Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 183035 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2007, 04:22:27 »
Als ik er al bijna een jaar over doe om alleen maar een proefmodel te ontwerpen kun je al nagaan hoeveel tijd er in een uiteindelijk model gaat zitten.
Sommige van ons denken dat het allemaal zo makkelijk is om ' even ' iets te maken.
Diegenen zullen dan bedrogen uitkomen, zeker al je eerste model wat je maakt ook nog eens perfect moet zijn.
Nu is een sein ontwikkelen ietsje makkelijker dan een kompleet treinstel met alle detailleringen.
Als je als hobbyist genoegen neemt met de tijd die het in beslag neemt om een model te maken, dat wil zeggen van tekening tot model, dan kun je aan de gang om een model te maken.
Maar....er zijn hobbyisten onder ons die dit niet willen, wat daar dan ook de reden van is, meestal gebrek aan tijd en/of de ruimte ervoor, alsmede het benodigde gereedschap.
Juist voor die mensen is een kant-en-klaar bouwpakket a-la zoals je een bouwpakket in de winkel koopt een uitkomst, afhankelijk natuurlijk van wat je koopt.
Bouwpakketten kun je een klein beetje vergelijken met puzzels, die heb je ook in verschillende moeilijkheidsgraden, zo ook met de bouwpakketten die uit een tiental of een honderd-tal onderdelen bestaat.
Het op een 'simpele' manier maken van iets, en zeker als er nauwelijks goede tekeningen van zijn, is zeker niet makkelijk en neemt veel tijd in beslag, iets wat veel hobbyisten niet of nauwelijks hebben.
Om een voorbeeld te noemen, de technieken die ik nu gebruik om seinen te bouwen, heb ik ongeveer een kleine 10 jaar over gedaan om deze te ontwikkelen, en nog ben ik er niet klaar mee omdat er toch nog wat dingetjes zijn die beter kunnen.
Het ' vereist ' gewoonweg handigheden die niet a-la carte voor te schotelen zijn, een voorbeeld hiervan is een fijne motoriek voor het maken van kleine detailleringen.
Voor bepaalde detailleringen ben je gewoonweg aangewezen op machines (groot of klein) die dit beter kunnen dan wij met onze (vaak te grote) mensenhanden.
Ik denk dat je met het zoeken naar alternatieven op een gegeven moment uitgezocht bent omdat je op een bepaald punt hiermee aangewezen bent op machines, daar waar het op detailleringen aankomt die voor bewerkingen door mensenhanden te klein zijn.
De vergelijking met een bouwpakket voor een gebouw of een bouwpakket voor een trein gaat mijns inziens niet erg op want het zijn 2 heel verschillende dingen qua bouwen dan, en los van het verven met de kwast of verfspuit.
Nogmaals, zie het een beetje als het maken van een puzzel, je hebt makkelijke (weinig stukjes) en je hebt moeilijke (veel puzzelstukjes).

Dus....Hans, het is niet zo makkelijk als je denkt dat het is, zeker niet als belangrijke zaken zoals een goede tekening met maatvoeringen niet- of niet voldoende aanwezig is.
Dit kan ik je als modelspoor artikelen fabrikant bevestigen.


Met vriendelijke groet,

Peter.


grog

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • Ut vivat Cresceat et Floreat
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2007, 08:46:59 »
Ik volg deze discussie al een tijdje op de voet en met veel interesse...

Al een hoop ideeën zijn gepasseerd. Gaande van het aanpassen van een plotter of zelfbouwen tot tekening afdrukken op papier en opzetten met houtlijm...

Nu deze laatste methode geeft inderdaad kans op uitzetten van het papier, maar k vroeg mij zo af... Is het niet een idee, om de tekening eens deze precies op schaal is afgedrukt 1:1 te kopieëren op overheadsheet... Zelf gebruik ik dit spul voor m'n ramen en de ervaring is dat dit tijdens verlijmen niet uitzet...

Eens de tekening op de sheet staat is dit gemakkelijk vast te lijmen op een plaatje styreen, en ge zijt vertrokken ;)

Misschien erg simpel gedacht, maar é het is maar een idee jongens ;)

Geert

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2007, 09:52:09 »
Even een misverstand uit de wereld helpen...

Hans als je zegt dat er geen onderscheid is tussen bouw van huizen en materieel ala Karst, sorry maar dan weet je dus echt niet waar je het over hebt, en kan je je beter misschien eerst zelf wat verdiepen in de materie voor je je verhaal loslaat op beginners.

Waarschijnlijk heb je me niet aan het werk gezien in onze stand op Eurospoor. Daar mocht ik onder het toeziend oog van Karst de vele belangstellenden uitleggen hoe het productieproces van zijn Plan U in elkaar stak.
Uhmmm...
Laten we het er op houden dat Karst ook een kop koffie moest kunnen drinken, of zijn handen moest kunnen wassen.  ;)

Tussen de fles middelsnelle lijm van Revell (om de delen haaks op elkaar te plakken) en de fles Bison Ontvetter/Bisonkit verdunner die als waterdunne lijm door de capillaire werking in alle hoekjes en gaatjes kan komen, had Karst een heel klein modelletje staan van een relaishuisje van de Nederlandse Spoorwegen.
Deze worden als "beginnerspakket" aangeboden door Railhobby.
De gebouwtjes zijn geplot op velletjes styreen in A4 formaat. Om ze te bouwen heeft men voldoende aan een scherp hobbymes, fijn schuurpapier, een zoetvijltje, een blokhaak, een stalen liniaal en de hierboven genoemde Bison ontvetter/Bisonkit verdunner.

Het gaat dus in principe over de zelfde basistechniek als die gebruikt wordt voor het rijdend materieel. Al komt er voor dat laatste natuurlijk heel wat meer kijken.

Karst geeft de voorkeur aan Bison Ontvetter boven MEK of Thinner omdat deze ongelooflijk agressief zijn voor styreen. Zelf gebruikte ik vroeger Trichlooreth(yl)een (Trichloor of Tri) als oplosmiddel om mijn bouwsels in elkaar te zetten. Fantastisch spul, maar naar later bleek, uiterst gevaarlijk (Is thans zelfs verboden!)

Zo bouwde ik er ooit een model mee van een Wagon-Lits rijtuig van Revell, een pakket bestaande uit het zelfde witte styreen als waarmee Karst werkt. Leve de tri, dus... Het ding leeft nog steeds.

Terug naar het issue "beginners"... Ik heb er al lang spijt van dat ik er ooit over begon.
Klaarblijkelijk moeten we van niks ineens expert zijn...
Voor de goede orde de doelstelling van deze discussie is inmiddels bijgesteld.

Of je nu bouwt in karton, met styreen of elk ander materiaal. de moeilijkste stap is naar mijn mening het nauwkeurig omzetten van de bouwtekening naar het materiaal. Ben dan ook blij met de suggestie van Gerard. Maar ook hier weet Karst mij weer te inspireren.

De methode waarop hij de gebogen delen uitvoert, met spanten en komme delen, komen rechtstreeks uit de vliegtuigmodelbouw. Het is in die van tak van sport heel gebruikelijk dat men een bouwpakket koopt van balsahout, waarop de bouwtekening geprint staat, zodat het uitsnijden heel gemakkelijk kan plaats vinden.

Oplossing voor onze zoektocht:
Kunnen we bouwtekeningen die door de specialisten onder ons (ik ken er wel een paar...) worden gemaakt, printen op karton of styreen, zodat een (eerste) hindernis wordt overwonnen om zelf te gaan bouwen?

groetjes,

Hans van de Burgt 
« Laatst bewerkt op: 13 november 2007, 13:47:16 door Hans van de Burgt »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #33 Gepost op: 11 november 2007, 10:12:56 »
Zo ik ben weer terug van vacantie en wat een drukte plotseling.

Een paar dingen. Je hebt geen plotter nodig om styreen te snijden er zijn genoeg mensen die dit netjes met de hand doen en dat heb ik vroeger ook gedaan. Daar leer je ook het meest van.
Het voordeel van de plotter is de reproduceerbaarheid. Je hebt een keer wat getekend en je kan het kopieren en het model kan je meerdere malen uit snijden.
Veel mensen vinden het moeilijk om haaks en paralel te snijden. Hier is een heel handige lineaal voor te maken  klik hier

Je moet eerst zelf bouwen met huis tuin en keuken middelen voordat je er hiervoor duurdere technieken gaat gebruiken.

Gr. Gerco


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #34 Gepost op: 11 november 2007, 10:23:35 »
Gerco, ik heb dat stukje op je site gelezen. Jouw methode gaat er wel vanuit dat die plaat styreen haaks is. En dat zijn nou dingen die ik altijd eerst controleer, want dat blijkt niet altijd zo te zijn.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #35 Gepost op: 11 november 2007, 10:54:04 »
Klaas,

Je kan met deze lineaal een stuk styreen altijd haaks maken dat is het mooie ervan.

Gr. Gerco

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #36 Gepost op: 11 november 2007, 12:15:25 »
hans, ik ben blij dat je de doelstelling hebt bijgesteld, ben je dus toch niet zo koppig als ik dacht  ;D
het idee om een ontwerp printen op styreen lijkkt een mooie oplossing, zoals in de vliegtuigbouw.
Maar als ik even in mijn gehugen graaf toen ik nog met balsa hout vliegtuigen in elkaar zetten, dit wwaren toch wel grotere onderdelen.
maar goed, dan nog moet je sommige technieken wel onder de knie hebben.
Zoals (Bruine  :)) Gerco al zei, je zal je eerste een paar technieken je eigen moeten maken, hoe het model ook aangeleverd wordt, geprint of gesneden.
Er zijn flatbedprinters die rechtstreeks op kunststofen printen met solventinkten en dus ook blijven zitten.
j zou de delen dus al een kleur kunnen geven ook, aangezien het Full Color printers zijn.
Als ik tegenwoordig een groot aantal FC borden moet hebben, loop ik niet meer te emmeren met geprint vinyl en plakken maar, maar laat ik de platen kunststof direkt printen.
De kosten zullen ook best wel meevallen.
Echter zie ik niet het voordeel ten op zichte van die van Gerco, aangezien je met de printversie alles zelf moet snijden.

Komt toch weer bij, en ik blijf het zeggen, je moet een bepaalde kennis hebben over dat wat je bouwt, en dan met name in rollend materieel, huizen wat minder, die bestaat makkelijk gezegd uit wat rechte muren.
ik stond net koekjes te bakken met mijn dochter en toen was mij jouw bedoeling helemaal duidelijk.
Je wil een Koopmansmix waar alle ingredieënyten al in zitten, in een bak flikkeren, water erbij, 20 minuten in de oven en je hebt een model  ;D ;D
Als het zo makkelijk was, waren er geen fabrikanten meer, behalve koopmans  :)
Het is zoals Peter zegt, je moet proef na proef maken om tot een passend product te komen.
Op mijn site staat station leerdam, en dat is het eerste gebouwtje wat ik gemaakt heb met de graveermachine, en ondanks dat het uit maar een paar simpele muren bestaat, heb ik toch nog 8 of 9 proefmodellen moeten maken om tot een passend en makkelijk te bouwen model kwam. en dat met een behoorlijke kennis van mijn tekenprogramma.
Zou ik het met een zogenaamd makkelijk teken programma doen zoals Illustrator, zat ik waarschijnlijk nu nog te tekenen.

En Hans als je op Eurospoor heb zitten kleven aan het styreen, moet je toch beamen dat het simpeler is dan een wagentje in karton bouwen, al was het alleen maar om de droogtijd  ;)
En even tussen ons gezegd en gezwegen, als je het hele productie proces mocht uitleggen, weet je ook hoe het raampjes probleem is opgelost en waar het styreen en vinyl vandaan komt, en waar de wijsheid vandaan komt dat je als eerste de raampjes moet pellen  ;)

Overigens werk ik ook soms met Tri, en dat zal wel zo blijven tot ik een inval krijg van de arbeidsinspectie.
thuis denk ik dat ik toch maar overstap op de bison, zal waarschijnlijk toch wel wat hoofdpijn besparen als ik een paar uur het plakken ben voor het slapen gaan .
Mvg Marty,

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #37 Gepost op: 11 november 2007, 12:16:55 »
Klaas, je bedoelt misschien dat het rechte stuk waar je de aanslag tegenaan zet recht moet zijn, anders zie ik het aangegeven probleem niet.
Lineaal van Gerco IS haaks, dus je hoek ook altijd....toch ???
Mvg Marty,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #38 Gepost op: 11 november 2007, 12:25:48 »
Je kan met deze lineaal een stuk styreen altijd haaks maken dat is het mooie ervan.
Gerco, helemaal mee eens. Maar die stap mis ik dus in je verhaal.  ;)

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #39 Gepost op: 11 november 2007, 12:36:06 »
Nu we het over bakken hebben. Zelf bak ik ook. Ben in de familie zeer bekend met mijn appeltaart. Eerst ben ik begonnen met de bijna kant en klare mix van je raad het al Koopmans. Ik heb het hier mee al ontelbare keren mee gedaan. Na loop van tijd ben ik extra ingredienten in de appelvulling er aan toe gaan voegen. Na een tijdje heb ik een kookboek open gedaan en het recept er uit gehaald dus het deeg maken begginend met de bloem. Het eind resultaat is hierdoor steeds beter geworden. ok probeer ik het er elke keer strakker maar toch huis gemaakt er uit te laten zien.

Wat ik hier mee duidelijk wil maken is dat. Hoe simpel je ook begint je uit eindelijk toch naar gecompliceerdere maar mooiere methodes toe werkt. En het liefst methodes waar bij je eind product zoveel mogelijk realistisch en of orgineler wordt. In in het geval van bakken lekkerder.

Ik ben benieuwd opo welke technieken jullie komen. Ik hoop dat ik over wat jaren kundig genoeg ben op eigen loks te maken fabriken.

Mvg,
Marcel
Ps: Ik moet weer eens proberen om een appelstroedel te maken is me nog maar 1 van de 3 keer een beetje gelukt. En dan bedoel ik op de originele manier.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #40 Gepost op: 11 november 2007, 12:38:17 »
Echter zie ik niet het voordeel ten op zichte van die van Gerco, aangezien je met de printversie alles zelf moet snijden.

Dat lot treft ons ook als we geen oplossing vinden voor de beperkte capaciteit (resp. beschikbaarheid) van de snijplotters.

Groetjes,

Hans van de Burgt

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #41 Gepost op: 11 november 2007, 12:49:37 »
Daar heb jij weer een punt hans.
Maar je zal toch een flink aantal prints moeten laten maken ivm opstartkosten ed.
als je er steeds 1 laat maken is het een stuk minder interesant.
Dan kan je weer gewoon naar het velletje papier, en die pas oplijmen met herstelbare spuitlijm ( dus geen houtlijm) vlak voor het snijden.
 dan loopt het uitzetten van het papier ook wel los.
Zit me nu te bedenken, als je het laat printen, dan heb je nog geen voegen ed voor huizen, dus mdaar gaat mijn idee ook weer mank  ::)
de papier spuitlijm versie heeft weer het voordeel dat je die gewoon op slaters kan plakken
« Laatst bewerkt op: 11 november 2007, 12:52:38 door marty »
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #42 Gepost op: 12 november 2007, 09:08:22 »
Inderdaad werkt de lijntekening geprint op karton of styreen uitsluitend voor modellen die bestaan uit vlakke delen. Hoewel, door middel van de laag op laagmethode of door het opplakken van profieldelen of standaard objecten uit de collectie van Slaters, kun je - zeker in het geval van gebouwen - wel leuke dingen maken.

We hebben het in deze discussie (nog) niet gehad over het toepassen van messing en het fotografisch overzetten van een lijntekening naar een te etsen messingplaat.

Zo al denkend..., misschien is het mogelijk om gebruik te maken van een blanco printplaat als basis voor een model (of een deel van een model).
Door middel van het fotoproces, wordt een lijntekening van een gevel, inclusief "metselwerk" overgebracht op het koperdeel van de printplaat.
Na etsen is onstaat er een (zij het gering) relief. Vervolgens worden de eventuele openingen voor ramen en deuren aangebracht.

Verder heeft Marty gelijk dat de oplossingen die we hier bedenken pas zin hebben als we ze in zekere aantallen kunnen uitvoeren.
Via de Stichting kunnen we daarmee onze gebruikers helpen.
En dat begint overigens met het uitwisselen van bruikbare bouwtekeningen.

groetjes,

Hans van de Burgt

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #43 Gepost op: 12 november 2007, 11:19:56 »
En dat begint overigens met het uitwisselen van bruikbare bouwtekeningen.

Doe dan eerst eens een bod op het NVM archief...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #44 Gepost op: 12 november 2007, 11:36:29 »
@Stig,

Als Stichting Benelux Spoor.net hebben wij geen leden, maar enkel gebruikers van het forum en de andere door ons ge-exploiteerde websites.

Natuurlijk heb je een punt dat bouwtekeningen te verkrijgen zijn via het archief van de NVM, en het staat een ieder ook vrij om ze daar (eventueel na betaling) te bestellen. Van een bod op het NVM archief kan geen sprake zijn - gezien de uiterst beperkte geldmiddelen van onze Stichting (Al weer eens gekeken bij de financiele verantwoording?  ;) )

Anderzijds kunnen wij de hobby ondersteunen met bijdragen van, voor en door onze gebruikers, onder andere door het aanleggen van een eigen archief met bouwtekeningen of uitgewerkte baanplannen.

groetjes,

Hans van de Burgt