Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 03:13:15
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door PeterV
Vandaag om 01:27:28
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 00:24:14
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door piet kleve
Vandaag om 00:00:09
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
27 mei 2020, 23:55:56
Doornvliet door cor_b
27 mei 2020, 23:31:04
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
27 mei 2020, 23:09:34
Trix Express lok maakt piepend geluid en hapert, suggesties? door Menno
27 mei 2020, 23:08:45
Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen. door Marc tramt
27 mei 2020, 23:05:51
Heen, En en Weer door Menno
27 mei 2020, 23:05:32
Projekt 083-338 door Noordernet
27 mei 2020, 22:54:18
Buitenlust door Rob E.
27 mei 2020, 22:53:09
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
27 mei 2020, 22:49:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
27 mei 2020, 22:42:45
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
27 mei 2020, 22:36:23
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door St00mboy
27 mei 2020, 22:35:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
27 mei 2020, 22:29:12
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Nijboer
27 mei 2020, 22:26:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
27 mei 2020, 22:08:32
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
27 mei 2020, 22:08:03
Groterdamse projecten door Tulpendaal
27 mei 2020, 22:02:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 mei 2020, 21:53:32
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door phdirk
27 mei 2020, 21:49:14
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
27 mei 2020, 21:38:36
Spoor III in Nederland gebruikt? door Klaas Zondervan
27 mei 2020, 21:33:47
Welke perronbreedte voor Roco line door mtr
27 mei 2020, 21:31:40
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
27 mei 2020, 21:19:06
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Belgaboy
27 mei 2020, 20:56:25
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
27 mei 2020, 20:54:29
Testbaantje in een koffer, h0f door minibart
27 mei 2020, 20:45:58
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 143312 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
    • Medway Valley Line
3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Gepost op: 05 november 2007, 07:13:02 »
Elders bespreekt Karst Drenth een methode om rijdend materieel te maken uit polystyreenplaten.
De basis van de methode "Karst/Gerco" is een tekening gemaakt met een CadCam programma, op basis waarvan weer een stuurprogramma wordt gemaakt dat een snijplotter aanstuurt.
De laatste werkt met een grafeerstift en is in staat polystreenplaten te graferen of te doorsnijden.
Hiermee kunnen een soort bouwplaten worden vervaardigd met een zeer hoge mate van nauwkeurigheid.

Helaas bestaan er zeer weinig van deze plotters in Nederland. En de aanschaf ervan is peperduur.
Bovendien is het plotten van polystyreenplaten een uiterst tijdrovend werk.
Hoewel de methode "Karst/Gerco" tot briljante produkten leidt, getuige de op Eurospoor gedemonstreerde Plan U, willen we graag zoeken naar alternatieven.

We zoeken naar een (betaalbare) oplossing die voor elke hobbyist, is op te pakken - en feitelijk net zo eenvoudig is, als het plakken van een huisje uit een bouwpakketje.

De voor het bouwen noodzakelijke lijntekeningen kunnen als basis dienen voor een te etsen messingplaat, als print op een plaat karton, of als basis voor een nog nader uit te vogelen kunststof die je kunt frezen met een dremel - zonder materiaal of gereedschapsproblemen. Of.... enz.
En ja... dat kan in principe die een en dezelfde tekening zijn.
Wanneer we ons er met zijn allen er voor in willen zetten, kunnen we heel veel van dat soort tekeningen in onze archieven opslaan, en voor onze gebruikers toegankelijk maken.

Of hiervoor een compleet CadCam tekenprogramma nodig is, of dat bouwtekeningen voor modelgebouwen of tekeningen voor rollend materieel gemaakt kunnen worden met andere tekenprogramma's, kan worden uitgezocht. Ook hier is het streven, om het voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken.

Graag hier jullie bijdragen en suggesties

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 08 september 2011, 08:13:38 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2007, 10:17:55 »
zoals ik al zei Hans, een nobel streven maar m.i. onhaalbaar, en dat terwijl bij mij kanie besta nie hoog in het vaandel staat en mijn glas toch bijna altijd half vol is :)

-stel iemand heeft een zeer maar dan ook zeer gemakkelijk vector programma welke maar 4 knoppen heeft om een tekening te maken ( hypthetisch) en is gratis.
Dan zie je nog een klein dingetje over het hoofd, je hebt ook nog een bepaalde kennis van het na te bouwen object nodig.
-stel je hebt bovenstaande en de kennis, dan nog moet je verschillende tekeningen maken voor je een passend model hebt. vele proefplots gaan er aan vooraf.
snijden-passen-tekening aanpssen-frezen-passen enz enz.
- stel je kan al het bovenstaande dan leg je een databank aan met tekeningen, wat is dan nog de meerwaarde dat iedereen kan tekenen ??
Er zullen dan veel lieden de tekeingen van de database af kunnen halen.
- ditbovenstaande verhaal geld ook voor het maken van een film voor etswerk overigens.

Maar goed, iedereen heeft bovenstaand in huis, volgende punt, de apparatuur:
je hebt een dremel die wil je door de pc gestuurd hebben, anders is het hele tekenverhaal overbodig of iemand moet zo gek zijn om kopiermallen te maken en je maakt van je dremel een bovenfrees met geleider.
In elektuur heeft een tekening gestaan hoe zo'n ding zelf te bouwen.
Ook daar moet je een flinke dosis basiskennis hebben om zoiets in elkaar te krijgen, en dan nog zijn de kosten niet af te wegen tegen de baten.
In Genk stond een hobby machine te koop kant en klaar en die kwam als beurs aanbeiding op € 1300 zo uit mijn hoofd, zonder klemtafel.

Dan nog het materiaal, je hebt het over karton, maar buiten dat het niet goed strak te krijgen is, werkt het moeilijker als styreen.
Als je een kartonnen model in elkaar kan krijgen, lukt styreen ook, al was het Alleen maar omdat het lijmen simpeler gaat dan met karton, en karton met een dremel bewerken ?? lijkt me lastig.
Andere kunststoffen, daar ben ik wel heel benieuwd naar, want ik heb al vele kunststofeen geprobeerd maar altijd was er wel wat, zelfs het speciaal voor graveren gemaakte kunststof
Of slecht ne te bewerken met mesje, of het lijmde voor geen meter. of de primer hield niet.

Maar voor de rest, hoe nobel ook, ik ben zeeer benieuwd, al ben ik bang dat je toch wat cruciale puntjes over het hoofd hebt gezien.

Nog een punt: zoals je terecht zei, niet iedereen wil een top model en is met minder ook tevreden.
is niets mis mee, maar denk je dat iemand die met minder tevreden is zich deze moeite op zijn hals wil halen ??
Waarom gaat iemand iets zoeken wat machinaal gemaakt kan worden?? omdat hij zijn nivo omhoog wil brengen, anders begin je er niet aan, lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2007, 10:24:16 door marty »
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9363
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2007, 19:32:46 »
Zo, mijn eerste echte bijdrage aan deze discussie ;)

Even vooraf: Wat is het doel ?

Volgens Hans dit:

Citaat
We zoeken naar een (betaalbare) oplossing die voor elke hobbyist, is op te pakken - en feitelijk net zo eenvoudig is, als het plakken van een huisje uit een bouwpakketje.

Hier vind ik gelijk een aanknopingspunt:

-  Het plakken van een huisje gaat er van uit dat anderen dan de 'plakker' een zekere hoeveelheid onderzoek, noem het ontwikkeling, en voorwerk, noem het productie, hebben gedaan die het de 'plakker' mogelijk maakt een compleet bouwpakket aan te schaffen, dit vervolgens te assembleren volgens bijgaande handleiding en eventueel af te werken.

-  Als je dan even verder kijkt, zal zo'n 'plakker' dan wel bereid zijn, of de kennis en kunde hebben om meer te doen dan alleen plakken ?
Bijvoorbeeld: is de ambitie groter dan die van het plakken alleen, zal persoon in kwestie bereid zijn zich bepaalde technieken eigen te maken. Is die ambitie er niet, houd het m.i. al op  :-|

-  De fase volgend op het plakken, het kitbashing, gaat andere vaardigheden vragen. De meest elementaire: het kunnen hanteren van zaag en of mes... Ook enig constructief inzicht is niet weg. Immers de gebaande weg van de handleiding is niet meer te volgen.
Wel een voordeel hier is, dat iedereen dit in principe kan doen met zeer weining hi-tech gereedschap.

-  Is de ambitie of behoefte nog groter, ik noem het maar scratchbuilding, komt de ontwerp- en tekenvaardigheid om de hoek kijken... Langzaam komen we nu bij het vertrekpunt van Hans:
Citaat
Van lijntekening naar model
In deze fase van modelbouwen komt voor het eerst de (lijn)tekening om de hoek kijken. Immers om vlakke, onbewerkte plaat te transformeren tot b.v. een gevel of een rijtuigbak, is enig tekenwerk noodzakelijk. De veiligheid van voorgeproduceerde onderdelen is weg.

-  Vanaf dit moment, ben ik dan ook bereid om mee te gaan denken ;) Hoe helpen we de modelbouwers met bovengenoemde ambitie, zodat dit deel van de hobby bereikbaarder wordt ? Nu, bereikbaar is het al, anders zouden er niet zovelen zijn...
Is het dan alleen een kwestie van strakker, mooier, beter, gemakkelijker ?


- Even terug naar de 'plakker'.
Ik denk dat we hier kunnen stellen dat dat een niet realistisch beeld schetst van het voorgelegde probleem. Wel relevant is, dat de scratchbuilders voor die plakkers hun werk zo reproduceerbaar maken dat die mooie modellen ook voor de 'plakker' ter beschikking komen ! Een andere discussie, weet ik, maar ik wil hem toch even noemen.

Dus: we verlaten het initieeele doel en passen het aan:

Citaat
We zoeken naar een betaalbare oplossing die voor de ambitieuze, scratchbuildende  hobbyist, is op te pakken.

Even tot zover, jacht seizoen geopend  ;D

Grtzz,

Karst

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
    • N U L S P O O R
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2007, 20:15:21 »
ik denk dat de verschillende stappen van idee naar model waarschijnlijk niet voor alle aspecten hele goeie alternatieven zijn maar er zijn zeker mogelijkheden. Bijvoorbeeld autocad, met de computer tekenen is altijd strakker, rechter en nauwkeuriger als met de hand. En autocad tekeningen kun je plotten of graveren, maar je kunt ook als pdf opslaan. Die zijn te downloaden en af te drukken zonder specialistisch gedoe. En dat kan gewoon weg veel tijd besparen. Een goede uitslag van een bv een wagentje is de helft van het werk( zie projecten van FlorisD) Zelf kun je dan bv de planknaden zelf krassen. Of, stel het wordt niks met de Dg in 0, kant en klaar geplot in styreen, zelfs met de autocadtekening ben ik geholpen, afdrukken, plakken op styreen en snijden maar.
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
    • nulpunt
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2007, 20:32:04 »
Lees dit draadje ook nog even door. Het idee is niet nieuw.

http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=3685.msg51875#new

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
    • Medway Valley Line
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2007, 09:15:42 »
Zo het heeft even geduurd voor ik op deze draad kon reageren.

We zoeken naar een betaalbare oplossing voor de ambitieuze scratchbuildende hobbyist

Ik kan me wel vinden in de aanpassing van het doel, zoals Karst hierboven heeft geformuleerd.

Waarom zoeken naar alternatieve bouwwijzen van gebouwen en materieel?
Laten we vooral niet uit het oog verliezen dat de methode van Karst/Gerco weliswaar leidt tot fantastische resultaten, maar dat de grote bottleneck zit in het feit dat de daarvoor benodigde snijplotters praktisch onbereikbaar zijn. (Aanschaf: 45.000 euro; te leen: niet of nauwelijks beschikbaar).

Karst zet in zijn bijdrage in de discussie hier een mooi groeipad neer van de "plakker" naar de "modelbouwer".
Een pad dat jammergenoeg niet door iedereen wordt afgelegd, maar m.i. wel door ons ondersteund kan worden. Een pad waar toepassing (en uitleg) van methoden & technieken een essentiele rol speelt.

En juist daar gaat deze draad over. Niet of de ene methode beter is dan de ander, maar omgekeerd... wat kun je met de ene of juist die andere methode bereiken? En daarbij wil ik geen enkel materiaal uitsluiten. Karton bijvoorbeeld, waarom niet? Er zijn heel veel verschillende soorten. Zelfs heel harde die bijna net zo te bewerken zijn als kunststof.

Laat ik een aantal voorbeelden tonen:

Maquette uit karton Pendonmuseum in Engeland:



Maquette brabantse boerderij



Bouwtekeningen in H0 en N bij mij verkrijgbaar.

Een NS Wagon in Karton

Een eenvoudige wagonkap van karton gemaakt op een Fleischmann onderstelletje.
En hier kan zelfs een beginneling zich aan wagen...
Klik op:
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=342&Itemid=67

Begrijp me goed, karton is maar een van de materialen... Messing en andere kunststoffen zijn even interessant. En de kunstharsen of zamak (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/zamak).

groetjes,

Hans van de Burgt
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2007, 09:57:14 »
Je laat nu wel 2 uiterste zien Hans,
Gebouwen kunnen uitstekend uit karton, mits het juiste karton gebruikt is en je vaardigeheden al het beginnersnivo ver ontstegen zijn.
Daar integen laat je met het wagentje precies zien waarom materieel gebouwd uit karton misschien wel te doen is, maar er gewoonweg niet uit ziet, en niet eens op de tekening lijkt, en de wanden en profielen veel en veel te dik zijn.

Ik snap wel dat je dit als voorbeeld hebt gezet om beginners op weg te helpen en hun vaardigheden wat op te schroeven, maar doe dat niet met iets wat vanaf scratch niet mooi wordt.
Dat is foute vaardigheden aanleren die later lastig weer zijn af te leren...
Ja ik steek mijn nek wel weer boven het maaiveld, want zelfs een beginner zal dit beamen maar zal het niet durven zeggen  ;D
Mvg Marty,

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9473
    • belse roestkraam
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2007, 12:26:31 »
tja, vroeger bouwde ik ook met karton, nu met styreen... das niet voor niets zullen we maar zeggen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
    • Medway Valley Line
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2007, 12:53:36 »
@Marty,

Deze draad maakt in principe geen onderscheid tussen bouwmethoden voor gebouwen en bouwmethoden voor rijdend materieel. Dat geldt immers ook voor de methode Karst/Gerco.
En we zoeken juist naar bruikbare alternatieven voor die aanpak.

Jammergenoeg zijn de foto's van het wagonnetje in karton niet scherp genoeg.
Ik kan je echter verzekeren dat de maatvoering geheel volgens de tekening is uitgevoerd.
Zelfs het kleine deurtje, met scharnieren..
Inderdaad heeft het model heel dikke ribben, maar dat was juist de reden waarom ik voor dit model heb gekozen. Aan de bovenzijde is een losse lijst aangebracht, waardoor het lijkt dat heel dik karton is gebruikt. In werkelijkheid is kartonplaat van 1 mm. gebruikt. Eigenlijk wel (te) dik, maar met de sandwitch aanpak van Karst kom je echter ook snel in de buurt van 1 mm.

Achteraf heb ik er wel spijt van dat ik het model gewoon met een kwastje heb geverfd.
Met een airbrush was het resultaat uiteraard wel beter geweest.

Floris maakt precies het punt dat ik wil maken, en eigenlijk zegt Karst dat ook.
Iemand die een model kan maken van karton, kan door experimenteren en presteren groeien naar andere (en wellicht betere) bouwwijzen. Misschien is het een idee, om de serie kolenwagons van de NS, zoals in de tekening staat bij het galerie-artikel allemaal uit te voeren in steeds een andere bouwtechniek.

groetjes,

Hans van de Burgt


 
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9473
    • belse roestkraam
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2007, 13:27:38 »
Karton is lastiger dan styreen. Begin meteen met stryreen en bespaar je de frustratie zou ik zeggen...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
    • nulpunt
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2007, 13:51:15 »
Floris....

mooi dat je een styreenboer bent, (en ik een messingboer), maar karton... daar kan ook heel wat.

Ik raad iedereen eens aan naar de modellen van Joost Musterd te kijken. Ze waren te zien op Eurospoor op o.a. de 0-baan van Joost, maar natuurlijk ook (door)rijdend op andere modules.
Heb je dat niet gezien, lees eens  RAILHOBBY nr 149.

Spaakwielen zijn van.... sigarettenvloeitjes !!!!!!, met metalen wielbanden.






« Laatst bewerkt op: 10 november 2007, 13:53:32 door FritsT »

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9473
    • belse roestkraam
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2007, 14:00:50 »
Ik ken ze, Frits, en ze zijn heel gaaf, juist omdat het gelukt is van weerbarstig spul als karton iets te maken dat met styreen nog een hele toer is. Maar voor beginners.... uh, nee.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2007, 14:40:11 »
lees eens  RAILHOBBY nr 149.

Rail Magazine...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2007, 14:49:50 »
Das goed, maar geef ff een nummer Stig want ik ga ze niet allemaal doorbladeren.
En Die RH 149 lees ik ook :)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2007, 15:51:03 »
Laten we nou niet 0 met h0 vergelijken want dan gaat het inderdaad mank, wat karton betreft
Maar inderdaad zoals Floris zegt, als beginner kan je beter met styreen aan de slag dan met karton.
ik blijf mijn kont tegen de kribbe gooien, sommige dingen moet je gewoonweg niet willen, en zeker niet het wiel nog maar eens een keer uit gaan vinden.
Ik snap gewoonweg niet waarom je beginners eerst iets moeilijks wil leren en dan iets makkelijks  ???
En zo'n open bakkie is dan net het verkeerde voorbeeld, hoe kundig het ook gebouwd is.
eigenlijk als je zo'n  bakje echt mooi in schaal wil hebben, gaat er niets boven messing en ga ik helemaal met Frits mee, maar dat is dan weer wat lastiger voor beginners ( en zelfs sommige gevorderden  :-[)
Hans als je zegt dat er geen onderscheid is tussen bou van huizen en materieel ala Karst, sorry maar dan weet je dus echt niet waar je het over hebt, en kan je je beter misschien eerst zelf wat verdiepen in de materie voor je je verhaal loslaat op beginners.
Die snappen er zo geen snars van of denken dat een huisje van faller exact hetzelfde werkt als een plan U, en zullen na aanschaf dan zeker een hengel gaan kopen om een makkelijkere hobby te zoeken   :)

zo nu eerst nummer 149 snel opzoeken  ;D
Mvg Marty,