Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?  (gelezen 21751 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #30 Gepost op: 30 October 2016, 09:12:22 »
Onderweg naar t zuuden. Benieuwd wat we allemaal te zien krijgen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #31 Gepost op: 01 November 2016, 22:34:32 »
Nou, 't was gaaf, toch? Ongeveer 30 personen, dus in drie groepjes van 10 zijn we rondgeleid. Eerst gezamenlijk een uitleg van het seinstelsel en de werking, daarna in de groepjes de rest van de dag langs de twee seinhuizen en de verkeersleiderspost in Simpelveld en het seinhuis in Wylre. Met tien man in zo'n seinhuis is het best krap:



Gaaf om in detail te zien hoe een handwissel werkt. En bediening van een wissel met trekdraden. Tongen die los van elkaar bewogen worden. En de grendels om de wisselstand te controleren en ze vast te leggen. De deksels werden opengemaakt zodat je precies kon zien hoe het in elkaar stak. Gaaf!



Perfect weer:



De blikken hierboven zijn gericht op de sik die met een korte goederentrein binnen kwam rijden: die reed heen en weer om extra verkeer te genereren zodat er op de seinhuizen meer te zien was. Goed bedacht.

Uitleg bij de verkeersleider in z'n hokje op het perron:



De verhoudingen en gegevensuitwisseling enzo tussen de seinhuizen werd goed uitgelegd.

Tot slot Wylre:



Hier was het wat rustiger, dus mocht iedereen de wisselhendel en de grendelhendel omzetten. Goed om een indruk te krijgen van het werk.

In Wylre wordt nog steeds het oude NS schrift gebruikt om bij begin/einde dienst je paraaf te zetten dat alles in orde is. Dit betekent dat de laatste pagina van het NS tijdperk er ook in staat. Daar "Einde" te zien staan deed me toch wel wat:



Heel gaaf dat de ZLSM het allemaal heeft bewaard en vooral ook dat ze de mechanische beveiliging in ere hebben hersteld. Daar ben ik in ieder geval blij mee. Als ik de prachtige foto's zie van de afbraak van een Duits zijlijntje maakt me dat weer extra blij dat de miljoenenlijn "gewoon" nog bestaat. Zo gewoon is dat niet. En dan ook nog met werkende klassieke beveiliging... Hoera!

Goed georganiseerde dag, een aanrader voor iedereen die in klassieke beveiliging geïnteresseerd is!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #32 Gepost op: 01 November 2016, 22:52:54 »
Ook ik heb me prima vermaakt! Ook de goede uitleg van Servé (zat ook bij hem in het groepje) heeft veel mensen een extra dimensie aan het spoorbedrijf gegeven. Het heeft mij weer nieuw ideeën gegeven voor mijn blokkasten in aanbouw. En eindelijk eens spoorlopen in Nederland, al veel in Duitsland gedaan, maar nog weinig in nl:


Dirkjan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #33 Gepost op: 01 November 2016, 23:13:18 »
Fijn om te horen dat jullie het leuk vonden :) Jullie hebben een beetje meer gedaan dan de rest, zoals het lopen naar het elektrische armsein en de seinwezen-kelder in het station. Als jullie alsnog vragen hebben, dan hoor ik dat graag :)

@ Reinout, de twee andere rondleiders zijn nu diep in de boeken aan het zoeken naar een antwoord op jouw vraag (Waarom S&H in Nederland de standaard geworden is, aangezien het een Duits systeem is)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #34 Gepost op: 01 November 2016, 23:34:44 »
... en dan vooral ook de vraag waarom datzelfde Duitse systeem in Duitsland vrijwel niet te vinden is :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #35 Gepost op: 02 November 2016, 00:31:49 »
Leuk daarbij is, dat in Oostenrijk Stellwerkstyp 5007 als standaard werd gebruikt en dat juist weer wel een S&H systeem is. Zie de verhandeling hier Ik denk dat de reden dat S&H in Duitsland niet alomtegenwoordig was, gelegen is in de keuze voor een Einheitsbauart die uitging van de andere wijze van de bediening van de wissels/seinen dwz van beneden naar boven en niet andersom. Daarmee zijn de hendels onder de blokkast niet mogelijk.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 09:00:53 door Falkenberg »

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #36 Gepost op: 02 November 2016, 08:40:20 »
Dirkjan, dat zijn wij op de foto (y)
Servé, het was een leuke dag. Ik had eerst gedacht, is dat wel wat voor mijn zoon?
Eenmaal thuis moest hij alles vertellen aan mijn vrouw in vol enthousiasme hoe het werkt.
Dus een geslaagde dag!

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #37 Gepost op: 02 November 2016, 09:10:02 »
Volgens mij had ik de BNLS-groep ;D

@Dirkjan, dat is een heel erg interessante link! Er staan een aantal foto's op van dingen die ik niet kon laten zien, zoals deze:


Bron: www.hmmueller.de

Wat we hier links zien, is een mechanische OF-poort (eigenlijk XOR, maar dat maakt hier niet veel uit :P). Misschien kunnen jullie je het nog herinneren, maar toen we in Wijlre waren en de stoomtrein onderweg was, vertelde ik dat het krukje van het sein een "tweedriestanden-krukje" is. Dwz dat het krukje zowel naar links als naar rechts gedraaid kan worden. Op deze foto is goed te zien hoe dan het sein ontgrendeld wordt. Als het krukje naar links gedraaid wordt, zal het rechter pinnetje onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Als het krukje naar rechts gedraaid wordt (wat bij ons het geval was), zal het linker pinnetje (maar half zichtbaar) onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Uiteraard heeft "het naar links draaien" en "het naar rechts draaien" van het krukje andere voorwaarden. In dit geval kun je daarmee kiezen of de trein op spoor 1 (links) of op spoor 2 (rechts) binnenkomt, waar een andere stand van de wissels nodig is.


We zijn overigens al bezig voor de volgende Seinwezendag, alleen deze keer op een woensdag, aangezien niet iedereen op een zondag kan. Wanneer daar meer over bekend is, zal ik dat hier vermelden :)
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 15:29:40 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #38 Gepost op: 02 November 2016, 15:24:35 »
Wauw, mooi om te zien! Jammer dat Zuid Limburg niet naast de deur is...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #39 Gepost op: 02 November 2016, 15:55:09 »
Mooie uitleg, ook erg interessant de gegeven link (y).
Doet de herinneringen uit mijn MTS stage tijd bij de NS in Heerlen weer vers in herinnering gaan. Daar was het spul toen ook nog in bedrijf in ca 1978-79. heb er toen nog eens een verslag over gemaakt. Geweldig die werking van die vergrendelingen met linialen en stiften :).
@Timo: zo groot is Nederland niet ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #40 Gepost op: 02 November 2016, 16:36:07 »
Servé, en alle anderen

Bedankt voor jullie interessante uitleg en mooie beelden!  (y)

Geeft een mooi beeld van het mechanische gebeuren.

Leuke achtergrondinformatie bij mijn (nog te bouwen) "mechanisch" wegklapbare Zs3 DB-signal.

Bert
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 16:40:50 door Bert_Apd »


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #42 Gepost op: 02 November 2016, 18:21:43 »
Ja, die website van IRSE staat vol met informatie. Alles wat daar staat heb ik ook al on m'n computer opgeslagen :angel:
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #43 Gepost op: 12 November 2016, 20:49:19 »
Dit najaar vindt er wederom grote spoorvernieuwing plaats bij de ZLSM. In Simpelveld worden de centraalbediende wissels 13a/b, 14, 15, 21, 22 en 26 volledig vernieuwd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de klassieke beveiliging. Bovengenoemde wissels zijn de afgelopen weken door Seinwezen allemaal ontdaan van wissel- en grendelstellers met bijbehorende stangen en eventuele wissellantaarns. De komende winter zal alles weer opnieuw aangesloten worden. Bijgaande foto's tonen emplacement Simpelveld aan de oostzijde (beheersgebied post I) op 12 november 2016.


Wissel 15 is al nagenoeg opgebouwd bovenop het bestaande spoor en zal hierna in totaliteit op de juiste plek worden getakeld. Rechts rangeerpaallantaarn 'rouwbrief' Q3-18.


Kale vlakte waar straks wissels 13b en 15 weer komen te liggen.






Afgekoppelde trekdraden; bedoeld voor grendel 13B/L en 13B/R.
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #44 Gepost op: 12 November 2016, 20:58:45 »
Leuk, zo'n kijkje achter de (railbouw-)schermen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)