Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: NS dienstregeling 2016  (gelezen 10351 keer)

Joop_L

• Offline Offline
Re: NS dienstregeling 2016
« Reactie #30 Gepost op: 23 December 2015, 23:06:30 »
Met de herindienststelling van DDM-1 is begin dit jaar al begonnen. Waarom het zo lang moet duren is me overigens niet duidelijk.
Niet te voorbarig Timtrein. In februari is 1 stam naar de Zaanstraat gegaan om te kijken hoe de staat van het materieel was, en wat er zoal aan moet gebeuren. Later dit jaar zijn de andere benodigde rijtuigen en Bvk's vanuit Nijmegen naar Amsterdam gebracht (dijksgracht) en zijn er verdere plannen gemaakt. De reden waarom het zo lang moet duren, zal ongetwijfeld te maken hebben met de beschikbaarheid van mensen en planning. De rest weet je wel, je bent ook vervend bezoeker van Somda. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 23 December 2015, 23:08:09 »
Inderdaad, maar NS zag deze situatie al heel lang aankomen en had al lang kunnen beginnen met dit materieel weer geschikt voor de dienst te maken. In plaats hiervan heeft NS de situatie gewoon op zijn beloop gelaten. Pas nu de staatssecretaris druk uitoefent, komt NS in beweging, en dan is het inderdaad te laat....
mDDM, lees onderstaande citaat van Henk even. Spijker op z'n kop.
Sterker, dat besluit van de Tweede Kamer kwam in plaats van de afspraak in het regeerakkoord van 2012 dat de studentenkaart zou worden vervangen door alleen een kortingskaart. Het verschil in verwachte reizigersaantallen is groot. Bij mijn weten was NSR net bezig met de aanbesteding van een nieuwe serie stoptreinen en die serie werd als reactie op het regeerakkoord verkleind en levering in 2018 leek vroeg zat. Anderhalf jaar later was het dus anders en heeft NSR in allerijl treinen zonder aanbestedingsprocedure bij Stadler besteld. Levering vanaf eind 2016. NSR is nog door andere fabrikanten voor de rechter gesleept, wegens het niet volgen van de gebruikelijke procedure. Maar NSR kreeg gelijk van de rechter vanwege de urgentie. Volgens mij heeft NSR vooral adequaat gereageerd.
Overigens heeft Dijksma de Tweede Kamer fijntjes laten weten dat die zelf een grote verantwoordelijkheid droeg in dit dossier, maar dat is niet erg opgevallen, want niet NS-bashen.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2015, 10:55:26 »
De oude dubbeldekkers van 29 zijn volgens mij inclusief de DDAR die eigenlijk in 2014 ook buiten dienst zouden gaan.
Dat weet ik wel zeker, alleen zoals het er staat zijn ze allemaal al in dienst.

Citaat
Mat 64 slechts tot april, dan moeten voor zover ik begrepen heb alle DDM-1 vierwagenstellen op de baan zijn (tijdelijke maatregel).
In 4 maanden alle stammen klaar? Dat lijkt me erg snel, er is er nu nog geen een.

Citaat
De eerste nieuwe stoptreinen komen op zijn vroegst pas vanaf derde kwartaal 2016 in de reguliere dienst en NS kennende zal dat wel later worden
Misschien niet, de toelatingsritten met de eerste Flirt zijn al begonnen en als ik het me goed herinner staat de aflevering van het eerste NS stel gepland voor begin 2016.

DDM-1 stond volledig buiten dienst gesteld en moest derhalve eerst gereviseerd worden. Een aantal stuurrijtuigen moest zelf terug naar de fabriek om weer te kunnen worden gebruikt.
Moet of zijn ze al vertrokken ondertussen? De fabriek is overigens niet Talbot maar Alstom in België voor de geïnteresseerde.

je bent ook vervend bezoeker van Somda. ;)
In de gauwigheid las ik vervelend, maar ik snap nu wat je bedoelt.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #33 Gepost op: 24 December 2015, 11:38:11 »
De eerste Flirt wordt pas in het eerste kwartaal van 2016 in Nederland verwacht. Dan beginnen de eerste proefritten en eventuele aanpassingsprocedures. De serie volgt waarschijnlijk pas in het 3e kwartaal van 2016. Pas dan kunnen ze ingezet gaan worden in de treindienst, vooropgesteld dat het personeel tijdig is opgeleid en er geen noemenswaardige problemen plaatsvinden tijdens de proefritten in Nederland.
De eerste Flirt nu in Nederland is die van Abellio voor de lijn Gouda-Alphen.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2015, 11:44:03 door WilcoV »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 December 2015, 12:01:50 »
Dat weet ik wel zeker, alleen zoals het er staat zijn ze allemaal al in dienst.
In 4 maanden alle stammen klaar? Dat lijkt me erg snel, er is er nu nog geen een.
Misschien niet, de toelatingsritten met de eerste Flirt zijn al begonnen en als ik het me goed herinner staat de aflevering van het eerste NS stel gepland voor begin 2016.
Moet of zijn ze al vertrokken ondertussen? De fabriek is overigens niet Talbot maar Alstom in België voor de geïnteresseerde.
In de gauwigheid las ik vervelend, maar ik snap nu wat je bedoelt.  :P
Die 3 stuurrijtuigen zijn naar Alstom toe voor herstel van een defecte omzetter, als ze terug zijn kunnen ze daarna het proces in de Zaanstraat nog doorlopen zoals alle andere bakken DDM-1.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 December 2015, 14:41:22 »
Verzin je dit soort dingen ter plekke?

Tja Rick,

Nou nee, dat zijn zaken die ik - dank zij mijn opleiding - weet te interpreteren. Ik heb inmiddels uit reacties begrepen dat het in dit forum niet gewaardeerd wordt om te koop te lopen met de aard van je (zeer grondige) opleiding en een dertigjarige beroepservaring specifiek op dit gebied.

Uiteraard weet ik dat de perronlengte zeker in de grotere stations wel een vijftiental rijtuigen kan verwerken mits op dat perron maar  één trein wordt toegelaten. Het zal je overigens niet ontgaan zijn dat in de meeste perronsporen van de drukke stations halverwege wissels liggen. De z.g. "bretels" of om het in het Duits te zeggenHosenträger , waardoor twee treinen langs hetzelfde perron kunnen worden toegelaten (en onafhankelijk van elkaar kunnen aankomen en vertrekken) Vergeet niet, dat we het hier hebben over de problematiek, dat het spoorwegnet veel intensiever zal moeten worden gaan benut door aanleg van parallelle  sporen en grotere dichtheid van de elkaar opvolgende treinen. Niet voor niets sprak ik dan ook van de relatief kleine breedte van de Nederlandse stations lees: te weinig parallelle sporen langs te weinig perrons om het veel groter wordende aantal bijna gelijktijdig passerende treinen te kunnen opvangen.

Gegroet,

Rob van Kooy

dwem

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 December 2015, 14:52:44 »
In tegenstelling tot alle anderen hier ben ik in het geheel niet ter zake kundig, maar ik vraag me wel af of het uitstellen van niet-urgent onderhoud leiden gaat tot nog frequenter uitvallen van materieel "ergens onderweg".

In het leger (voor wie oud genoeg is) is ons toch geleerd "geen beter hout dan onderhoud"?

En er wordt ons toch verteld dat dergelijke verstoringen de grootste oorzaak zijn van overvolle treinen?

Ben ik nou zo dom of Louis van Gaal?

Dirk

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 December 2015, 14:56:02 »
Onderstaande afbeelding verteld meer.

Tja Ronald,

Er zijn mensen die de voorkeur geven aan hierboven nog maar eens aangehaalde stripverhaaltjes met een korte tekst. Anderen lezen liever een krant of andere bron met uitgebreide achtergrond informatie. Wellicht geef jij aan het eerste de voorkeur. Maar als de President Directeur van de NS een brief aan de Staatssecretaris schrijft over deze hoogst ernstige problematiek (die brief kun je in dit "draadje" aanklicken) dan staat daar in tientallen pagina's wel wat meer in dan enkele losse opmerkingen met een tekeningetje erbij

Het probleem kan namelijk niet beperkt worden tot wat op het spoor gebeurt (en ook wat er niet is gebeurd) , maar wat ook in het overige maatschappelijke verkeer grondig zal moeten veranderen.

Gegroet,

Rob van Kooy

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 December 2015, 14:58:24 »
Dirk,

Je hebt volstrekt gelijk. Door al het aanwezige materieel volledig in te zetten ontbreekt de mogelijkheid defect materieel te vervangen.

Gegroet,

Rob van Kooy

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #39 Gepost op: 24 December 2015, 15:06:12 »
"Huren materiaal en andere opties niet voorhanden"

Is er een reden voor om geen materiaal te huren?
Heb daar verder geen verstand van, maar ik ga er vanuit dat er toch wel wat rijtuigen uit DE/BE gehaald kunnen worden en met een Traxx rondjes te laten rijden?

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 24 December 2015, 15:18:32 »

Is het misschien een idee als je eens leesbare berichten gaat plaatsen.
Ik heb geprobeerd je bericht te lezen maar na de derde alinea afgehaakt.
Zou de draadjes wat mij betreft aanmerkelijk leesbaarder maken als je wat korter en bondiger reageert.

Dag Remunj,

Ik neem jouw kritische reactie op mijn "geschrijf" héél serieus.

Is het zo, dat wat ik schrijf te "ingewikkeld" is? Je kunt me toch niet kwalijk nemen dat ik wel probeer goed Nederlands te schrijven, een eigenschap die ik in vele reacties op dit forum soms mis. En een zaak waar het hier om gaat kan nu eenmaal niet serieus in een paar one liners worden afgedaan. Daarvoor is hij gewoon te ingewikkeld en te ernstig.

Wellicht dat menig lezer op dit forum gewoon geen zin heeft om van die lange en moeilijke principiële stukken te lezen en afhaakt. Dat neem ik niemand kwalijk, maar om te stellen dat zulke bijdragen op een spoorwegforum wat vér gaan is nu ook weer zoiets.

Gegroet,

Rob van Kooy

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 24 December 2015, 15:28:07 »
Eric en Rob,

Deze discussie gaan we hier niet voeren! Beiden hebben jullie je zegje gedaan, daarmee is het gedaan. Overige discussie gaan de zamboni in..

Gr, Bert

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #42 Gepost op: 24 December 2015, 15:46:54 »
Helaas Mitchel, daar zo even vanuit gaan moet je dus maar niet meer doen  :P

Het aan elkaar knopen van rijtuigen is geen probleem. Problemen zijn er met name omdat er niet voldoende traxxen zijn, die zijn vooral op de hsl nodig. Verder zijn bij lange na niet alle machinisten voor een Traxx opgeleid. Daarnaast heeft IL&T weer wat te zeuren over de deurbediening en de groene lamp ( het ontbreken daarvan ) en staan de meeste rijtuigen die je kunt huren alweer enige tijd stil, wat dus ook weer tijd kost om ze weer in goede conditie te brengen. Het is een kwestie van afwegen. Onmogelijk is het niet, maar gezien de tijdsduur van zo'n operatie is de huur van rijtuigen geen slimme keuze. Mocht men denken, er zijn toch voldoende 1700/1800? Ook dat valt tegen, de 1700'en die nu worden opgeknapt zijn bedoeld voor de combinatie met DDM, tegen de tijd dat die weer gaan rijden heb je die dus hard nodig en kom je wederom weer locs tekort. 1800'en zijn niet rijvaardig en zijn gewoon te duur om op te knappen na lange stilstand, buiten dat ok voor die loc machinisten weer instructie en herinstructie zullen moeten krijgen, ook al vertoont de loc grote gelijkenissen met de 1700.

Even rijtuigen huren in het buitenland klinkt heel eenvoudig, maar er komt jammer genoeg veel meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 24 December 2015, 15:59:37 »
De inzet van een 1700 is niet moeilijk te regelen hoor. Er staan er ook geconserveerd in de loods in Amersfoort. Het in orde krijgen van bijpassende rijtuigen wordt wat lastiger, maar zou wel gezocht kunnen worden in rijtuigen die van de ICRm 16500-stammen zijn afgehaald omdat ze nu tijdelijk dienst doen als vervanging van de ICd Amsterdam - Breda.
Nog makkelijker is het gebruiken van stammen van de Intercity Berlijn in de ochtendspits. Nu staan er 's ochtends twee stammen niets te doen.
Het in dienst nemen van 1800'en is uitgesloten. NS heeft afgelopen jaar al zijn 1800'en laten slopen.

Netto komt er t.o.v. 2015 netto geen enkele zitplaats bij op het spoor, terwijl NS, en dus ook Van Boxtel, doen voorkomen alsof ze alles uit de kast hebben gehaald.

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 24 December 2015, 16:11:58 »

100% correct.
NS loopt al jaren met materieel tekorten en kan amper verstoringen door inzet reserves vermijden, zie vooral de op de HSL waar elke dag treinen uitvallen door defecten etc.
Nu is het de schuld van al die studenten die in de spits rijden, alsof dat aantal is geexplodeerd en er veeeeeel meer met de trein gaan voor studie e.d.
Feit is dat meer mensen met de trein gaan en auto laten staan of in het geheel niet hebben. OV wordt 100% vergoed in NL, gelukkig maar, je kosten voor autogebruik worden alleen maar minder vergoed.
Dit toenemende aantal forensen stijgt al jaren zo, en zal blijven stijgen.

NS is weer te laat, ook met nieuw materieel en te voorzien in opvang tekorten. Nee, jij als passagier moet dat maar slikken en weer tariefsverhoging als normaal beschouwen....
« Laatst bewerkt op: 24 December 2015, 17:09:39 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
mvg Jan