Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?  (gelezen 20078 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Gepost op: 12 mei 2016, 11:01:11 »
Hoe werkt nu zo’n mechanisch seinhuis?

Dat is een vraag die al wat vaker gesteld is en ik ga proberen dat nu uit te leggen 8) Als voorbeeld heb ik Post 2 te Simpelveld (Spv) gepakt aangezien dit de enige post is die nog origineel is en er geen concessies zijn gedaan m.b.t. het gebruikte blokstelsel etc. Dit is het seinhuis:



Daarin staat het volgende bloktoestel:


(Eigen foto)



(Bron: KlassiekeBeveiliging.com)

Het geheel is opgebouwd uit 4 delen, van onderaf gezien:
- Het handelgedeelte
- De linialenkast
- De blokkast
- Het bord met wekkers en de ophanging

Het Handelgedeelte

In het handelgedeelte wordt alles bediend waar Post 2 verantwoordelijk voor is. dit gebied is te zien op het volgende kaartje:


(Bron: KlassiekeBeveiliging.com)

Rechts staat Post 2 getekend. Deze bedient alles aan de west-zijde van het emplacement (op het kaartje de rechts van de perrons). De handels hebben allemaal een plaatje met een bepaalde kleur. Dit geeft de functie van het handel weer.
- Rood = (Rangeer)seinen
- Geel = Overweg
- Wit = Wissels
- Groen = Grendels

De eerste drie zijn wel duidelijk, maar het grendel heeft wat uitleg nodig. Een grendel controleert of het wissel in de goede stand ligt en of het ook áánligt. Bij een afwijking van 3 millimeter kán een trein de verkeerde kant op gaan. Meer info over het grendel is hier te vinden. Hier is meer info te vinden over handels in het algemeen.


De Linialenkast

Boven op het handelgedeelte ligt de linialenkast. Dit is het hart van de hele beveiliging en zorgt ervoor dat er geen tegenstrijdige handelingen mogelijk zijn. De linealen worden bediend door de krukjes. Als een krukje een liniaal bedient, probeert deze liniaal de desbetreffende handels te blokkeren door er een pin in te duwen. Als er een handel niet goed staat, kan de pin niet in het gat vallen, en zal het krukje niet in zijn eindstand komen, waardoor de rijweg niet vastgelegd wordt. Zelf weet ik er het fijne niet van af, maar hier is er veel meer info over te vinden. Wat wel nog opvallend is aan de tweede foto, is dat er 2 (1 zit achter het handel dat omhoog staat) bordjes "Gevaar" hangen aan 2 krukjes. Deze krukjes zijn de rijwegen van/naar Wijlre op/van spoor 1. Op dat moment was het zo dat er een tweetal wagens op spoor 1 gestald stonden. Als herinnering worden er dan bordjes met "Gevaar" opgehangen, zodat de seinhuiswachter weet dat er iets staat of iets aan de hand is (werkzaamheden o.i.d.).

Het bloktoestel

Boven op de linialenkast staat het bloktoestel. Dit zorgt voor de elektrische verbinding met andere seinhuizen en de mechanische koppeling met de linialenkast. Er bestaan 2 soorten vensters, wisselstroom en gelijkstroomvensters. Gelijkstroomvensters worden door de trein bediend, d.m.v. een geïsoleerd stuk spoor. Wisselstroomvensters worden door andere seinhuizen bediend. Hier wordt uitgelegd hoe het wisselstroomvenster werkt, zelf heb ik hier geen kaas van gegeten... De opdrachten van de treindienstleider (Post T) komen via het bloktoestel binnen en de seinhuiswachter kan ook bepaalde uitgevoerde handeling terugmelden aan de treindienstleider. Als we even terug gaan naar deze foto:


(Eigen foto)

Op de bovenste bordjes staat de opdracht van de treindienstleider en op de onderste bordjes staat welke handeling er uitgevoerd moet worden. Boven de bordjes zit een venster. Dit venster verandert van kleur op het moment dat er een opdracht binnenkomt. De normale stand van het venster is de kleur die aangegeven is op de linksonder aangebrachte zegelpen. Als je kop van die pen Rood is, is de normale stand van het venster Rood. Links naast het venster is ook nog een witte pijl aangebracht. Als deze linksonder zit, betekent dit dat het venster eerst gegeven moet worden door een ander seinhuis, voordat de seinhuiswachter dit venster kan bedienen. Als de pijn linksboven zit, betekent dit dat de seinhuiswachter dit venster eerst moet geven voordat dit bediend kan worden door een ander seinhuis.
Boven de vensters zit de knop waarmee het venster bediend kan worden. Op deze knop kan eventueel ook nog een sper op zitten:


(Eigen foto)

Voordat deze knop bediend kan worden, moet deze sper vrijkomen. Dit gebeurt doordat er een trein over een geïsoleerd stuk spoor rijdt.


Het bord met wekkers en de ophanging

Boven de blokkast vinden we nog een bord met allerhande wekkers en signaleringen. Met wekkers kan een buurpost gewerkt worden en kunnen er een paar berichten doorgegeven worden, zoals:
- Oproep bloktelefoon (kort - lang - kort)
- Maak mij vrij (lang - kort - lang)

Ook kunnen er melders zitten die de stand van een sein weergeven of melders met een langzame/snelle gong die aangeven of een wissel omloopt of dat er een trein een bepaald punt voorbij rijdt.
Helemaal boven zit er nog een systeem om de blokkast te kunnen optillen voor onderhoud. Dit gebeurt uiteraard alleen wanneer er geen treinen rijden, aangezien de hele beveiliging dan weg is.
Verder is alles voorzien van sloten en/of zegelloodjes, welke ook gecontroleerd moeten worden voor aanvang van elke dienst.


Dit was het eerste deel. Er zijn nog een aantal dingen onderweg, zoals:
- Blokstelsel(s)
- Hele procedure van een rijweg instellen
- Wat is er nog meer in het seinhuis aanwezig?
- Onder/buiten het seinhuis
- Speciale handelingen (binnenkomen op bezet spoor, wissel "door de rooie", etc...)

Als er nog vragen/suggesties zijn, hoor ik dat graag :) Dan ga ik een poging doen deze te beantwoorden :D
Verder heb ik al van zeker 3 à 4 mensen begrepen dat ze het hele gebeuren wel een keer live willen aanschouwen. Misschien is daar wel een datum voor te plannen of zo :)


(Als een moderator denkt dat dit beter ergens anders kan staan, dan verplaats het maar :))
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2016, 11:03:47 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2016, 11:28:54 »
Hoi,

Goed initiatief.

Wat ik ook graag wilde weten is de rangeer procedure van de spoorwegen.
Afkoppelen omlopen ed.
Welke handelen en beveiliging worden in samenwerking met seinpost toegepast?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2016, 13:18:25 »
Is inderdaad een goede ja. Ik schrijf het op, kan ik komende zondag en maandag weer foto's maken tijdens m'n dienst.
Vriendelijke groet, Servé.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2016, 19:55:28 »
Leuk (y)

Ik wist het niet exact, dus  vooral doorgaan ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2016, 16:30:18 »
Rangeren

Bij het rangeren worden er rangeerseinen gebruikt, in de vorm van Vaantjes en/of Rouwbrief.
In dit geval moest de 1040 rangeren van spoor 3 naar spoor 2.

Bron: KlassiekeBeveiliging.com, aangepast door mijzelf

Aangezien er geen rangeersein staat dat geldt voor spoor 3, mag de machinist de rangeerbeweging aanvangen als hij toestemming heeft gekregen van de treindienstleider, die eerst overlegt met mij (Post II). Zo kan ik namelijk al de overweg sluiten en de wissels goedleggen. De trein rijdt op van spoor 3 totdat deze voorbij wissel 22 is. Op dat moment geeft de machinist dit seinbeeld:

Bron: KlassiekeBeveiliging.com
(In het filmpje niet helemaal, maar oké...)
Dan leg ik het wissel om en steek mijn hand op naar de machinist als teken dat het wissel om ligt. Vervolgens mag hij zijn rangeerbeweging voortzetten.

Filmpie:
https://www.youtube.com/watch?v=1Ts1NL686b8

Op het moment dat de machinist weer gaat rijden, hoor je op de achtergrond een soort van gerammel. Ik geef dan een weksein aan de treindienstleider zodat hij weet dat de trein eraan komt en hij het overpad tussen spoor 1 en spoor 2 kan sluiten.

Maar op deze manier is elke rangeerbeweging opgebouwd. Machinist/Rangeerder vraagt toestemming aan de treindienstleider, treindienstleider licht de seinhuizen in, treindienstleider geeft de toestemming aan de machinist/rangeerder, seinhuizen draaien het/de rangeersein(en) en de seinhuizen leggen wissels om op teken van de machinist/rangeerder.


Het instellen van een rijweg komt zo :)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2016, 16:36:29 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2016, 17:57:34 »
Een rijweg instellen

Hoe stel je een rijweg in op het seinhuis? Nou zo :)
Uitgangssituatie, alles in de normaalstand en het rangeersein op rangeren niet toegestaan:


Als eerste komt er een weksein vanuit Wijlre:


In overleg met de treindienstleider geeft de seinhuiswachter Wijlre toestemming om een trein te sturen. Dit gebeurt door het "Enkelspoor"-venster te geven, waardoor deze van Wit naar Rood gaat:


Als de trein vertrokken is in Wijlre, zal Post T Wijlre de trein nablokken, waardoor bij ons het venster "Voorbijgang bij Wijlre" van Wit naar Rood gaat:


Nu moeten we wachten totdat de trein dichterbij is.

Als de trein een vast punt voorbij rijdt, in ons geval de overweg "Kelderweg", gaat er een bel met langzame slag aan. Deze bel kan uitgezet worden met de knop "Stop trein aankondiging van Wijlre":


Nu moeten we gaan werken. Er moet een rijweg ingesteld worden van Wijlre op spoor 3:


Op het plaatje staat aangegeven, dat de handels 7, 2, 9, 15 (rood) omhoog moeten en de handels 1, 3, 10, 13, 14 (zwart) omlaag moeten. Dan gaan we dat maar even doen:


Als alles goed ligt, kan het krukje voor die rijweg omgelegd worden:


Dit blokkeert de handels die in de rijweg zitten. Deze zijn dus niet meer bedienbaar.
Nu gaan we de treindienstleider vertellen dat de rijweg ingesteld is. Daartoe geven we 2 slagen op de wekker "T van Wijlre":


Vervolgens geven we het venster "Van Wijlre op spoor 1-4" (Rood naar Wit):


Aan de hand van het opgelegde krukje, wordt bij de treindienstleider het goede spoorvenster wit, en wordt het desbetreffende krukje geblokkeerd, ik kan het nu niet meer terugleggen. Als de treindienstleider het er mee eens is, krijg ik het venster "Aankomst van Wijlre op spoor 1-4" (Rood naar Wit):


Vervolgens sluiten we de overweg...:


... en kunnen we het inrijsein uit de stand stop brengen:


Nu is het wachten op de trein...
Als de trein het inrijsein voorbij rijdt, springt er een sper (met een luide klik) van rood...


... naar wit:


Nu is het technisch mogelijk om de trein binnen te blokken, maar eerst wordt er gekeken of de hele trein binnen is. Dit is op 2 manieren te zien:
- Sluitborden/seinen
- Koppeling hangt in de koppelhaak en niet in de hulphaak





Op dat moment breng ik het sein terug in de stand stop. Als de trein de overweg gepasseerd is, open ik de overweg.
Daarna is het wachten totdat de trein het laatste wissel gepasseerd is. Dan geef ik het aankomst-venster terug aan de treindienstleider, als teken dat de trein hier voorbij is. Daarna geef ik ook het voorbijgangs-venster terug aan Post T Wijlre, zodat hij weet dat de trein hier is aangekomen en daarmee het blokstelsel gereset wordt.
Als de trein vervolgens stilstaat, geeft de treindienstleider mij het "Van Wij op Sp 1-4" terug, waardoor het krukje niet meer geblokkeerd is, en ik de wissels weer kan bedienen.



Dit is de hele procedure voor het instellen van een rijweg. Ik heb geprobeerd er ook een filmpje van te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=-vmxo2qk13g
(Tussen 1:12 en 1:38 ben ik buiten om te kijken of de trein al in zicht is)

Dit was het dan, als er nog iets niet duidelijk is, hoor ik het wel :)
Vriendelijke groet, Servé.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2016, 18:20:37 »
Mooi item, dank u zeer !!.

Wel een vraagje: is het gebruik van de hendeldoek verplicht om de koperen knopjes mooi te houdenof is daar (ook nog) een andere reden voor ? Mij lijkt het gedoe met die doek nou niet erg handig, ik zou er liever de kopjes mee afdrogen.

Met vriendelijke groet, Tom Z.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2016, 18:26:22 »
De handeldoek is verplicht, omdat de vetten en zuren van je handen het gietijzer van de handels kunnen aantasten en daardoor kunnen gaan roesten. En ja, als je hem dan toch vast hebt, gebruik je hem ook voor de koperen knopjes. Deze worden overigens ook regelmatig opgepoetst met koperpoets.
Vriendelijke groet, Servé.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2016, 19:21:31 »
Heel helder uitgelegd, Servé! Erg interessant.
Helaas kan ik je laatste video niet bekijken, die staat nog als "privé" aangemerkt.

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2016, 19:34:01 »
Ahum... juist... is aangepast ;D :-X
Vriendelijke groet, Servé.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2016, 20:48:46 »
Top, hij doet het. Ik heb meteen twee vragen 8):
- waarom doe je zo lang over het bedienen van de overweghendels?
- is die communicatiemethode authentiek? Niet om te zeuren, maar ik vraag me af hoe dat vroegah ging.

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2016, 21:35:17 »
Over die overweghandels:
Die handels zijn vrijwel 1:1 gekoppeld met de overwegbomen. Ze zijn dus relatief zwaar om te bedienen. Als ik heel veel kracht erop zou uitoefenen en ik leg het handel om in 1 seconde, gaat die overwegboom ook in 1 seconde van verticaal naar horizontaal... Beetje snel denk ik 8) Verder vind de overwegboom het ook niet echt leuk als die met volle snelheid in de vanger terecht komt.

Over de communicatie, wat bedoel je precies? Met al die vensters en de volgorde daarvan? Die is nog precies zoals het vroeger was. Wel is eraan toegevoegd dat we Post T Wijlre kunnen "simuleren" vanuit Post T Simpelveld (zoals in het filmpje), als er niemand in Wijlre zit wegens onderbezetting. Verder hebben de seinhuizen onderling contact via de bloktelefoon. Voor communicatie met de machinisten en andere mensen die we moeten kunnen bereiken hebben we een portofoon. Communicatie met ProRail gaat gewoon via een vaste telefoon.

Ik zou zeggen, kom langs, dan kun je het allemaal live aanschouwen :)
Vriendelijke groet, Servé.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2016, 23:20:18 »
Mooi duidelijk uitgelegd (y)

Dat die bomen direct met de handels bediend word is wel apart, ik ken wel het
systeem met een windwerk, waar een tandwielvertraging in zit, maar 1:1 bomen
sluiten is dan idd wel ietsje zwaarder :)

Ik moet hoognodig weer eens komen kijken, is alweer 15 jaar geleden dat ik
voor het laatst in Spv was 8)

Mvg,

Tis
********

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2016, 23:39:40 »
Hoi,

Mooi om dat allemaal eens te lezen en kijken.
Had er werkelijk geen idee van hoe dat nou gaat bij de Nederlandse Spoorwegen.

Maar eens een vakantie in Lemburch plannen. :)

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2016, 01:55:48 »
Puur genieten. Hallelujah! Nou, wanneer verschijnen er de eerste nabouwsels van NL seininrichtingen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)