Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:48
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 196354 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #375 Gepost op: 25 January 2016, 22:16:13 »
Wederom geen hoogstaand cineastisch werk, maar...

<a href="https://www.youtube.com/v/yjQxxElFIq0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yjQxxElFIq0</a>

https://youtu.be/yjQxxElFIq0

...op een bijna lege 9V batterij:) De bocht waar ingereden aan het wordt is 422mm, net als die aan het begin.

<a href="https://www.youtube.com/v/nTpdnC3AvMg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nTpdnC3AvMg</a>

https://youtu.be/nTpdnC3AvMg

... loopt mooi, deze bocht is 484mm


Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #376 Gepost op: 26 January 2016, 00:07:42 »
Ben je niet omgevallen tijdens het filmen  ;D

Loopt mooi, maar om eerlijk te zijn had ik niet anders verwacht. Nu de kappen nog. Heeft Erwin niet al een proefetsing klaar?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #377 Gepost op: 26 January 2016, 00:11:27 »
Nee :) m'n aaifoon loopt op z'n eind, draait de filmpjes op de kop  :o :o

Ja, kappen heb ik al ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #378 Gepost op: 26 January 2016, 00:18:40 »
Kijk, dan wordt het niet alleen een goed lopende DE5, maar een echt model! Zaten daar ook in / uit lampjes in bij de deuren net als bij mat '35 en '36. Is wel leuk om te laten branden... ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #379 Gepost op: 26 January 2016, 21:11:45 »
Ivo,

In afleveringstoestand hadden de dieselvijven - net zoals bij bijvoorbeeld ook de omBC - in-uit lichtbakjes in de zijwand zitten, vlak naast de deuren.
In Modelkroniek 9 heeft een bouwverslag gestaan over een omBC en daarin heeft de bouwer beschreven hoe hij die verlichting voor de in-uit vensters werkend heeft gekregen.
Met de hedendaagse digitalisering zou dat wellicht eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden.

Voor degenen, die nu wel eens zo'n glimmende messing stroomlijn-neus willen zien, zie onderstaande plaatje.
Ofschoon de gelijkenis met een diesel-vijf groot is, gaat het hier om een omBC.
Op deze foto zijn ook mooi de in-uit lichtbakjes te zien.



Erwin

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #380 Gepost op: 26 January 2016, 21:29:54 »
Ziet er prima uit (y) Lekker strak zo'n metalen neus. Ei van columbus om het zo te doen met de meegebogen zijwanden en een stukje voor de neus en een stuk voor het dak.

Mvg,

Robert.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #381 Gepost op: 27 January 2016, 09:45:02 »
Zo,

Was een dagje stil...

3/2mm buisjes binnen en daar wielsets van gefabriekt. Werk mooi.

Toen de assen in de ABk en de mD er aan gekoppeld... werk ook mooi. Het geheel rijdt ook mooi door krappe bogen, maarrrr...

Het wil de bocht niet IN  :o :o :'( :'( :'( ( en dus ook niet UIT ;) )

Waar ik in de simulaties geen rekening mee gehouden had, is, dat de bak-einden alvorens de bocht ingaan eerst in tegengestelde richting uitzwaaien... en juist deze beweging wordt door de gebruikte constructie niet toegelaten. Al bij het afslaan over een Piko wissel (r=902mm) gaat de koppeling van de afbuigende bak in 'full-lock'  De jacobsdraaistellen doen het perfect, zoals we al gezien hebben, voor die tussen mD en aangrenzende bakken moet er dus een ander mechanisme komen :'(

Dusch... back to the drawingboard  ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 09:48:22 door Karst Drenth »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #382 Gepost op: 27 January 2016, 09:51:46 »
De maatgevende situatie voor de zijdelingse beweging van de bakuiteinden ten opzichte van elkaar is een S-boog, bijvoorbeeld in een wisseloverloop. Daarvan moet je je dan afvragen in welke mate je die wilt faciliteren (bij twee aansluitende 36 cm boogstralen is de zijdelingse beweging behoorlijk groot, maar de vraag is of dat nodig/realistisch is). 

Succes met puzzelen!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #383 Gepost op: 27 January 2016, 09:52:01 »
Erg fraai Karst!

Zag de filmpjes op youtube voorbij komen. Prachtig!!
Vakwerk!

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #384 Gepost op: 27 January 2016, 09:56:21 »
Waar ik in de simulaties geen rekening mee gehouden had, is, dat de bak-einden alvorens de bocht ingaan eerst in tegengestelde richting uitzwaaien... en juist deze beweging wordt door de gebruikte constructie niet toegelaten. Al bij het afslaan over een Piko wissel (r=902mm) gaat de koppeling van de afbuigende bak in 'full-lock'  De jacobsdraaistellen doen het perfect, zoals we al gezien hebben, voor die tussen mD en aangrenzende bakken moet er dus een ander mechanisme komen :'(
Karst,

Hier snap ik wel de beweging die je beschrijft, maar niet waarom jouw constructie dat niet aankan. Dat is me een raadsel. Ik zal eens teruglezen om te kijken of ik het snap.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #385 Gepost op: 27 January 2016, 10:00:20 »
Waarom blijft die discussie over het realistisch zijn van R=360 mm bogen toch steeds terugkomen? In baandelen die niet in het zicht liggen kan een R=360mm boog en dus ook een s-boog een prima werkende toepassing zijn om ruimte te winnen.

Dus mocht Karst er in zijn ontwerp rekening mee kunnen houden, dan zou dat alleen maar mooi zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12569
    • sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #386 Gepost op: 27 January 2016, 10:08:14 »
Het gaat niet zozeer om de bogen, maar om de aanpassingen die dit aan het materiaal vraagt. Dat is het probleem.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #387 Gepost op: 27 January 2016, 16:59:32 »

Dusch... back to the drawingboard  ;D


Maakt niet uit, het blijft een super project. (y)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #388 Gepost op: 27 January 2016, 17:10:56 »
Gaat allemaal goed komen :)

Heb het basis ontwerp al uitgewerkt. Moet nog een paar details uitdokteren. Maar het blijft een oplossing waarbij de balgen mooi gesloten zijn als de trein langs het perron staat :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #389 Gepost op: 27 January 2016, 17:14:16 »
Citaat van: Ivo tB
Hier snap ik wel de beweging die je beschrijft, maar niet waarom jouw constructie dat niet aankan. Dat is me een raadsel.

dat is, omdat het draaipunt van de koppeling op de hoek van de bak ligt. Voor een jacobsstel een must. En mogelijk, omdat die niet uitzwenkt en als het ware een gedwongen geleiding de bocht in heeft.

Omdat de andere bakken draaien over de draaitap van het draaistel, is er bij het de bocht inrijden dus eerst een (kleine) beweging tegengesteld aan de richting van de bocht. Omdat de koppeling op de hoek van de bak scharniert, kan deze de uitzwenkende beweging niet voldoende opvangen.

Grtzz,

Karst