Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Wadlander, een eilandbaan. door tijgernootje
Vandaag om 17:35:35
Alternatieve fietscomputer voor Fleischmann 5555 door ivanzon
Vandaag om 17:21:30
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:20:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door janw
Vandaag om 17:16:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:12:12
S88 splitter of lange netwerkkabels bij uitbreiding baan door bellejt
Vandaag om 16:49:56
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 16:43:00
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 16:29:02
Dienstregeling gastmaterial zlsm komend weekend door Rob quaedvlieg
Vandaag om 16:28:26
Leek met vragen.. Arduino.. door bask185
Vandaag om 16:06:52
Nieuwbouw container overslag terminal door pallie
Vandaag om 15:41:55
NS modelbaan Hoekdam H0 door edwin1974
Vandaag om 15:36:54
"De rondreizende goederenwagen" wil weer op bezoek! door Hendrik Jan
Vandaag om 15:32:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door H0eGenaamd
Vandaag om 15:06:19
DR 4018 niet te programmeren door Timo
Vandaag om 14:45:48
Een Roco 2418 omnummeren: passend alternatief nummer gezocht door spock
Vandaag om 14:14:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:09:31
Stopsectie Conrad werkt niet door Calimero
Vandaag om 13:48:41
Brand simulatie door bask185
Vandaag om 13:41:58
Ombouw/moderniseren Lima koploper door ruudns
Vandaag om 13:36:19
3D SLT in 1/87 H0. door AdLoc
Vandaag om 12:54:31
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:42:10
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 12:00:48
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door Hans Gvz
Vandaag om 11:52:41
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 11:51:30
De spoorhaven van Zuidbarge. door Ronald Halma
Vandaag om 11:37:49
Railad ombouwen door Falcon10
Vandaag om 11:36:39
MB-module: "Leekerweg" door St00mboy
Vandaag om 11:33:57
  

Auteur Topic: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB  (gelezen 25795 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Gepost op: 18 februari 2016, 22:08:18 »
Even een paar plaatjes van m'n baan in aanbouw.
We zijn in het naoorlogse West-Duitsland van de jaren '50 waar de diesels de stoomtractie al proberen te verdringen

V36 met buurtgoederentreintje boemelt over de zijlijn.


Proefritten met MaK´s nieuwe V200 op de hoofdlijn.



VT98 ook toen al de  Retter der Nebenbahn


In die jaren deed ook de voorserie railbusjes nog dapper mee...


Zelfs de laatste trein van deze dag is vanwege het weinige reizigersaanbod voor de VT95.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2016, 07:35:10 »
Wim, prachtig! Iedere keer als je nieuwe aanwinsten e.d. plaatste had al een idee dat je iets erg moois aan het bouwen bent, dit overtreft mijn verwachtingen. Wil je iets meer vertellen over je modelbaan?

Met vriendelijke groet, Gert-Jan

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2016, 07:51:32 »
Heel mooi Wim  (y)

idd ook benieuwd naar meer
Groet van Ben

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2016, 08:19:22 »
Zoveel scenery is er nog niet klaar, gaat maar langzaam. Maar ja het is maar hobby  ;D
Het wordt het klassieke motief van een grotendeels dubbelsporige hoofdlijn (met alleen een enkelsporige flessenhals op een na de oorlog herstelde brug) waarin twee stations. Dat zijn exacte weergaven van de stations Diez en Balduinstein aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Limburg-Giessen) in de periode 1956-1962.

Vanuit Diez takt de enkelsporige zijlijn naar Wiesbaden af, de Langenschwalbacherbaan, beter bekend als Aartalbahn. Die loopt rond en kent in model alleen een eenvoudig stationnetje in Hohenstein. Op die zijlijn heeft de rationalisering van een moderniserende Bundesbahn al toegeslagen. Seinen en overwegwachters zijn wegbezuinigd en vervangen door Zugleitbetrieb. Dat betekent veel getoeter bij onbewaakte overweggetjes en dus Trapeztafeln met knipperende lampen als inrijsein etc. Je ziet net op de foto de V36 naast de lage voorseinbaak die de Trapeztafel van Hohenstein aankondigd.  Zodra het weer wat verder is komen er wel weer eens wat plaatjes op het forum voorbij.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2016, 08:31:20 »
Mooie foto's, Wim.
Vervolg is ernstig gewenst. :)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4481
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2016, 08:56:03 »
Ik zit verlekkerd te kijken naar het talud op de eerste twee foto's. Zou je kort kunnen zeggen hoe je dat hebt gemaakt? De uitvoering en de kleurschakeringen en de variatie... Erg mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2016, 09:10:17 »
Dat is eenvoudiger dan je denkt Reinout. Je niet eerst fijn horrengaas tegen het hout. Daar deponeer je in water  gedrenkte stroken gipsverband (bijvoorbeeld van Busch, Noch) tegen aan. Na een nachtje drogen maak je een papje uit fijne korrelpleister, zand, houtlijm en dispersieverf in de kleuren bruin en zwart. Gewoon lekker rotzooien en je uitleven door dat mengsel over het gips uit te smeren.
Als ook dat keihard is geworden smeer je de helling in met verdunde houtlijm. Dan strooi je er uit de hand groen fijn Woodlandstrooisel tegen aan. Daarna het gras aanbrengen met de Grasmaster in verschillende kleuren en lengtevarianten. Tenslotte garneren met bomen, struiken en ander houtwerk. Hier en daar nog wat de kleuren bijspuiten, donker in de nissen en onder de bomen. Dat kan met de luchtspuit of simpelweg met Tamiya spuitbussen.

Eigenlijk is het niets meer dan lekker kliederen en kladderen terwijl je wat geschikte voorbeeldfoto's bij de hand hebt.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2016, 09:33:53 »
Wow! Dit is wel heel erg mooi zeg! Ga vooral zo door!
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4481
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2016, 10:06:19 »
Dat bijspuiten van donkere kleuren, dàt zou wel eens een hele goede tip voor me kunnen zijn. Eens kijken hoe beheersbaar dat is met spuitbussen,  want ik heb (nog) geen airbrush. Op zich is dat ook met verdunde verf wel te bereiken lijkt me.

Ik ga experimenteren. Dank voor de tip!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2016, 10:14:30 »
Prachtig Wim!  (y) Fijn dat je dit deelt!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12276
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2016, 10:19:11 »
Prachtig stukje scenery, Wim!

Citaat
Dat zijn exacte weergaven van de stations Diez en Balduinstein aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Limburg-Giessen) in de periode 1956-1962.

Ik meen me te kunnen herinneren dat je van één van die stations op DSO eens iets hebt laten zien. Zou je er bezwaar tegen hebben dat hier eens te herhalen?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2016, 11:09:24 »
Tuurlijk, station Balduinstein in lasercut:








Je ziet wel dat er nog veel moet gebeuren 😉


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2016, 11:30:21 »
Mooi Wim, het talud vind ik ook fraai (y)
Have fun every day, before you know it's..........

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2016, 18:22:29 »
Een draadje wat ik zeker ga volgen. Hiet onstaat wat moois.

Groet Harry

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2016, 17:14:36 »
Hallo Wim,

Wordt een prachtige baan, maar waar ik nieuwschierig naar ben is je gehele sporenplan, als ik het goed begrijp heb je het enkelsporige gedeelte tussen Balduinstein en Diez gemaakt, zitten beide uiteinden dan weer aan elkaar met een schaduwstations of zo, is het mogelijk om je sporenplan met een tekening hier neer te zetten? Alvast bedankt

Mvg Theo