Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB  (gelezen 40762 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2016, 18:42:43 »
Héél erg mooi! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #16 Gepost op: 21 April 2016, 10:20:04 »
Hoi Wim,

Net als Theo, enige tijd geleden, ben ik ook heel nieuwsgierig naar je sporenplan van deze prachtige baan. Helaas zie ik geen bijdragen meer van je op dit draadje. Misschien wil je onze nieuwsgierigheid nog bevredigen?

Alvast bedankt

Groet,

Pauw

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3982
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #17 Gepost op: 21 April 2016, 10:54:45 »
Ik sluit mij aan bij Theo.
Heb je al een sporenplan ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2016, 17:32:12 »
Zodra een en ander wat verder is laat ik wel eens wat meer zien. Ik geef wel aan waar je dan terecht kunt. Het ontbreekt me aan tijd en aan zin om veel met dit forum te doen....


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #19 Gepost op: 23 April 2016, 21:22:35 »
vooruit dan maar, omdat we het leuk willen houden op dit forum..

Even snel een screenshot van de beide stations:

Diez


Balduinstein


en nog wat losse plaatjes

ontspoorde kolenbak, maar de onegvallenwagen is al ter plaatse


avond in Balduinstein, de laatste trein vandaag is net aangekomen:

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #20 Gepost op: 23 April 2016, 21:26:42 »
van JaJo overgenomen ketelwagens, die nog flink onder handen moeten worden genomen:


voor veevervoer:

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2016, 22:28:06 »
Poeh poeh, je had in het begin gezegd dat je Balduinstein en Diez qua sporenplan exact volgens de werkelijkheid had nagebouwd. Maar bij het zien van het sporenplan zonk het bij mij pas in hoeveel dat inhoudt. Gaaf! Vooral de hoeveel sporen die het goederenverkeer toendertijd nog nodig had.

Wat me ook opvalt: dat stenen randje op de foto van die ketelwagens. De naden tussen de stenen zijn goed aangegeven en er is ook wel eens een randje afgebrokkeld. Dat doet het er realistisch uitzien. Ik bouw dat soort randen vaak snel uit een strookje karton met minimale verwering. Je inspireert me om wat meer daarmee te doen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2016, 22:43:29 »
Reinout, deze perronranden zijn gemaakt uit een gipsmalletje. Dat ziet er natuurlijk als steen uit, even spuiten en kwasten na dat er hier en daar "per ongeluk  ;) " eens een stukje is afgebrokkeld.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #23 Gepost op: 24 April 2016, 13:11:19 »
Een "vampisol" mal? Of een ander merk? 't Ziet er inderdaad mooi als steen uit. Ik ga eens wat googlen om te kijken of ik m'n mallen-verzameling wil uitbreiden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Lahntal- en Aartalbahn
« Reactie #24 Gepost op: 24 April 2016, 13:28:57 »
Kom ik op het lokaalbaanstation, staat er al een 50'er met grindtrein te blazen voor de Trapeztafel.
Maar snel laten binnenkomen dan, de rit door de hellingrijke Taunus heeft de loc en haar personeel al genoeg energie gekost



Het is er ook nog eens eentje met grote windleiplaten én cabinetender. Dat is een combinatie die je op de Aartalbahn niet vaak tegenkomt.


Het gevaarte heeft nog puf genoeg om krachtig binnen te stomen op spoor 2.


Als wandelaar op de hellingen moet het een imponerend gezicht zijn, zo'n grote Einheitslok op een lijn die anders wordt gedomineerd door tendelocs serie BR82, 93 en railbussen.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 24 April 2016, 13:32:07 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #25 Gepost op: 24 April 2016, 14:20:45 »
Sfeer plaatjes Dit is genieten op de zondagmiddag. Ik ben blij dat je toch besloten heb om een paar foto's van je baan te plaatsen.

Groet Harry.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #26 Gepost op: 24 April 2016, 14:25:19 »
Het is echt genieten, Wim (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #27 Gepost op: 24 April 2016, 15:15:27 »
Balduinstein is er dankzij de 3D-Mini van Noch wat veiliger op geworden.
Alle seinen zijn nu uitgerust met het Duitse treinbeïnvloedingssysteem INDUSI.
De magneet is naast het bijbehorende sein naast het spoor gemonteerd.





Noch Art.-Nr. 13620. Voor een tientje heb je 5 Indusi-magneten, 3D-geprint en keurig handmatig beschilderd.
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van mijn baan
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #28 Gepost op: 24 April 2016, 15:15:53 »
Ik sluit mij hier bij aan: geweldig mooi  (y)

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #29 Gepost op: 24 April 2016, 17:25:28 »
Ik heb me even "geabonneerd" op dit draadje, prachtig werk!  (y) Mvg, Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen