Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door NS264
Vandaag om 16:42:53
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 16:28:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:26
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 15:49:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 74816 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #30 Gepost op: 16 July 2016, 11:32:05 »
Bedoeling is dat de IC Den Haag Centraal - Eindhoven via de HSL gaat rijden en daarmee Dordrecht naast zich laat liggen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #31 Gepost op: 16 July 2016, 11:34:47 »
Mooi, alleen jammer dat hij niet op de lijn Amsterdam - Eindhoven, of nog beter Eindhoven - Aken (of een logisch alternatief in Duitsland) gaat rijden.
Daarnaast vraag ik me af waarom het standaard ontwerp dat elders in Europa rijdt, niet gewoon geschikt zou zijn geweest voor Nederland. Ook heb ik niets met de kleurstelling zoals op het bijgevoegde plaatsje. Maar ja, smaken verschillen.

Gr, Hans

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #32 Gepost op: 16 July 2016, 12:05:23 »
De kleurstelling zal nog wel veranderen. Plaatje is maar een impressie.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #33 Gepost op: 16 July 2016, 12:23:49 »
Daarintegen worden ze niet geschikt voor inzet in Duitsland als ik dat bericht van de ns zie met spanning specificaties.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #34 Gepost op: 16 July 2016, 12:35:53 »
Mooi, alleen jammer dat hij niet op de lijn Amsterdam - Eindhoven, of nog beter Eindhoven - Aken (of een logisch alternatief in Duitsland) gaat rijden.
Daarnaast vraag ik me af waarom het standaard ontwerp dat elders in Europa rijdt, niet gewoon geschikt zou zijn geweest voor Nederland. Ook heb ik niets met de kleurstelling zoals op het bijgevoegde plaatsje. Maar ja, smaken verschillen.

Gr, Hans
Welk standaart ontwerp?
Er zijn toch nog geen Coradia liner v200?



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #35 Gepost op: 16 July 2016, 13:11:45 »
Nee, dat niet, maar het Coradia platform bestaat al wel en ook SNCF heeft een bestelling voor Liner V200's uitstaan, ware het niet in een hybride variant. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #36 Gepost op: 16 July 2016, 15:07:53 »
Daarintegen worden ze niet geschikt voor inzet in Duitsland als ik dat bericht van de ns zie met spanning specificaties.
De huidige order zo te zien i.d.d. niet. Maar een eventuele vervolgorder zou best ook voor 15kV gespecificeerd kunnen zijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #37 Gepost op: 16 July 2016, 15:21:22 »
Een meersysteemtreinstel? Tsja, waarom niet? Dan ook direct voor 3000 V = voor België en Nederland. Want daar waren toch ook plannen voor? Onze lage 1500 V = verhogen naar 3000 V = ?
Jeroen

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #38 Gepost op: 16 July 2016, 15:44:53 »
Nee vervolg kan niet want dan moet er een nieuwe aanbesteding komen omdat er een grote wijziging is in het concept. zie de toiletten in de SLT.   

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #39 Gepost op: 17 July 2016, 00:25:53 »
Tenzij dit al reeds als optie in het raamwerkcontract is opgenomen. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #40 Gepost op: 17 July 2016, 00:35:05 »
Sorry dan moet ik u teleurstellen, ik weet dat deze stellen ook besteld zouden worden. Deze zijn nl voor de levensloop vervanging van de ICM en de IC rijtuigen. Dit is feitelijk bekend.
Daarnaast zouden de Fyra stellen NIET de IC-direct vervangen, maar dit materieel. Pas na het afblazen van de Fyra is besloten dat nieuw NS materieel in de toekomst binnenlands ook over HSL trajecten zou gaan rijden, maar toen liep het aanbestedingstraject voor dit materieel al lang. Het aanbestedingstraject is nl al in 2014 begonnen.
Dat kun je nooit zeker weten, de aanbesteding voor ICNG is van ná het Fyra debacel.

Als de V250 had gereden voor het HSL verkeer en de AmRo shuttle, dan had de ICNG geen voorwaarde hoeven hebben voor het kunnen rijden op de HSL en hadden fabrikanten mogelijk andere aanbiedingen gedaan met andere treinen.

(Volgens mij wilde ik reageren op een topic wat ineens foetsie is, en volgens mij met dit topic is samengevoegd? Edit: Blijkbaar is dat topic gewoon verdwenen en niet samengevoegd, ik kan dat even niet volgen?)
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 00:38:03 door Thom »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #41 Gepost op: 17 July 2016, 01:32:08 »
Met Alstom is gekozen voor een grootspeler die in vele landen & markten 'thuis' is:

- Ze hebben enkele decenia terug Fiat opgekocht, die met de milleniumwissel voor het Engelse Virgin Trains, de Pendolino 390 Class Hst's bouwde. Ze halen 225km/u. maar rijden commerciëel 200km/u op 25kv en hebben een kantelbakinrichting.
Na de overname, heeft Alstom met succes, waar nodig de lengte van de treinstellen naar noden aangepast.

- Meerdere types en generaties Coradia's, waaronder ook dubbeldekkers, rijden al vele jaren voor verschillende landen in Europa als in Noord-Amerika. (ook de bekende Sigaar/Walfish is er ééntje van de Coradia stal)

- In Frankrijk is er de voorbije jaren een gezellige mix aan nieuwe ontwikkelingen aan de nieuwste Coradia generatie "Régiolisen" op de markt verschenen:
Voor de stoptreindiensten in-en-rond Parijs; voor regionale treinen; en een aangepaste voor de Intercity verbindingen.
Voor de Franse noordelijke regio's en in Normandië rijden ze onder de 25KV~ wasdraad; terwijl ten zuiden en ten westen van de Franse hoofdstad nog, net zoals in Nederland de rijdraden met 1,5Kv gevoed worden.
Volgens de noden zijn er van de verschillende types ook nog een aantal hybride uitvoeringen gemaakt. Vb. om op de lijn Boulogne-Ville - Amiens - Paris Nord de getrokken Corail Intercitéés diensten over te nemen. Te Amiens komt de traktie locwissel te vervangen en wordt gewoon de omschakeling diesel/elektrisch met het stel zelf gemaakt.

- Het grootste deel van die stellen halen 160 km/u. Maar een aantal werden voorzien voor een topsnelheid van 200km/u

Dus Alstom bezit heus wel de kennis om dit tot een goed einde te brengen.
De grootste uitdaging zit hem toch wel nog in de kakkofonie aan beveiligingssystemen en hoe de elektronika zich daaronder houd.

- Voorbeelden in Europa zat, van waar zelfs getrokken IC treinen vrolijk aan 200km/u tussen de hst's door rijden.
Bij ons in België zijn het de T18/T19 met I11 en M6 TD stammen tussen Leuven en Ans de HSL delen met de ICE's en Thalyssen
Van deze laatste is de snelheid terug opgetrokken van 170km/u naar 200km/u, En rijden de IC's Oostende - Brussel - Luik Eupen en op weekdagen (Oostende-Brugge-)Kortrijk-Gent-Brussel-Leuven-Luik-Welkenraed.
Dus ook dit zou bij jullie, noorderburen geen probleem mogen vormen.
De MS Desiro's rijden zelfs 'maar' aan 160km/u op de HSL richting Nederland tot de "Noorderkempen".
Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #42 Gepost op: 17 July 2016, 08:44:05 »
Dat kun je nooit zeker weten, de aanbesteding voor ICNG is van ná het Fyra debacel.

Als de V250 had gereden voor het HSL verkeer en de AmRo shuttle, dan had de ICNG geen voorwaarde hoeven hebben voor het kunnen rijden op de HSL en hadden fabrikanten mogelijk andere aanbiedingen gedaan met andere treinen.

(Volgens mij wilde ik reageren op een topic wat ineens foetsie is, en volgens mij met dit topic is samengevoegd? Edit: Blijkbaar is dat topic gewoon verdwenen en niet samengevoegd, ik kan dat even niet volgen?)

Dit klopt wel degelijk, de aanbesteding liep al voor het Fyra debacle. Dit is gewoon online te vinden in de openbare aanbestedingsstukken.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #43 Gepost op: 17 July 2016, 08:59:20 »
V-IRM en SLT zijn ook voorbereid op ombouw naar 25 KV.
En de Hanzelijn is geschikt voor 200 KM/U

En nu die FYRA geflopt is wordt het eerste inzet gebied de HSL-Zuid. Amsterdam-Rotterdam-Breda.


verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #44 Gepost op: 17 July 2016, 11:28:30 »
Een meersysteemtreinstel? Tsja, waarom niet? Dan ook direct voor 3000 V = voor België en Nederland. Want daar waren toch ook plannen voor? Onze lage 1500 V = verhogen naar 3000 V = ?
"•   As an option, an additional 3000 V DC system for operation on the HRN (related to future changes in the HRN infrastructure) is considered. "

Dus dat is gewoon opgenomen in het ontwerp :)

Nee vervolg kan niet want dan moet er een nieuwe aanbesteding komen omdat er een grote wijziging is in het concept. zie de toiletten in de SLT.   

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Nee, dat kan wel degelijk binnen de bestaande tender;

"Possible additional orders
NS Lease foresees a possible need for additional orders regarding various Train Set versions based on the same product platform, consisting of:
–   additional Train Sets with base order characteristics as described above;
–   Train Sets for operation on the HRN only;
–   Train Sets for cross border services into Belgium;
–   Train Sets for cross border services into Germany. "
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 11:31:02 door Thom »