Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
Lima plan E bankjes door ronaldvd2000
Vandaag om 16:29:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:56
Railpro 607 door spoorijzer
Vandaag om 16:26:11
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 16:16:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:59:41
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 72434 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #30 Gepost op: 16 July 2016, 11:32:05 »
Bedoeling is dat de IC Den Haag Centraal - Eindhoven via de HSL gaat rijden en daarmee Dordrecht naast zich laat liggen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #31 Gepost op: 16 July 2016, 11:34:47 »
Mooi, alleen jammer dat hij niet op de lijn Amsterdam - Eindhoven, of nog beter Eindhoven - Aken (of een logisch alternatief in Duitsland) gaat rijden.
Daarnaast vraag ik me af waarom het standaard ontwerp dat elders in Europa rijdt, niet gewoon geschikt zou zijn geweest voor Nederland. Ook heb ik niets met de kleurstelling zoals op het bijgevoegde plaatsje. Maar ja, smaken verschillen.

Gr, Hans

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #32 Gepost op: 16 July 2016, 12:05:23 »
De kleurstelling zal nog wel veranderen. Plaatje is maar een impressie.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #33 Gepost op: 16 July 2016, 12:23:49 »
Daarintegen worden ze niet geschikt voor inzet in Duitsland als ik dat bericht van de ns zie met spanning specificaties.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #34 Gepost op: 16 July 2016, 12:35:53 »
Mooi, alleen jammer dat hij niet op de lijn Amsterdam - Eindhoven, of nog beter Eindhoven - Aken (of een logisch alternatief in Duitsland) gaat rijden.
Daarnaast vraag ik me af waarom het standaard ontwerp dat elders in Europa rijdt, niet gewoon geschikt zou zijn geweest voor Nederland. Ook heb ik niets met de kleurstelling zoals op het bijgevoegde plaatsje. Maar ja, smaken verschillen.

Gr, Hans
Welk standaart ontwerp?
Er zijn toch nog geen Coradia liner v200?



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2786
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #35 Gepost op: 16 July 2016, 13:11:45 »
Nee, dat niet, maar het Coradia platform bestaat al wel en ook SNCF heeft een bestelling voor Liner V200's uitstaan, ware het niet in een hybride variant. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #36 Gepost op: 16 July 2016, 15:07:53 »
Daarintegen worden ze niet geschikt voor inzet in Duitsland als ik dat bericht van de ns zie met spanning specificaties.
De huidige order zo te zien i.d.d. niet. Maar een eventuele vervolgorder zou best ook voor 15kV gespecificeerd kunnen zijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #37 Gepost op: 16 July 2016, 15:21:22 »
Een meersysteemtreinstel? Tsja, waarom niet? Dan ook direct voor 3000 V = voor België en Nederland. Want daar waren toch ook plannen voor? Onze lage 1500 V = verhogen naar 3000 V = ?
Jeroen

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #38 Gepost op: 16 July 2016, 15:44:53 »
Nee vervolg kan niet want dan moet er een nieuwe aanbesteding komen omdat er een grote wijziging is in het concept. zie de toiletten in de SLT.   

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2786
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #39 Gepost op: 17 July 2016, 00:25:53 »
Tenzij dit al reeds als optie in het raamwerkcontract is opgenomen. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #40 Gepost op: 17 July 2016, 00:35:05 »
Sorry dan moet ik u teleurstellen, ik weet dat deze stellen ook besteld zouden worden. Deze zijn nl voor de levensloop vervanging van de ICM en de IC rijtuigen. Dit is feitelijk bekend.
Daarnaast zouden de Fyra stellen NIET de IC-direct vervangen, maar dit materieel. Pas na het afblazen van de Fyra is besloten dat nieuw NS materieel in de toekomst binnenlands ook over HSL trajecten zou gaan rijden, maar toen liep het aanbestedingstraject voor dit materieel al lang. Het aanbestedingstraject is nl al in 2014 begonnen.
Dat kun je nooit zeker weten, de aanbesteding voor ICNG is van ná het Fyra debacel.

Als de V250 had gereden voor het HSL verkeer en de AmRo shuttle, dan had de ICNG geen voorwaarde hoeven hebben voor het kunnen rijden op de HSL en hadden fabrikanten mogelijk andere aanbiedingen gedaan met andere treinen.

(Volgens mij wilde ik reageren op een topic wat ineens foetsie is, en volgens mij met dit topic is samengevoegd? Edit: Blijkbaar is dat topic gewoon verdwenen en niet samengevoegd, ik kan dat even niet volgen?)
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 00:38:03 door Thom »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #41 Gepost op: 17 July 2016, 01:32:08 »
Met Alstom is gekozen voor een grootspeler die in vele landen & markten 'thuis' is:

- Ze hebben enkele decenia terug Fiat opgekocht, die met de milleniumwissel voor het Engelse Virgin Trains, de Pendolino 390 Class Hst's bouwde. Ze halen 225km/u. maar rijden commerciëel 200km/u op 25kv en hebben een kantelbakinrichting.
Na de overname, heeft Alstom met succes, waar nodig de lengte van de treinstellen naar noden aangepast.

- Meerdere types en generaties Coradia's, waaronder ook dubbeldekkers, rijden al vele jaren voor verschillende landen in Europa als in Noord-Amerika. (ook de bekende Sigaar/Walfish is er ééntje van de Coradia stal)

- In Frankrijk is er de voorbije jaren een gezellige mix aan nieuwe ontwikkelingen aan de nieuwste Coradia generatie "Régiolisen" op de markt verschenen:
Voor de stoptreindiensten in-en-rond Parijs; voor regionale treinen; en een aangepaste voor de Intercity verbindingen.
Voor de Franse noordelijke regio's en in Normandië rijden ze onder de 25KV~ wasdraad; terwijl ten zuiden en ten westen van de Franse hoofdstad nog, net zoals in Nederland de rijdraden met 1,5Kv gevoed worden.
Volgens de noden zijn er van de verschillende types ook nog een aantal hybride uitvoeringen gemaakt. Vb. om op de lijn Boulogne-Ville - Amiens - Paris Nord de getrokken Corail Intercitéés diensten over te nemen. Te Amiens komt de traktie locwissel te vervangen en wordt gewoon de omschakeling diesel/elektrisch met het stel zelf gemaakt.

- Het grootste deel van die stellen halen 160 km/u. Maar een aantal werden voorzien voor een topsnelheid van 200km/u

Dus Alstom bezit heus wel de kennis om dit tot een goed einde te brengen.
De grootste uitdaging zit hem toch wel nog in de kakkofonie aan beveiligingssystemen en hoe de elektronika zich daaronder houd.

- Voorbeelden in Europa zat, van waar zelfs getrokken IC treinen vrolijk aan 200km/u tussen de hst's door rijden.
Bij ons in België zijn het de T18/T19 met I11 en M6 TD stammen tussen Leuven en Ans de HSL delen met de ICE's en Thalyssen
Van deze laatste is de snelheid terug opgetrokken van 170km/u naar 200km/u, En rijden de IC's Oostende - Brussel - Luik Eupen en op weekdagen (Oostende-Brugge-)Kortrijk-Gent-Brussel-Leuven-Luik-Welkenraed.
Dus ook dit zou bij jullie, noorderburen geen probleem mogen vormen.
De MS Desiro's rijden zelfs 'maar' aan 160km/u op de HSL richting Nederland tot de "Noorderkempen".
Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #42 Gepost op: 17 July 2016, 08:44:05 »
Dat kun je nooit zeker weten, de aanbesteding voor ICNG is van ná het Fyra debacel.

Als de V250 had gereden voor het HSL verkeer en de AmRo shuttle, dan had de ICNG geen voorwaarde hoeven hebben voor het kunnen rijden op de HSL en hadden fabrikanten mogelijk andere aanbiedingen gedaan met andere treinen.

(Volgens mij wilde ik reageren op een topic wat ineens foetsie is, en volgens mij met dit topic is samengevoegd? Edit: Blijkbaar is dat topic gewoon verdwenen en niet samengevoegd, ik kan dat even niet volgen?)

Dit klopt wel degelijk, de aanbesteding liep al voor het Fyra debacle. Dit is gewoon online te vinden in de openbare aanbestedingsstukken.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #43 Gepost op: 17 July 2016, 08:59:20 »
V-IRM en SLT zijn ook voorbereid op ombouw naar 25 KV.
En de Hanzelijn is geschikt voor 200 KM/U

En nu die FYRA geflopt is wordt het eerste inzet gebied de HSL-Zuid. Amsterdam-Rotterdam-Breda.


verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #44 Gepost op: 17 July 2016, 11:28:30 »
Een meersysteemtreinstel? Tsja, waarom niet? Dan ook direct voor 3000 V = voor België en Nederland. Want daar waren toch ook plannen voor? Onze lage 1500 V = verhogen naar 3000 V = ?
"•   As an option, an additional 3000 V DC system for operation on the HRN (related to future changes in the HRN infrastructure) is considered. "

Dus dat is gewoon opgenomen in het ontwerp :)

Nee vervolg kan niet want dan moet er een nieuwe aanbesteding komen omdat er een grote wijziging is in het concept. zie de toiletten in de SLT.   

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Nee, dat kan wel degelijk binnen de bestaande tender;

"Possible additional orders
NS Lease foresees a possible need for additional orders regarding various Train Set versions based on the same product platform, consisting of:
–   additional Train Sets with base order characteristics as described above;
–   Train Sets for operation on the HRN only;
–   Train Sets for cross border services into Belgium;
–   Train Sets for cross border services into Germany. "
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 11:31:02 door Thom »