Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.  (gelezen 35512 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #60 Gepost op: 07 maart 2018, 19:01:52 »
Puur afgaande op je foto's(geen andere keus want ik kan het niet in het echt zien),vind ik het resultaat op je 1ste foto toch beter overkomen.
Beton voeten hier vind ik in werkelijkheid behoorlijk "glad" overkomen,al weet ik dan weer niet hoe dat daar is/was,daar kan verschil in zitten.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #61 Gepost op: 07 maart 2018, 19:31:51 »
Dag Wim,

Ik volg met belangstelling je bovenleidingsperikelen. Die imitatiebouten zijn een ideale tip, ik was zelf al niet helemaal tevreden over dat AB-plaatje, maar had nog geen alternatief.
Wat betreft de dikte van de Sommerfeldt draden (ik heb hier een partijtje liggen): die zijn 0,8/0,6 mm. Die van Model rail zijn mooi, maar nogal 'aanrakingsgevoelig'; een deukje zit er zo in. Ik spuit de Sommerfeldt draden donkergroen, dan valt het dikte verschil eigenlijk niet meer op. Ik heb de draadhoogte op de vrije baan tussen 12,5 en 13 cm, op het station (tot nu toe alleen nog Stuls) op 13,5 cm (gemeten vanaf bovenkant spoor).
Mocht je een indruk willen hebben hoe dat er met een elektrische lok uitziet (weliswaar Model Rail i.p.v. Bemo) dan kun je eventueel even hier kijken:  https://www.flickr.com/photos/swisstrakman/albums/72157626366098796

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #62 Gepost op: 07 maart 2018, 22:46:28 »
@tijgernootje: als de mastvoeten me toch niet bevallen, dan kan ik ze makkelijk glad schuren en overnieuw beginnen.
Alles staat nu nog los en kan veranderd worden.
@Nullem: hartelijk dank voor de afmetingen, vooral van de rijdraadhoogte.
Genoten van de foto's in het album. Ziet er bijzonder mooi uit.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #63 Gepost op: 16 maart 2018, 15:42:29 »
De uithangers voor de bovenleidingdraden zijn dan aan de beurt.
In de etsplaat van AB Modellbau zit een apart etsplaatje met kleine onderdelen.
Het gemakkelijkst is om dat plaatje eruit te halen.


Aan de zijkanten zitten wat hulpsteunen (die je moet ombuigen), die het solderen makkelijk maken.
Letters geven aan waarvoor elk onderdeel bestemd is. Ik zie overigens geen verschil tussen de T (Tragrohr - bovenste buis) en de S (Stützrohr -schuine buis).
De F (Fahrleitungshalter - rijdraadhouder) is wel anders. Het is wel handig om zowel de bovenste buis als de schuine buis voor het solderen op maat te maken, al naar gelang
de afstand van de mast tot de rails.


Op de foto de constructie van de rijdraadhouder zoals door AB Modelbau bedoeld.
Bij het bestellen van de onderdelen op de website van AB Modellbau wordt al gewaarschuwd dat de standaard rijdraaduithanger te zwak is als je met de pantograaf
van de locomotief tegen de rijdraad rijdt. Vanuit AB Modellbau zijn er wat alternatieven, maar die overtuigen mij niet.
Ben daarom maar teruggevallen op een oplossing, die ik ook al had in mijn h0m-tijd: namelijk een gaatje boren in de mast en daar een in dit geval 0,7 ijzerdraad (Sommerfeldt) in te solderen.


Dat is minder mooi, maar wel steviger.


Proef met de uithangers.


Nadat ik eerst een mast uit de losse hand had gesoldeerd, ben ik toch maar wat mallen gaan maken.
Met behulp van de zwaartekracht hangen de bovenste en middelste uithanger al redelijk recht.


Ook het solderen van de middelste buis tegen de bovenste buis gaat met een malletje beter.


De isolatoren heb ik geverfd met Humbrol nr. 133 (de uiteinden met de zilverkleurige verf aangetipt).
Pas als ik de bovenleidingdraden ga monteren, maak ik de isolator van de bovenste uithanger vast.

Ik vind deze losse masten van AB Modelbau prima. Nu nog verder met de portaalmasten.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #64 Gepost op: 16 maart 2018, 22:25:33 »
Super Wim,

Ziet er heel gaaf uit en je beschrijving is een mooi naslagwerk.

Groet,

Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #65 Gepost op: 29 september 2019, 13:53:33 »
Hallo,
Het spoor 0m Bemo model van de Ge 4/4 II 618 (en ook 613) kan wel wat vervuiling gebruiken.
Vooral het dak is in werkelijkheid vaak vuil door slijpsel van de bovenleiding.
Op 19 september 2019 heb ik wat foto's gemaakt vanaf een viaduct bij station Jenaz van daken van passerende Ge 4/4 II's.




Als eerste kwam Ge 4/4 III 644 voorbij. Misschien komt de foto ooit nog van pas.




Ge 4/4 II 625.




Onbekende Ge 4/4 II.




Ge 4/4 II 632.




Het dak van Ge 4/4 II 624 is blijkbaar pas geschilderd en nu nog schoon.


Ge 4/4 II 612.

Nog een opmerking: deze foto's zijn van 2019.
De Bemo modellen van de 613 en 618 geven een eerdere toestand weer (de 80-er en 90-er jaren en mogelijk begin 2000).
De hijsogen op het dak zijn bijvoorbeeld thans koperkleurig.
Uit onderstaande dia van begin 2000 blijkt echter dat destijds Ge 4/4 II 619 nog zilverkleurige hijsogen had.
Helaas heb ik vroeger geen andere dia's gemaakt van de daken.



Hopelijk geven de foto's toch wat houvast bij het vervuilen van het dak.
Mocht iemand de foto's op 100 % willen hebben, stuur dan even een PB naar mij.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #66 Gepost op: 29 september 2019, 14:21:22 »
Leuk.

Maar doe 4/4 II tussen de rijtuigen in. Hoe zit dat?
2 stuurstanden zoals bij de MOB goldenpas gebruikelijk is? Of was er iets ander mee?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #67 Gepost op: 29 september 2019, 16:14:10 »
Hallo Martijn,
De RhB heeft tegenwoordig nogal wat trek/duw treinen.
Die combinaties zijn vaak nogal kort: loc, 1ste klasse rijtuig, twee 2e
klasse rijtuigen en een stuurstandrijtuig met lagevloerinstap.
Als er een versterkingsrijtuig nodig is (of er gaat een goederenwagen mee),
dan wordt dat aan de achterzijde van de trein aangekoppeld.
De ene keer is dat aan het stuurstandrijtuig, de andere keer aan de (duwende) loc.


Bij Davos in 2017. Uitsnede, anders is het te klein bij 800 pixels.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #68 Gepost op: 29 september 2019, 18:09:13 »
Ah zo. Ja logisch natuurlijk. Als het een goederenwagen was geweest had ik het herkent. Maar wist niet van versterkings rijtuigen.

Weer wat geleerd

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #69 Gepost op: 03 februari 2020, 10:37:55 »
Hallo,
Zoals zo vaak is het wat stil gebleven van mijn kant in dit draadje (geen tijd vanwege andere interesses dan bouwen aan de modules).
Ik was gebleven bij de bouw van de bovenleiding bij de RhB en de omzetting in schaal 1:45 met behulp van de onderdelen van AB-Modell.
Inmiddels heb ik de 3 modules met station Malans (totale lengte ongeveer 4 meter) onder de draad gebracht.
Waar dat kon, heb ik losse masten met H-profiel gebruikt. Losse masten zijn makkelijker te bouwen dan de portaalmasten, vind ik.
Maar met 3 sporen bij het station moest ik toch 2 portaalmasten gebruiken.
Wat foto's:



Voor de afwisseling met behulp van messing 2 mm L-profiel en de 0,6 mm namaak bouten een lichtere mastbevestiging gemaakt.


Afspanmast midden op het spoor. Bijkomend voordeel: er kan aan het eind van de module niets vanaf rijden.


Een "eindmast" zonder afspanning van de bovenleiding. Er was geen ruimte om de eindmast achter het stootblok / de rails te zetten.
De spandraad van de mast is in werkelijkheid tussen de rijdraad en draagkabel aan de mast bevestigd
(en niet zoals AB Modell in de handleiding voorstelt aan de bovenkant van de mast).
 

Het bord "Stoppen voor tractievoertuigen met opstaande stroomafnemer". In de catalogus van Furrer+Frey vond ik de afmetingen van zo'n bord in het echt.
https://catalog.furrerfrey.ch/de/erdungen-hinweisschilder-beleuchtungen/nummernhalter-schilder-signale/stromabnehmer-senksignal.html#menu-3630
Ik gebruikte 0,25 mm dik styreen van 14 bij 14 mm. Ik meen, dat ik voor het geel Vallejo 70.948 (golden yellow) heb gebruikt.
De zwarte balk is een stukje afplaktape van 2,8 mm dik.
 

Ik heb deze zijdelingse afspanning van de bovenleiding niet zelf verzonnen, maar afgekeken van de situatie in Malans in 2004.


Bij de langere rijdraaduithouders heb ik een messing U-profieltje (1,5 mm) op de 0,7 mm dikke uithouder geklemd.
Geen "fine-scale" maar voor mij voldoet het van een afstandje.


Een mast aan de binnenzijde van een boog.

Bij de RhB hebben de masten vaak een voedingsleiding aan de mast hangen. Wat voorbeelden in het echt:


Tot ver in de negentiger jaren zag je deze enkele voedingsleiding bovenop de mast.


Deze foto bij Celerina uit 2018  toont een moderne versie van de enkele voedingsleiding op de mast.




Voorbeelden van een enkele voedingskabel langs de mast.
 



Voorbeelden van een dubbele voedingskabel langs de mast.




Inmiddels worden op sommige trajecten de masten ook gebruikt om met een zogenaamde "Übertragingsleitung" de onderstations met elkaar te verbinden.
 
Als je dus een bepaald station of traject wil nabouwen, dan op oude foto's of op Google Street View kijken welke voedingsleiding er aan de masten hangt.
Als je, zoals ik, geen exacte situatie nabouwt, dan kan je zelf kiezen wat je mooi vindt.
AB Modell levert bij de etsplaat voor losse masten ook wat onderdelen voor de voedingskabel mee.
Onder bestelnr. 0m-851.4 zijn die onderdelen ook los verkrijgbaar (althans destijds).
Behalve voor de voedingskabel zitten er ook onderdelen om bordjes aan de mast te monteren bij.


Aangezien ik de uithanger voor de enkele voedingskabel te dicht bij de mast vind hangen, heb ik een dubbele uithanger wat ingekort en gebruik ik deze als enkele uithanger.

Bij obstakels, zoals bruggetjes ed., wordt er meestal een verhoogde mast gebruikt en wordt de voedingsleiding over het obstakel heengevoerd.
Aan het einde van een module heb ik een bruggetje, waar ik dus eigenlijk een erg hoge mast moest zetten (terwijl de bovenleiding vanwege dat bruggetje al laag hangt).
Ook al is dat echt, ik vond het niet mooi staan.
Gelukkig zag ik bij Celerina een zelfde situatie, waarbij de voedingskabel echter via de grond het obstakel passeerde.
 



Niet helemaal correct, maar AB Modell heeft geen draadhouders, die in het H-profiel kunnen. Het oogje zit altijd aan de buitenkant.

Waarschijnlijk span ik geen voedingskabel tussen de masten. Een draad op die hoogte beperkt je nog meer in je bewegingsvrijheid dan
de bovenleidingsdraden al doen. Ook al weet je dat die draden er hangen, er komt ongetwijfeld een moment dat je er tegen aanstoot met schade als gevolg.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #70 Gepost op: 03 februari 2020, 11:19:25 »
Wouw!  :o   Super gaaf!
Ik wilde net een oproep plaatsen of mensen hun ervaring betreffende bovenleiding kunnen plaatsten, maar je bent me voor  (y)
bedankt voor alle info, ik ga dit nog eens goed bestuderen (en vertalen na 1:87  ;D)

Groetjes,
Wouter

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #71 Gepost op: 04 februari 2020, 20:25:17 »
Hallo,
Dan nu de portaalmasten. Eerst wat foto's van de echte masten.




De oudere manier met vakwerkmasten en een overspanning van U-profielen.
Model Rail AG in Liechtenstein levert deze oudere masten kant en klaar.
Inmiddels kan je op de website van deze fabrikant de modelmasten bekijken.
Link: https://www.modelrail.li/zubehoer/# Op de knop "Fahrleitung RhB" klikken en je krijgt het aanbod te zien.
De masten worden naar uw wensen op bestelling gemaakt (wel een goed gevulde portemonnee meenemen).


Een portaal met afgeschuinde uiteinden. De rijdraad is aan een kabel tussen de masten opgehangen.


Omdat de constuctie met afgeschuinde einden soms te zwak bleek, is men overgegaan op een portaal met parallelle einden.
Eerst ook met de rijdraad opgehangen aan een kabel tussen de masten.




Inmiddels gebruikt men uithangers waaraan de rijdraad is bevestigd.
Ook valt op, dat naarmate er meer sporen overbrugd moeten worden, de masten en overspanning steviger (dikker) zijn.

AB Modell levert een etsplaat om overspanningen te maken.


De etsplaat is gemaakt voor de 4 mm dikke H-profielen. Erg jammer, want in het echt zijn de portaalmasten dikker dan 18 cm.
Het was al beter geweest als de etsplaat voor 5 mm dikke H-profielen was ontworpen. Het vreemde is dat AB Modell
wel mastvoeten voor 5 mm dikke H-profielen in het programma heeft, maar daar kan je verder niets mee beginnen.
Ik heb toch maar als eerste een portaalmast met afgeschuinde einden en een rijdraadophanging aan een kabel tussen de masten gemaakt.


Weer begonnen met de mastvoeten. Bij de portaalmasten zijn ze rechthoekig en niet conisch zoals bij de losse masten. De bouwwijze is niet anders.


De overspanning moet gebogen worden. Ik gebruikte als hulp bij het buigen een latje van 4 mm dik.


Als eerste bouwde ik een overspanning met afgeschuinde einden. AB Modell gebruikt daarvoor tussenstukken.


Het kan aan mijn soldeerkunsten liggen, maar ik vond die tussenstukken niet mooi (teveel naden).


Ik heb die tussenstukken niet gebruikt, maar het afgeschuinde einde gelijk tegen het rechthoekige deel gesoldeerd.


Een malletje maken om de boel te solderen, vind ik wel makkellijker.

Zowel voor de losse masten als voor de portaalmasten levert AB Modell kunststof isolatoren (Sommerfeldt art. nr. 386).
Die voor half nul bedoelde isolatoren zijn 7 mm lang en 3,5 mm dik.
Ik weet geen maten van de isolatoren in de 80-er en 90-er jaren. In de catalogus
van Furrer+Frey vind ik lengtes van 385 en 400 mm voor isolatoren met 5 en 7 ringen.
De doorsnede ligt tussen de 120 en 130 mm.
45 maal kleiner geeft dan isolatoren van 8,6 - 8,9 mm lang en 2,7 - 2,9 mm doorsnede.
De meegeleverde kunststofisolators zijn dus eigenlijk iets te dik en te kort.
Sommerfeldt heeft wel isolatoren voor spoor 0, maar die zijn weer te groot.
https://www.sommerfeldt.de/de/0-Rillen-Isolator--braun-4-5-x-9-6-mm--24-St--i--B--.html

Bij de losse masten heb ik de meegeleverde isolatoren gewoon gebruikt, maar bij de portaalmasten viel het mij toch teveel op.
Eerst wat foto's van de werkelijkheid.








Gebouwd volgens de aanwijzingen van AB Modell. Beviel me niet.




Eerst maar eens de isolator verlengd met een stuk van een tweede isolator.
Ik was toch niet tevreden: de isolator is toch te dik.


Ook de bevestiging van de isolator onderaan het portaal vond ik niet correct: de bevestiging zit in het portaal.
Het onderdeel van AB Modell dus wat aangepast.


In het midden de AB Modell manier. Aan de linker kant een verlengde AB Modell isolator, die in het portaal is gemonteerd.
Rechts een iets dunnere isolator, die ik verder heb gebruikt. De isolator is gemaakt van 2x een Viessmann nr 4187 isolator
(en ook 2 x een Sommerfeldt nr 166 / 167, maar daar had ik er niet veel meer van).


De rijdraadhouder van AB Modell (links) is te zwak om de druk van de pantograaf te weerstaan (net als bij de losse masten).
Ook hier heb ik 0,7 mm dik staaldraad aan het oogje van de rijdraadhouder gesoldeerd.


Ik heb het meegeleverde opgerolde draad dat tussen de masten hoort, niet kunnen gebruiken. De draad bleef niet recht.
Ik heb 0,5 mm dik staaldraad gebruikt waaraan de rijdraadhouders gesoldeerd zijn. Het pas maken van de draad tussen de masten
was wel een langdurig werkje voordat de draad strak genoeg stond.


De portaalmast met afgeschuinde einden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #72 Gepost op: 04 februari 2020, 21:10:22 »
Hallo Wim,

Interessant dat je de bouw van 0m portaalmasten eens laat zien, valt eigenlijk best tegen dat je nog zoveel moet doen aan die onderdelen van AB Modell. Je zou eigenlijk verwachten dat, zeker in die wat grotere schaal, het toch allemaal wel moet kloppen, toch?
Daarom is het mooi om te zien hoe je een en ander hebt kunnen verbeteren!
Ik opperde ook al eens in een ander draadje dat het misschien wel een goed idee is om zelf eens wat te ontwerpen en laten etsen: feitelijk heb je niet zo heel veel verschillende onderdelen nodig. Blijft een probleem, de isolatoren, daar ontkom je haast niet aan Ms-gietwerk. Maar ja, dan moet je je eerst gaan verdiepen in een tekenprogramma en da's weer aan andere hobby.....
Ik zag ook dat je gekozen hebt voor losse rijdraadstukken ipv. uit 1 stuk, bewuste keuze?
En hoe heb je de afspanning opgelost?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #73 Gepost op: 05 februari 2020, 10:29:05 »
Hallo Michiel,
Ik heb inderdaad bewust gekozen voor losse stukken rijdraad. Zo kan ik de modules gemakkellijk van elkaar halen. Ik heb een module, die voor een balkondeur hangt:
die module haal ik er toch wel geregeld tussenuit.
Ik heb ook gemerkt dat, bij per ongeluk tegen de rijdraad stoten, de losse draden direct losschieten / vallen en er minder schade is.
De losse stukken bovenleidingsdraad moeten gespannen zijn, want anders vallen ze er gewoon af.
Ik gebruik daarvoor veertjes aan afspanmasten. Dat laat ik nog zien.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #74 Gepost op: 05 februari 2020, 16:01:05 »
Hallo,
Sommerfeldt en Model Rail AG leveren bovenleidingsdraden voor spoor 0.


Boven de Sommerfeldt draad en onder die van Model Rail AG.

Sommerfeldt heeft 2 lengtes: 70 en 110 cm. lang.
Dikte van de draad 0,8/0,6 mm.
https://www.sommerfeldt.de/de/0-fahrdraht-ca-1100-mm-offen.html

De draden van Model Rail AG zijn in verschillende lengtes te verkrijgen.
Helaas is er nog geen info hierover op hun website zichtbaar, maar ik heb
in het verleden lengtes van 39, 42, 45, 50, 71 en 95 cm gekocht. Deze bovenleiding is iets dunner (0,6/0,5 mm).

Ik heb de (duurdere) draden van Model Rail AG gekozen vanwege de ruimere
keuze kwa lengtes, maar vooral omdat ik die draden makkellijk zelf kan aanpassen en veranderen.
De draden van Sommerfeldt lijken wel gelast en ik kan daar niets aan veranderen (ja, de hangdraden afknippen en glad vijlen).


Voorbeeld van een aangepaste bovenleiding. Bij een brug of tunnel lopen de draagkabel en de rijdraad allebei verder.
In model zie je vaak dat de draagkabel aan het tunnelportaal wordt afgespannen. In werkelijkheid is dat bij de RhB niet zo. 
De bovenleidingsdraden heb ik donkergroen geverfd met Humbrol nr. 161 / 163.


Tot slot: de afstand tussen de draagkabel en de rijdraad bedraagt bij de uiteinden van de Model Rail AG draden tussen de 42 en 44 mm.
Bij het bouwen van de masten is dit wel belangrijk, want dan weet je hoeveel de afstand tussen de rijdraadhouder en de draagkabelhouder moet zijn,
waarbij je dan rekening moet houden met de lengte van de isolator.
Dus eigenlijk moet je de bovenleidingsdraden al hebben, voordat je de masten begint te bouwen.
Je kan natuurlijk de bovenleidingsdraden ook zelf maken en solderen. Dan bepaal je alles zelf.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent