Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?  (gelezen 12903 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
« Gepost op: 24 March 2016, 10:06:47 »
Kan iemand mij vertellen wat de kleinste radius is (maar dat de treinen er wel soepel door heen gaan) van Roco Plan V, Roco Plan T, Piko hondekop 2tje, Fleischmann Plan V zodat ik hier bij het maken van een baanontwerp rekening mee kan houden. Bij voorbaat mijn hartelijke dank!
« Laatst bewerkt op: 24 March 2016, 17:11:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2016, 10:13:25 »
Hallo Naamgenoot
 Als je fabrieksrails gebruikt is dacht ik va 48 cm wel de kleinste waarde, en dus ook als je flexibele rails gebruikt. Maar hoe ruimer ,hoe beter.
Vr gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2016, 10:25:16 »
Goed. De meeste leveranciers leveren standaard vanaf 360mm, dan ong. 420mm en verder.  Flexrails is wel te buigen tot een radius onder de 360mm. Veel fabrikanten geven bij bepaalde modellen aan dat een radius van 420mm de minimale radius is. Dat houdt dan ook niet echt over. Bij het materieel dat jij aangeeft is het niet zo heel nauw. Persoonlijk zou ik niet onder de 420mm gaan. En nog beter is om richting de 480mm - 500mm te gaan en eigenlijk nog groter ;) Dan is de boog wat mooier :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2016, 10:30:15 »
Na de antwoorden van Peter en Ronald nog een tip :) :
Overgangsbogen maken (ruime) bochten nog mooier. Zie het artikel over flexrails in de encyclopedie.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 24 March 2016, 10:35:49 door Basilicum »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2016, 10:34:14 »
klopt helemaal  :) En hoe kleiner de boog hoe meer je het effect van een overgangsboog ziet.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2016, 14:42:54 »
Zo is het.
Als je erg scherpe bogen hebt ,is een overgangsboog niet alleen fraaier ,maar de treinen rijden met minder problemen de boog in.
Een overgangsboog vergroot wel de nodige ruimte.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2016, 14:52:55 »
Mijn ca. 40 jaar ervaring:
de (minimum) radius is 2x de lengte van je langste voertuig. Dus een 306 mm rijtuig (b.v. een Roco Plan V bak) geeft een radius van 600 (612) mm.
Ja, dat kost veel ruimte, en
ja, dat levert soepel rijden op, en
ja, dat voorkomt later ergernis, en
ja, met flexrail ontstaat er bijna vanzelf een overgangsboog.

Veel succes, KarelB.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2016, 14:55:50 door nordstreck »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2016, 15:03:58 »
Ik ben ook geen voorstander van die krappe bogen. In de oorspronkelijke HobbyTrak modulenormen was voor de hoofdsporen een minimale boogstraal van 70 cm voorgeschreven en dat houd ik op mijn eigen spoorbaan ook zo veel mogelijk aan. De meeste treinen kunnen wel door 42 cm, maar dat vind ik geen gezicht.
Op mijn in aanbouw zijnde tentoonstellingsbaantje zijn de verbindingsbogen tussen het zichtbare deel en de opstelsporen noodgedwongen 46 cm, maar die liggen buiten het zicht van het publiek.   
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2016, 15:12:14 »
Volgens mij gaan er nu twee discussies door elkaar lopen.
1. Vraagsteller wil graag weten (zo heb ik het begrepen), welke minimum boogstraal nog mogelijk is.
2. De meeste antwoorden gaan in op de andere vraag, namelijk wat ziet er nog netjes uit. Het antwoord daarop is anders dan het antwoord op de eerste vraag.

Om wat meer in te gaan op de eerste vraag. Volgens mij kunnen de meeste treinen door R1 bogen (met 36 cm boogstraal). Draaistel-wagens geven daarbij meestal geen problemen. Ook bij korte twee-assige wagens gaat dat goed.
Problemen gaan komen bij lange tweeassige wagens of bij meerassige (b.v. stoomlocomotieven met meerdere gekoppelde assen). Dan is het maar afhankelijk of de leverancier de middelste assen verschuifbaar maakt, ik vermoed dat die locomotieven en lange wagens de meeste problemen geven.

Bij twijfel bij aankoop kun je even een mail naar de leverancier sturen, die geeft meestal direct antwoord.

Eigen ervaring (ik heb korte twee-as-wagens en korte rijtuigen) is, dat 36 cm boog goed mogelijk is.
Of het mooi is, is een andere discussie.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2016, 15:12:37 »
420mm is hoorbaar krap (dwz je hoort dat de motor ineens flink belast wordt)
Bij ouder materieel heb je er wat minder last van, maar dat gaat ten koste van de details...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2016, 15:23:00 »
Er lopen inderdaad 2 verhalen door elkaar. Mijn verhaal kort samengevat:
1. Technisch: bijna alle materieel kan door 42 cm boogstraal.
2. Esthetisch: Dat moet je niet willen.

Petertje mag zelf kiezen wat hij met de opmerkingen doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2016, 16:23:15 »
zit er ook nog een vershil in lengte van de boog? m.a.w. of je 1 stuk boog van 420mm er tussen heb zitten of er 3 of meer bijvoorbeeld aan elkaar heb liggen?
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2016, 16:27:46 »
Nee, dat maakt geen verschil. S-bochten altijd zoveel mogelijk voorkomen of daar zeker een tweetal overgangsbogen toepassen. Dan trek je S-boog wat uit elkaar. Anders minimaal 30cm als recht stuk (langste rijtuig) tussen de twee tegengestelde bogen houden.

Ook als je de hoogte in gaat is het wat oppassen. Hellingpercentages van 3% en hoger in combinatie met bogen is ook niet echt handig. In bogen altijd het hellingpercentage naar beneden brengen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6651
Re: kleinste radius H0 Nederlandsmateriaal
« Reactie #13 Gepost op: 24 March 2016, 17:10:25 »
Er lopen inderdaad 2 verhalen door elkaar. Mijn verhaal kort samengevat:
1. Technisch: bijna alle materieel kan door 42 cm boogstraal.
2. Esthetisch: Dat moet je niet willen.

Tenzij je deze volledig uit het zicht kunt leggen.

Grzz, Hans

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Kleinste radius welke geschikt is voor H0 Nederlands materiaal?
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2016, 15:44:33 »
Dank aan iedereen die heeft gereageerd!

Voor mij is het belangrijk om te weten wat de kleinste radius is per treinstel ivm een toekomstig baanontwerp zodat ik later niet voor verrassingen komt te staan als treinen ontsporen ivm te krappe bochten of wisselstraten.

Piko hondenkop zou volgens Piko door een 360 radius kunnen net als Roco's plan V volgens de Railhobby test.

Weet iemand of de Ravarosi Mat 46 ook door en 360 mm radius komt. Het Lima model kon dat alleen indien de traptrede onder de deur er niet op gezet was ( het voorste en nachterste draaistel komt anders klem te zitten). Wat is dus de kleinste radius voor Mat 46 van Ravarossi als de traptreden er wel opzitten?   400? 420? Wie kan dat me vertellen!

En ... natuurlijk is een grotere radius altijd mooier maar soms is het behelpen met de ruimte die men heeft. Krappe bochten bij voorkeur uit het zicht staat in de boeken! 

Is het maken van en bocht met verkanting in model mogelijk of levert dit problemen op?