Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 14:15:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 14:13:01
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 14:11:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 16901 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #30 Gepost op: 06 January 2016, 18:08:53 »
Nogmaals het antwoord :

De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #31 Gepost op: 06 January 2016, 18:21:58 »
Excuus, antwoord gemist tussen de "jaren" discussie ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #32 Gepost op: 06 January 2016, 18:24:17 »
En de locs van het spoorwegmuseum.
Alleen zal het museum zijn lokken niet gebruiken voor zulks, aangezien ze daar tochwat te zuinig op zijn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2016, 18:28:47 »
Gewoon gaan met die 1000, kan je meteen door de HSL op om een uitgevallen traxx te vervangen.  ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #34 Gepost op: 06 January 2016, 18:35:52 »
Hmmm 1000 op HSL. Hmmm, ik weet niet meer met welke loc ze iets vergelijkbaars, in ik dacht dat het Enmerich was,  geprobeerd hebben. Gelukkig is de HSL nog hoger in spanning ;)


Tapatalk time of the day :-)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #35 Gepost op: 06 January 2016, 18:42:11 »
was dat niet een 1100 die ze probeerden aan de rails te lassen?

De 1252 heeft gisteren nog een GTW van Arriva weggesleept.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #36 Gepost op: 06 January 2016, 18:44:04 »
Reinier

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2016, 18:54:48 »
lijkt op mekaar  :-X
alleen een stukje korter  :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2016, 20:38:15 »
De loc rijdt tijdens de ijzelbestrijding met 2 pantograven omhoog, zodoende wordt met
de voorste pantograaf de ijzel afgeschraapt, deze wordt "opgeofferd" voor de achterste pantograaf
welke zo gewoon zijn spanning van de bovenleiding kan afnemen.
Daarbij wordt uiteraard het sleepstuk, de koolstofstrips in deze, opgeofferd.

Gr,

Robbert Jan.
Volgens mij nemen beide stroomafnemers gewoon stroom af omdat ze electrisch aan elkaar gekoppldld zijn. Heeft namelijk ook het voordeel dat de voorste stroomafnemer een vlamboog kan trekken waardoor er een warmte ontwikkeling ontstaat en de achterste stromafnemr ee boel goed kan schrapen. Mits de dienstdoende machinist zijn vak verstaat en continu vermogen vraagt in de serie stand bijvoorbeeld.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2016, 20:43:06 »
Hmmm 1000 op HSL. Hmmm, ik weet niet meer met welke loc ze iets vergelijkbaars, in ik dacht dat het Enmerich was,  geprobeerd hebben. Gelukkig is de HSL nog hoger in spanning ;)
Ja, die ken ik. De 1000 uberhaupt rijvaardig was zeker wel realistisch?  :)

Als ik goed tel zijn er nog maar 7 locs geschikt voor deze ritten  (3× 1300, 4×1200 afgezien van niet rijvaardige locs en met museumstukken)?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2016, 20:55:06 »
Moterposten? Zijn er toch ook nog een paar van rijvaardig?
Of zijn die niet bruikbaar voor dit doel?  En plan V toch?

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2016, 22:35:00 »
Vraagje.
In het kader van zijn er nog genoeg reserve onderdelen voor de stroomafnemers van de serie 11/12/1300.
Kan de serie 16/17/1800 dit soort werkzaamheden ok aan?
Of gaat dat niet werken ivm de chopperinstallatie?
Mvg jamie

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2016, 22:37:59 »
Ik gok voorzichtig dat een goede machinist ook een losse E-loc zo kan schakelen dat die lekker hoog in het stroomverbruik zit zonder dat de weerstanden te heet worden. Dat soort truukjes zal je met modern materieel vermoedelijk ook niet uit kunnen halen

Mits de dienstdoende machinist zijn vak verstaat en continu vermogen vraagt in de serie stand bijvoorbeeld.

Horse -> mouth  ;)

Vakmanschap -> meesterschap  (y)

Moterposten? Zijn er toch ook nog een paar van rijvaardig?
Of zijn die niet bruikbaar voor dit doel?  En plan V toch?

mP -> plan V in één bak, kortom: ook handig  :D

En ook lekker analoog
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 22:39:41 door guest7823 »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2016, 22:47:44 »
Volgens mij heeft de 1100 t/m 1500 (en ook de mP) gewoon een standaard koolstof schuitje, net als de 1600/1700.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #44 Gepost op: 06 January 2016, 22:57:18 »
Die koolstof staafjes zijn toch niet *zo* bijzonder??? Dat oude spul is toch allemaal Faivelay spul?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...