Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 13:23:55
Fleischmann rijtuig 5896 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:17:02
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door hervé
Vandaag om 13:15:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 12:57:48
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 12:56:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 24853 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11699
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2015, 19:50:15 »
Maar het lijkt me sterk dat die Zweedse locs onderhoudsgevoeliger zijn dan dan gemiddeld. Ik begrijp niet helemaal waarom de ZLSM nu een berg werk gaat steken in weer een 52'er als ze de energie ook in hun eigen locs kunnen steken.

Eelco

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2015, 19:51:36 »
Ik meen dat de ZLSM al langer een lok met ATB had, anders kunnen ze er ook niet mee naar Valkenburg.

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2015, 20:40:41 »
Bij stoomloc's geldt grofweg een kiloprijs: hoe groter hoe duurder. Dit geldt voor aanschaf, onderhoud en revisie. Van een stoomloc is in aanschaf onderhoud en revisie van de stoomketel het duurste onderdeel.

Daar je niet veel groter kan als een 52-er is dat in die lijn niet de meeste handige weg om te behandelen indien je de kosten naar beneden wilt hebben.

Wat wel, helaas, voor een stoomloc geldt is dat die het met slecht, weinig of geen onderhoud relatief lang blijft doen. Daarmee kan je, tijdelijk, je kosten drukken. Maar feitelijk schuif je die enkel maar voor je uit.

Een voorbeeld, vanuit de positieve kant: de revisie van de Black 5 van Ian Riley. Daar waar de gemiddelde Engelse stoomloc aan het einde van "the boiler ticket" jaren buiten dienst gaat had Ian Riley de loc in de (relatief korte) winterstop weer klaar voor de volgende nieuwe periode. Waarom: domweg omdat d'r niets structureel mis was met de machine en (afgezien van de ketel) d'r niets dramatisch moest gebeuren, anders dan een paar zaken die ze bewust hadden uitgesteld omdat die makkelijker konden gebeuren indien de ketel er toch af was / er een kraan was voor het tilwerk. En wat er aan de ketel moest gebeuren was ook bekend en makkelijk te doen binnen de gestelde periode. Volgens mij was de loc zelfs eerder klaar en dat kwam weer mooi uit omdat de loc daarmee kon invallen voor de lokale 3737 variant.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2015, 21:07:38 »
Dat de ZLSM de energie steekt in een 52-er en niet in de eigen locs, geeft wellicht wel de belabberde situatie aan waarin de eigen locs zich bevinden.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11699
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2015, 21:10:52 »
Dan is de volgende vraag natuurlijk hoe die locs dan in een dergelijke staat zijn gekomen. Oud en opgebruikt is in mijn ogen geen valide argument.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 21:13:02 door NS8714 »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2015, 21:15:17 »
Vaak als heizlok ingezet, dus geplukt van alles wat los zat. De rest is waarschijnlijk gedumpt na die Wende

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2015, 21:18:17 »
De webcam van de A2 is net gepasseerd...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11699
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2015, 21:18:17 »
Ik bedoel niet die 52'er, ik bedoel de huidige vloot van de ZLSM. De Zweedse locs.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2015, 22:12:14 »
Dan is de volgende vraag natuurlijk hoe die locs dan in een dergelijke staat zijn gekomen. Oud en opgebruikt is in mijn ogen geen valide argument.

Voornamelijk slecht(e)  (te lassen) ketels en zoals je zegt oud en opgebruikt naar ik heb vernomen.

Alles kan gemaakt worden, maar heeft zn prijs, en als die te hoog is houdt het snel op.

Groet

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2015, 22:33:36 »
Maar het lijkt me sterk dat die Zweedse locs onderhoudsgevoeliger zijn dan dan gemiddeld.
Dat zijn ze dus zeker wel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11699
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2015, 22:37:46 »
Kom nou toch.

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2015, 22:44:41 »
NS8714, ik zou dit artikel maar eens lezen. Daarna snap je misschien dat ketels ook kapot kunnen gaan zonder dat de gebruiker er wat aan kan doen
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2015, 22:44:59 »
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11699
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2015, 22:48:12 »
Welk specifiek deel van deze tekst doel je nu op? Dat de oorspronkelijke ketels na verloop van tijd materiaalmoeheid begonnen te vertonen? Ja, dat kan inderdaad. Toen zijn er nieuwe ketels op gezet. Net als bij de ZLSM locs in de jaren vijftig is gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 22:51:34 door NS8714 »

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2015, 22:55:44 »
En? Ken jij de materiaaleigenschappen? Zo nee, dat zou ik niet zo maar iets roepen....
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)