Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 83002 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #255 Gepost op: 29 July 2010, 22:47:38 »
EJ mag ook wel voor Kotlet Osobowy zorgen. En barst zet krokette. dan mag je je pizza calzone zelf opvreten.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #256 Gepost op: 29 July 2010, 22:55:35 »
Vraag EJ wat hij vindt van de catering hier...

Franks catering is goed te doen hoor (moet ook wel met al die krokettenkarren :P ).

Franks werkkamer is nu uitgebreid, dus we kunnen er wel met zijn 3'en terecht ;) .

Ernst-Jan

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #257 Gepost op: 29 July 2010, 22:57:53 »
IS EJ wel betrouwbaar ?? gef hem een fles sinas en je hoort hem het hele weekend niet meer  ;D
karst ls je snorren op zijn wil ik wel wat sjabloontjes snijden hoor, of als je ergens anders sjablonen voor nodig hebt, u roeft mal an hoor
Mvg Marty,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #258 Gepost op: 29 July 2010, 23:00:44 »
nou, ik hoor wel wat de verdere plannen zijn.
Mocht er nog een plan voor een mat '36 komen dan heb ik nog een formaat Amoeilijk tekening liggen met algemeen plan van de tweebaksversie, met interieur en gedetailleerd enzo.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #259 Gepost op: 29 July 2010, 23:13:09 »
Jaren 60 spul en zo te zien mat36, ooit op de kop getikt met stukken
hout erbij die gefreesd zijn in de vorm van de schortplaten
en dak. Misschien is de kop bruikbaar voor nagieten ??



« Laatst bewerkt op: 29 July 2010, 23:18:56 door Marco »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6486
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #260 Gepost op: 29 July 2010, 23:15:25 »
@Marco,

Voor een museumtrein?

Grzz,

Hans

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #261 Gepost op: 29 July 2010, 23:16:13 »
Jammer dat er zeer weinig muizenkoppen in model verkrijgbaar zijn
alleen De DE-1 en de Mat 46 :-\
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6486
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #262 Gepost op: 29 July 2010, 23:21:01 »
Daar zou deze discussie wel eens een eind aan kunnen maken.

Grzz,

Hans

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #263 Gepost op: 29 July 2010, 23:26:03 »
Daar kunnen alleen de kenners een antwoord op geven :)
Ik weet niet hoe goed ze op schaal zijn.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #264 Gepost op: 29 July 2010, 23:43:50 »
@Marco dat is qua vorm eerder een elektrische HoekvHollander, Mat35, dan een DE-5. Mede door de bollere neus en kleinere ruitjes. Zie ik het goed dat de bovenkant van het dak ontbreekt?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #265 Gepost op: 29 July 2010, 23:48:02 »
Hoi,

Daar gaatie dan :)

Eerst even een aantal citaten uit de lopende draad ;)

Citaat van: Dennis
Wordt het nu een model wat voor een groot publiek beschikbaar moet zijn?
Of wordt het voor een enkeling gemaakt?

Citaat van: Ivo tB
Anders gezegd: voor een paar koppen is jouw methode zonder twijfel de meest handige. Als er een Beneluxspoor aktie onstaat is een andere methode misschien trefzekerder voor een grotere groep bouwers.

Citaat van: Bart Tigges
Waar kan ik intekenen?
Zonder gekheid, als het weer een project ala plan-u gaat worden, dan ben ik van de partij.

Citaat van: Hans van de Burgt
We hoeven ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Wel moet het geheel makkelijk te reproduceren zijn.

Als ik de discussie rondom omBc/DE-5 hier samenvat:
- prioriteit voor het ontwikkelen van de omBc; De DE-5 kan daar verder op doorborduren;
- ontwerptekeningen: Gerco
- Cad-ontwerp: Karst
etc...

Citaat van: eric den boer
karst, kunnen we al een bestel lijst aanleggen??  ;D


Slechts een kleine selectie uit de enthousiate reacties op dit project  ;D (y)
Hardstikke leuk, erg motiverend en zeker heel goed bedoeld, waarvoor dank ! Maar... ;) toch even mijn beweegredenen en doelen hier neerzetten  :P ( Mijn baas noemt dat verwachtings management ;) )

Allereerst, modelbouwen en het spoor in het bijzonder, doe ik omdat het een ontspanning voor me is. Verder ben ik natuurlijk bezeten van het modelspoorvirus, zelfs al vanaf mijn  6e jaar ;) Dat helpt, het geeft een 'zekere' drive.

Zo ben ik destijds ook met de Plan U begonnen. En met allerlei electronica. Waarom ? simpel, omdat er iets was dat ik hebben wilde, c.q. gebruiken kon, maar niet op de markt te koop was/is. Het Plan U project liep zo geweldig, dat er net als nu vele vragen kwamen van anderen die ook wel zoiets wilden maken. Uiteraard de beroerdste niet en tegen minimale kosten heb ik allerlei onderdelen geleverd aan betreffende personen. Niet vanuit commercieel oogpunt, maar gewoon omdat ik het leuk vond en vind dat anderen baat hebben bij wat ik uitgezocht en bedacht heb.

Echter... de 'werkdruk' die hierdoor ontstaan is, heb ik niet als prettig ervaren. Op een gegeven moment werd ik zelfs tot Hobby Producent gebombardeerd ;) Wat is er namelijk aan de hand op het moment dat projecten als genoemd goed gaan lopen ? Nou, Karst is dan bijna alle tijd ( die dus niet aan de hobby als zodanig kan worden besteed ) bezig om alles logistiek, financieel en organisatorisch voor elkaar te krijgen en te houden.
Immers als je iets levert, ben je leverancier ( de naam zegt het al ;) ) en daarbij horen verplichtingen !

Met andere woorden, je krijgt, tegen wil en dank, een klant-leveranciers verhouding met je medehobbyisten :(

Sommigen vinden dat wellicht prettig, ik niet  :P Dus heb ik een hele tijd niets gedaan. Geen leuke, spannende en interessante bouwdraadjes meer, Chris die nu al bijna 2 jaar op z'n Plan U wacht etc. Want bouwen en bedenken, dat is mijn hobby beleving  ;D

Dus, zoals het met de Plan U is begonnen, ga ik verder met het complementeren van mijn verzameling van al het materieel dat vanaf ca. 1950 ooit in Marienberg heeft gereden. Daar hoort ook deze DE-5 bij. En ook een DE-3, die ik al een tijdje bij Maykel in bestelling heb. Dat is dus mijn drijveer en mijn doel.
Het ontwerpen en bouwen doe ik dus hiervoor. In eerste instantie helemaal voor me zelf  ( lekker egoistisch niet ;) ) En natuurlijk hou ik daarbij het oog op de bouwbaarheid. Al was het inderdaad alleen maar voor mijn eigen gemak :) Maar... als het lukt en de tekeningen, plots, koppen, aandrijving en wat dies meer zij er zijn, ben ik als vanzelf bereid deze aan het 'publiek' ter beschikking te stellen. Zo zullen de koppen en ander gietwerk eventueel gewoon te bestellen zijn, simpelweg omdat niemand anders die maakt. Ik weet overigens van Gerco dat hij er net zo in zit.

Dus... als je ook een DE-5 wilt, gewoon geduld hebben. De Plan U werd ook niet eerder 'leverbaar' dan toen het prototype af was ;) Wil je een omBC, of een Mat 40 ELD5 prima. Span jezelf in om tekeningen te maken, onderdelen te verzamelen etc. Heb je een vraag, stel die dan gerust ! Maar ik ga en wil geen b.v. omBC ontwerpen en maken, omdat dan zo'n leuk instap model zou zijn... ;)

Hoiu er overigens wel rekening mee, dat ook het bouwen van dergelijke modellen geen 'gratis' of 'voordelige' bezigheid is. Ik heb hier al pogingen tot 'funding' langs zien komen. Allemaal heel aardig en goed bedoeld. Maar, dat is niet nodig. Ik werk dit project voor mezelf uit en bekostig het ook zelf. Zijn er na afloop 'spin-offs', is dat mooi meegenomen, zijn ze er niet, dan heb ik alleen een 'probleem' ( omdat ik dan geen model heb wat ik graag zou willen ;) )

En dan, als laatste. Afhankelijk van kennis, kunde en vaardigheden is het voor de 1 makkelijker als voor de ander om dergelijke modellen te bouwen. Ook al is er een kit ( zie b.v. het draadje van Ivo over de MK DE-3 ) dan wil dat nog niet zeggen, dat dat voor een ieder probleemloos tot een goed einde te brengen is. Realiseer je bij de DE-5 bijoorbeeld, dat daar wel zo'n kleine 350 uur in zal gaan zitten. Natuurlijk, zoals al eerder gezegd, proceer ik het zo toegankelijk mogelijk te houden. Maar als ik een concessie moet doen tussen iets wat ik wel kan en een ander wellicht niet, zal ik natuurlijk voor mezelf kiezen ;)

Goed, lang verhaal, veel tekst en diepe gedachten. Misschien niet even prettig voor een ieder die een kant en klare bouwkit voor een omBC, Mat '40 of DE-5 op de wenslijst had staan, maar ik wilde het toch even kwijt. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik wilde zeggen, heb je er vragen of opmerkingen over, stel ze gerust. En blijf ook ajb vooral meedenken, of voor je zelf of voor een ander ;)  (y)



Goed, Dennis had ook nog wat andere vragen ;)


Citaat van: Dennis
Kunnen de onderdelen (kop,schorten enz) niet getekend worden en dan 3d geprint.
Dit als moeder model en die laten afgieten.

Daar gaat een groot deel van dit draadje over. En wordt dus ook het doel !  (y)

Citaat van: Dennis
Nu hoor ik het probleem van de krimp....
Kunnen de onderdelen dan niet 3% groter worden getekend?

Ja dat kan, 3% is niet nodig, ca. 0.8% is voldoende.
Overigens kan bij Materialise het model b.v. op 101% geprint worden  8) (y)

Citaat van: Dennis
Waarmee ik eigenlijk zeg, gaan dan de proporties uit het model??

Nee, de proporties gaan er dan niet uit. De teking wordt als het ware in alle richtingen 1% 'opgepompt'

Citaat van: Dennis
Over de raam sponningen;
Ik heb een mat`46 messing kit van FRIE.
Bij dat model zitten ook gegoten koppen.
De midden raam stijlen zijn als ets stuk meegeleverd, en ik moet zeggen erg fraai (y)

Dit is inderdaad een optie die ik zeker ga ver(nieuw)zilveren  ;D

Citaat van: Dennis
Ik zal dit draadje met veel interesse volgen (y)

Dank ! Ik zal zorgen dat er voldoende interessants te lezen valt ;)


Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #266 Gepost op: 29 July 2010, 23:49:35 »
@JAB etc
ja, t lijkt me zo dat de bovenkant van de kop in het dak is meegenomen. De kopvorm is inderdaad de eerste stroomlijnkop, dus mat '34 t/m '36, zo te zien bepaald niet gebouwd door de eerste de beste klojo. Het enige wat ik erover te emmeren heb is dat de buisjes van de lampen recht naar voren wijzen en niet recht op de wand staan, maar hoe dat bij het uiteindelijke model geplanned was zullen we nooit weten, daar zal wellicht in het hoofd van de bouwer wel een idee over gezeten hebben.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #267 Gepost op: 30 July 2010, 00:06:32 »
@Floris, klopt.

-- Beetje off-topic, excuus daarvoor, maar toch leuk om even te zien --

Volgens mij komt het hier vandaan, ik heb de 1100 (volgens mij heb ik die
al eens laten zien hier op het forum) zoals hieronder beschreven ook:



NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #268 Gepost op: 30 July 2010, 00:10:07 »
Geweldig Marco !

En dat een 50-60 jaar geleden, toen er nog niets eens gedacht werd aan wat wij nu 3D noemen  :o

En... alles in messing ! Whow !

Grtzz en goed bewaren,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #269 Gepost op: 30 July 2010, 00:44:29 »
nou ja, in die tijd had men ook ogen, en wie die goed gebruikte kon een goed model bouwen. met de beste middelen maakt iemand die er geen oog voor heeft nog steeds een lelijk ding.

En Karst, wat je daar zegt is maar al te waar. bij projectjes die ik ook voor een ander maak (zijn er niet echt veel, maar eens in de zoveel tijd maak ik wel es zoiets) neem ik ook niet meer dan een persoon "op sleeptouw" omdat je anders inderdaad veelteveel gedoe krijgt.