Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB  (gelezen 37321 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Gepost op: 18 februari 2016, 22:08:18 »
Even een paar plaatjes van m'n baan in aanbouw.
We zijn in het naoorlogse West-Duitsland van de jaren '50 waar de diesels de stoomtractie al proberen te verdringen

V36 met buurtgoederentreintje boemelt over de zijlijn.


Proefritten met MaK´s nieuwe V200 op de hoofdlijn.



VT98 ook toen al de  Retter der Nebenbahn


In die jaren deed ook de voorserie railbusjes nog dapper mee...


Zelfs de laatste trein van deze dag is vanwege het weinige reizigersaanbod voor de VT95.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2016, 07:35:10 »
Wim, prachtig! Iedere keer als je nieuwe aanwinsten e.d. plaatste had al een idee dat je iets erg moois aan het bouwen bent, dit overtreft mijn verwachtingen. Wil je iets meer vertellen over je modelbaan?

Met vriendelijke groet, Gert-Jan

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2016, 07:51:32 »
Heel mooi Wim  (y)

idd ook benieuwd naar meer
Groet van Ben

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2016, 08:19:22 »
Zoveel scenery is er nog niet klaar, gaat maar langzaam. Maar ja het is maar hobby  ;D
Het wordt het klassieke motief van een grotendeels dubbelsporige hoofdlijn (met alleen een enkelsporige flessenhals op een na de oorlog herstelde brug) waarin twee stations. Dat zijn exacte weergaven van de stations Diez en Balduinstein aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Limburg-Giessen) in de periode 1956-1962.

Vanuit Diez takt de enkelsporige zijlijn naar Wiesbaden af, de Langenschwalbacherbaan, beter bekend als Aartalbahn. Die loopt rond en kent in model alleen een eenvoudig stationnetje in Hohenstein. Op die zijlijn heeft de rationalisering van een moderniserende Bundesbahn al toegeslagen. Seinen en overwegwachters zijn wegbezuinigd en vervangen door Zugleitbetrieb. Dat betekent veel getoeter bij onbewaakte overweggetjes en dus Trapeztafeln met knipperende lampen als inrijsein etc. Je ziet net op de foto de V36 naast de lage voorseinbaak die de Trapeztafel van Hohenstein aankondigd.  Zodra het weer wat verder is komen er wel weer eens wat plaatjes op het forum voorbij.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2016, 08:31:20 »
Mooie foto's, Wim.
Vervolg is ernstig gewenst. :)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2016, 08:56:03 »
Ik zit verlekkerd te kijken naar het talud op de eerste twee foto's. Zou je kort kunnen zeggen hoe je dat hebt gemaakt? De uitvoering en de kleurschakeringen en de variatie... Erg mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2016, 09:10:17 »
Dat is eenvoudiger dan je denkt Reinout. Je niet eerst fijn horrengaas tegen het hout. Daar deponeer je in water  gedrenkte stroken gipsverband (bijvoorbeeld van Busch, Noch) tegen aan. Na een nachtje drogen maak je een papje uit fijne korrelpleister, zand, houtlijm en dispersieverf in de kleuren bruin en zwart. Gewoon lekker rotzooien en je uitleven door dat mengsel over het gips uit te smeren.
Als ook dat keihard is geworden smeer je de helling in met verdunde houtlijm. Dan strooi je er uit de hand groen fijn Woodlandstrooisel tegen aan. Daarna het gras aanbrengen met de Grasmaster in verschillende kleuren en lengtevarianten. Tenslotte garneren met bomen, struiken en ander houtwerk. Hier en daar nog wat de kleuren bijspuiten, donker in de nissen en onder de bomen. Dat kan met de luchtspuit of simpelweg met Tamiya spuitbussen.

Eigenlijk is het niets meer dan lekker kliederen en kladderen terwijl je wat geschikte voorbeeldfoto's bij de hand hebt.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2016, 09:33:53 »
Wow! Dit is wel heel erg mooi zeg! Ga vooral zo door!
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2016, 10:06:19 »
Dat bijspuiten van donkere kleuren, dàt zou wel eens een hele goede tip voor me kunnen zijn. Eens kijken hoe beheersbaar dat is met spuitbussen,  want ik heb (nog) geen airbrush. Op zich is dat ook met verdunde verf wel te bereiken lijkt me.

Ik ga experimenteren. Dank voor de tip!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2016, 10:14:30 »
Prachtig Wim!  (y) Fijn dat je dit deelt!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2016, 10:19:11 »
Prachtig stukje scenery, Wim!

Citaat
Dat zijn exacte weergaven van de stations Diez en Balduinstein aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Limburg-Giessen) in de periode 1956-1962.

Ik meen me te kunnen herinneren dat je van één van die stations op DSO eens iets hebt laten zien. Zou je er bezwaar tegen hebben dat hier eens te herhalen?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2016, 11:09:24 »
Tuurlijk, station Balduinstein in lasercut:








Je ziet wel dat er nog veel moet gebeuren 😉


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2016, 11:30:21 »
Mooi Wim, het talud vind ik ook fraai (y)
Have fun every day, before you know it's..........

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2016, 18:22:29 »
Een draadje wat ik zeker ga volgen. Hiet onstaat wat moois.

Groet Harry

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2016, 17:14:36 »
Hallo Wim,

Wordt een prachtige baan, maar waar ik nieuwschierig naar ben is je gehele sporenplan, als ik het goed begrijp heb je het enkelsporige gedeelte tussen Balduinstein en Diez gemaakt, zitten beide uiteinden dan weer aan elkaar met een schaduwstations of zo, is het mogelijk om je sporenplan met een tekening hier neer te zetten? Alvast bedankt

Mvg Theo