Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 172922 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #345 Gepost op: 23 januari 2016, 13:17:32 »
Echte compensatie is inderdaad niet te doen. Maar een beetje beweeglijkheid is volgens mij wel mogelijk. Ben zelf bezig geweest met iets soortgelijks, een dieselloc met 3-assige draaistellen. (ligt momenteel overigens stil omdat ik zo nodig iets anders moest gaan doen)
De wielassen heb ik een paar tienden van een millimeter ruimte naar beneden gegeven. Het idee is dat een wiel, als het boven een diepte in het spoor komt, iets naar beneden kan zakken en zo toch de rails blijft raken. Vereist wel dat worm en wormwiel voldoende ingreep hebben om elkaar niet kwijt te raken. Geen idee of het echt gaat werken, maar daar kom ik t.z.t. vanzelf achter als ik dat project weer oppak. Maar in mijn dromen zie ik het gewoon gebeuren.
bij een piko kof 1 weleens zoiets gedaan, werkt best. Veert op zn stroomafnemers. Toen faulhabermotor ingebouwd, snaar vervamngen door tandwielen en wormen en astandwielen vervangen door moduul 0,3-meuk om de zaak wat af te remmen (meer tanden per tandwiel dus). Allemaal lekker beunerig en onprofessioneel in elkaar geflanst destijds, maar digitaal rijdt dat koffie zonder stroombuffer toch verrekte betrouwbaar op stefanowo sinds er atf op zit. Daarvoor reed dat ding overigens domweg NIET.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #346 Gepost op: 23 januari 2016, 23:01:59 »
Hoi,

Ja, vele wegen die naar Rome leiden ;)

Motorrijtuig onder handen...



... eerst de schorten aangebracht. Kon niet op dezelfde manier als de anderen. Het 'dwarsblikje' zat in de weg. Na het solderen van de schorten heb ik die likjes weer losgesoldeerd. 2 sec. met de brander... ;) :P  Motor heeft een mooi plekkie zo. Valt in het geheel binnen de schorten ! (y)



... standaard werk: kortkoppeling en draaisteloplegging. Dit keer met een gat, want de draaitap zit aan het draaistel :)



... en het past allemaal :)



... even op de ABk opgelegd. past ook en sluit mooi aan. Hoewel de koppeling nog niet eens helemaal aangedrukt zit. Toont aan dat er voldoende speling is om e.e.a. soepel ten opzichte van elkaar kan bewegen.



... staat wel goed zo met de kap er op ;)



... het hele stel staan nu op de wielen. Best een lengte zo  :o Vergelijk het 2400-tje maar eens ;)  Rijtesten nog niet gedaan vanwege twee oorzaken: Wielassen hebben nog niet de juiste busjes en blijven daardoor niet op 14.4mm staan (kruipen naar elkaar toe en maken dan sluiting) en de cardans zijn nog niet pasgemaakt... ;)



... lijkt aardig en vooral lang ...


Grtzz,

Karst

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #347 Gepost op: 23 januari 2016, 23:41:21 »
Wow wat een lengte zeg.
En mooi strak aanelkaar.   

Benieuwd naar het filmpje als je hem rijdend hebt.

Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #348 Gepost op: 24 januari 2016, 00:40:16 »
Ik zie nu pas dat je de motor niet in het motorrijtuig hebt gebouwd!?! Gewaagd hoor! Maar ivm langere cardanassen een slimme zet."Thinking outside the box!"  (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #349 Gepost op: 24 januari 2016, 00:55:09 »
Zit wel in de motorwagen. Alleen is de middelste as niet gemonteerd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #350 Gepost op: 24 januari 2016, 01:06:34 »
Ik zou toch zweren dat het motorrijtuig (in t eggie dan) de korte bak was? Op foto hierboven is dat de bak met de de twee batterijen - de bak met het mashima-motortje is een lange.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #351 Gepost op: 24 januari 2016, 01:08:21 »
Ah nu zie ik het.  :-X

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #352 Gepost op: 24 januari 2016, 01:31:19 »
Het "echte" motorrijtuig was de tussenbak met 2 eigen draaistellen. En geen Jacobs-draaistellen. I.v.m. gewicht. Dat is in het model ook die met motor, 2e van links. Die met batterijen is een ander, zonder motor.

Foto van pagina 6 van dit draadje, volgorde net andersom:


Duidelijk te zien dat de motorwagen niet de kortste bak is...
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 01:39:51 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #353 Gepost op: 24 januari 2016, 12:15:42 »
Zou leuk zijn om in die motorwagen een geluidsdecoder met 2 grote rechthoekige (of 1 grote en 2 kleine) speakers in te bouwen. Er lijkt me ruimte genoeg voor.

EDIT :
trouwens, waarom zou je de messing tandwielen weer vervangen door die in plastic (Deldrin) ? Hij loopt toch ook goed (en betrouwbaarder?) met de messing variant ?
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 12:17:45 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #354 Gepost op: 24 januari 2016, 15:02:27 »
Bewegende beelden :P 8)

Beetje beverig en vaag, maar ala :)

<a href="https://www.youtube.com/v/AH05wua1ArY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/AH05wua1ArY</a>

https://youtu.be/AH05wua1ArY

<a href="https://www.youtube.com/v/szayPtq-5Ow" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/szayPtq-5Ow</a>

https://youtu.be/szayPtq-5Ow

Loopt goed. Ik had een partij zelfgegoten tandwielen van Erwin gehad. Voor rijproeven voldoende :)

Grtzz,

Karst

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #355 Gepost op: 24 januari 2016, 15:34:36 »
nog niet gerookt of nog geen pilsje gehad vandaag Karst?

maar leuk om de bewegende beelden te zien, al ben ik meer geintereseerd in het spuitwerk straks  (y)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #356 Gepost op: 24 januari 2016, 15:43:38 »
Nou, 3 V12-diesels moeten aardig geronkt en gerookt hebben ;). Ik volg dit draadje met stijgende verbazing (y).

Gr. Erik.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 16:20:15 door Post49. Reden: tikfout »
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #357 Gepost op: 24 januari 2016, 16:12:33 »
nog niet gerookt of nog geen pilsje gehad vandaag Karst?
Voor een vaste hand moet je niet roken, niet drinken en geen pindakaas eten (volgens Len de Vries). Er was nog iets wat je niet moet doen, maar dat ben ik vergeten. ;D
Wat je wel moet doen: de camera op een statief zetten. Dat kijkt toch wat rustiger.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #358 Gepost op: 24 januari 2016, 16:16:16 »
Eigenlijk wil ik buiten deze discussie blijven, maar mijn LTM51 en DE-III hebben een volledige driepunts oplegging in de drie-assige draaistellen. Weliswaar zit in beide een 1-assige aandrijving maar met 3 wormwielkastjes is eea best te realiseren bij de DE-III, in mijn geval blijkt dat alleen niet nodig, eea rijdt met Pec's erbij.
Suggestie: klauwkoppeling op wormas tussen as 1 en 2. Wormaslager tussen as 2 en 3 zodat de ene as omhoog en
de andere omlaag kan kantelen. Links/rechts hoogteverschil gaat vanzelf als eea alleen in de wormkasten wordt gelagerd en niet in het frame.
Mvrgr
Koopmans

Het valt eigenlijk buiten dit topic maar sluit aan bij het citaat.
Tijdens het modificeren van de Kla03 tractor van Brawa viel mij de toegepaste compensatie op. Eén as is star gelagerd; de andere pendelt in een kunststof huis. Zie foto's.

Silvolde










Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #359 Gepost op: 24 januari 2016, 16:42:07 »
Bij zo'n 2-assig locje is compensatie met een pendelende as makkelijk op te lossen. Maar bij een 3-assig draaistel wordt het een pak lastiger. Daarom begrijp ik goed dat Karst het bij een star frame houdt. Als het niet blijkt te werken kan hij alsnog zijn vernuft er op loslaten.