Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 23:32:43
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 23:28:33
Piko blauwe 1000 door damngrazy
Vandaag om 23:26:48
losse onderdelen door Ronald Halma
Vandaag om 23:22:45
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:53
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:33:13
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:15:38
Esu 51820 SwitchPilot v2 door maartenvdb
Vandaag om 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 25215 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2015, 19:50:15 »
Maar het lijkt me sterk dat die Zweedse locs onderhoudsgevoeliger zijn dan dan gemiddeld. Ik begrijp niet helemaal waarom de ZLSM nu een berg werk gaat steken in weer een 52'er als ze de energie ook in hun eigen locs kunnen steken.

Eelco

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2015, 19:51:36 »
Ik meen dat de ZLSM al langer een lok met ATB had, anders kunnen ze er ook niet mee naar Valkenburg.

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2015, 20:40:41 »
Bij stoomloc's geldt grofweg een kiloprijs: hoe groter hoe duurder. Dit geldt voor aanschaf, onderhoud en revisie. Van een stoomloc is in aanschaf onderhoud en revisie van de stoomketel het duurste onderdeel.

Daar je niet veel groter kan als een 52-er is dat in die lijn niet de meeste handige weg om te behandelen indien je de kosten naar beneden wilt hebben.

Wat wel, helaas, voor een stoomloc geldt is dat die het met slecht, weinig of geen onderhoud relatief lang blijft doen. Daarmee kan je, tijdelijk, je kosten drukken. Maar feitelijk schuif je die enkel maar voor je uit.

Een voorbeeld, vanuit de positieve kant: de revisie van de Black 5 van Ian Riley. Daar waar de gemiddelde Engelse stoomloc aan het einde van "the boiler ticket" jaren buiten dienst gaat had Ian Riley de loc in de (relatief korte) winterstop weer klaar voor de volgende nieuwe periode. Waarom: domweg omdat d'r niets structureel mis was met de machine en (afgezien van de ketel) d'r niets dramatisch moest gebeuren, anders dan een paar zaken die ze bewust hadden uitgesteld omdat die makkelijker konden gebeuren indien de ketel er toch af was / er een kraan was voor het tilwerk. En wat er aan de ketel moest gebeuren was ook bekend en makkelijk te doen binnen de gestelde periode. Volgens mij was de loc zelfs eerder klaar en dat kwam weer mooi uit omdat de loc daarmee kon invallen voor de lokale 3737 variant.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2015, 21:07:38 »
Dat de ZLSM de energie steekt in een 52-er en niet in de eigen locs, geeft wellicht wel de belabberde situatie aan waarin de eigen locs zich bevinden.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2015, 21:10:52 »
Dan is de volgende vraag natuurlijk hoe die locs dan in een dergelijke staat zijn gekomen. Oud en opgebruikt is in mijn ogen geen valide argument.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 21:13:02 door NS8714 »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2015, 21:15:17 »
Vaak als heizlok ingezet, dus geplukt van alles wat los zat. De rest is waarschijnlijk gedumpt na die Wende

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2015, 21:18:17 »
De webcam van de A2 is net gepasseerd...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2015, 21:18:17 »
Ik bedoel niet die 52'er, ik bedoel de huidige vloot van de ZLSM. De Zweedse locs.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2015, 22:12:14 »
Dan is de volgende vraag natuurlijk hoe die locs dan in een dergelijke staat zijn gekomen. Oud en opgebruikt is in mijn ogen geen valide argument.

Voornamelijk slecht(e)  (te lassen) ketels en zoals je zegt oud en opgebruikt naar ik heb vernomen.

Alles kan gemaakt worden, maar heeft zn prijs, en als die te hoog is houdt het snel op.

Groet

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2015, 22:33:36 »
Maar het lijkt me sterk dat die Zweedse locs onderhoudsgevoeliger zijn dan dan gemiddeld.
Dat zijn ze dus zeker wel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2015, 22:37:46 »
Kom nou toch.

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2015, 22:44:41 »
NS8714, ik zou dit artikel maar eens lezen. Daarna snap je misschien dat ketels ook kapot kunnen gaan zonder dat de gebruiker er wat aan kan doen
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2015, 22:44:59 »
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2015, 22:48:12 »
Welk specifiek deel van deze tekst doel je nu op? Dat de oorspronkelijke ketels na verloop van tijd materiaalmoeheid begonnen te vertonen? Ja, dat kan inderdaad. Toen zijn er nieuwe ketels op gezet. Net als bij de ZLSM locs in de jaren vijftig is gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 22:51:34 door NS8714 »

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2015, 22:55:44 »
En? Ken jij de materiaaleigenschappen? Zo nee, dat zou ik niet zo maar iets roepen....
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)