Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door gdh
Vandaag om 00:05:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 24478 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2015, 23:00:56 »
Natuurlijk ken ik de materiaaleigenschappen niet, maar ik ga er van uit dat de lui die indertijd de locs hebben aangekocht zo iets hadden van "och, lekker boeiend die ketels, we rijden er een jaar of vijftien mee en als het allemaal te ingewikkeld wordt kunnen we altijd nog een 52'er scoren...."

Nee. Ik ga er van uit dat ze de locs met de beste ketels hebben uitgezocht (ik zal dat eens bij een directe bron navragen) met de bedoeling de locs ook in NL zodanig te onderhouden dat ze lang mee konden.

Eelco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2015, 23:15:48 »
Feit is wel dat het onderhouden/repareren van de ketels problematisch is.

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2015, 23:37:09 »
Timtrein, ik ben het helemaal met je eens. Kijk maar eens wat de SSN allemaal moet doen om 'alleen maar' de steunbouten in de ketel van hun BR23 te vervangen. Een helse klus!
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2015, 23:41:13 »
>Hier< wat beeldmateriaal

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #34 Gepost op: 22 December 2015, 00:02:33 »
bij Heteren

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2015, 07:44:15 »
Voor de liefhebbers. Rond 9 uur zal in Simpelveld bij de zlsm worden begonnen met het afladen van de locomotief.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2015, 11:02:03 »
Feit is wel dat het onderhouden/repareren van de ketels problematisch is.

Problematisch of meer werk dan men van tevoren verwachtte?

(ik besef me dat het onderhand erg off topic gaat in dit VSM draadje, is er een draadje rond de ZLSM 52'er waar ik dit heen kan verplaatsen?)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 11:05:28 door NS8714 »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2015, 11:26:24 »
(ik besef me dat het onderhand erg off topic gaat in dit VSM draadje, is er een draadje rond de ZLSM 52'er waar ik dit heen kan verplaatsen?)

Staat gewoon in het overzicht "Recente berichten":
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67409.0.html  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #38 Gepost op: 22 December 2015, 13:08:14 »
Zo, even een en ander samen gevoegd en afgesplitst.

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #39 Gepost op: 22 December 2015, 13:55:23 »
 (y)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #40 Gepost op: 22 December 2015, 14:10:02 »
Ik heb begrepen dat de ZLSM-in-wording destijds vele opties aan stoomlocomotieven heeft bekeken, waaronder ex-DR-stomers, en tot de conclusie dat de Zweede locs het beste waren.

Het waren goede locomotieven - heel simpel, men had een groot park locomotieven die "direct" (laten we zeggen, op korte termijn) inzetbaar moest zijn als oorlog uit zou breken. Dit waren geen halfbakken locs die uit elkaar vielen van ellende.

Waarom zou zo'n Zweedse loc onderhoudsgevoeliger zijn dan de (ook erg oude) locs van de SHM of de MBS? De Bello heeft nota bene jarenlang als statisch object weg staan roesten.



Heußenstein : HO, DB 1957

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #41 Gepost op: 22 December 2015, 14:22:06 »
De roest van Bello is allemaal weggegooid en er is praktische een nieuwe loc herbouwd...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #42 Gepost op: 22 December 2015, 14:25:54 »
Bello -> nieuw??  Wel nee. Enkel al het plaatwerk is weggegooid. Smeed- en gietwerk is gewoon gehandhaafd ;-)


Tapatalk time of the day :-)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #43 Gepost op: 22 December 2015, 15:37:08 »
Waarom zou zo'n Zweedse loc onderhoudsgevoeliger zijn dan de (ook erg oude) locs van de SHM of de MBS? De Bello heeft nota bene jarenlang als statisch object weg staan roesten.

Locs als Bello en de Kikker hebben een historische waarde: ze zijn authentiek Nederlands waardoor restauraties gesubsidieerd kunnen worden.
Zweedse en (Oost)duitse locs niet... maar van de laatste zijn volgens mij meer reserve-onderdelen te vinden.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #44 Gepost op: 22 December 2015, 16:17:34 »
Timtrein, ik ben het helemaal met je eens. Kijk maar eens wat de SSN allemaal moet doen om 'alleen maar' de steunbouten in de ketel van hun BR23 te vervangen. Een helse klus!
Ik had het eigenlijk over de Zweedse locs.