Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 347901 keer)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: ARCOMORA; mardec PWM outputs 3, 4 werken niet
« Reactie #1560 Gepost op: 31 januari 2022, 09:46:51 »
Voordat je bij Nico aanklopt, lijkt het mij handiger om te achterhalen of het probleem MARDEC gerelateerd is of Rocrail gerelateerd.
Welk DCC adres heb je ingesteld in de MARDEC voor de pinnen 1, 3, 4 en 9?
En kun je deze wel bedienen via een DCC-bedienapparaat?

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: ARCOMORA; mardec PWM outputs 3, 4 werken niet
« Reactie #1561 Gepost op: 31 januari 2022, 16:02:14 »
@Bas, bedankt voor de tip. Ik zal een moderator vragen het draadje te verplaatsen want dat kan ik niet zelf doen vermoed ik.
@Jozz, ik heb van alles geprobeerd. Ik kan bijvoorbeeld pin 3 als single shot activeren en deze is dan vanuit Rocrail prima te bedienen. Diverse adressen geprobeerd en dat werkt ook allemaal in RR maar zodra ik de PWM mode kies reageert de Mardec niet meer via RR maar wel in de programmeermode via de Mardec putty.
Met vriendelijke groet, Martin

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1562 Gepost op: 31 januari 2022, 16:41:45 »
Samengevoegd!

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1563 Gepost op: 31 januari 2022, 17:25:37 »
Dag Martin.

Ik heb laatst ook flink zitten prutsen met een paar spoelenwissels in Rocrail. Werkte perfect in de testmodus in Putty, op mijn DCC-bedienapparaat (rode Multimaus) maar niet Rocrail. In Rocrail gingen er twee wissels tegelijk om terwijl ik er maar een aanstuurde en een derde ging helemaal niet.
Ik ben erachter gekomen dat je het DCC-adres wat je aan de Mardec-poort toekent, in Rocrail in het betreffende onderdeel moet invullen onder poort en niet bij adres. Adres moet je leeg laten of gelijk zetten aan het nummer wat je de Mardec hebt gegeven.

Dus probeer het eerst eens met je DCC-bedienapparaat om uit te sluiten of het probleem in Rocrail zit.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1564 Gepost op: 31 januari 2022, 18:22:50 »
Hoi Erik,


Bedankt voor je reactie en idd is het ingeven van een adres in "poort". Ik ben al een beetje een gevorderde speler in RR en wist dat.
Ik heb vanavond ook weer even gezeten want het laat me niet los.


Het verschil is : met putty kun je maar 1 adres tegelijk bedienen en met RR meerdere. Het lijkt er inmiddels op dat je maar één uitgang als PWM kunt instellen per Mardec. Ik hoop dat Nico een antwoord weet.
 
Met vriendelijke groet, Martin

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: ARCOMORA; mardec PWM outputs 3, 4 werken niet
« Reactie #1565 Gepost op: 31 januari 2022, 18:55:06 »
@Jozz, ik heb van alles geprobeerd. [..]
Maar zoals ik lees, nog niet hetgeen erikkral en ik je gevraagd hebben...  :-X

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1566 Gepost op: 31 januari 2022, 19:16:04 »
Welk adres ik instel lijkt mij niet belangrijk voor de werking. Mocht dit anders zijn hoor ik dat graag. Ik heb er diverse geprobeerd en dat werkte allemaal. Voor het aansturen van een decoder als Mardec gebruik ik mijn Z21 centrale.

Ik heb er de DCC monitor en een scope bij gehad om te kijken of het adres binnenkomt via RR en de functie wordt uitgevoerd. Bovendien licht de gele led ook even op zodat je weet dat die decoder snapt wat je gestuurd hebt. Alle functies werken. Alleen niet met een 2e PWM uitgang. Of dit aan RR ligt of aan de functiedecoder weet ik niet.

« Laatst bewerkt op: 01 februari 2022, 07:49:30 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1567 Gepost op: 01 februari 2022, 10:28:56 »
@MartinH0

De PWM poorten zijn inderdaad 1,3,4 en 9.
Je kunt ze ook alle 4 configureren en testen.
Ik neem aan dat je ook 4 verschillende adressen gebruikt hebt.
Maar alleen op poort 1 werkt het met RocRail.
Dat Klopt?

Echter Mardec communiceert helemaal niet met RR of welk programma dan ook.
Citaat
Voor het aansturen van een decoder als Mardec gebruik ik mijn Z21 centrale.
Mardec communiceert ALLEEN met je Z21. En dat is éénrichtingsverkeer over de DCC snelweg naar de decoder.

Heb je dat ook tegen Mardec verteld? De Z21 heeft immers last van de adres offset.
Dat is een instelling in Mardec.

Citaat
Ik heb er de DCC monitor en een scope bij gehad
De monitor van Arcomora?
En heb je dan ook alle 4 adressen die je geconfigureerd heb voorbij zien komen?

Citaat
Bovendien licht de gele led ook even op
Welke gele led? Op het DCC shield en de DCCNext is dat de powerled. De statusled is rood.

De meest waarschijnlijke oorzaken zijn volgens mij de adressering in RR of de Z21 instelling in Mardec.
Voor RR is er nog deze info:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=addressing:accessory-pg-en

Of gebruik de conversietool: https://www.arcomora.com/wp-content/uploads/2021/08/NMRA-RocRail.xlsx

Beide links staan op de Arcomora downloadpagina.

mvg
Nico

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1568 Gepost op: 01 februari 2022, 13:54:33 »

Hallo Nico, bedankt voor je reactie al was het niet eenvoudig al die quotes weer te requoten.

De PWM poorten zijn inderdaad 1,3,4 en 9.Je kunt ze ook alle 4 configureren en testen. Ik neem aan dat je ook 4 verschillende adressen gebruikt hebt. Maar alleen op poort 1 werkt het met RocRail. Dat Klopt?
 
Nee, ik heb nog een proefje gedaan met pin 9 als 1e PWM en dat werkt prima maar als ik pin 4 ook instel als PWM gebeurt er (weer) niets met die uitgang. Het lijkt erop dat een 2e PWM poort niet lukt.  Ik heb veel verschillende adressen in Mardec geprobeerd maar het resultaat bleef hetzelfde.


Echter Mardec communiceert helemaal niet met RR of welk programma dan ook. Mardec communiceert ALLEEN met je Z21. En dat is éénrichtingsverkeer over de DCC snelweg naar de decoder.
 
Mijn gesprekken met mijn vrouw zijn ook regelmatig éénrichtingsverkeer  ;D  maar toch noemen we het communicatie. Maar je hebt gelijk, het is een stuursignaal via de Z21, naar de decoder zonder terugkoppeling. Behalve dan het status signaal ledje wat even oplicht (wat bij mij echt geel is want ik het nog je 1e ontwerp Mardecs met groene print).

Heb je dat ook tegen Mardec verteld? De Z21 heeft immers last van de adres offset. Dat is een instelling in Mardec.
 
In de RR wiki is onderstaand te vinden over de adresverschuiving bij de Z21/z21:
 
In de standaardinstelling van de z21/Z21 treedt er een adresverschuiving van +4 op tussen Multimaus en Rocrail. Dit betekent dat in Rocrail de adressen 1-4 niet kunnen worden gebruikt. Als bijv. adres 1 van de Multimaus moet worden gebruikt is dit in Rocrail adres 5. Maar er is een elegante manier om deze verschuiving te omzeilen. Hiertoe wordt de Z21 verbonden met de computer via de Z21 Maintenance Tool. Vink op het tabblad "Settings" de optie "DCC-switch address shift +4" resp. "DCC tournout-addressing according to RCN-213" aan en bevestig deze keuze daarna met "Write". Nu kunnen de adressen vanaf 1 ook in Rocrail worden gebruikt. De adressering gebeurt uitsluitend volgens FADA (flat addressing).[/font][/color]
 
De centrale heb ik ingesteld met de adresverschuiving uit. Omdat de RR monitor in het scherm ook al een adresverschuiving geeft van -1 en dat gecombineerd met een adresverschuiving van 4 in de centrale geeft dat veel verwarring.  Overigens gebruik ik PADA en geen FADA om de wissels aan te sturen anders werkte het niet bij mij. Oftewel het poortnummer = adres en vakje adres blijft 0.
 


In de Mardecs heb ik de Z21 offsets ook op Nee staan.

De monitor van Arcomora? En heb je dan ook alle 4 adressen die je geconfigureerd heb voorbij zien komen?
 
Ja, de monitor van Arcomora en ik heb inderdaad alle adressen voorbij zien komen op het scherm.

De meest waarschijnlijke oorzaken zijn volgens mij de adressering in RR of de Z21 instelling in Mardec.[/font][/color] Voor RR is er nog deze info: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=addressing:accessory-pg-en[/font]  Of gebruik de conversietool: https://www.arcomora.com/wp-content/uploads/2021/08/NMRA-RocRail.xlsx[/font]
 

De conversie tool is alleen voor MADA?
Als de Mardec decoder wel luistert naar het 1e PADA adres zonder offset verwacht ik niet dat een 2e adres opeens een offset krijgt maar ik sta open voor suggesties.


Even in de basis: Kunnen alle 4 de PWM uitgangen geprogrammeerd worden dat ze ook alle 4 werken?


Zo ja, ligt het probleem zeer waarschijnlijk in een combinatie van RR, de Z21 offset en/of de adresseer methode. Voor de wissels heb ik DR4018’s met PADA gebruikt en misschien zit er verschil in de aansturing. Ik wil FADA of MADA wel proberen voor de decoders of anders pak ik de DR5000 er weer even bij om de Z21 offset uit te sluiten.


Nico, is er nog iets waarvan je nu zegt "probeer dat eens" ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet, Martin

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1569 Gepost op: 01 februari 2022, 16:44:00 »
Als de DCC-monitor de adressen ziet die je ook hebt geconfigureerd en de (gele) statusled knippert bij een geconfigureerd adres dan zal het zeker bij Mardec 'binnenkomen'.
Waarom er dan niet gereageerd wordt bij de tweede en volgende PWM poort is mij ook een raadsel.
In de code kan ik niks vinden.
De enige suggestie die ik heb is om op de tweede PWM poort eens de andere PMW-mode te gebruiken (mode 8: Fire).
En als dat wel werkt ben ik benieuwd of een tweede mode 8 poort het dan ook laat afweten.
Ik zal het zelf ook eens proberen te testen.

mvg
Nico

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1570 Gepost op: 01 februari 2022, 17:37:56 »
Hoi Nico,

Nog even wat geprobeerd voor het eten...

1) Na het inschieten van de Mardec software was pin 9 de 1e pin wat ik als PWM had ingesteld. Dat was ook de enige PWM output die werkte via RR. Alle andere adressen werkten ook in fire mode niet.
2) Pin 2 bleef goed werken in mode 1
3) Na omzetten pin 9 naar mode 1 bleken de pinnen 3 en 4 nog steeds niet te werken. Pin 1 nu wel ! en pin 9 in mode 1 werkt ook
4) Ik kreeg (had ik al eerder een paar keren gezien) bij het willekeurig ingeven van adressen soms de melding "no such address". Enig idee?


Misschien kom je hier weer iets verder mee?










« Laatst bewerkt op: 01 februari 2022, 17:44:48 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1571 Gepost op: 02 februari 2022, 10:19:20 »
Citaat
was pin 9 de 1e pin wat ik als PWM had ingesteld. Dat was ook de enige PWM output die werkte via RR
en
Citaat
Als ik pin 1 op het Mardec shield selecteer als PWM signaal (mode 7) kan ik via Rocrail een led aanzetten

Dit klinkt wat tegenstrijdig.

Citaat
de melding "no such address". Enig idee?
Zie handleiding.
Als een poort al geconfigureerd is kun je ook het bijbehorende DCC adres opgeven. Mardec zal er dan zelf de juiste poort bij zoeken.
Je geeft dus een adres op dat niet is geconfigureerd.

Op poort 1, 3 en 4 heb je mode 8 ingesteld. Die lijken het toch te doen gezien de Putty output?

mvg
Nico

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1572 Gepost op: 02 februari 2022, 16:34:16 »
Nico, het 2e citaat kan ik niet vinden maar ik heb inmiddels veel instellingen geprobeerd zodat er misschien wat verhalen door elkaar heen lopen. Excuses daarvoor.
Wat ik wil zeggen is dat na omzetten van een PWM mode op pin 9 naar een single shot mode opeens pin 1 weer werkte als PWM signaal.
Dat versterkt mijn idee dat de Mardec software (in mijn geval dan) slechts 1 pin als PWM signaal kan uitvoeren.

De screenshot van de Putty geeft idd aan dat de adressen en functies bekend zijn. Dat wordt ook door de gele led bevestigd. Volgens mij hebben we daarmee bewezen dat de adressering goed werkt via de Z21. Maar helaas geven de uitgangen 1,3,4 en 9 (behalve dan weer de eerst ingestelde) geen PWM signaal. Dat is gemeten met een scope.

Heb je zelf de uitgangen wel aan de praat? Je zou nog gaan testen.




Met vriendelijke groet, Martin

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1573 Gepost op: 05 februari 2022, 16:21:00 »
Hoe dan ook, het is een prachtig stukje hard- en software. Vandaag verlichting en deur servo's in een locloods ingesteld. Werkt allemaal prima  (y)
Met vriendelijke groet, Martin

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1574 Gepost op: 05 februari 2022, 17:16:42 »
Citaat
Heb je zelf de uitgangen wel aan de praat? Je zou nog gaan testen.

Sorry, nog niet aan toe gekomen. Hopelijk komende week.

mvg
Nico