Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 84341 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #195 Gepost op: 26 July 2010, 23:25:10 »
Dan weet ik ook weer waar ze zijn  :P  7 januari 2008 was het geloof ik he ? Na 'Marienberg' :)

Gerco, is misschien handig om de tekeningen aan te passen op de maatvoering ( bakbreedte en rondingen van het dak ) van Mat '46.


Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #196 Gepost op: 26 July 2010, 23:30:05 »
@Karst
Dat zal zeker wel, er waren natuurlijk plaatuitslagen maar dan werd er nog een hoop geklopt en gedaan voor de vorm er goed in zat... onnauwkeurigheid zal ook best in de centimeters gelopen hebben. Het moest eruit zien als een vliegtuig maar het is gewoon in elkaar gebakken door een stel staalboeren natuurlijk.

@Hans
die Pec was toen een oefenobject voor ik een heel treinstel ging maken, bij dat ding was het dak ook nog met spanten gemaakt... ging niet zo lekker (spanten niet exact gelijk, dus geen strak dak, je zag er sowieso de spanten een beetje doorheen, wat niet viel te corrigeren met schuren want ja, dan zit je meteen door het papier heen) dus daarom verzon ik toen het plaatjes stapelen, wat ik tot op de dag van vandaag veel gebruik. Het grootste nadeel van papier en karton vind ik de neiging om te pluizen, het minder strak zijn dan kunstof en vooral dat het veel minder prettig lijmt. Doordat je styreen oplost bij het lijmen vormen de onderdelen zich een beetje naar elkaar en krijg je een mooie verbinding, die bovendien heel snel sterk is. papier en karton kun je lijmen met houtlijm (sterk, droogt langzaam, brengt vocht in dus papier wordt meteen een puinhoop en lijmt geen plastic) of velpon-achtig spul of bisonkit (minder sterk dan houtlijm, lost op zodra er terpentineverdunbare verf bij komt kijken). Dat laatste is met name erg vervelend omdat je juist die terpentineverdunbare verf nodig hebt om het karton sterk te maken, acrylverf maakt het hele model soppig en zacht.
Nu gebruik ik geen karton meer, alleen papier voor wat speciale klusjes: klinknagelwanden zoals op mn tsjechisch kolenfornuis van laatst en soms als dakbedekking op een indonesisch rijtuigje, de textuur is voor een niet-strak model lekkerder dan plastic. Ik denk dat een opbouw van een houten goederenwagentje van laserkarton wel gaat werken, maar verder zou ik het gewoon voor gebouwen gebruiken en niet voor materieel.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #197 Gepost op: 26 July 2010, 23:32:43 »


Gerco, is misschien handig om de tekeningen aan te passen op de maatvoering ( bakbreedte en rondingen van het dak ) van Mat '46.


Grtzz,

Karst

Zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #198 Gepost op: 26 July 2010, 23:37:42 »
Als het goed is, heb je de tekeningen van de Boo nog wel, de maten daarvan zijn tot binnen 1/10mm gelijk aan de Lima bakken. Geef anders maar even een seintje.

Grtzz,

Karst

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #199 Gepost op: 26 July 2010, 23:41:01 »
Als het goed is, heb je de tekeningen van de Boo nog wel, de maten daarvan zijn tot binnen 1/10mm gelijk aan de Lima bakken. Geef anders maar even een seintje.

Grtzz,

Karst

Zal ff kijken of ik ze kan vinden maar ik denk wel dat ik ze nog heb.  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #200 Gepost op: 27 July 2010, 00:31:48 »
Waarom bestaand materieel slopen?
Zou het nou echt niet mogelijk zijn om de onderdelen geheel binnen de crowd te ontwikkelen?
Of te assembleren uit bestaande parts.

Hans, je gaat echt niet onder die 50euro komen...

Wat zijn de benodigde asafstanden?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #201 Gepost op: 27 July 2010, 00:36:01 »
Citaat van: JAB van Ree
Zojuist even schuifmaat gehanteerd; Volgens "Dieseltreinen in Nederland" is van de motorbak de h.o.h. van de buitenste assen 3600mm , dat wordt op schaal circa 41.4mm

@stig,

AJB :)  Start searching ;)  Vraagje Ewout, heb jij zin/tijd/mogelijkheid om een compleet draaistel van zo'n amerikaan te platen ? Ben wel benieuwd naar de opbouw :)

Grtz,

Karst

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6547
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #202 Gepost op: 27 July 2010, 08:24:17 »
Hans, je gaat echt niet onder die 50euro komen...

We hoeven ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Wel moet het geheel makkelijk te reproduceren zijn.
Als je uitgaat van een moeilijk verkrijgbare donor, doe je het mi niet goed. Als je voor een relatief klein onderdeel een duur treinstel moet slopen, doe je het ook niet goed. Het zoeken is naar de ideale mix.

Als ik de discussie rondom omBc/DE-5 hier samenvat:
- prioriteit voor het ontwikkelen van de omBc; De DE-5 kan daar verder op doorborduren;
- ontwerptekeningen: Gerco
- Cad-ontwerp: Karst
- Koppen en dak: in 3D printen hoogste resolutie (SLA) als basis voor gietwerk -> Gegoten assemblagedelen;
- Wanden: Snijplots uit styreen, Lasercut uit acryl of etsen (kan naar keuze) -> Plaatvormige assemblagedelen;
- Schortplaten en bekisting: 3D print in SLS, Gietdelen of donoronderdelen;
- Vensters: ?? (nog geen consensus);
- De motor, vliegwielen, cardan, worm, tandwielen, assen en wielen: Amerikaans donormaterieel (Evt. te printen in 3D en zelfs uit RVS en Alumide (WSF met aluminium).

Er zijn wel een aantal benchmarks te bepalen. Kosten van de kop bijv. max. 25,- euro o.i.d. voor een gegoten kap.
Op basis daarvan zou je begrotingen kunnen opstellen.

Grzz,

Hans

 
« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 08:47:09 door Hans van de Burgt »

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #203 Gepost op: 27 July 2010, 09:44:14 »
Beste,

Is het een idee om het dak en evt schortbeplating te maken op de volgende wijze?

(foto aanklikbaar voor het volledige verhaal)

Mbv een cnc frees zijn de mallen eenvoudig te maken.

Overigens kan ik via contacten in de USA vrij goedkoop aan deze aandrijvingen komen.





Laatst nog 3 losse onderstellen gekocht voor slechts $15.

Grt Erwin

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #204 Gepost op: 27 July 2010, 09:55:46 »

Maar haalt de athearn aandrijving het ook bij een proto 1000/2000 of atlas? Ik heb zelf de kleinspoor beel met athearn draaistellen maar vind het toch wat minder in elkaar zitten dan de andere merken.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #205 Gepost op: 27 July 2010, 10:14:50 »
Naar aanleiding van dit draadje gisteren wat zitten bladeren in bewaarde artikelen en ik kwam een artikel tegen uit Railmagazine 98 over de DE 5.
Mocht er belangstelling voor zijn wil ik het wel scannen en opsturen.

Groet,

Jakop

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #206 Gepost op: 27 July 2010, 10:50:07 »
Citaat van: Delftinhetklein
...Laatst nog 3 losse onderstellen gekocht voor slechts $15...
http://

Interessant Erwin, ook aan jou de vraag, zou je zo'n draaistel eens iets verder willen demonteren ( indien mogelijk ) en wat close-up's maken en plaatsen.


@Sander,

Waar zat het 'probleem', in het draaistel ( tandwielen, worm etc.) of motor met vliegwielen ?? De motor lijkt me idd nie heel erg je van dat.

Grtzz,

Karst

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6547
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #207 Gepost op: 27 July 2010, 11:15:05 »
Voor de omBc is natuurlijk een ander (2 assig) draaistel nodig.

Maar nogmaals... zoek het in de reproduceerbaarheid. 'Er zijn er nog (maar) drie beschikbaar' klinkt als te weinig.

Grzz,

Hans

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #208 Gepost op: 27 July 2010, 11:20:39 »

Karst, een echt probleem kan ik niet aanduiden, de aandrijving in de draaistellen is net wat minder soepel en maakt wat meer herrie (lijkt alsof er best wel wat speling op zit) bij athearn dan bij de andere merken. Het kan ook net aan de draaistellen gelegen hebben die ik had.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #209 Gepost op: 27 July 2010, 12:28:45 »
Volgens mij is er ook geen Mat '40 kop in het echt hetzelfde ( net als bij de DE-1/2 ) ik vermoed dat alles zo maar een beetje 'in het werk' in elkaar gelast en geslepen werd. Plamuur deed de rest...  :P

Is dat zo, dat ze niet helemaal hetzelfde waren? Ik kwam pas wel een interessante foto tegen van een mat. '46-stel dat in de jaren '70 een nieuwe kop kreeg: deze werd in de werkplaats volledig opnieuw opgebouwd. Dus geen kant en klare koppen zoals er van mat. '64 en moderner materieel gebruikt worden bij botsschade.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom