Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 19:39:38
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:40:41
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 17524 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #30 Gepost op: 06 January 2016, 18:08:53 »
Nogmaals het antwoord :

De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #31 Gepost op: 06 January 2016, 18:21:58 »
Excuus, antwoord gemist tussen de "jaren" discussie ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #32 Gepost op: 06 January 2016, 18:24:17 »
En de locs van het spoorwegmuseum.
Alleen zal het museum zijn lokken niet gebruiken voor zulks, aangezien ze daar tochwat te zuinig op zijn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2016, 18:28:47 »
Gewoon gaan met die 1000, kan je meteen door de HSL op om een uitgevallen traxx te vervangen.  ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #34 Gepost op: 06 January 2016, 18:35:52 »
Hmmm 1000 op HSL. Hmmm, ik weet niet meer met welke loc ze iets vergelijkbaars, in ik dacht dat het Enmerich was,  geprobeerd hebben. Gelukkig is de HSL nog hoger in spanning ;)


Tapatalk time of the day :-)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #35 Gepost op: 06 January 2016, 18:42:11 »
was dat niet een 1100 die ze probeerden aan de rails te lassen?

De 1252 heeft gisteren nog een GTW van Arriva weggesleept.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #36 Gepost op: 06 January 2016, 18:44:04 »
Reinier

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2016, 18:54:48 »
lijkt op mekaar  :-X
alleen een stukje korter  :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2016, 20:38:15 »
De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.

Gr,

Robbert Jan.
Volgens mij nemen beide stroomafnemers gewoon stroom af omdat ze electrisch aan elkaar gekoppldld zijn. Heeft namelijk ook het voordeel dat de voorste stroomafnemer een vlamboog kan trekken waardoor er een warmte ontwikkeling ontstaat en de achterste stromafnemr ee boel goed kan schrapen. Mits de dienstdoende machinist zijn vak verstaat en continu vermogen vraagt in de serie stand bijvoorbeeld.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2016, 20:43:06 »
Hmmm 1000 op HSL. Hmmm, ik weet niet meer met welke loc ze iets vergelijkbaars, in ik dacht dat het Enmerich was,  geprobeerd hebben. Gelukkig is de HSL nog hoger in spanning ;)
Ja, die ken ik. De 1000 uberhaupt rijvaardig was zeker wel realistisch?  :)

Als ik goed tel zijn er nog maar 7 locs geschikt voor deze ritten  (3× 1300, 4×1200 afgezien van niet rijvaardige locs en met museumstukken)?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2016, 20:55:06 »
Moterposten? Zijn er toch ook nog een paar van rijvaardig?
Of zijn die niet bruikbaar voor dit doel?  En plan V toch?

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2016, 22:35:00 »
Vraagje.
In het kader van zijn er nog genoeg reserve onderdelen voor de stroomafnemers van de serie 11/12/1300.
Kan de serie 16/17/1800 dit soort werkzaamheden ok aan?
Of gaat dat niet werken ivm de chopperinstallatie?
Mvg jamie

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2016, 22:37:59 »
Ik gok voorzichtig dat een goede machinist ook een losse E-loc zo kan schakelen dat die lekker hoog in het stroomverbruik zit zonder dat de weerstanden te heet worden. Dat soort truukjes zal je met modern materieel vermoedelijk ook niet uit kunnen halen

Mits de dienstdoende machinist zijn vak verstaat en continu vermogen vraagt in de serie stand bijvoorbeeld.

Horse -> mouth  ;)

Vakmanschap -> meesterschap  (y)

Moterposten? Zijn er toch ook nog een paar van rijvaardig?
Of zijn die niet bruikbaar voor dit doel?  En plan V toch?

mP -> plan V in één bak, kortom: ook handig  :D

En ook lekker analoog
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 22:39:41 door guest7823 »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2016, 22:47:44 »
Volgens mij heeft de 1100 t/m 1500 (en ook de mP) gewoon een standaard koolstof schuitje, net als de 1600/1700.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #44 Gepost op: 06 January 2016, 22:57:18 »
Die koolstof staafjes zijn toch niet *zo* bijzonder??? Dat oude spul is toch allemaal Faivelay spul?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...