Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 24463 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2015, 23:00:56 »
Natuurlijk ken ik de materiaaleigenschappen niet, maar ik ga er van uit dat de lui die indertijd de locs hebben aangekocht zo iets hadden van "och, lekker boeiend die ketels, we rijden er een jaar of vijftien mee en als het allemaal te ingewikkeld wordt kunnen we altijd nog een 52'er scoren...."

Nee. Ik ga er van uit dat ze de locs met de beste ketels hebben uitgezocht (ik zal dat eens bij een directe bron navragen) met de bedoeling de locs ook in NL zodanig te onderhouden dat ze lang mee konden.

Eelco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2015, 23:15:48 »
Feit is wel dat het onderhouden/repareren van de ketels problematisch is.

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2015, 23:37:09 »
Timtrein, ik ben het helemaal met je eens. Kijk maar eens wat de SSN allemaal moet doen om 'alleen maar' de steunbouten in de ketel van hun BR23 te vervangen. Een helse klus!
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2015, 23:41:13 »
>Hier< wat beeldmateriaal

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #34 Gepost op: 22 December 2015, 00:02:33 »
bij Heteren

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2015, 07:44:15 »
Voor de liefhebbers. Rond 9 uur zal in Simpelveld bij de zlsm worden begonnen met het afladen van de locomotief.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2015, 11:02:03 »
Feit is wel dat het onderhouden/repareren van de ketels problematisch is.

Problematisch of meer werk dan men van tevoren verwachtte?

(ik besef me dat het onderhand erg off topic gaat in dit VSM draadje, is er een draadje rond de ZLSM 52'er waar ik dit heen kan verplaatsen?)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 11:05:28 door NS8714 »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2015, 11:26:24 »
(ik besef me dat het onderhand erg off topic gaat in dit VSM draadje, is er een draadje rond de ZLSM 52'er waar ik dit heen kan verplaatsen?)

Staat gewoon in het overzicht "Recente berichten":
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67409.0.html  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #38 Gepost op: 22 December 2015, 13:08:14 »
Zo, even een en ander samen gevoegd en afgesplitst.

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #39 Gepost op: 22 December 2015, 13:55:23 »
 (y)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #40 Gepost op: 22 December 2015, 14:10:02 »
Ik heb begrepen dat de ZLSM-in-wording destijds vele opties aan stoomlocomotieven heeft bekeken, waaronder ex-DR-stomers, en tot de conclusie dat de Zweede locs het beste waren.

Het waren goede locomotieven - heel simpel, men had een groot park locomotieven die "direct" (laten we zeggen, op korte termijn) inzetbaar moest zijn als oorlog uit zou breken. Dit waren geen halfbakken locs die uit elkaar vielen van ellende.

Waarom zou zo'n Zweedse loc onderhoudsgevoeliger zijn dan de (ook erg oude) locs van de SHM of de MBS? De Bello heeft nota bene jarenlang als statisch object weg staan roesten.



Heußenstein : HO, DB 1957

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #41 Gepost op: 22 December 2015, 14:22:06 »
De roest van Bello is allemaal weggegooid en er is praktische een nieuwe loc herbouwd...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #42 Gepost op: 22 December 2015, 14:25:54 »
Bello -> nieuw??  Wel nee. Enkel al het plaatwerk is weggegooid. Smeed- en gietwerk is gewoon gehandhaafd ;-)


Tapatalk time of the day :-)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #43 Gepost op: 22 December 2015, 15:37:08 »
Waarom zou zo'n Zweedse loc onderhoudsgevoeliger zijn dan de (ook erg oude) locs van de SHM of de MBS? De Bello heeft nota bene jarenlang als statisch object weg staan roesten.

Locs als Bello en de Kikker hebben een historische waarde: ze zijn authentiek Nederlands waardoor restauraties gesubsidieerd kunnen worden.
Zweedse en (Oost)duitse locs niet... maar van de laatste zijn volgens mij meer reserve-onderdelen te vinden.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #44 Gepost op: 22 December 2015, 16:17:34 »
Timtrein, ik ben het helemaal met je eens. Kijk maar eens wat de SSN allemaal moet doen om 'alleen maar' de steunbouten in de ketel van hun BR23 te vervangen. Een helse klus!
Ik had het eigenlijk over de Zweedse locs.