjes. Als een krukje een liniaal bedient, probeert deze liniaal de desbetreffende handels te blokkeren door er een pin in te duwen. Als er een handel niet goed staat, kan de pin niet in het gat vallen, en zal het krukje niet in zijn eindstand komen, waardoor de rijweg niet vastgelegd wordt. Zelf weet ik er het fijne niet van af, maar hier (http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_linealenkast.htm) is er veel meer info over te vinden. Wat wel nog opvallend is aan de tweede foto, is dat er 2 (1 zit achter het handel dat omhoog staat) bordjes "Gevaar" hangen aan 2 krukjes. Deze krukjes zijn de rijwegen van/naar Wijlre op/van spoor 1. Op dat moment was het zo dat er een tweetal wagens op spoor 1 gestald stonden. Als herinnering worden er dan bordjes met "Gevaar" opgehangen, zodat de seinhuiswachter weet dat er iets staat of iets aan de hand is (werkzaamheden o.i.d.).

Het bloktoestel

Boven op de linialenkast staat het bloktoestel. Dit zorgt voor de elektrische verbinding met andere seinhuizen en de mechanische koppeling met de linialenkast. Er bestaan 2 soorten vensters, wisselstroom en gelijkstroomvensters. Gelijkstroomvensters worden door de trein bediend, d.m.v. een geïsoleerd stuk spoor. Wisselstroomvensters worden door andere seinhuizen bediend. Hier (http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_venster.htm) wordt uitgelegd hoe het wisselstroomvenster werkt, zelf heb ik hier geen kaas van gegeten... De opdrachten van de treindienstleider (Post T) komen via het bloktoestel binnen en de seinhuiswachter kan ook bepaalde uitgevoerde handeling terugmelden aan de treindienstleider. Als we even terug gaan naar deze foto:

(http://i.imgur.com/Lgy5N7H.jpg) (http://i.imgur.com/Lgy5N7H.jpg)
(Eigen foto)

Op de bovenste bordjes staat de opdracht van de treindienstleider en op de onderste bordjes staat welke handeling er uitgevoerd moet worden. Boven de bordjes zit een venster. Dit venster verandert van kleur op het moment dat er een opdracht binnenkomt. De normale stand van het venster is de kleur die aangegeven is op de linksonder aangebrachte zegelpen. Als je kop van die pen Rood is, is de normale stand van het venster Rood. Links naast het venster is ook nog een witte pijl aangebracht. Als deze linksonder zit, betekent dit dat het venster eerst gegeven moet worden door een ander seinhuis, voordat de seinhuiswachter dit venster kan bedienen. Als de pijn linksboven zit, betekent dit dat de seinhuiswachter dit venster eerst moet geven voordat dit bediend kan worden door een ander seinhuis.
Boven de vensters zit de knop waarmee het venster bediend kan worden. Op deze knop kan eventueel ook nog een sper op zitten:

(http://i.imgur.com/ZoM5uke.jpg) (http://i.imgur.com/ZoM5uke.jpg)
(Eigen foto)

Voordat deze knop bediend kan worden, moet deze sper vrijkomen. Dit gebeurt doordat er een trein over een geïsoleerd stuk spoor rijdt.


Het bord met wekkers en de ophanging

Boven de blokkast vinden we nog een bord met allerhande wekkers en signaleringen. Met wekkers kan een buurpost gewerkt worden en kunnen er een paar berichten doorgegeven worden, zoals:
- Oproep bloktelefoon (kort - lang - kort)
- Maak mij vrij (lang - kort - lang)

Ook kunnen er melders zitten die de stand van een sein weergeven of melders met een langzame/snelle gong die aangeven of een wissel omloopt of dat er een trein een bepaald punt voorbij rijdt.
Helemaal boven zit er nog een systeem om de blokkast te kunnen optillen voor onderhoud. Dit gebeurt uiteraard alleen wanneer er geen treinen rijden, aangezien de hele beveiliging dan weg is.
Verder is alles voorzien van sloten en/of zegelloodjes, welke ook gecontroleerd moeten worden voor aanvang van elke dienst.


Dit was het eerste deel. Er zijn nog een aantal dingen onderweg, zoals:
- Blokstelsel(s)
- Hele procedure van een rijweg instellen
- Wat is er nog meer in het seinhuis aanwezig?
- Onder/buiten het seinhuis
- Speciale handelingen (binnenkomen op bezet spoor, wissel "door de rooie", etc...)

Als er nog vragen/suggesties zijn, hoor ik dat graag :) Dan ga ik een poging doen deze te beantwoorden :D
Verder heb ik al van zeker 3 à 4 mensen begrepen dat ze het hele gebeuren wel een keer live willen aanschouwen. Misschien is daar wel een datum voor te plannen of zo :)


(Als een moderator denkt dat dit beter ergens anders kan staan, dan verplaats het maar :))
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: NS264 op 12 mei 2016, 11:28:54
Hoi,

Goed initiatief.

Wat ik ook graag wilde weten is de rangeer procedure van de spoorwegen.
Afkoppelen omlopen ed.
Welke handelen en beveiliging worden in samenwerking met seinpost toegepast?

Gr Koen.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 12 mei 2016, 13:18:25
Is inderdaad een goede ja. Ik schrijf het op, kan ik komende zondag en maandag weer foto's maken tijdens m'n dienst.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Wim1969 op 12 mei 2016, 19:55:28
Leuk (y)

Ik wist het niet exact, dus  vooral doorgaan ;D
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 18 mei 2016, 16:30:18
Rangeren

Bij het rangeren worden er rangeerseinen gebruikt, in de vorm van Vaantjes en/of Rouwbrief.
In dit geval moest de 1040 rangeren van spoor 3 naar spoor 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spv_Wegleer.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spv_Wegleer.gif)
Bron: KlassiekeBeveiliging.com, aangepast door mijzelf

Aangezien er geen rangeersein staat dat geldt voor spoor 3, mag de machinist de rangeerbeweging aanvangen als hij toestemming heeft gekregen van de treindienstleider, die eerst overlegt met mij (Post II). Zo kan ik namelijk al de overweg sluiten en de wissels goedleggen. De trein rijdt op van spoor 3 totdat deze voorbij wissel 22 is. Op dat moment geeft de machinist dit seinbeeld:
(http://klassiekebeveiliging.com/seinen/wisselom.gif)
Bron: KlassiekeBeveiliging.com
(In het filmpje niet helemaal, maar oké...)
Dan leg ik het wissel om en steek mijn hand op naar de machinist als teken dat het wissel om ligt. Vervolgens mag hij zijn rangeerbeweging voortzetten.

Filmpie:
https://www.youtube.com/watch?v=1Ts1NL686b8 (https://www.youtube.com/watch?v=1Ts1NL686b8)

Op het moment dat de machinist weer gaat rijden, hoor je op de achtergrond een soort van gerammel. Ik geef dan een weksein aan de treindienstleider zodat hij weet dat de trein eraan komt en hij het overpad tussen spoor 1 en spoor 2 kan sluiten.

Maar op deze manier is elke rangeerbeweging opgebouwd. Machinist/Rangeerder vraagt toestemming aan de treindienstleider, treindienstleider licht de seinhuizen in, treindienstleider geeft de toestemming aan de machinist/rangeerder, seinhuizen draaien het/de rangeersein(en) en de seinhuizen leggen wissels om op teken van de machinist/rangeerder.


Het instellen van een rijweg komt zo :)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 18 mei 2016, 17:57:34
Een rijweg instellen

Hoe stel je een rijweg in op het seinhuis? Nou zo :)
Uitgangssituatie, alles in de normaalstand en het rangeersein op rangeren niet toegestaan:
(http://i.imgur.com/KtRxrYI.jpg) (http://i.imgur.com/KtRxrYI.jpg)

Als eerste komt er een weksein vanuit Wijlre:
(http://i.imgur.com/9BIqoIe.jpg) (http://)

In overleg met de treindienstleider geeft de seinhuiswachter Wijlre toestemming om een trein te sturen. Dit gebeurt door het "Enkelspoor"-venster te geven, waardoor deze van Wit naar Rood gaat:
(http://i.imgur.com/Qt4dmUS.jpg) (http://i.imgur.com/Qt4dmUS.jpg)

Als de trein vertrokken is in Wijlre, zal Post T Wijlre de trein nablokken, waardoor bij ons het venster "Voorbijgang bij Wijlre" van Wit naar Rood gaat:
(http://i.imgur.com/ymQHB3z.jpg) (http://i.imgur.com/ymQHB3z.jpg)

Nu moeten we wachten totdat de trein dichterbij is.

Als de trein een vast punt voorbij rijdt, in ons geval de overweg "Kelderweg", gaat er een bel met langzame slag aan. Deze bel kan uitgezet worden met de knop "Stop trein aankondiging van Wijlre":
(http://i.imgur.com/3qsqeLi.jpg) (http://i.imgur.com/3qsqeLi.jpg)

Nu moeten we gaan werken. Er moet een rijweg ingesteld worden van Wijlre op spoor 3:
(http://i.imgur.com/egXxyll.jpg) (http://i.imgur.com/egXxyll.jpg)

Op het plaatje staat aangegeven, dat de handels 7, 2, 9, 15 (rood) omhoog moeten en de handels 1, 3, 10, 13, 14 (zwart) omlaag moeten. Dan gaan we dat maar even doen:
(http://i.imgur.com/G99cUv3.jpg) (http://i.imgur.com/G99cUv3.jpg)

Als alles goed ligt, kan het krukje voor die rijweg omgelegd worden:
(http://i.imgur.com/VMlMLvY.jpg) (http://i.imgur.com/VMlMLvY.jpg)

Dit blokkeert de handels die in de rijweg zitten. Deze zijn dus niet meer bedienbaar.
Nu gaan we de treindienstleider vertellen dat de rijweg ingesteld is. Daartoe geven we 2 slagen op de wekker "T van Wijlre":
(http://i.imgur.com/5gsMMfB.jpg) (http://i.imgur.com/5gsMMfB.jpg)

Vervolgens geven we het venster "Van Wijlre op spoor 1-4" (Rood naar Wit):
(http://i.imgur.com/fRY4q78.jpg) (http://i.imgur.com/fRY4q78.jpg)

Aan de hand van het opgelegde krukje, wordt bij de treindienstleider het goede spoorvenster wit, en wordt het desbetreffende krukje geblokkeerd, ik kan het nu niet meer terugleggen. Als de treindienstleider het er mee eens is, krijg ik het venster "Aankomst van Wijlre op spoor 1-4" (Rood naar Wit):
(http://i.imgur.com/pMOb0kZ.jpg) (http://i.imgur.com/pMOb0kZ.jpg)

Vervolgens sluiten we de overweg...:
(http://i.imgur.com/ixuIAqX.jpg) (http://i.imgur.com/ixuIAqX.jpg)

... en kunnen we het inrijsein uit de stand stop brengen:
(http://i.imgur.com/mPUVy8V.jpg) (http://i.imgur.com/mPUVy8V.jpg)

Nu is het wachten op de trein...
Als de trein het inrijsein voorbij rijdt, springt er een sper (met een luide klik) van rood...
(http://i.imgur.com/Fv7dmvz.jpg) (http://i.imgur.com/Fv7dmvz.jpg)

... naar wit:
(http://i.imgur.com/xNp7Z4k.jpg) (http://i.imgur.com/xNp7Z4k.jpg)

Nu is het technisch mogelijk om de trein binnen te blokken, maar eerst wordt er gekeken of de hele trein binnen is. Dit is op 2 manieren te zien:
- Sluitborden/seinen
- Koppeling hangt in de koppelhaak en niet in de hulphaak

(http://i.imgur.com/NxZC1uI.jpg) (http://i.imgur.com/NxZC1uI.jpg)

(http://i.imgur.com/3nXZMkG.jpg) (http://i.imgur.com/3nXZMkG.jpg)

Op dat moment breng ik het sein terug in de stand stop. Als de trein de overweg gepasseerd is, open ik de overweg.
Daarna is het wachten totdat de trein het laatste wissel gepasseerd is. Dan geef ik het aankomst-venster terug aan de treindienstleider, als teken dat de trein hier voorbij is. Daarna geef ik ook het voorbijgangs-venster terug aan Post T Wijlre, zodat hij weet dat de trein hier is aangekomen en daarmee het blokstelsel gereset wordt.
Als de trein vervolgens stilstaat, geeft de treindienstleider mij het "Van Wij op Sp 1-4" terug, waardoor het krukje niet meer geblokkeerd is, en ik de wissels weer kan bedienen.

(http://i.imgur.com/j9jrqwK.jpg) (http://i.imgur.com/j9jrqwK.jpg)

Dit is de hele procedure voor het instellen van een rijweg. Ik heb geprobeerd er ook een filmpje van te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=-vmxo2qk13g (https://www.youtube.com/watch?v=-vmxo2qk13g)
(Tussen 1:12 en 1:38 ben ik buiten om te kijken of de trein al in zicht is)

Dit was het dan, als er nog iets niet duidelijk is, hoor ik het wel :)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Tom Z. op 18 mei 2016, 18:20:37
Mooi item, dank u zeer !!.

Wel een vraagje: is het gebruik van de hendeldoek verplicht om de koperen knopjes mooi te houdenof is daar (ook nog) een andere reden voor ? Mij lijkt het gedoe met die doek nou niet erg handig, ik zou er liever de kopjes mee afdrogen.

Met vriendelijke groet, Tom Z.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 18 mei 2016, 18:26:22
De handeldoek is verplicht, omdat de vetten en zuren van je handen het gietijzer van de handels kunnen aantasten en daardoor kunnen gaan roesten. En ja, als je hem dan toch vast hebt, gebruik je hem ook voor de koperen knopjes. Deze worden overigens ook regelmatig opgepoetst met koperpoets.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: MTV op 18 mei 2016, 19:21:31
Heel helder uitgelegd, Servé! Erg interessant.
Helaas kan ik je laatste video niet bekijken, die staat nog als "privé" aangemerkt.

Groet,

Matthijs
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 18 mei 2016, 19:34:01
Ahum... juist... is aangepast ;D :-X
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: MTV op 18 mei 2016, 20:48:46
Top, hij doet het. Ik heb meteen twee vragen 8):
- waarom doe je zo lang over het bedienen van de overweghendels?
- is die communicatiemethode authentiek? Niet om te zeuren, maar ik vraag me af hoe dat vroegah ging.

Groet,

Matthijs
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 18 mei 2016, 21:35:17
Over die overweghandels:
Die handels zijn vrijwel 1:1 gekoppeld met de overwegbomen. Ze zijn dus relatief zwaar om te bedienen. Als ik heel veel kracht erop zou uitoefenen en ik leg het handel om in 1 seconde, gaat die overwegboom ook in 1 seconde van verticaal naar horizontaal... Beetje snel denk ik 8) Verder vind de overwegboom het ook niet echt leuk als die met volle snelheid in de vanger terecht komt.

Over de communicatie, wat bedoel je precies? Met al die vensters en de volgorde daarvan? Die is nog precies zoals het vroeger was. Wel is eraan toegevoegd dat we Post T Wijlre kunnen "simuleren" vanuit Post T Simpelveld (zoals in het filmpje), als er niemand in Wijlre zit wegens onderbezetting. Verder hebben de seinhuizen onderling contact via de bloktelefoon (http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_communicatie.htm). Voor communicatie met de machinisten en andere mensen die we moeten kunnen bereiken hebben we een portofoon. Communicatie met ProRail gaat gewoon via een vaste telefoon.

Ik zou zeggen, kom langs, dan kun je het allemaal live aanschouwen :)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: T.Spat op 18 mei 2016, 23:20:18
Mooi duidelijk uitgelegd (y)

Dat die bomen direct met de handels bediend word is wel apart, ik ken wel het
systeem met een windwerk, waar een tandwielvertraging in zit, maar 1:1 bomen
sluiten is dan idd wel ietsje zwaarder :)

Ik moet hoognodig weer eens komen kijken, is alweer 15 jaar geleden dat ik
voor het laatst in Spv was 8)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: NS264 op 18 mei 2016, 23:39:40
Hoi,

Mooi om dat allemaal eens te lezen en kijken.
Had er werkelijk geen idee van hoe dat nou gaat bij de Nederlandse Spoorwegen.

Maar eens een vakantie in Lemburch plannen. :)

Groeten Koen.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 19 mei 2016, 01:55:48
Puur genieten. Hallelujah! Nou, wanneer verschijnen er de eerste nabouwsels van NL seininrichtingen?

Reinout
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 19 mei 2016, 08:03:35
Dat die bomen direct met de handels bediend word is wel apart, ik ken wel het
systeem met een windwerk, waar een tandwielvertraging in zit, maar 1:1 bomen
sluiten is dan idd wel ietsje zwaarder :)

Aan de andere kant van het emplacement, in Post I, staat een windwerk voor de overweg daar. Die verbinding is inderdaad indirect, wat je ook merkt in het bedienen. Bij de eerste slag gebeurt er niks, maar bij de volgende gaat die boom opeens vrij snel naar beneden. Fingerspitzengefühl is daar wel een beetje bij nodig ;D

En ach, een vakantie naar hier is toch niet nodig, we hebben zat vrijwilligers die voor 1 dag vanuit het noorden komen om bij de ZLSM dienst te draaien en 's avonds weer naar huis gaan  ;D
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Bert Senden op 19 mei 2016, 08:27:35
Hallo Servé.

Mooi uitgelegd. Ik heb er 13 jaar aan gewerkt om het allemaal bedienbaar te krijgen. Post 2 was in een redelijke toestand maar post 1 was een bonk roest. het toestel van Post T was bescherm door houten schotten. Dus ik weet wel hoe het in elkaar zit.
De beide posten zijn pas na het veranderen van het emplacement in de dertiger jaren gebouwd. Dit ivm het aanleggen van de Miljoenenlijn. Dubbelspoor vanuit Kerkrade. Het inrijsein vanuit Kerkrade was een Bordessein. Voor die tijd werden de handelingen die nu op post 2 plaatsvinden vanuit het station geregeld. In het toestel van Post T hebben toen ook handels gezeten. Het luikje direct achter de deur geeft toegang naar de schijvenkelder. Voor de treinen van en naar Duitsland lag er een seinhuis tegenover het station ongeveer ter hoogte van spoor vijf, hier lag ook een 10m draaischijf.
Ik hoop dat het nog lang in bedrijf blijft. De enige museumlijn in Nederland met origineel werkende klassieke beveiliging.

Gr. Bert Senden.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: MTV op 19 mei 2016, 15:00:02
Ah ja, de communicatie tussen de posten bedoelde ik. Met de bloktelefoon dus.
Helder! Als ik een studenten-OV heb kom ik zeker langs, ik blijf wel een gierige kaaskop, na? :-X

Groet,

Matthijs
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 24 september 2016, 10:29:29
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinwezendag2016_facebook.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinwezendag2016_facebook.jpg)

Zondag 30 oktober organiseert ZLSM de Seinwezendag 2016. Ieder die geïnteresseerd is in de klassieke beveiliging is van harte uitgenodigd. Tijdens deze Seinwezendag zullen we een uitgebreide blik achter de schermen geven van het seinwezen bij de ZLSM.

Het programma begint om 10u met ontvangst op station Simpelveld met koffie (of thee) en een stuk Limburgse vlaai. Na de presentatie over klassieke seinen en verschillende blokstelsel gaan we de vier posten bezoeken. Je krijgt daar ook de kans om het een en ander te bedienen en van dichtbij te bekijken.
Die dag zal er speciaal een extra (goederen)trein rijden die niet in de reguliere dienst gepland is. Deze rijdt omdat we wat extra treinbewegingen willen hebben, zodat de verschillende handelingen gevolgd kunnen worden.

Opgave graag via seinwezendag [at] gmail [punt] com.

We vragen een financiële bijdrage van de deelnemers om de kosten te dekken (€15,- per deelnemer). Koffie/thee, vlaai en een lunch zitten hier ook bij inbegrepen, evenals een rit met de (stoom)trein. De bijdrage kan op zondag 30 oktober bij aankomst contant worden voldaan.

De posten zullen allemaal bemand zijn die dag. En er zullen vrijwilligers van de ZLSM zijn om de presentatie te houden, de groep te begeleiden en uitleg te geven.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 25 september 2016, 22:24:39
mooi! ik heb me aangemeld.

dirkjan
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Thom op 26 september 2016, 23:45:16
Enorm leuk initiatief !

Het seinwezen is vaak toch wel onderbelicht, en de ZLSM heeft er toch wel een prachtig geheel van :)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 27 september 2016, 00:09:09
Daarom proberen we het ook op deze manier wat meer in het licht te zetten :)
Hopelijk houden we er wat nieuwe vrijwilligers aan over :D
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 29 september 2016, 21:25:35
Ik heb nog geen bevestiging (mail) ontvangen?
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 29 september 2016, 21:53:45
Dat weet ik niet, ik kan wel bevestigen dat je aanmelding is aangekomen :D
Zal eens vragen wanneer de bevestigingen de deur uit gaan.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: dwem op 30 september 2016, 14:33:50
Zondagochtend 10 uur is voor een groot deel van het land per OV niet haalbaar.........

Dirk
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 30 september 2016, 14:46:40
prima haalbaar (http://www.booking.com/searchresults.nl.html?aid=303947;label=kerkrade;sid=008aa4d47bff1a465cf0b3fe4b78b188;city=-2147365;hyb_red=1;redirected=1;redirected_from_city=1;source=city;src=city&) 8)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Stainz op 30 september 2016, 19:04:56
Wat een mooi topic! Ik ben 'al' drie keer met de Miljoenenlijn meegeweest. 2x met vrouw & kinders, de laatste keer in m'n uppie en dat was eigenlijk wel de leukste dag. Heerlijk rondgezworven rond het station en de remise en EINDELIJK met de railbus meegeweest. Dat was echt heel gaaf!

Blij dat we zulke mooie lijnen hebben in Nederland!
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 03 oktober 2016, 17:53:45
Soms gaat het niet helemaal zoals gepland...

Afgelopen zondag was ik als enige seinhuiswachter (samen met een treindienstleider) aanwezig. Op dat moment moet je dus 2 posten bemannen in je eentje... Een fiets is dan een welkome aanvulling ;D
Maarja, er rijden toch gewoon 2 treinen en een rangeerlokje tussendoor dat zijn werk ook graag wil doen. In dit geval was dat het Pullman-rijtuig op spoor 1 zetten voor bevoorrading (Limburgse lunch in de trein). Afijn, Köfje met Pullmanrijtuig vanuit de werkplaats, zagend via wissel 13 A/B, naar spoor 1. Daar afkoppelen, en dan via Post 2 over spoor 3 weer terug naar de werkplaats. Toen de trein op spoor 1 stond, ben ik als een speer van Post 1 naar Post 2 gefietst, zodat ik hem daar weer naar spoor 3 kon helpen. Alleen... Toen de trein naar spoor 1 kwam, stond er nog iets op spoor 3 (een stoomtrein). Dan laat ik het rangeerdeel altijd uithalen via spoor 4. (regen, glad, remmen etc...) Daarvoor moet ik wissel 15 naar spoor 4 leggen. Door alle haast heb ik daarna wissel 15 niet meer terug naar spoor 3 gelegd.

(http://klassiekebeveiliging.com/wegleer/Spv%20Wegleer.gif) (http://klassiekebeveiliging.com/wegleer/Spv%20Wegleer.gif)

Toen 10 minuten later de Köf over spoor 3 terug ging (en ik nog op Post 2 zat), kwam hij dus een wissel tegen dat niet goed lag. Denkende dat het wissel goed lag, heeft de rangeermachinist het te laat gezien en reed het wissel open.
Nu is de infra daarop "voorbereid", d.w.z. dat er niks kapot gaat. In het seinhuis draait het rondsel van het wisselhandel (de tongen worden immers geforceerd omgelegd), en gaat daardoor "door de rooie":

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1839-min.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1839-min.jpg)

(Info tussendoor: Normaal gezien is er geen verbinding tussen het handel en het rondsel. Pas als de arrêt wordt ingeknepen, wordt er verbinding gemaakt tussen het handel en het rondsel.)
Duidelijk te zien is het rode vlak dat naar boven is gekomen en het zegel dat verbroken is. Met toestemming van de treindienstleider moet dan het wissel weer hersteld worden. Dit doe je door het hulphandel (groot zwaar lomp zwart ding) in het rondsel de schuiven en dan het rondsel met het rode vlak richting het handel te draaien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1840-min.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1840-min.jpg)]

Als het wissel dan weer normaal is, moet er iemand van Techniek & Infra komen om het wissel buiten te inspecteren. Daartoe wordt het wissel een paar keer omgelegd en vergrendeld. Als daarin geen problemen naar boven komen, en buiten zijn er geen beschadigingen te zien aan het wissel, kan deze weer terug in dienst genomen worden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1841-min.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1841-min.jpg)

Dit heeft in totaal een minuut of 10 in beslag genomen (vanaf de melding van de rangeermachinist tot aan het weer in dienst stellen van het wissel). Als er bij ProRail een wissel wordt opengereden, gaat er minimaal een uur, en vaak wel meer overheen ;D

Maar, er gebeuren ook altijd leuke dingen tijdens de dienst. Zo houden we ook best wel van "treintje spelen". Vooral parallelausfahrten zijn erg in trek, al kost het een paar minuten vertraging ;D

https://youtu.be/FZIv0xwII4s
https://youtu.be/FZIv0xwII4s (https://youtu.be/FZIv0xwII4s)


Verder zijn we ook bezig met de Seinwezendag. Daarvoor moet er ook het een en ander getest worden. Sommige mogelijkheden worden namelijk vrijwel nooit gebruikt. Eén daarvan is de "doorrijdmogelijkheid".
In Simpelveld is het mogelijk om, zonder stop, over spoor 1 door te rijden. Dat is het enige spoor waarbij het inrijsein en het uitrijsein tegelijkertijd "uit de stand stop" mag zijn. Op de andere sporen wordt dit mechanisch verboden. Om aan de machinist duidelijk te maken dat het uitrijsein ook uit de stand stop is, hangt er onder het inrijsein ook een voorsein:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1846-min.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1846-min.jpg)

Dit is het inrijsein "B1-3" vanuit Kerkrade. Op dit moment is er een rijweg ingesteld naar spoor 1, 2 of 3, aan het seinbeeld kun je dit niet zien. In het seinhuis is dat (hopelijk ;D) wel duidelijk. In dit geval naar spoor 1. Enkele tellen later wordt het uitrijsein op spoor 1 naar Wijlre uit de stand stop gebracht. Dit gebeurt er dan bij het inrijsein:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1847-min.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1847-min.jpg)

Op dit moment weet de machinist voor 100% zeker dat hij in 1 keer door mag rijden.


Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag :)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 03 oktober 2016, 19:58:52
Leuk, die parallelrit. En mooi om het wat-gebeurt-er-bij-oepsie te zien. Waar je al niet allemaal aan moet denken bij het opbouwen van zo'n mechanische beveiliging...

Reinout
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 03 oktober 2016, 22:22:39
zo krijg ik al zin in de 30e (y)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 30 oktober 2016, 09:12:22
Onderweg naar t zuuden. Benieuwd wat we allemaal te zien krijgen.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 01 november 2016, 22:34:32
Nou, 't was gaaf, toch? Ongeveer 30 personen, dus in drie groepjes van 10 zijn we rondgeleid. Eerst gezamenlijk een uitleg van het seinstelsel en de werking, daarna in de groepjes de rest van de dag langs de twee seinhuizen en de verkeersleiderspost in Simpelveld en het seinhuis in Wylre. Met tien man in zo'n seinhuis is het best krap:

(https://abload.de/img/screenshot2016-11-01atfu9c.png)

Gaaf om in detail te zien hoe een handwissel werkt. En bediening van een wissel met trekdraden. Tongen die los van elkaar bewogen worden. En de grendels om de wisselstand te controleren en ze vast te leggen. De deksels werden opengemaakt zodat je precies kon zien hoe het in elkaar stak. Gaaf!

(https://abload.de/img/screenshot2016-11-01acouqg.png)

Perfect weer:

(https://abload.de/img/screenshot2016-11-01aq9ut1.png)

De blikken hierboven zijn gericht op de sik die met een korte goederentrein binnen kwam rijden: die reed heen en weer om extra verkeer te genereren zodat er op de seinhuizen meer te zien was. Goed bedacht.

Uitleg bij de verkeersleider in z'n hokje op het perron:

(https://abload.de/img/screenshot2016-11-01ao4uif.png)

De verhoudingen en gegevensuitwisseling enzo tussen de seinhuizen werd goed uitgelegd.

Tot slot Wylre:

(https://abload.de/img/screenshot2016-11-01alwue5.png)

Hier was het wat rustiger, dus mocht iedereen de wisselhendel en de grendelhendel omzetten. Goed om een indruk te krijgen van het werk.

In Wylre wordt nog steeds het oude NS schrift gebruikt om bij begin/einde dienst je paraaf te zetten dat alles in orde is. Dit betekent dat de laatste pagina van het NS tijdperk er ook in staat. Daar "Einde" te zien staan deed me toch wel wat:

(https://abload.de/img/screenshot2016-11-01ak2u71.png)

Heel gaaf dat de ZLSM het allemaal heeft bewaard en vooral ook dat ze de mechanische beveiliging in ere hebben hersteld. Daar ben ik in ieder geval blij mee. Als ik de prachtige foto's zie van de afbraak van een Duits zijlijntje (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7978798) maakt me dat weer extra blij dat de miljoenenlijn "gewoon" nog bestaat. Zo gewoon is dat niet. En dan ook nog met werkende klassieke beveiliging... Hoera!

Goed georganiseerde dag, een aanrader voor iedereen die in klassieke beveiliging geïnteresseerd is!

Reinout
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 01 november 2016, 22:52:54
Ook ik heb me prima vermaakt! Ook de goede uitleg van Servé (zat ook bij hem in het groepje) heeft veel mensen een extra dimensie aan het spoorbedrijf gegeven. Het heeft mij weer nieuw ideeën gegeven voor mijn blokkasten in aanbouw. En eindelijk eens spoorlopen in Nederland, al veel in Duitsland gedaan, maar nog weinig in nl:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0412_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0412_7.jpg)

Dirkjan
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 01 november 2016, 23:13:18
Fijn om te horen dat jullie het leuk vonden :) Jullie hebben een beetje meer gedaan dan de rest, zoals het lopen naar het elektrische armsein en de seinwezen-kelder in het station. Als jullie alsnog vragen hebben, dan hoor ik dat graag :)

@ Reinout, de twee andere rondleiders zijn nu diep in de boeken aan het zoeken naar een antwoord op jouw vraag (Waarom S&H in Nederland de standaard geworden is, aangezien het een Duits systeem is)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 01 november 2016, 23:34:44
... en dan vooral ook de vraag waarom datzelfde Duitse systeem in Duitsland vrijwel niet te vinden is :D

Reinout
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 02 november 2016, 00:31:49
Leuk daarbij is, dat in Oostenrijk Stellwerkstyp 5007 als standaard werd gebruikt en dat juist weer wel een S&H systeem is. Zie de verhandeling hier (http://stellwerke.blogspot.nl/2015_12_13_archive.html) Ik denk dat de reden dat S&H in Duitsland niet alomtegenwoordig was, gelegen is in de keuze voor een Einheitsbauart die uitging van de andere wijze van de bediening van de wissels/seinen dwz van beneden naar boven en niet andersom. Daarmee zijn de hendels onder de blokkast niet mogelijk.

dirkjan
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Patrick1975 op 02 november 2016, 08:40:20
Dirkjan, dat zijn wij op de foto (y)
Servé, het was een leuke dag. Ik had eerst gedacht, is dat wel wat voor mijn zoon?
Eenmaal thuis moest hij alles vertellen aan mijn vrouw in vol enthousiasme hoe het werkt.
Dus een geslaagde dag!

Gr.Patrick
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 02 november 2016, 09:10:02
Volgens mij had ik de BNLS-groep ;D

@Dirkjan, dat is een heel erg interessante link! Er staan een aantal foto's op van dingen die ik niet kon laten zien, zoals deze:

(http://www.hmmueller.de/Pana2015_x1000/P1110903.JPG) (http://www.hmmueller.de/Pana2015_x1000/P1110903.JPG)
Bron: www.hmmueller.de

Wat we hier links zien, is een mechanische OF-poort (eigenlijk XOR, maar dat maakt hier niet veel uit :P). Misschien kunnen jullie je het nog herinneren, maar toen we in Wijlre waren en de stoomtrein onderweg was, vertelde ik dat het krukje van het sein een "tweedriestanden-krukje" is. Dwz dat het krukje zowel naar links als naar rechts gedraaid kan worden. Op deze foto is goed te zien hoe dan het sein ontgrendeld wordt. Als het krukje naar links gedraaid wordt, zal het rechter pinnetje onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Als het krukje naar rechts gedraaid wordt (wat bij ons het geval was), zal het linker pinnetje (maar half zichtbaar) onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Uiteraard heeft "het naar links draaien" en "het naar rechts draaien" van het krukje andere voorwaarden. In dit geval kun je daarmee kiezen of de trein op spoor 1 (links) of op spoor 2 (rechts) binnenkomt, waar een andere stand van de wissels nodig is.


We zijn overigens al bezig voor de volgende Seinwezendag, alleen deze keer op een woensdag, aangezien niet iedereen op een zondag kan. Wanneer daar meer over bekend is, zal ik dat hier vermelden :)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Timo op 02 november 2016, 15:24:35
Wauw, mooi om te zien! Jammer dat Zuid Limburg niet naast de deur is...


Timo
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: ruudns op 02 november 2016, 15:55:09
Mooie uitleg, ook erg interessant de gegeven link (y).
Doet de herinneringen uit mijn MTS stage tijd bij de NS in Heerlen weer vers in herinnering gaan. Daar was het spul toen ook nog in bedrijf in ca 1978-79. heb er toen nog eens een verslag over gemaakt. Geweldig die werking van die vergrendelingen met linialen en stiften :).
@Timo: zo groot is Nederland niet ;D.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Bert_Apd op 02 november 2016, 16:36:07
Servé, en alle anderen

Bedankt voor jullie interessante uitleg en mooie beelden!  (y)

Geeft een mooi beeld van het mechanische gebeuren.

Leuke achtergrondinformatie bij mijn (nog te bouwen) "mechanisch" wegklapbare Zs3 DB-signal.

Bert
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Rondje_HO op 02 november 2016, 17:57:08
Soms kom je een link tegen dat je denkt, daar heeft vast wel iemand wat aan  :)  Misschien dat iedereen deze al kent, maar toch:

http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/buitenapp.html
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/07-wisselhandel-ay-blad11.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/10-ns-sper-blad17.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/15-seinpalen-1eblad24.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/15-seinpale-2eblad25.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/17-el-seinarmkopp-blad28.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/19-lantarens-blad31.pdf


Geen idee wat het allemaal is  ;D
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 02 november 2016, 18:21:43
Ja, die website van IRSE staat vol met informatie. Alles wat daar staat heb ik ook al on m'n computer opgeslagen :angel:
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 12 november 2016, 20:49:19
Dit najaar vindt er wederom grote spoorvernieuwing plaats bij de ZLSM. In Simpelveld worden de centraalbediende wissels 13a/b, 14, 15, 21, 22 en 26 volledig vernieuwd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de klassieke beveiliging. Bovengenoemde wissels zijn de afgelopen weken door Seinwezen allemaal ontdaan van wissel- en grendelstellers met bijbehorende stangen en eventuele wissellantaarns. De komende winter zal alles weer opnieuw aangesloten worden. Bijgaande foto's tonen emplacement Simpelveld aan de oostzijde (beheersgebied post I) op 12 november 2016.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15027964_963204710450057_8158821628917758069_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15027964_963204710450057_8158821628917758069_n.jpg)
Wissel 15 is al nagenoeg opgebouwd bovenop het bestaande spoor en zal hierna in totaliteit op de juiste plek worden getakeld. Rechts rangeerpaallantaarn 'rouwbrief' Q3-18.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15094257_963204730450055_2692125865751991046_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15094257_963204730450055_2692125865751991046_n.jpg)
Kale vlakte waar straks wissels 13b en 15 weer komen te liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14963250_963204763783385_9221284267175191288_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14963250_963204763783385_9221284267175191288_n.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15032851_963204767116718_5453248477784158152_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15032851_963204767116718_5453248477784158152_n.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15078639_963204873783374_7859690978437815229_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15078639_963204873783374_7859690978437815229_n.jpg)
Afgekoppelde trekdraden; bedoeld voor grendel 13B/L en 13B/R.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 12 november 2016, 20:58:45
Leuk, zo'n kijkje achter de (railbouw-)schermen!

Reinout
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: dennie op 12 november 2016, 21:12:57
Komen hier dan ook kunststof bielzen
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Miljoenenlijn op 12 november 2016, 21:39:28
Hoi Dennie,

Simpelveld onderhoudswerkzaamheden  aan de wissels worden gewoon houten bielzen gebruikt.
Men wil dit emplacement in de oude glorie laten ook na de vernieuwing van de wissels.

mvg

gr. Jo
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 07 december 2016, 22:20:00
Voor degene die even een uurtje niks te doen hebben:
- U gaat naar www.klassiekebeveiliging.com (http://klassiekebeveiliging.com/main.htm)
- U klikt links op "Film"
- U scrollt helemaal naar beneden

Daar staan 3 filmpjes over spoorwegbeveiliging in Nederland, waarvan ongeveer 40 minuten in totaal over klassieke beveiliging gaat, inclusief allerlei speciale constructies etc.

Veel kijkplezier!
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Falkenberg op 08 december 2016, 16:10:27
had ze inderdaad al gezien. Hele leuke beelden  (y)

dirkjan
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 16 maart 2017, 19:32:06
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinwezendag2016_facebook.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinwezendag2016_facebook.jpg)

Woensdag 26 april organiseert ZLSM de Seinwezendag 2017. Ieder die geïnteresseerd is in de klassieke beveiliging is van harte uitgenodigd. Tijdens deze Seinwezendag zullen we een uitgebreide blik achter de schermen geven van het seinwezen bij de ZLSM. We hebben speciaal voor een doordeweekse dag gekozen (in het vakantieseizoen), aangezien niet iedereen Zuid-Limburg kan halen op een zondagochtend :)

Het programma begint om 10u met ontvangst op station Simpelveld met koffie (of thee) en een stuk Limburgse vlaai. Na de presentatie over klassieke seinen en verschillende blokstelsel gaan we de vier posten bezoeken. Je krijgt daar ook de kans om het een en ander te bedienen en van dichtbij te bekijken.

Opgave en info via seinwezendag [at] gmail [punt] com.

Als je wilt, kun je vermelden dat je dit via BNLS hebt gevonden, dan kunnen we misschien weer een BNLS-groep maken (y) Valt er onderweg nog genoeg te kletsen ;D

We vragen een financiële bijdrage van de deelnemers om de kosten te dekken (€20,- per deelnemer). Koffie/thee, vlaai en een lunch zitten hier ook bij inbegrepen, evenals een rit met de (stoom)trein. De bijdrage kan op woensdag 26 april bij aankomst contant worden voldaan.

De posten zullen allemaal bemand zijn die dag. En er zullen vrijwilligers van de ZLSM zijn om de presentatie te houden, de groep te begeleiden en uitleg te geven.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Jes op 18 maart 2017, 18:44:36
Top initiatief  (y) Ik heb me opgegeven!
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 18 maart 2017, 20:49:47
Leuk :D Vorig jaar was een groot succes. Dit jaar maken we de groepjes iets kleiner (8 ipv 10 personen), maar zo kunnen we hopelijk nóg meer laten zien. Er wordt nog hard gewerkt om nieuwe borden en zelfs seinen te plaatsen.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 04 april 2017, 09:22:21
Ik zie dat ik een beetje achterlig qua updates... Op Facebook is het wel up-to-date maar hier nog niet. Even een inhaalslag maken dus!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_11.00.11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_11.00.11.jpg)
Altijd handig zo'n lorrie, scheelt rugklachten...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.30.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.30.jpeg)
Hij is niet meer nodig, dus wordt als eerste afgekoppeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_13.23.15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_13.23.15.jpg)
Metaal even opboren met de magneetboor. Eerst inkwasten met olie...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_13.23.30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_13.23.30.jpg)
... en dan boren!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_13.26.24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_13.26.24.jpg)
Eerst even proefpassen en dan het hout handmatig "boren".

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.12.21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.12.21.jpg)
Ondertussen ben ik begonnen met het losmaken van de trekdraadogen, want...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.19.05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.19.05.jpg)
... deze waren in de loop der jaren flink afgesleten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.25.58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.25.58.jpg)
Als het nieuwe ook aan de trekdraad vast zit, wordt deze opnieuw gewoeld met ijzerdraad.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.54.14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.54.14.jpg)
en vervolgens weer vast gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.37.15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.37.15.jpg)
Even een kiekje tussendoor...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.37.49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.37.49.jpg)
Overzicht van de werkplaats (wissel 22).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.38.10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.38.10.jpg)
Ondertussen zit de wisselsteller al gefixeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.21.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.21.jpeg)
Ja, ik doe ook nog wel eens wat behalve foto's maken... Sleufje graven voor de trekdraadkoker.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.38.39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_15.38.39.jpg)
Sleufje klaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.27.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.27.jpeg)
En dan is dit het eindresultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.32.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp_Image_2017-01-28_at_19.15.32.jpeg)
Nog even een overzicht van de diverse werkzaamheden..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_17.19.07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-01-28_17.19.07.jpg)
En dan met een overvolle lorrie weer terug naar de werkplaats.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 04 april 2017, 10:41:31
Geinig om te zien!

Reinout
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Thom op 04 april 2017, 11:58:19
Altijd interessant om te zien :)

Alleen een vraag, die wissel heeft aan 1 kant een wisselsteller, maar wat zit er aan de andere kant aan vast gemonteerd?
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 04 april 2017, 12:21:15
Dat is het grendel. Een grendel controleert of het wissel in de goede stand ligt en of het ook aanligt tegen de spoorstaaf. Bij een afwijking van 3mm kán ontsporen... Liever niet  ;D
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Thom op 04 april 2017, 12:45:02
Aah zo, op die manier. Dat grendel word dan ook weer bediend vanuit het seinhuis en legt dus het wissel mechanisch vast en zal een voorwaarde van je rijweg zijn?
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 04 april 2017, 13:23:47
Jij snapt 'm ;)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Bert Senden op 04 april 2017, 14:27:23
Zeer bekende werkzaamheden. Jaren lang gedaan.

Gr. Bert Senden.
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: T.Spat op 04 april 2017, 23:20:36
Old memories.... :)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: roadster36 op 05 april 2017, 00:07:02
En de foto`s maken al een hoop duidelijk voor de onwetende modelbouwer (y)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Servé op 05 april 2017, 08:23:23
Ik had een aantal mooie filmpjes gemaakt over het afstellen van de wissels met excentrische bouten en speciale gereedschappen, maar die zijn weg :'(
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: JAB van Ree op 26 oktober 2017, 17:30:58
Even een schopje : aankomende zondag is het weer Seinwezendag bij de ZLSM
https://www.zlsm.nl/themadagen/seinwezendag/
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Mitchell op 22 december 2020, 17:37:30
Ik weet dat dit een zeer oud topic is.

Maar ik wil toch graag even via dit topic Servé bedanken voor de prachtige foto's en informatie.
Dankzij zijn berichten toch weer het een en ander geleerd  (y)

Ik weet zeker dat er genoeg rondzwerven op dit forum die het topic niet gezien hebben destijds en hiermee ook wat kunnen leren.
Aan hun: zie de eerste post / pagina 1.


Aan Servé, dankzij deze foto's heb ik er een "soortgelijk" 3D model van kunnen maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/131910312_119147120033471_6035302056108421777_o.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/131910312_119147120033471_6035302056108421777_o.png)

Ja, het is op sommige plekken aan de dikke kant, maar dat krijg je nou eenmaal op dat mini schaaltje, 1:87  :angel:
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: rhberk op 22 december 2020, 19:56:28
Toeval of niet, maar heb dit filmpje ook pas vorige week ontdekt en, inderdaad, zeer leerzaam........

Het 3D model ziet er overigens zeer fraai uit met prachtige opschriften!

Grtn, Ruud
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Mitchell op 04 januari 2021, 13:25:22
Niet helemaal perfect, maar voor 1:87 zeker niet verkeerd  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klopt_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klopt_1.jpg)
Titel: Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
Bericht door: Reinout van Rees op 05 januari 2021, 19:51:27
Gaaf ding, hoor.

Reinout