Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:45:00
19 Toen door defender
Vandaag om 18:44:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 67206 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Fyra vervanger. Wat komt nu? Intercity Next Generation?
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2016, 00:19:42 »
De Coradia liner v200 is wel gaaf.

Dacht trouwens dat ns alleen nog maar dubbeldekkers wou hebben?



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Dat ligt maar aan het inzetgebied,
een dubbeldekker heeft meer capaciteit maar door de trappen ook een langer in- en uitstapproces.

Daarin tegen is enkeldeks materieel daar een stuk sneller in, en geeft over het algemeen meer comfort.

Om die reden zijn de Sprinters veelal enkeldeks, Intercity's dubbeldeks en wil men op de HSL met enkeldeks materieel rijden.

WouterMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Fyra vervanger. Wat komt nu? Intercity Next Generation?
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2016, 01:03:47 »
Zal ook wel met capaciteit te maken hebben. Niet overal is een dubbeldekker IC nodig.  ;)
Met vriendelijke groeten,

Wouter

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. Wat komt nu? Intercity Next Generation?
« Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2016, 14:08:22 »
De titel van dit draadje mag wel veranderd worden. De ICNG is niet de vervanging van de Fyra maar van het ICR en ICM, het is bovendien zeker dat het besteld wordt dus de vraagtekens zijn ook overbodig. Was er niet al een topic ergens hier over dit onderwerp?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Fyra vervanger. Wat komt nu? Intercity Next Generation?
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2016, 15:01:54 »
Suggestie voor een titel?
Ik heb er maar iets van gemaakt toen ik het afsplitste van het Fyra-draadje. ..;)

Je hebt gelijk, volgens mij was er al een draadje over de mogelijke opvolger van de Fyra.

Gr, Bert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. Wat komt nu? Intercity Next Generation?
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2016, 16:20:18 »
Iets als 'NS bestelt ICNG', al is dat nog niet definitief nu maar dat komt binnenkort.

Ik bedoelde geen draadje over de opvolger van de fyra maar over de ICNG. Al zal er van beide wel iets te vinden zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fyra vervanger. Wat komt nu? Intercity Next Generation?
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2016, 17:24:20 »
Volgens mij, als dit ook over de HSL gaat rijden, is de ICNG dus wél de daadwerkelijke opvolger van de Fyra. Dat ie ook komt als vervanger van het ICM en ICR, dat is in mijn ogen geen reden om het niet te zien als opvolger voor de Fyra. Dat is gewoon een logisch gevolg van het samensmelten van HSL met hoofdrailnet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #21 Gepost op: 05 mei 2016, 17:29:25 »
Zo dan, een beetje van beiden... ;)

Gr, Bert

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2016, 17:40:40 »
FYRA krijgt geen opvolger.

NS zal geen HSL materieel meer bestellen.

ICNG zit al veel langer in de pijplijn gezien ICRm en ICMm aan het eind van hun levensduur zitten. dat ze ook over de HSL gaan rijden is gewoon puur omdat het HRN en de HSL samen gaan. enige HSL materieel op de HSL zullen dan de Thalys en Eurostar zijn.

Een hoop IC in duitsland rijden al jaren 200Km/u

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2016, 21:15:59 »
gewoon de Duitsers en Fransen, vergeet ook de Briten (Virgin) niet, loslaten op de HSL. Die kunnen het, na decenia ervaring, zeker wel en leverd de HSL lijn toch nog iets op.
Waarom moet alles nieuw uitgedacht worden terwijl er een smak aan ervaring beschikbaar is.   Boemelen op de HSL met 200km/u. Een enkele keer sukkelt er iets voorbij in de Hoeksche Waard, De RTM deed het sneller in vervlogen tijden.
En een nieuw design voor een specifiek NS HSL trein....? loopt uit op een lachwekkend model. 
Eigenlijk wil ik in 20 minuten van Rotterdam naar Schiphol........

gr.

Brutus

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2016, 21:37:04 »
Ja leuk, laten we deze discussie nog eens doen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2016, 22:15:58 »
Nee, alsjeblieft niet. Je hebt daarin volledig gelijk Rick!
Laten we ons beperken tot feiten en dus over de aanschaf van de ICNG......

Gr, Bert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #26 Gepost op: 06 mei 2016, 00:33:49 »
FYRA krijgt geen opvolger.

NS zal geen HSL materieel meer bestellen.

ICNG zit al veel langer in de pijplijn gezien ICRm en ICMm aan het eind van hun levensduur zitten. dat ze ook over de HSL gaan rijden is gewoon puur omdat het HRN en de HSL samen gaan. enige HSL materieel op de HSL zullen dan de Thalys en Eurostar zijn.

Een hoop IC in duitsland rijden al jaren 200Km/u

Greetz Martijn
Als ICNG de ICR rijtuigen gaat vervangen, dan zijn ze feitelijk wel degelijk de opvolger van de Fyra, of eigenlijk beter gezegd de V250 want zo heette de trein en Fyra was het product.

Immers zijn de ICR rijtuigen de tijdelijke opvolger van de V250. De Thalys en Eurostar zijn zeker geen opvolger, die leveren immers een ander product dan wat de Fyra inhield.

Het enige is dat ICNG geen echte hogesnelheidstrein is, maar hij vervangt de Fyra dus wel diegelijk, die gaan immers rijden wat er van de Fyra verwacht werd.

In het nieuws bericht staat overigens duidelijk genoemd dat ICNG eerst op de HSL zal gaan rijden, van ICMm zijn we nog niet zo snel af, die zijn immers ook nog niet zo lang geleden gereviseerd nog.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2016, 00:39:12 door Thom »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2016, 09:39:31 »
ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys



 NS en Alstom sluiten contract over levering van 79 snelle Intercity's
15 juli 2016
Samenvatting
- Contractwaarde meer dan € 800 miljoen
- Vanaf 2021 op het Nederlandse spoor
- Snelheid 200 km/u
- 25.000 zitplaatsen
NS en Alstom sluiten een contract voor de levering van 79 (enkeldeks) Intercity’s met een snelheid van 200 km/u. Alstom kwam als beste uit de bus bij de door NS uitgeschreven aanbesteding. De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt. Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren,” aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. De nieuwe Intercity’s zijn nodig ter vervanging van bestaand materieel en voor de uitbreiding van de dienstverlening.

“Wij zijn zeer verheugd met het vertrouwen dat NS in Alstom heeft gesteld om een efficiënte, comfortabele en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing te mogen leveren aan haar reizigers. De Intercitytrein voor NS bouwt voort op de beste en bewezen technologie uit het Coradia-platform, waarvan meer dan 2.400 treinen wereldwijd zijn verkocht en die dagelijks met een hoge beschikbaarheid worden ingezet,” aldus Andreas Knitter, Senior Vice-President Europa bij Alstom.

Eerst afronden van het definitieve ontwerp

In bijgaande infographic staat samengevat wat er komende jaren allemaal moet gebeuren om vanaf 2021 te kunnen rijden. Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Dit gebeurt in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers, zodat de trein in het Nederlandse systeem kan worden ingepast. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen en kunnen we de test- en toelatingsfase in met tests op verschillende speciale testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en veel testritten op het Nederlandse spoor, zowel op de HSL als het reguliere spoor. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Kenmerken van de trein

“De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor wordt de trein beter toegankelijk voor grote groepen reizigers, zoals met een kinderwagen of in een rolstoel. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats,” aldus Roel Okhuijsen.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:

79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.

Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.

‘Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.

Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.

Nieuwste techniek; de trein moet zowel kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) als 1,5 kV (hoofdrailnet). Daarnaast krijgt de trein zowel het beveiligingssysteem ERTMS (dit ligt nu al op de HSL) als ATB (op het Hoofdrailnet) aan boord. Camera’s in de trein en de aanwezigheid van noodknoppen (‘call for aid’) zorgen voor een sociaal veilige omgeving.

Achtergronden

Een eerder door Siemens aangespannen kort geding over de aanbesteding voor de snelle nieuwe Intercity’s is vandaag door NS gewonnen waardoor NS nu het contract met Alstom kan sluiten.

De aanschaf van de 79 snelle Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen de eerste nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 (Type Flirt van fabrikant Stadler, 58 stuks) vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart. Vanaf medio 2018 volgen meer Sprinters (Type Civity van fabrikant CAF, 118 stuks). Ook worden 81 (VIRM)-dubbeldekkers de komende jaren bij NS-dochter NedTrain in Haarlem gemoderniseerd. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2016, 09:56:40 »
In het nieuws bericht staat overigens duidelijk genoemd dat ICNG eerst op de HSL zal gaan rijden, van ICMm zijn we nog niet zo snel af, die zijn immers ook nog niet zo lang geleden gereviseerd nog.
ICM1 (4011-4050): geplande afvoer 2021-2023
ICM2 (4051-4097): geplande afvoer 2024-2026
ICM3 (4201-4230): geplande afvoer 2029-2031
ICM4 (4231-4250): geplande afvoer 2030-2032
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2016, 10:46:05 »
Dat het ICNG op trajecten gaat rijden waar eerst onder andere de Fyra was geplanned betekend niet dat dit materieel besteld is als vervanging van de Fyra. Het materieel zou ook met de Fyra besteld worden. Juist door het debacle met de Fyra is mede door druk van de politiek, besloten het materieel eerst elders in te zetten en andere materieelsoorten langer in dienst te houden.
De Fyra wordt gewoon NIET vervangen. NS slaat een andere weg in met betrekking tot binnenlands gebruik van HSL trajecten.