Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 16870 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
1200 in de strijd tegen ijzel
« Gepost op: 06 January 2016, 10:56:38 »
ASSEN - Twee oudgedienden van de NS moeten er voor zorgen dat er vanochtend minder problemen zijn op het spoor tussen Zwolle en Groningen.

Een elektrische locomotief uit 1951 gaat voor de eerste intercity tussen Zwolle en Groningen op pad om de bovenleidingen ijsvrij te maken.

Twee locomotieven
Door opgehoopt ijs op de bovenleiding zouden de stroomafnemers van de antieke locomotief beschadigd kunnen raken. Daarom rijdt een diesel locomotief mee voor het geval de elektrische locomotief zonder stroom komt te staan.

Een eveneens antieke diesel locomotief gaat daarom mee voor het geval de elektrische locomotief zonder stroom komt te staan.

Emmen - Zwolle
Op het spoor tussen Emmen en Zwolle rijden vannacht extra treinen van Arriva om de bovenleidingen ijsvrij te houden. Bron RTV Drenthe.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2858
    • Richie's homepage
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2016, 11:18:36 »
Op somda is gemeld dat de 1252 als losse loc om 7:22 is aangekomen in Groningen, dus niet met een 'antieke' diesel locomotief (welke dat dan ook moge zijn).

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2016, 11:23:37 »
Op de foto's te zien zou er een 2200 meegaan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8504
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2016, 11:27:10 »
Op somda is gemeld dat de 1252 als losse loc om 7:22 is aangekomen in Groningen, dus niet met een 'antieke' diesel locomotief (welke dat dan ook moge zijn).
Op Somda werd gisteren gemeld dat de 2205 ook in Zwolle stond, 1+1=2?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2016, 11:32:35 »
Hierbij foto's bron RTV Drenthe



Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2016, 12:42:48 »
Goed, we zitten inmiddels 15 jaar in de 21e eeuw en wat zetten ze in zodra er ijs op de bovenleiding zit? Juist. :) Het valt nog mee dat ze geen stoomlocomotief voor de dag hebben gehaald.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2016, 13:00:14 »
Zolang ze tijdens ijzel proberen ijzel van de bovenleiding te schrapen, het is geen rijp  ;D
De vroeger wijd verbreide IJzelschakeling van de bovenleiding (a.h.w. kortsluiting maken waardoor er flink wat Ampères door de rijdraad gaan die door de warmte de ijsafzetting laten smelten) was effectiever. Maar dat schijnt niet meer te mogen van ProRail  ???
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2016, 13:01:51 »
Ik neem aan dat ze naar deze oudjes grijpen omdat ze beschikbaar zijn en het tekort aan materieel niet verergeren?
Vr. groeten,
Bob

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2016, 13:11:38 »
Of ze zijn zo oud dat ze flink wat stroom gebruiken of die oude techniek kan wel tegen een beetje ijs.  ;D

(Dit is wat cynisch bedoeld, dus niet als serieuze opmerking)
met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2016, 13:20:21 »
Naar wat ik begreep vreten ze inderdaad simpelweg meer stroom. Ik begeef me op electrisch glad ijs, maar iets met schakelweerstanden enzo, dus motoraansturing door elders in de lok warmte te verstoken in een weerstand. Moderne loks doen dat niet. Andere aansturing ("het equivalent van pulsbreedtemodulatie hoewel dat niet de juiste term zal zijn").

Even googlen... Ah, hier: http://www.stichtinghollandspoor.nl/?page_id=29

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2016, 13:30:50 »
Ah, helemaal duidelijk.  (y)
Vr. groeten,
Bob

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2016, 13:37:56 »
Goed, we zitten inmiddels 15 jaar in de 21e eeuw en wat zetten ze in zodra er ijs op de bovenleiding zit?

15 jaar? Waar heb jij rekenen geleerd? Al 16 jaar en 6 dagen hoor. Deze eeuw begon op 1-1-2000.    ;)


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2016, 13:40:26 »
Ik begeef me op electrisch glad ijs, ...

Grapjas. :)

15 jaar? Waar heb jij rekenen geleerd? Al 16 jaar en 6 dagen hoor. Deze eeuw begon op 1-1-2000.    ;)

Eh... nee. De eerste eeuw was van het jaar 1 (er was geen jaar 0) tot en met het jaar 100; de 20e eeuw was van het jaar 1901 tot en met 2000.

https://nl.wikipedia.org/wiki/20e_eeuw
https://nl.wikipedia.org/wiki/21e_eeuw

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2016, 13:43:11 »
Volgens mij hadden ze vroeger bij de NS en ik spreek zeker van 40 jaar terug ook speciale werkwagons hiervoor. Ik kan mij herinneren dat achter diergaarde blijdorp 2 zwarte werkwagons stonden met pantograaf voor ijzelbestrijding. Gisteravond nog ff op internet gezocht maar niet kunnen vinden. Wel voormalige dg wagons om rijtuigen voor te verwarmen maar die bedoel ik niet.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2016, 13:51:18 »
Plus dat die oudjes niet vol met gevoelige elektronica zitten die meteen van slag raken bij het minste of geringste.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein