Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 351665 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #810 Gepost op: 04 januari 2017, 14:50:57 »
Ik ben na het zien van de laatste nieuwe Mardec's Arloco's etc erg positief over het systeem. Zeer benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan.

Groetjes Jake

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #811 Gepost op: 09 januari 2017, 23:11:22 »
Elke leverancier van elk product kan ieder moment failliet of dood gaan, gewoon lekker gebruiken zolang als t mogelijk is

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #812 Gepost op: 10 januari 2017, 11:49:54 »
Citaat
Elke leverancier van elk product kan ieder moment failliet of......

Klopt, maar voor een modeltreinclub is het zaak om te proberen juist met die mogelijkheden rekening te houden.

Ik voel wel wat voor Hans Sprinter zijn idee om een goed geschat aantal MARDECs op voorraad te nemen, incl. de opsteekprint.

Nico zegt het al: het commerciële Arduino product (of de Chinese kloon daarvan) zal nog best lang beschikbaar blijven. Misschien niet in de huidige vorm, maar wel in functionaliteit. Niettemin, ook daarvan een x-aantal op voorraad nemen.

Er zit wel een logisch gevolg aan de benadering die Nico heeft gekozen: de source code zal beschikbaar moeten zijn/blijven. Samen met die voorraad kan een club daar dan voldoende mee vooruit mocht het orginele product ooit een keer verdwijnen. Die source code situatie is mij niet duidelijk. Ik lees hier en daar dat de source (ooit) wel werd meegeleverd en nu niet meer.

Nico, wat wordt daar je beleid?

Groet!

Bart Sanders

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #813 Gepost op: 10 januari 2017, 12:24:11 »


Er zit wel een logisch gevolg aan de benadering die Nico heeft gekozen: de source code zal beschikbaar moeten zijn/blijven. Samen met die voorraad kan een club daar dan voldoende mee vooruit mocht het orginele product ooit een keer verdwijnen. Die source code situatie is mij niet duidelijk. Ik lees hier en daar dat de source (ooit) wel werd meegeleverd en nu niet meer.

Je hebt de hex file toch, die kun je nog 200 jaar gebruiken  (y)
De ino file zou je alleen nodig kunnen hebben als je wijzigingen aan wilt brengen in het programma, maar eerlijk gezegd kan ik echt niks bedenken om het beter te maken als dat het is!
Buiten dat is de geheugenruimte van de uno vol, dus valt er weinig meer aan toe te voegen (en als je dit al zou kunnen, heb je Nico zijn software niet nodig, want dan kan je zelf alles al!)!
Anders gezegd, wat je nu hebt is nog tot in lengte van jaren te gebruiken!
Hetgeen niet gezegd kan worden van elk ander product waar software in zit die je niet beschikbaar hebt(zoals elk commercieel product)

En wat het shield betreft, als Nico de productie hiervan stil zet, kun je zo een experimenteer shield kopen bij onze chinese vrienden.Optocoupler er op solderen of in breadboard steken, en nog een paar kleine componenten en je bent weer klaar.
Schema staat in handleiding, er zijn geen geheimen bij de MARDEC!
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2017, 12:27:20 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder
« Reactie #814 Gepost op: 10 januari 2017, 12:27:33 »
Gisteren op de club (NLMV) over MARDEC gepraat met clubleden. Daarbij werd een interessante vraag gesteld.

De stelling is: "Voor een modeltreinclub is langdurige beschikbaarheid van een leverancier een belangrijke eis. Dus de continuïteit van producten zelf en van de leverancier daarvan moet gewaarborgd zijn. Vaak wordt lang aan een project gewerkt en dan is het erg vervelend als bouwstenen van zo'n  project er ineens niet meer zijn of niet meer worden ondersteund."


Dit is een goede algemene insteek voor het bouwen van een baan. Ik vind het echter niet van toepassing mbt een Mardec. Een mardec is een servo en/of een functiedecoder. Deze bouwstenen zijn ook te verkrijgen bij andere leveranciers. Als een mardec defect is kun je deze binnen een dag vervangen door een apparaat van een andere leverancier. Daarmee is de continueit van de baan gewaarborgd.

Ik had deze discussie eerder verwacht bij een product als dinamo. Een prachtig product met bijbehorend prijsplaatje, zeer belangrijk in een baan, maar slechts 1 fabrikant.

Nico heeft Mardec gratis ter beschikking gesteld en het zou te waarderen zijn als het ook als zodanig wordt behandeld, nl. als een kado.

Of de Mardec wel of niet bij je past mag je zelf beslissen. Nico verplicht je tot niets.

mvg spock


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #815 Gepost op: 10 januari 2017, 12:34:07 »
Nico,

Je kunt RoSoft wel uit je opsomming verwijderen, voor de toekomst en ondersteuning zijn afdoende maatregelen genomen, deze artikelen kan men tot in het oneindige blijven gebruiken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder
« Reactie #816 Gepost op: 10 januari 2017, 12:43:36 »
Nico heeft Mardec gratis ter beschikking gesteld en het zou te waarderen zijn als het ook als zodanig wordt behandeld, nl. als een kado.

Helemaal mee eens!

Gr, Hans

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #817 Gepost op: 10 januari 2017, 13:39:54 »
Even een punt ter overweging waar ik nu aan denk.

Afgezien van al de geweldige oplossing van Wim en Nico, waar ik blij mee ben. Wat doet over een paar jaar het OS, ben begonnen met Windows 3.0 en wat toen werkte is nu niet meer te benaderen.
Voor de jongeren onder ons, Wndows 3.0 stond op 3 diskette´s van elk 1,44 Mb  :o :o

groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #818 Gepost op: 10 januari 2017, 13:55:53 »
Tsja, wat zal ik er nog van zeggen?
Alles is al gezegd. In de kern is het heel simpel.
Zolang er Chinese Arduino's zijn kun je de Mardec blijven gebruiken. De software is er gewoon (ook de source code!) en kun je blijven gebruiken.
De DCC printjes kan iedere club zelf ook wel maken als het moet.
De Arduino IDE zal geen probleem zijn voor nieuwe OS-versies. Wel zelf bijblijven natuurlijk.

@Wim
Rosoft is verwijdert Wim.

Nico

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #819 Gepost op: 10 januari 2017, 20:15:12 »
Ik wil hier toch even op reageren al ben ik nieuw en legt mijn steun nog geen gewicht in de schaal.

Ik vind het fantastisch dat iemand zoiets kan maken, dit geheel belangeloos beschikbaar stelt aan software dummies zoals ik en dan ook nog een shield kan leveren voor bijna niets. Een diepe buiging als mijn rug dit toe zou laten.  (y)
Met vriendelijke groet, Martin

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #820 Gepost op: 10 januari 2017, 20:33:17 »
Samen met die voorraad kan een club daar dan voldoende mee vooruit mocht het orginele product ooit een keer verdwijnen.

Als je er zo instaat moet je niet aan deze zelfbouwproducten beginnen. Het lijkt me verstandiger om veel meer geld uit te geven aan fabrieksspullen, die overigens ook van de markt kunnen verdwijnen maar dan slaap je waarschijnlijk wel rustiger.
De arduino's en de daarop toegepaste microcontroller blihven voorlopig wel bestaan en de software kan je er waarschijnlijk de komende 20 jaar nog wel op zetten maar ook daar hoef je je geen zorgen over te maken want als het er eenmaal opstaat blijft het gewoon werken. En mocht je over tig jaar willen uitbreiden en de arduino bestaat niet meer en ook geen vergelijkbare opvolgers koop je gewoon de servodecoders die dan bestaan. Die kan je dan gewoon met je oude arduino's gebruiken. Ze bijten elkaar niet.

gr. Frits
Groet Frits

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #821 Gepost op: 12 januari 2017, 11:27:04 »
Citaat
Als je er zo instaat moet je niet aan deze zelfbouwproducten beginnen.

Eigenlijk was uit mijn door jou aangehaalde citaat al duidelijk dat ik er precies andersom insta: namelijk als fan van het MARDEC product dit in onze club gaan gebruiken. En uit die club kwamen de hierboven te lezen, op zich zinvolle vragen naar de continuïteit.

En MARDEC van Nico Teering is zeker net zo'n cadeau als MRdirect van Marco Roede: goed, niet duur/gratis en tóch goede support!

Wat mij beftreft dank voor jullie antwoorden en inzichten! MARDEC is tot in lengte van jaren te gebruiken, wel een voorraadje aanleggen voor nog steeds weinig clubgeld. Dan is er straks het minste gedonder. En het uitgespaarde geld gebruiken voor de baan zelf!

Groet!

Bart

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #822 Gepost op: 12 januari 2017, 11:39:36 »
Tja het is feitelijk een non-discussie dit. De software is open source en beschikbaar door Nico, het platform is open source by default.
Mocht de Arduino over een paar jaar zo verouderd zijn of opgevolgd door iets anders, wat dan ongetwijfeld nóg toegankelijker is, dan is het een kwestie van de boel porten naar dat platform, nieuwe printje oid maken en that's it. Er is altijd wel een it-er of hobbyist die dat kan, zeker bij een club.

Tot een paar jaar terug waren microcontrollers nog lastig en moeilijk, met o.a. de arduino is een weg ingezet die alles zo laagdrempelig en toegankelijk maakt, die trend gaat gewoon verder. Het wordt alleen maar makkelijker om zaken die voorheen moeilijk en lastig waren, in een of andere microcontroller te proppen etc.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 11:42:38 door jowi »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #823 Gepost op: 20 januari 2017, 16:40:29 »
In mijn bouwdraad Wateringbury Railway Station in OO liet ik aansluitschema's zien voor wissels met wisselspoelen en die met servo's op een Mardec Shield. En de laatste met één of twee relais voor het ompolen van het puntstuk.

Maar het kan nog anders... niet minder interessant.

Mede EMV-lid Paul liet afgelopen woensdag een opstelling zien waarbij een stappenmotor werd omgezet via een Arduino.

 

De snelheid van omzetten, en de maximale hoeken lieten zich perfect instellen. En het omzetten van de wissel ging prachtig.
Vervolgens was de vraag, hoe kunnen we e.e.a. gebruiken binnen een DCC systeem? Hoe en op welke manier zouden we het aan zo'n Mardec Shield kunnen knopen? Het bleek al snel dat dit niet zonder meer mogelijk is. Maar inmiddels zijn Ruud Boer (RudyB) en Nico onderling aan het discussiëren wat voor de "niet-Arduino-deskundige" een prettige oplossing zou kunnen zijn.

Terecht heeft Nico al opgemerkt dat zo'n stappenmotor voor veel meer in te zetten is, dan alleen voor het omzetten van wissels. Ik ben dus benieuwd.

Gr, Hans

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #824 Gepost op: 20 januari 2017, 19:33:21 »
Een wissel bedienen met een stappenmotor kan maar is m.i. niet praktisch. Een servo gebruikt maar één I/O pin, een stappenmotor tenminste 4. Een servo kun je de opdracht geven 'draai naar de stand 90 graden' en dat gebeurt dan ook zonder dat de beginstand bekend is. Bij een stappenmotor kan dat ook maar dan moet je wel eerst de beginstand vaststellen door terugkoppeling met b.v. een schakelaar en dat kost nóg een I/O pin.

Een stappenmotor is goed te gebruiken als je met grote herhalingsnauwkeurigheid exacte standen nodig bent, b.v. bij een draaischijf, met een servo lukt dat niet.

Ik heb een schuifbak gemaakt met 6 sporen, van oude printeronderdelen (incl stappenmotor). Door de preciese stapgrootte is de bak steeds perfect te plaatsen tegenover de aansluitende sporen. Met een servo zou dit niet lukken.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH