Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 13:37:44
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?  (gelezen 21760 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #15 Gepost op: 19 May 2016, 08:03:35 »
Dat die bomen direct met de handels bediend word is wel apart, ik ken wel het
systeem met een windwerk, waar een tandwielvertraging in zit, maar 1:1 bomen
sluiten is dan idd wel ietsje zwaarder :)

Aan de andere kant van het emplacement, in Post I, staat een windwerk voor de overweg daar. Die verbinding is inderdaad indirect, wat je ook merkt in het bedienen. Bij de eerste slag gebeurt er niks, maar bij de volgende gaat die boom opeens vrij snel naar beneden. Fingerspitzengefühl is daar wel een beetje bij nodig ;D

En ach, een vakantie naar hier is toch niet nodig, we hebben zat vrijwilligers die voor 1 dag vanuit het noorden komen om bij de ZLSM dienst te draaien en 's avonds weer naar huis gaan  ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #16 Gepost op: 19 May 2016, 08:27:35 »
Hallo Servé.

Mooi uitgelegd. Ik heb er 13 jaar aan gewerkt om het allemaal bedienbaar te krijgen. Post 2 was in een redelijke toestand maar post 1 was een bonk roest. het toestel van Post T was bescherm door houten schotten. Dus ik weet wel hoe het in elkaar zit.
De beide posten zijn pas na het veranderen van het emplacement in de dertiger jaren gebouwd. Dit ivm het aanleggen van de Miljoenenlijn. Dubbelspoor vanuit Kerkrade. Het inrijsein vanuit Kerkrade was een Bordessein. Voor die tijd werden de handelingen die nu op post 2 plaatsvinden vanuit het station geregeld. In het toestel van Post T hebben toen ook handels gezeten. Het luikje direct achter de deur geeft toegang naar de schijvenkelder. Voor de treinen van en naar Duitsland lag er een seinhuis tegenover het station ongeveer ter hoogte van spoor vijf, hier lag ook een 10m draaischijf.
Ik hoop dat het nog lang in bedrijf blijft. De enige museumlijn in Nederland met origineel werkende klassieke beveiliging.

Gr. Bert Senden.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #17 Gepost op: 19 May 2016, 15:00:02 »
Ah ja, de communicatie tussen de posten bedoelde ik. Met de bloktelefoon dus.
Helder! Als ik een studenten-OV heb kom ik zeker langs, ik blijf wel een gierige kaaskop, na? :-X

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2016, 10:29:29 »


Zondag 30 oktober organiseert ZLSM de Seinwezendag 2016. Ieder die geïnteresseerd is in de klassieke beveiliging is van harte uitgenodigd. Tijdens deze Seinwezendag zullen we een uitgebreide blik achter de schermen geven van het seinwezen bij de ZLSM.

Het programma begint om 10u met ontvangst op station Simpelveld met koffie (of thee) en een stuk Limburgse vlaai. Na de presentatie over klassieke seinen en verschillende blokstelsel gaan we de vier posten bezoeken. Je krijgt daar ook de kans om het een en ander te bedienen en van dichtbij te bekijken.
Die dag zal er speciaal een extra (goederen)trein rijden die niet in de reguliere dienst gepland is. Deze rijdt omdat we wat extra treinbewegingen willen hebben, zodat de verschillende handelingen gevolgd kunnen worden.

Opgave graag via seinwezendag [at] gmail [punt] com.

We vragen een financiële bijdrage van de deelnemers om de kosten te dekken (€15,- per deelnemer). Koffie/thee, vlaai en een lunch zitten hier ook bij inbegrepen, evenals een rit met de (stoom)trein. De bijdrage kan op zondag 30 oktober bij aankomst contant worden voldaan.

De posten zullen allemaal bemand zijn die dag. En er zullen vrijwilligers van de ZLSM zijn om de presentatie te houden, de groep te begeleiden en uitleg te geven.
Vriendelijke groet, Servé.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2016, 22:24:39 »
mooi! ik heb me aangemeld.

dirkjan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #20 Gepost op: 26 September 2016, 23:45:16 »
Enorm leuk initiatief !

Het seinwezen is vaak toch wel onderbelicht, en de ZLSM heeft er toch wel een prachtig geheel van :)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2016, 00:09:09 »
Daarom proberen we het ook op deze manier wat meer in het licht te zetten :)
Hopelijk houden we er wat nieuwe vrijwilligers aan over :D
Vriendelijke groet, Servé.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #22 Gepost op: 29 September 2016, 21:25:35 »
Ik heb nog geen bevestiging (mail) ontvangen?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #23 Gepost op: 29 September 2016, 21:53:45 »
Dat weet ik niet, ik kan wel bevestigen dat je aanmelding is aangekomen :D
Zal eens vragen wanneer de bevestigingen de deur uit gaan.
Vriendelijke groet, Servé.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #24 Gepost op: 30 September 2016, 14:33:50 »
Zondagochtend 10 uur is voor een groot deel van het land per OV niet haalbaar.........

Dirk

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #25 Gepost op: 30 September 2016, 14:46:40 »

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #26 Gepost op: 30 September 2016, 19:04:56 »
Wat een mooi topic! Ik ben 'al' drie keer met de Miljoenenlijn meegeweest. 2x met vrouw & kinders, de laatste keer in m'n uppie en dat was eigenlijk wel de leukste dag. Heerlijk rondgezworven rond het station en de remise en EINDELIJK met de railbus meegeweest. Dat was echt heel gaaf!

Blij dat we zulke mooie lijnen hebben in Nederland!
Groeten, Henri

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #27 Gepost op: 03 October 2016, 17:53:45 »
Soms gaat het niet helemaal zoals gepland...

Afgelopen zondag was ik als enige seinhuiswachter (samen met een treindienstleider) aanwezig. Op dat moment moet je dus 2 posten bemannen in je eentje... Een fiets is dan een welkome aanvulling ;D
Maarja, er rijden toch gewoon 2 treinen en een rangeerlokje tussendoor dat zijn werk ook graag wil doen. In dit geval was dat het Pullman-rijtuig op spoor 1 zetten voor bevoorrading (Limburgse lunch in de trein). Afijn, Köfje met Pullmanrijtuig vanuit de werkplaats, zagend via wissel 13 A/B, naar spoor 1. Daar afkoppelen, en dan via Post 2 over spoor 3 weer terug naar de werkplaats. Toen de trein op spoor 1 stond, ben ik als een speer van Post 1 naar Post 2 gefietst, zodat ik hem daar weer naar spoor 3 kon helpen. Alleen... Toen de trein naar spoor 1 kwam, stond er nog iets op spoor 3 (een stoomtrein). Dan laat ik het rangeerdeel altijd uithalen via spoor 4. (regen, glad, remmen etc...) Daarvoor moet ik wissel 15 naar spoor 4 leggen. Door alle haast heb ik daarna wissel 15 niet meer terug naar spoor 3 gelegd.



Toen 10 minuten later de Köf over spoor 3 terug ging (en ik nog op Post 2 zat), kwam hij dus een wissel tegen dat niet goed lag. Denkende dat het wissel goed lag, heeft de rangeermachinist het te laat gezien en reed het wissel open.
Nu is de infra daarop "voorbereid", d.w.z. dat er niks kapot gaat. In het seinhuis draait het rondsel van het wisselhandel (de tongen worden immers geforceerd omgelegd), en gaat daardoor "door de rooie":



(Info tussendoor: Normaal gezien is er geen verbinding tussen het handel en het rondsel. Pas als de arrêt wordt ingeknepen, wordt er verbinding gemaakt tussen het handel en het rondsel.)
Duidelijk te zien is het rode vlak dat naar boven is gekomen en het zegel dat verbroken is. Met toestemming van de treindienstleider moet dan het wissel weer hersteld worden. Dit doe je door het hulphandel (groot zwaar lomp zwart ding) in het rondsel de schuiven en dan het rondsel met het rode vlak richting het handel te draaien:

]

Als het wissel dan weer normaal is, moet er iemand van Techniek & Infra komen om het wissel buiten te inspecteren. Daartoe wordt het wissel een paar keer omgelegd en vergrendeld. Als daarin geen problemen naar boven komen, en buiten zijn er geen beschadigingen te zien aan het wissel, kan deze weer terug in dienst genomen worden:



Dit heeft in totaal een minuut of 10 in beslag genomen (vanaf de melding van de rangeermachinist tot aan het weer in dienst stellen van het wissel). Als er bij ProRail een wissel wordt opengereden, gaat er minimaal een uur, en vaak wel meer overheen ;D

Maar, er gebeuren ook altijd leuke dingen tijdens de dienst. Zo houden we ook best wel van "treintje spelen". Vooral parallelausfahrten zijn erg in trek, al kost het een paar minuten vertraging ;D

<a href="https://youtu.be/FZIv0xwII4s" target="_blank" class="new_win">https://youtu.be/FZIv0xwII4s</a>
https://youtu.be/FZIv0xwII4s


Verder zijn we ook bezig met de Seinwezendag. Daarvoor moet er ook het een en ander getest worden. Sommige mogelijkheden worden namelijk vrijwel nooit gebruikt. Eén daarvan is de "doorrijdmogelijkheid".
In Simpelveld is het mogelijk om, zonder stop, over spoor 1 door te rijden. Dat is het enige spoor waarbij het inrijsein en het uitrijsein tegelijkertijd "uit de stand stop" mag zijn. Op de andere sporen wordt dit mechanisch verboden. Om aan de machinist duidelijk te maken dat het uitrijsein ook uit de stand stop is, hangt er onder het inrijsein ook een voorsein:



Dit is het inrijsein "B1-3" vanuit Kerkrade. Op dit moment is er een rijweg ingesteld naar spoor 1, 2 of 3, aan het seinbeeld kun je dit niet zien. In het seinhuis is dat (hopelijk ;D) wel duidelijk. In dit geval naar spoor 1. Enkele tellen later wordt het uitrijsein op spoor 1 naar Wijlre uit de stand stop gebracht. Dit gebeurt er dan bij het inrijsein:



Op dit moment weet de machinist voor 100% zeker dat hij in 1 keer door mag rijden.


Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag :)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #28 Gepost op: 03 October 2016, 19:58:52 »
Leuk, die parallelrit. En mooi om het wat-gebeurt-er-bij-oepsie te zien. Waar je al niet allemaal aan moet denken bij het opbouwen van zo'n mechanische beveiliging...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #29 Gepost op: 03 October 2016, 22:22:39 »
zo krijg ik al zin in de 30e (y)