Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 82934 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #225 Gepost op: 28 July 2010, 12:43:33 »
Citaat van: Gerco van Beelen
Hoe groter het gietonderdeel hoe groter de krimp

Correct ! :) In absolute zin. Dus hoe groter het onderdeel hoe meer je rekening met krimp moet houden.

Citaat van: fissy
??? dit snap ik even niet. krimpen is toch altijd procentueel van de grote? 2 tot 3 % dacht ik bij resin

Ook correct :) , alleen valt het met de procentuele krimp erg mee ;) Lang geen 2 - 3 %  (y)


Citaat van: Mispoes
...plan V-kappen laten gieten waarbij de krimp zo'n 2 mm bleek te zijn...

Plan V kap is ca 250mm lang, dus 2 / 250 = 0.8% of in een eerder draadje door Frank gepost 1.5 / 250 = 0.6%

Om dit te dubbelchecken, even wat metingen gedaan aan de koppen van Plan U.

Breedte binnenkant kop tussen de twee opstaande randjes : 23.81mm bij een originele Plan V kop, 23.64 bij een gegoten Plan U kop.  Dus het verschil is  0.17mm --> 0.17 / 23.81 = 0.7%

Daarmee kunnen we denk ik wel vaststellen, dat de krimp van het door Tilly gebruikte resin ongeveer 0.7% bedraagt.

Voor relatief kleine onderdelen als koppen etc. is dit dus nagenoeg verwaarloosbaar. ( Zou ca. 0,08 ! mm aan beide zijden zijn, ter vergelijk: het styreen voor de wand is 0.55mm per laag !! ) Voor onderdelen met grotere lengte moet je wel degelijk rekeninghouden met een afwijking !


Dit overziend, zou je dus kunnen stellen, dat daken en schorten gegoten kunnen worden zonder maat correctie in de breedte ( het lastigste ), maar dat de lengte 'iets' langer gehouden moet worden. Dit houdt namelijk in, dat er aan koppen en andere kleine onderdelen geen correctie hoeft te worden aangebracht, want in de breedte is de krimp gelijk. Slechts de binnenwanden om b.v. de geplotte wanden op hun plaats te houden moeten 0.05mm per kant kleiner gaan uitvallen.

Al met al dus nog wel een rekenwerkje. ... Overigens... welke bouwer kan tot op 0.05mm nauwkeurig in styreen bouwen ;)  :-X ( 1 haal met een schuurpapiertje en je bent al 0.015 kwijt  :P )

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #226 Gepost op: 28 July 2010, 13:35:34 »
dat zijn dan 3,33333 halen :)
DIe 0.55 zou ik me ook niet al te strak op staren, ook hier zit per levering verschil in,
of dat in de opslag van 75 platen op elkaar ligt weet ik niet maar er zit een marge in in ieder geval, die op 0,5 plaat meer opvalt dan op een 3,0 plaat  :)
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #227 Gepost op: 28 July 2010, 13:41:58 »
 ;D

Klopt Marty, heb al plaat van 0.6 en van 0.45 'mogen' verwerken ;)

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #228 Gepost op: 28 July 2010, 13:50:57 »
bij deze mijn excuses  ;D, al zou die 0,6 ook officiëel een 0,75 plaat kunnen zijn, en had Gerco zijn leesbril niet op  8)
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #229 Gepost op: 28 July 2010, 19:11:23 »
Citaat van: Karst Drenth
...ook Materialise in Belgie vraagt ca. € 180 excl. BTW voor het kopje alleen...

Vandaag heeft Materialise uit Belgie zomaar ineens in de persoon van een allervriendelijkste mevrouw contact met mij  opgenomen. Zij heeft mij gewezen op hun i.materialise programma, een Shapeways-achtige service. Prijs niveau ligt grofweg tweemaal zo hoog ( ca 35 Euro per kop ), maar met veel fijnere methoden en materialen  ;D

De dame heeft me beloofd dat ook deze afdeling contact met mij gaat zoeken ;)

Grtzz,

Karst

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #230 Gepost op: 28 July 2010, 19:23:42 »
ah, dat klinkt goed... ben benieuwd of en hoe veel beter de kwaliteit is, en of het geschikt is om een mal van te maken! ;D

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #231 Gepost op: 28 July 2010, 19:25:26 »
Hoi,



( foto gelinkt van de i.materialise site )

Hier een voorbeeldje van het hierbovengenoemde materiaal.... Vergroot de foto maar eens uit :)

Behoorlijk hoopvol dus ;)

Grtzz,

Karst

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #232 Gepost op: 28 July 2010, 19:43:28 »
Had inderdaad wat projectjes bekeken op de site, ziet er goed uit!

Ben benieuwd! (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #233 Gepost op: 28 July 2010, 20:54:30 »
geef ze standruimte op Eurospoor in ruil voor de koppen :D, ofmisschien bellen ze daarvoor jou wel Karst, ze zoeken nog een Nl vertegenwoordiger :D
Er staan inderdaad wat artikelen op die al behoorlijk glad aanzien hebben, al staan er geen specs bij van maten dus geheel eerlijk zijn de foto's ook niet.

Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #234 Gepost op: 28 July 2010, 20:58:39 »
Tja Marty,

verhaal van de Koe en de Haas  ;D ;D

Idd, had ik ook graag de afmetingen willen zien, maar gezien de gladheid van het oppervlak maakt de maat niet zo heel veel uit. Voor de details natuurlijk wel ;)

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #235 Gepost op: 28 July 2010, 21:00:16 »
Als voor die 35 euro een moeder gemaakt kan worden die goed genoeg is om afgietsels te maken zie ik geen probleem (y)

Wat betreft het printen van onderstellen; hier zie ik wel wat issues. Het geprinte oppervlak zal nooit echt glad zijn. Bovendien zal het nooit een zuiver ronde astap of zuiver rond gat kunnen printen. Hierdoor is het naar mijn mening minder geschikt voor een onderstel met aandrijving.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #236 Gepost op: 28 July 2010, 21:01:21 »
Die standruimte zou niet het probleem hoeven zijn. Maar dan moet ik wel wat meer details hebben.

Grzz,

Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #237 Gepost op: 28 July 2010, 21:03:40 »
Hoi JAB,

Eens ! :) Maar wel zo goed ( inmiddels zelf al gezien ;) ) dat met bronzen of messing bussen je een heel eind kunt komen denk ik  (y)

Overigens wordt daarbij ook mijn hoop weer een beetje op Materialise gevestigd, zij hebben ook spul wat gewoon voor duurzaam gebruik is ! Alleen, mag het dan natuurlijk weer niet teveel kosten ;)

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #238 Gepost op: 28 July 2010, 21:07:29 »
Da's wel weer een optie ja, inlijmen met Loctite en het past altijd! Ik ben niet helemaal scherp...  ::)
Misschien volgende Houten eens bij GM&S buurten wat er standaard te koop is.

Ook mooi; de indeling van de motorwagen is dusdanig dat niets in het zicht hoeft te komen, ruimte zat voor een grote haakse overbrengen op beide draaistellen, als de motor maar laag genoeg in de bak komt (ivm de ruitjes en vrije doorkijk)
« Laatst bewerkt op: 28 July 2010, 21:12:30 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #239 Gepost op: 28 July 2010, 21:12:16 »
Of je maakt de "gaatjes" wat kleiner en boort ze na aflevering op tot de juiste maat. Ervan uitgaande dat het materiaal stevig genoeg is hiervoor....