Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 73205 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #45 Gepost op: 17 July 2016, 11:33:51 »
Dit klopt wel degelijk, de aanbesteding liep al voor het Fyra debacle. Dit is gewoon online te vinden in de openbare aanbestedingsstukken.
De tender heeft als Publicatiedatum 18-07-2014, en toen waren de V250 stellen al retour Italië.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #46 Gepost op: 17 July 2016, 12:03:09 »
Thom het proces van de bid zelf is al in 2013 aangevangen, de planning voor de bestelling al voor 2011. Allemaal op internet terug te vinden. Dit was al de geplande vervanging voor de ICM stellen en ICR rijtuigen.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4535
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #47 Gepost op: 17 July 2016, 12:04:55 »
"•As an option, an additional 3000 V DC system for operation on the HRN (related to future changes in the HRN infrastructure) is considered. "

Dus dat is gewoon opgenomen in het ontwerp :)
Nee, dat kan wel degelijk binnen de bestaande tender;

"Possible additional orders
NS Lease foresees a possible need for additional orders regarding various Train Set versions based on the same product platform, consisting of:
–additional Train Sets with base order characteristics as described above;
–Train Sets for operation on the HRN only;
–Train Sets for cross border services into Belgium;
–Train Sets for cross border services into Germany. "
Ahh kijk. Inzicht bij NS. Dus toch. Mooi.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #48 Gepost op: 17 July 2016, 23:37:49 »
Thom het proces van de bid zelf is al in 2013 aangevangen, de planning voor de bestelling al voor 2011. Allemaal op internet terug te vinden. Dit was al de geplande vervanging voor de ICM stellen en ICR rijtuigen.
Geef mij daar dan maareens een linkje van, want ik kan niet meer vinden dan wat ik je net noemde....

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #49 Gepost op: 18 July 2016, 00:04:09 »
Eigenlijk had dergelijk materieel al 20 jaar eerder besteld zullen worden. Het zouden comfortabele enkeldekstreinen worden, samengesteld uit rijtuigen en locomotieven, zowel getrokken als trek/duw, en de laatste (als noviteit) in variabele lengte. De treinen zouden maximaal 200 km/h rijden op het bestaande net en in medegebruik op de HSL. Ze zouden geschikt zijn voor verkeer naar Duitsland, België en andere Europese landen.

Het project (IC21) is begin 1994 afgeblazen, omdat de interimdirectie van het juist gevormde NSR in de veronderstelling leefde dat NS veel minder materieel nodig zou hebben. Alle opties werden niet meer gelicht, lopende bestellingen getemporiseerd, en nieuwe projecten in de ijskast gezet. Enkele jaren later ontstond er een groot materieel tekort........ Toen NSR afstapte van het (Rail21) plan om een 3-treinensysteem in te voeren, was het definitief over en uit voor IC21.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #50 Gepost op: 18 July 2016, 11:54:38 »
Klopt mDDM, hierna is vervolgens de Lange Termijn Spooragenda door de overheid ontwikkeld waarbij uitbreiding capaciteit en vervanging materieel deel uit ging maken van de lange termijnplanning.

Thom, de audit ICNG (gewoon op internet te vinden) is door de overheid uitgevoerd in juni 2014, daar is pas de wijziging opgenomen omtrent het laten rijden van de ICNG over de HSL lijnen op basis van de ervaringen, de ICNG was toen al gepland op basis van de Lange Termijn Spooragenda (ook op internet te vinden). In de audit wordt heel nadrukkelijk ingegaan op het planningsproces. Hier staat aangegeven dat al in het eerste en tweede kwartaal van 2013 contact is opgenomen met mogelijke leveranciers en dat in diezelfde periode al een inventarisatie is gedaan van de mogelijke treinsystemen. Dit proces kan alleen plaatsvinden als al VOOR die tijd, dus VOOR 1e/2e kwartaal 2013 besloten was tot aanschaf nieuwe intercity treinen. Gedurende het proces voorafgaand aan de aanbesteding is pas besloten dat de ICNG binnenlands de trajecten voor de Fyra zou gaan bedienen, toen was echter al ruim daarvoor besloten dat de ICR-rijtuigen en de ICM stellen vervangen moesten worden.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2016, 11:57:04 door WilcoV. Reden: aanvulling »

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #51 Gepost op: 18 July 2016, 12:24:08 »
En als ze dan gewoon deze kop eraan lassen... Heb je ook gelijk een mooie gestroomlijnde kop, misschien zou de kop van mat 54 nog beter zijn. ;D

Groetjes,
John

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #52 Gepost op: 18 July 2016, 13:47:05 »
Gedurende het proces voorafgaand aan de aanbesteding is pas besloten dat de ICNG binnenlands de trajecten voor de Fyra zou gaan bedienen, toen was echter al ruim daarvoor besloten dat de ICR-rijtuigen en de ICM stellen vervangen moesten worden.
Ja, natuurlijk is de ICNG bedoeld als vervanger van het ICR en ICM. Het punt is juist dat bij het veranderen van de HSL concessie de ICNG ook de vervanger van de Fyra werd, maar volgens mij wil dat er bij jou niet in. ICR en ICM hebben niet het eeuwige leven, dat daar ooit vervanging voor moest komen is bekend (al vanaf de jaren '70). Dat de ICNG ook op de HSL zou gaan rijden is pas later gekomen, nadat de Fyra faalde.

edit: volgens de audit is de ICNG trouwens bedoeld als vervanger van (een deel van) ICM en IRM, pagina 20.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2016, 13:50:39 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #53 Gepost op: 18 July 2016, 15:46:44 »
VIRM, zeker weten?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #54 Gepost op: 18 July 2016, 15:54:10 »
Zie pagina 13 en 20, in de afkortingenlijst achterin wordt IRM echter niet genoemd en ICR juist wel. Ik ga er maar vanuit dat men weet waar ze het over hebben.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #55 Gepost op: 18 July 2016, 16:00:39 »
Ik heb geen beschikking over een normale pc dus lastig om te lezen.

Je schrijft nu twee verschillende dingen hè. Eerst dat ICNG bedoeld is als vervanger voor IRM en daarna voor ICR. Of ik snap niet wat je schrijft. Dat kan ook....

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #56 Gepost op: 18 July 2016, 17:15:30 »
Het laatste denk ik. Hier in het topic gaat het over de vervanging van ICM/ICR/Fyra* door de ICNG. In de genoemde audit wordt echter gesproken over vervanging van ICM en IRM. ICR wordt daar alleen in de afkortingenlijst genoemd, waar IRM juist ontbreekt.

*doorhalen wat niet van toepassing is
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #57 Gepost op: 18 July 2016, 20:42:00 »
Typfout ;D
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #58 Gepost op: 18 July 2016, 20:48:03 »
Een enkeldekstrein die een dubbeldekker zou vervangen die nog lang niet afgeschreven is, juist ja  ;) Ik hou het ook bij een slordige typefout.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #59 Gepost op: 18 July 2016, 20:58:21 »
De wegen van de NS zijn ondoorgrondelijk. Maar het zal inderdaad een domme, herhaalde typefout zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.