Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 348011 keer)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #195 Gepost op: 16 maart 2016, 21:22:08 »
@Pjotr,

De Arduino IDE draait inderdaad ook op OS X 10.7 of hoger.
De terminal emulator, Putty.exe, is echter een windows versie.
Ook de eigen Arduino monitor werkt niet met de Mardec samen omdat Mardec juist is aangepast voor Putty.
Maar er is kennelijk wel een Putty voor de Mac.
Kijk hier even: http://techgeek.tech/use-putty-for-mac-os-x/
Geen idee of deze versie goed samenwerkt met de Mardec.
Maar probeer het eens.

Succes,

@Wim , Servé en Erwin
Het wordt steeds mooier. Voor zowel de grote als de kleine valt wat te zeggen.
Maar op de grote mis ik toch wat.
Een paar pagina's terug heb ik het volgende toegelicht:
Citaat
Pin 13 (=built-in led) word gebruikt als 'toestandsindicator'.
In configureerstand knippert deze.
In bedrijfstoestand is de led uit en gaat even aan als er een servo beweegt.
Daarom wordt hij juist niet gebruikt voor servo's/accessory's.
Ik had daarom al aan Erwin al gevraagd om een led te hangen aan pin 13.
Voor de kleine print is dat minder van belang omdat deze de standaard led waarschijnlijk niet afdekt.
De grote doet dat wel en is die extra led dus een gemis.
Ook zie ik geen 3 pins headers voor de Arduino pinnen 16 t/m 19. Die moeten het dus doen met de schroefaansluitingen?
Of is dat omdat daar nooit servo's op kunnen zitten? Maar relais hebben ook een Vcc, Gnd en signaal aansluiting. Die zouden dus ook op zo'n 3-pins header kunnen

Nu staan er typenummers en waardes op de print. Zelf zou ik alleen de nummering vermelden (D1, R1, R2, IC1 etc). De waardes en typenummers horen dan vermeld te zijn in een stuklijst. Maar op het schema moeten beiden vermeld staan naar mijn idee.
Ook als je direct een DC voeding gebruikt is het handig om een aanduiding te hebben waar de draadbruggen moeten worden geplaatst.

Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de kleine variant.

Nico

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2016, 21:31:55 door NTeering »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #196 Gepost op: 16 maart 2016, 21:26:35 »
Dat was o.a. 1 van de dingen die ik nog wilde toevoegen, de status-led op pin 13 (en nog wat andere kleine dingetjes).
Op 16 t/m 19 kun je toch geen servo's aansluiten, dus daar hoeft geen 3-polige header bij.
Verder kun je een DC-voeding gewoon op de AC-ingang aansluiten, werkt net zo goed (y)

Ik ga ze gewoon allebei maken en dan merken we vanzelf welke het beste loopt :)
Vriendelijke groet, Servé.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #197 Gepost op: 16 maart 2016, 21:33:30 »
Nou Servé je bent me voor. Ik heb net m'n tekst aangepast. Dus lees 'm nog een keer. ;D

En ik wil geen DC op de AC zetten, want ik wil die componenten er gewoon niet bij hebben.

Nico

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #198 Gepost op: 16 maart 2016, 21:40:05 »
Oké, dan ben je met 3 draadbruggen klaar, die voorziening is heel makkelijk te maken.
Vriendelijke groet, Servé.

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #199 Gepost op: 16 maart 2016, 21:43:33 »
Hallo Nico,

Bedankt voor je reactie. Het is mij nog niet duidelijk waarvoor ik Putty nodig heb, maar de Mac draait onderhuids op een Unix besturingssysteem.  Deze heeft al een prima terminal functionaliteit, waarmee je bijvoorbeeld ook een Raspberry via ssh kunt benaderen.  Ik ga mij er eens in verdiepen binnenkort hoe ik dit kan aanwenden, want ik vindt het Mardec project bijzonder interessant.

Groeten,
Pieter

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #200 Gepost op: 16 maart 2016, 21:46:31 »
Nou Servé je bent me voor. Ik heb net m'n tekst aangepast. Dus lees 'm nog een keer. ;D

En ik wil geen DC op de AC zetten, want ik wil die componenten er gewoon niet bij hebben.

Nico

Prima Nico, en dan het gevaar dat er een verkeerde spanning wordt aangesloten. Maar je mag die componenten gewoon weglaten en de gelijkspanning op de eilandjes van de LM7809 aansluiten. Sta je helemaal vrij in. Daarvoor hoeft de print layout niet te worden aangepast.

Maar houd er dan wel rekening mee dat er dan geen gemeenschappelijke PLUS (+20V) meer beschikbaar is voor de normale wisselaandrijvingen, die gaan het over het algemeen niet doen op 12V = of minder.

plaatsen van een plaatje lukt even niet, server werkt niet mee.

Een ledje zit er zo op geen enkel probleem.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2016, 22:41:51 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #201 Gepost op: 16 maart 2016, 23:15:14 »
@Pjotr,
Putty is het programma waarmee de Mardec communiceert met je PC. De schermdialogen die je ziet in de handleiding komen uit Putty.
Putty functioneert hierbij als terminal emulator ter vervanging van de eigen monitor van de Arduino.
Maar als je eigenlijk op Unix draait en niet op OS X heb je wellicht de Unix variant van Putty nodig.

@Wim,
Ik ben even de weg kwijt.
Citaat
Maar houd er dan wel rekening mee dat er dan geen gemeenschappelijke PLUS (+20V) meer beschikbaar is voor de normale wisselaandrijvingen, die gaan het over het algemeen niet doen op 12V = of minder.

Wat hebben de de normale wisselaandrijvingen te maken met dit printontwerp. Of heb ik iets gemist? ???
De voedingscomponenten op dit printje hebben toch alleen betrekking op de voeding van de Arduino zelf (7809) en eventuele servo's en/of relais (7805)
Ben wel benieuwd naar dat plaatje.

Nico
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2016, 23:18:02 door NTeering »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #202 Gepost op: 16 maart 2016, 23:30:28 »
@ Wim, om wissels aan te sturen heb je sowieso nog een externe versterkingstrap nodig.

@ Nico, dat plaatje is hetzelfde als het vorige plaatje, maar dan met een extra LED geplaatst (gok ik).
Vriendelijke groet, Servé.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #203 Gepost op: 16 maart 2016, 23:47:46 »
@ Wim, om wissels aan te sturen heb je sowieso nog een externe versterkingstrap nodig.


Citaat
Om de Arduino voor iedereen bereikbaar te maken heb ik daarom een programma gemaakt voor een Multifunctionele DCC decoder voor servo's en accessory's op basis van een Arduino.

Oh, maar die heb ik dan gemist in de documentatie zeker?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2016, 23:50:43 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #204 Gepost op: 16 maart 2016, 23:59:57 »


@Wim,
Ik ben even de weg kwijt.
Wat hebben de de normale wisselaandrijvingen te maken met dit printontwerp. Of heb ik iets gemist? ???
De voedingscomponenten op dit printje hebben toch alleen betrekking op de voeding van de Arduino zelf (7809) en eventuele servo's en/of relais (7805)
Ben wel benieuwd naar dat plaatje.

Nico

Nico,

Ik heb de indruk dat je je eigen project niet (meer) begrijpt.
Maar maakt mij verder niet uit, want dan stop ik gewoon met tekenen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #205 Gepost op: 17 maart 2016, 07:56:29 »
Dat staat perfect in de specificatie van de Arduino zelf, een pin kan maar 30mA sinken/sourcen. Ik ben wel met je eens dat dit extra in de documentatie van de MARDEC zelf vermeld kan worden.

Zou je mij wel nog de eagle-files willen toesturen? Dan kan ik verder gaan met tekenen.
Vriendelijke groet, Servé.

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #206 Gepost op: 17 maart 2016, 11:07:34 »
hallo mannen,

Net als Wim ging ik er, niet gehinderd door kennis van de Arduino  ;D , van uit dat met de Mardec ook wissels geschakeld kunnen worden.
Nu ik het zo terug lees zie ik dat er inderdaad niet voorzien is in een schakelspanning (weet niet of dit de juiste term is maar jullie begrijpen mij vast wel) voor wissels en dat de Arduino van zich zelf niet genoeg vermogen levert om wissels om te zetten.

De vraag is of het überhaupt te realiseren is om de Mardec ook wissels aan te laten sturen (als dit zou lukken dan hebben we natuurlijk helemaal een fantastisch multifunctionele decoder voor handen!!).
Wat hebben we hier voor nodig: extra programmeerwerk van de Arduino en welke extra hardware voor op de print??

ik hoor het graag

gr. Erwin

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #207 Gepost op: 17 maart 2016, 12:13:57 »
Hallo Erwin,

Met de MARDEC kun je direct servo's aansturen. Daar is niks extra's voor nodig. En met die servo's kun je de wissel omzetten.
Maar, zoals ook in de handleiding vermeld, moet je de servo's zelf (net als relais) op een externe voeding aansluiten.
In deze voeding kan worden voorzien door de extra 7805 zoals die nu bedacht is op de print, maar kan ook een geheel andere voeding zijn.

Een van de accessory functies is 'double one shot'. Daarbij wordt bij iedere 1->0 overgang van de DCC data een korte puls op de Arduino pin gezet en bij de 0->1 overgang wordt de puls op de 'buddy' pin gezet.
Daarmee zou je wisselspoelen kunnen aansturen. Deze optie wordt slechts terloops genoemd en is niet verder toegelicht. Maar dat gaat inderdaad NIET DIRECT vanuit de Arduino (er staat ook niet dat het wel kan). Wisselspoelen hebben immers een veel hogere spanning nodig en trekken soms een hoge stroom. Ik ging er, kennelijk ten onrechte, van uit dat men dat wel zou begrijpen. Toch niet genoeg 'dummy proof' die handleiding ;D
Daar heb je inderdaad een extra versterking voor nodig zoals Servé al aan gaf.
Dat zou je kunnen doen door met de puls vanuit de Arduino kort een relais aan te sturen, maar dat is geen elegante oplossing.
Daarom ben ik nog altijd op zoek naar een geschikte schakeling hiervoor waarbij de spoel geschakeld wordt met een geschikte transistor. De schakeling op zich is niet spannend, maar welke transistors kun je hiervoor gebruiken?
Als ik daar uit ben zal ik dat zeker in de handleiding opnemen. Vooralsnog zal ik, om toekomstige misverstanden te vermijden,  wel vermelden dat er wat extra's nodig is.

Maar, voor alle duidelijkheid, dat alles heeft NIETS te maken met de print waar nu aan gewerkt wordt.
De 7809 wordt alleen gebruikt als voeding voor de Arduino zelf en de 7805 kan (moet niet) gebruikt worden voor de servo's en relais.

Groetjes,
Nico

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #208 Gepost op: 17 maart 2016, 12:20:08 »
Dat staat perfect in de specificatie van de Arduino zelf, een pin kan maar 30mA sinken/sourcen. Ik ben wel met je eens dat dit extra in de documentatie van de MARDEC zelf vermeld kan worden.

Dat was mij al bekend, en is niet anders dan een wisseldecoder op basis van een PIC of een Atmel. Ik deed even aan de boom schudden.  ;) Maar ik vond daar niets over terug in de documentatie, en ook de manier waarop de aansluitingen van de relais en de motor is getekend heb ik zo mijn bedenkingen bij. Het enigste wat daar juist in is getekend is de aansluiting van de ledstrip.

@TinTin,

Voor de wisselaandrijvingen, moet er per spoel een transistor of een fet bij. Ook weer een aparte print.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #209 Gepost op: 17 maart 2016, 12:26:57 »
Met een BD675 en 2 weerstanden heb je je versterker al gebouwd. Per wissel heb je 2 versterkers nodig (je hebt immers ook 2 stuursignalen). Als ik de bestanden heb, ga ik vanavond weer eens tekenenen hopelijk tot een definitief ontwerp komen.
Vriendelijke groet, Servé.