Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
Vandaag
om 21:22:28
ESU Loksound V4 Plux22
door
ruudns
Vandaag
om 21:20:51
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
R1954
Vandaag
om 21:05:05
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 20:47:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:25
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 19:39:02
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FrankJ
Vandaag
om 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:04
Verschil in grootte huizen......
door
MOVisser
Vandaag
om 19:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 19:02:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
MOVisser
Vandaag
om 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
MathynK
Vandaag
om 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Frank 123
Vandaag
om 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
VictorPM
Vandaag
om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
Vandaag
om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 15:15:57
Piko 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 14:01:00
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:15:32
Ervaring nieuwe Z21 app
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:58:54
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:33:37
Tandwieltje Electrotren NS 1300
door
VAM65
Vandaag
om 07:37:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat? (gelezen 21546 keer)
Falkenberg
Offline
Berichten: 4050
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #30 Gepost op:
30 October 2016, 09:12:22 »
Onderweg naar t zuuden. Benieuwd wat we allemaal te zien krijgen.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7735
Forummoderator
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #31 Gepost op:
01 November 2016, 22:34:32 »
Nou, 't was gaaf, toch? Ongeveer 30 personen, dus in drie groepjes van 10 zijn we rondgeleid. Eerst gezamenlijk een uitleg van het seinstelsel en de werking, daarna in de groepjes de rest van de dag langs de twee seinhuizen en de verkeersleiderspost in Simpelveld en het seinhuis in Wylre. Met tien man in zo'n seinhuis is het best krap:
Gaaf om in detail te zien hoe een handwissel werkt. En bediening van een wissel met trekdraden. Tongen die los van elkaar bewogen worden. En de grendels om de wisselstand te controleren en ze vast te leggen. De deksels werden opengemaakt zodat je precies kon zien hoe het in elkaar stak. Gaaf!
Perfect weer:
De blikken hierboven zijn gericht op de sik die met een korte goederentrein binnen kwam rijden: die reed heen en weer om extra verkeer te genereren zodat er op de seinhuizen meer te zien was. Goed bedacht.
Uitleg bij de verkeersleider in z'n hokje op het perron:
De verhoudingen en gegevensuitwisseling enzo tussen de seinhuizen werd goed uitgelegd.
Tot slot Wylre:
Hier was het wat rustiger, dus mocht iedereen de wisselhendel en de grendelhendel omzetten. Goed om een indruk te krijgen van het werk.
In Wylre wordt nog steeds het oude NS schrift gebruikt om bij begin/einde dienst je paraaf te zetten dat alles in orde is. Dit betekent dat de laatste pagina van het NS tijdperk er ook in staat. Daar "Einde" te zien staan deed me toch wel wat:
Heel gaaf dat de ZLSM het allemaal heeft bewaard en vooral ook dat ze de mechanische beveiliging in ere hebben hersteld. Daar ben ik in ieder geval blij mee. Als ik de
prachtige foto's zie van de afbraak van een Duits zijlijntje
maakt me dat weer extra blij dat de miljoenenlijn "gewoon" nog bestaat. Zo gewoon is dat niet. En dan ook nog met werkende klassieke beveiliging... Hoera!
Goed georganiseerde dag, een aanrader voor iedereen die in klassieke beveiliging geïnteresseerd is!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Falkenberg
Offline
Berichten: 4050
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #32 Gepost op:
01 November 2016, 22:52:54 »
Ook ik heb me prima vermaakt! Ook de goede uitleg van Servé (zat ook bij hem in het groepje) heeft veel mensen een extra dimensie aan het spoorbedrijf gegeven. Het heeft mij weer nieuw ideeën gegeven voor mijn blokkasten in aanbouw. En eindelijk eens spoorlopen in Nederland, al veel in Duitsland gedaan, maar nog weinig in nl:
Dirkjan
Gelogd
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1767
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #33 Gepost op:
01 November 2016, 23:13:18 »
Fijn om te horen dat jullie het leuk vonden
Jullie hebben een beetje meer gedaan dan de rest, zoals het lopen naar het elektrische armsein en de seinwezen-kelder in het station. Als jullie alsnog vragen hebben, dan hoor ik dat graag
@ Reinout, de twee andere rondleiders zijn nu diep in de boeken aan het zoeken naar een antwoord op jouw vraag (Waarom S&H in Nederland de standaard geworden is, aangezien het een Duits systeem is)
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7735
Forummoderator
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #34 Gepost op:
01 November 2016, 23:34:44 »
... en dan vooral ook de vraag waarom datzelfde Duitse systeem in Duitsland vrijwel niet te vinden is
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Falkenberg
Offline
Berichten: 4050
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #35 Gepost op:
02 November 2016, 00:31:49 »
Leuk daarbij is, dat in Oostenrijk Stellwerkstyp 5007 als standaard werd gebruikt en dat juist weer wel een S&H systeem is. Zie de verhandeling
hier
Ik denk dat de reden dat S&H in Duitsland niet alomtegenwoordig was, gelegen is in de keuze voor een Einheitsbauart die uitging van de andere wijze van de bediening van de wissels/seinen dwz van beneden naar boven en niet andersom. Daarmee zijn de hendels onder de blokkast niet mogelijk.
dirkjan
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 09:00:53 door Falkenberg
»
Gelogd
Patrick1975
Offline
Berichten: 2332
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #36 Gepost op:
02 November 2016, 08:40:20 »
Dirkjan, dat zijn wij op de foto
Servé, het was een leuke dag. Ik had eerst gedacht, is dat wel wat voor mijn zoon?
Eenmaal thuis moest hij alles vertellen aan mijn vrouw in vol enthousiasme hoe het werkt.
Dus een geslaagde dag!
Gr.Patrick
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1767
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #37 Gepost op:
02 November 2016, 09:10:02 »
Volgens mij had ik de BNLS-groep
@Dirkjan, dat is een heel erg interessante link! Er staan een aantal foto's op van dingen die ik niet kon laten zien, zoals deze:
Bron:
www.hmmueller.de
Wat we hier links zien, is een mechanische OF-poort (eigenlijk XOR, maar dat maakt hier niet veel uit
). Misschien kunnen jullie je het nog herinneren, maar toen we in Wijlre waren en de stoomtrein onderweg was, vertelde ik dat het krukje van het sein een "
twee
driestanden-krukje" is. Dwz dat het krukje zowel naar links als naar rechts gedraaid kan worden. Op deze foto is goed te zien hoe dan het sein ontgrendeld wordt. Als het krukje naar links gedraaid wordt, zal het rechter pinnetje onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Als het krukje naar rechts gedraaid wordt (wat bij ons het geval was), zal het linker pinnetje (maar half zichtbaar) onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Uiteraard heeft "het naar links draaien" en "het naar rechts draaien" van het krukje andere voorwaarden. In dit geval kun je daarmee kiezen of de trein op spoor 1 (links) of op spoor 2 (rechts) binnenkomt, waar een andere stand van de wissels nodig is.
We zijn overigens al bezig voor de volgende Seinwezendag, alleen deze keer op een woensdag, aangezien niet iedereen op een zondag kan. Wanneer daar meer over bekend is, zal ik dat hier vermelden
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 15:29:40 door Servé
»
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #38 Gepost op:
02 November 2016, 15:24:35 »
Wauw, mooi om te zien! Jammer dat Zuid Limburg niet naast de deur is...
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
ruudns
Offline
Berichten: 6308
***
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #39 Gepost op:
02 November 2016, 15:55:09 »
Mooie uitleg, ook erg interessant de gegeven link
.
Doet de herinneringen uit mijn MTS stage tijd bij de NS in Heerlen weer vers in herinnering gaan. Daar was het spul toen ook nog in bedrijf in ca 1978-79. heb er toen nog eens een verslag over gemaakt. Geweldig die werking van die vergrendelingen met linialen en stiften
.
@Timo: zo groot is Nederland niet
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #40 Gepost op:
02 November 2016, 16:36:07 »
Servé, en alle anderen
Bedankt voor jullie interessante uitleg en mooie beelden!
Geeft een mooi beeld van het mechanische gebeuren.
Leuke achtergrondinformatie bij mijn (nog te bouwen) "mechanisch" wegklapbare Zs3 DB-signal.
Bert
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 16:40:50 door Bert_Apd
»
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8158
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #41 Gepost op:
02 November 2016, 17:57:08 »
Soms kom je een link tegen dat je denkt, daar heeft vast wel iemand wat aan
Misschien dat iedereen deze al kent, maar toch:
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/buitenapp.html
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/07-wisselhandel-ay-blad11.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/10-ns-sper-blad17.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/15-seinpalen-1eblad24.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/15-seinpale-2eblad25.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/17-el-seinarmkopp-blad28.pdf
http://www.irse.nl/kennis/cususta/buitenapp/files/19-lantarens-blad31.pdf
Geen idee wat het allemaal is
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1767
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #42 Gepost op:
02 November 2016, 18:21:43 »
Ja, die website van IRSE staat vol met informatie. Alles wat daar staat heb ik ook al on m'n computer opgeslagen
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1767
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #43 Gepost op:
12 November 2016, 20:49:19 »
Dit najaar vindt er wederom grote spoorvernieuwing plaats bij de ZLSM. In Simpelveld worden de centraalbediende wissels 13a/b, 14, 15, 21, 22 en 26 volledig vernieuwd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de klassieke beveiliging. Bovengenoemde wissels zijn de afgelopen weken door Seinwezen allemaal ontdaan van wissel- en grendelstellers met bijbehorende stangen en eventuele wissellantaarns. De komende winter zal alles weer opnieuw aangesloten worden. Bijgaande foto's tonen emplacement Simpelveld aan de oostzijde (beheersgebied post I) op 12 november 2016.
Wissel 15 is al nagenoeg opgebouwd bovenop het bestaande spoor en zal hierna in totaliteit op de juiste plek worden getakeld. Rechts rangeerpaallantaarn 'rouwbrief' Q3-18.
Kale vlakte waar straks wissels 13b en 15 weer komen te liggen.
Afgekoppelde trekdraden; bedoeld voor grendel 13B/L en 13B/R.
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7735
Forummoderator
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
«
Reactie #44 Gepost op:
12 November 2016, 20:58:45 »
Leuk, zo'n kijkje achter de (railbouw-)schermen!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?