Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?  (gelezen 22693 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #45 Gepost op: 12 November 2016, 21:12:57 »
Komen hier dan ook kunststof bielzen

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #46 Gepost op: 12 November 2016, 21:39:28 »
Hoi Dennie,

Simpelveld onderhoudswerkzaamheden  aan de wissels worden gewoon houten bielzen gebruikt.
Men wil dit emplacement in de oude glorie laten ook na de vernieuwing van de wissels.

mvg

gr. Jo

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #47 Gepost op: 07 December 2016, 22:20:00 »
Voor degene die even een uurtje niks te doen hebben:
- U gaat naar www.klassiekebeveiliging.com
- U klikt links op "Film"
- U scrollt helemaal naar beneden

Daar staan 3 filmpjes over spoorwegbeveiliging in Nederland, waarvan ongeveer 40 minuten in totaal over klassieke beveiliging gaat, inclusief allerlei speciale constructies etc.

Veel kijkplezier!
« Laatst bewerkt op: 07 December 2016, 22:23:17 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #48 Gepost op: 08 December 2016, 16:10:27 »
had ze inderdaad al gezien. Hele leuke beelden  (y)

dirkjan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #49 Gepost op: 16 March 2017, 19:32:06 »


Woensdag 26 april organiseert ZLSM de Seinwezendag 2017. Ieder die geïnteresseerd is in de klassieke beveiliging is van harte uitgenodigd. Tijdens deze Seinwezendag zullen we een uitgebreide blik achter de schermen geven van het seinwezen bij de ZLSM. We hebben speciaal voor een doordeweekse dag gekozen (in het vakantieseizoen), aangezien niet iedereen Zuid-Limburg kan halen op een zondagochtend :)

Het programma begint om 10u met ontvangst op station Simpelveld met koffie (of thee) en een stuk Limburgse vlaai. Na de presentatie over klassieke seinen en verschillende blokstelsel gaan we de vier posten bezoeken. Je krijgt daar ook de kans om het een en ander te bedienen en van dichtbij te bekijken.

Opgave en info via seinwezendag [at] gmail [punt] com.

Als je wilt, kun je vermelden dat je dit via BNLS hebt gevonden, dan kunnen we misschien weer een BNLS-groep maken (y) Valt er onderweg nog genoeg te kletsen ;D

We vragen een financiële bijdrage van de deelnemers om de kosten te dekken (€20,- per deelnemer). Koffie/thee, vlaai en een lunch zitten hier ook bij inbegrepen, evenals een rit met de (stoom)trein. De bijdrage kan op woensdag 26 april bij aankomst contant worden voldaan.

De posten zullen allemaal bemand zijn die dag. En er zullen vrijwilligers van de ZLSM zijn om de presentatie te houden, de groep te begeleiden en uitleg te geven.
Vriendelijke groet, Servé.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #50 Gepost op: 18 March 2017, 18:44:36 »
Top initiatief  (y) Ik heb me opgegeven!
met vriendelijke groet, Jesse

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #51 Gepost op: 18 March 2017, 20:49:47 »
Leuk :D Vorig jaar was een groot succes. Dit jaar maken we de groepjes iets kleiner (8 ipv 10 personen), maar zo kunnen we hopelijk nóg meer laten zien. Er wordt nog hard gewerkt om nieuwe borden en zelfs seinen te plaatsen.
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2017, 09:22:21 »
Ik zie dat ik een beetje achterlig qua updates... Op Facebook is het wel up-to-date maar hier nog niet. Even een inhaalslag maken dus!


Altijd handig zo'n lorrie, scheelt rugklachten...


Hij is niet meer nodig, dus wordt als eerste afgekoppeld.


Metaal even opboren met de magneetboor. Eerst inkwasten met olie...


... en dan boren!


Eerst even proefpassen en dan het hout handmatig "boren".


Ondertussen ben ik begonnen met het losmaken van de trekdraadogen, want...


... deze waren in de loop der jaren flink afgesleten.


Als het nieuwe ook aan de trekdraad vast zit, wordt deze opnieuw gewoeld met ijzerdraad.


en vervolgens weer vast gesoldeerd.


Even een kiekje tussendoor...


Overzicht van de werkplaats (wissel 22).


Ondertussen zit de wisselsteller al gefixeerd.


Ja, ik doe ook nog wel eens wat behalve foto's maken... Sleufje graven voor de trekdraadkoker.


Sleufje klaar.


En dan is dit het eindresultaat.


Nog even een overzicht van de diverse werkzaamheden..


En dan met een overvolle lorrie weer terug naar de werkplaats.
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #53 Gepost op: 04 April 2017, 10:41:31 »
Geinig om te zien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #54 Gepost op: 04 April 2017, 11:58:19 »
Altijd interessant om te zien :)

Alleen een vraag, die wissel heeft aan 1 kant een wisselsteller, maar wat zit er aan de andere kant aan vast gemonteerd?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #55 Gepost op: 04 April 2017, 12:21:15 »
Dat is het grendel. Een grendel controleert of het wissel in de goede stand ligt en of het ook aanligt tegen de spoorstaaf. Bij een afwijking van 3mm kán ontsporen... Liever niet  ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #56 Gepost op: 04 April 2017, 12:45:02 »
Aah zo, op die manier. Dat grendel word dan ook weer bediend vanuit het seinhuis en legt dus het wissel mechanisch vast en zal een voorwaarde van je rijweg zijn?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #57 Gepost op: 04 April 2017, 13:23:47 »
Jij snapt 'm ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #58 Gepost op: 04 April 2017, 14:27:23 »
Zeer bekende werkzaamheden. Jaren lang gedaan.

Gr. Bert Senden.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #59 Gepost op: 04 April 2017, 23:20:36 »
Old memories.... :)

Mvg,

Tis
********