Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Tram testbaan met werkende bovenleiding  (gelezen 15347 keer)

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #30 Gepost op: 07 December 2015, 22:34:08 »
Net als Marklin , alleen in plaats van de pukkeltjes gebruik jij de bovenleiding .

Mocht je toch geisoleerde wielen hebben , dan kan je die ook gebruiken , maar dan verbind je de stroomafname van het geisoleerde wiel samen met de draad van het chassis door naar 1 kant van de motor en de andere kant van de motor gaat dan naar de  pantograaf / bovenleiding

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #31 Gepost op: 07 December 2015, 22:51:18 »
Joke.

Wellicht handig om dit af te splitsen in een nieuw draadje.

Vraag maar aan een moderator.

Houd het overzichtelijker denk ik.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #32 Gepost op: 08 December 2015, 10:12:36 »
@ Herbert Krijnen,
Alle wielen bij Halling draaistellen zijn ge-ïsoleerd en hebben stroomblaadjes en zijn zo verbonden aan de desbetreffende - of + al naar gelang door gesoldeerd.
Gr. Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Herbert Krijnen

• Offline Offline
  • (Her-)Intreder
« Reactie #33 Gepost op: 08 December 2015, 10:28:11 »
Zo leer je nog eens wat. Aan elkaar solderen in dit geval dus.
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #34 Gepost op: 08 December 2015, 11:02:41 »
Ja en dan niet zo:

Want dan loopt het draadje waarschijnlijk tegen het te plaatsen cardanasje aan.
De doorverbinding dus liever aan de wormwielzijde en over de wormwielkast laten lopen.
Gr.Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
« Reactie #35 Gepost op: 12 December 2015, 21:57:39 »
Goedenavond,

In dit draadtje wordt de bovenleiding verder beschreven. Dit is afgesplitst van mijn andere PCC bouwdraadtje daar ik vast stelde at even een testbaantje met bovenleiding een groter project wordt.
Momentaan heeft mijn zoon al mijn hele Hongkong tram verzameling laten rijden en alle Hongkong bussen en taxis staan ook al klaar om passagiers op te nemen als de tram stopt aan het oerhollandse station :-))

Nu terug naar de bovenleiding, tussen alle kerstvieringen door, ben ik nog eens aan het rechercheren geslagen.
Daarbij ben ik op volgende site gelandt http://www.energievoorziening.info/TRAM/tram.htm waar de verschillen tussen de bovenleidingen van RET, HTM als ook van GVB met elkaar vergelijkt.

Verder blijft mijn doel lijn 1 in Delft bij mijn baan te bouwen. Vandaar dat op mijn testbaantje verschillende palen voor de bovenleiding uitgeprobeert gaan worden.

Als laatste wil ik hier nog graag op de Site van Waelstader verwijzen, waar ik ook een paar eenvoudige palen gevonden heb die ik ook op het groter gedeelte van de testbaan ga inzetten, vooral omdat ik daarmee de werkelijke funktie van de bovenleiding kan testen.

Nu nog een vraag: voor de bovenleidingsdraden kom ik 3 verschillende materialen tegen:
- Sommerfeld verkoperde staaldraad, gaat schijnbaar op langere termijn bij veel gebruik roesten.
- Fosforbrons draad
- Messing draad-
verder een dikte van 0.3 en 0.5mm draad.
Welk materiaal voor waar en welke dikte draad voor de rijdraad en de dwarsspandraden?
Graag verder met een levendige discussie :-)) en vergelijkingen tussen de steden storen me niet.

Paul, bedankt voor je plaatje en uitleg. Wordt tijd het in de praktijk om te zetten. Helaas is dit deel in het foute draadtje geland maar tegen die tijd dat ik de electro laat zien zal ik hier nog eens op verwijzen dan is het andere lijntje ook compleet.

Gr Joke

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #36 Gepost op: 14 December 2015, 14:20:52 »
Dag Joke,

In antwoord op jouw PB hierbij de praktijk uit Waelstede..

Vroeger werd de trambovenleiding in de stad, waar de tram op straat reed, vaak opgehangen aan een dwarsoverspanning, die aan rozetten aan de huizen bevestigd was; tegenwoordig worden hiervoor palen op het trottoir gebruikt. Dit kunnen gietijzeren, stalen, of betonnen palen zijn; er werden vroeger zelfs wel houten palen voor gebruikt.

Dit heb ik in Waelstede ook gedaan; ik heb deze overspanningen zoveel mogelijk gebruikt en alleen daar, waar het niet anders kon, enkelvoudige trammasten gebruikt.
De bovenleiding in Waelstede is van het type 'waslijn', één rijdraad zonder kettingophanging.
Dat is een bewuste keuze geweest: de Gemeente Tram Nijmegen kende geen kettingophanging, het oogt (in mijn ogen) tramachtiger en het is eenvoudiger te bouwen.
Kettingophanging geeft in het echte bedrijf een beter contact tussen stroomafnemer en rijdraad bij hogere snelheden, is duurder in de aanleg en is (weer in mijn ogen) foeilelijk in de stad (en dat is niet omdat Den Haag daarmee in Nederland begonnen is... ;D).

Bij de nieuwe trambedrijven in Frankrijk heeft men ook voor 'waslijn' gekozen in de stedelijke omgeving; het valt minder op, het is goedkopen en er wordt in de binnensteden toch niet hard gereden.

De palen, die ik in Waelstede gebruik, zijn messing buisjes; bij de eenvoudige overspanning van alleen de tramsporen, zoals op de grasbanen, zijn dit buisjes van 3 mm doorsnede. Bij grotere overspanningen heb ik buisjes van 4 à 5 mm gebruikt; deze moeten zowel in de praktijk, als in model wat steviger zijn. Ik heb deze dikte dan steeds ter plekke op de module bekeken en beoordeeld welke dikte er op die plek realistisch uitzag.
Wil je hele mooie palen maken, dan kun je twee buisjes in elkaar schuiven en solderen, zodat de paal beneden dikker is en dan boven dunner, zoals de Sommerfeldt trammasten.

De palen worden in een heel iets schuin voorgeboord gat in de module geslagen met een rubberen hamertje: een paal van 10 cm gaat 2 cm de module in, zodat er 8 cm bovenuit steekt. De rijdraad hangt in Waelstede op 6,0 - 6,5 cm. Handig is om een houten blokje van 6,5 cm te gebruiken als hoogtemaat en hulp bij het solderen van de overspanning en rijdraden.
De draad van de overspanning wordt op 6,5 cm hoogte om een paal gewikkeld, waarna één draaduiteinde aan de straatzijde redelijk strak om de hangdraad wordt gewonden. Dit geeft zwart of groen geverfd de indruk van een isolator. De overspanning wordt met een zekere spanning op dezelfde wijze om de andere paal gewikkeld, zodat de palen heel iets naar elkaar toegetrokken worden en recht komen te staan.
Zet de palen langs de trambaan niet te ver uit elkaar, anders zouden de rijdraden kunnen gaan doorhangen en, erger nog, bij het passeren van een tram door de meestal te veel hoge veerspanning van de stroomafnemers tot grote hoogten gedrukt kunnen worden.

Wanneer alle overspanningen gemaakt zijn, kan de rijdraad onder tegen de overspanning worden gesoldeerd met behulp van het houten blokje.

Als rijdraad heb ik op Waelstede deel 1 de 0,5 mm draden van Sommerfeldt gebruikt. De 0,7 mm draden zijn veel te dik. Op het oudste deel, de remisemodule waar de bovenleiding in 2005 is aangelegd, begin ik inderdaad last te krijgen van slechte contacten op steeds dezelfde plaats; waarschijnlijk is hier de koperlaag van de draad gesleten. Vervanging staat binnenkort op het programma.
Ik heb 0,3 mm draad nooit overwogen, omdat je dat echt moet afspannen om het strak te houden. Daarbij moet de bovenleiding op Waelstede ook tegen een stootje kunnen, omdat de trams via deze bovenleiding gevoed worden; dit blijft steeds een afweging tussen modelgetrouwheid en een bedrijfszekere tramdienst..
Op Waelstede deel 2 heb ik 0,5 mm messing draad gebruikt, hetgeen tot nu toe, sinds 2013, goed voldoet.

A propos afspannen:
Waelstede is een modulebaan en op de overgangen tussen de modules moet natuurlijk ook bovenleiding hangen...
Ik heb er steeds voor gezorgd dat op 2 - 3 cm van de randen van de modules palen met een overspanning staan. De verbinding tussen de modules is een net iets te kort bovenleidingdraadje met aan één zijde een oogje en aan de andere zijde een haakje. Het draadje hangt met het oogje (vast) aan de overspanning en wordt met het haakje achter de andere overspanning gehaakt. Wanneer dit bij alle modules gedaan is, staat er net genoeg spanning op de rijdraden, om niet te ver naar boven gedrukt te worden door de stroomafnemers.
Bij hele hardnekkige 'drukkers' is de veerspanning verlaagd; die hoeft namelijk helemaal niet zo hoog te zijn voor een goed contact tijdens het rijden.

Joke: Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Groeten, Rob.

« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 23:41:01 door Waelsteder. Reden: Hier en daar wat mm\'s in cm\'s gewijzigd.... »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #37 Gepost op: 14 December 2015, 14:47:59 »
Hoi Rob
bedankt voor het uitvoerige verhaal, en ja het heeft me precies de missende info gegeven om verder te kunnen. Inmiddels heb ik de bouwmarkt al zijn messing staven gekocht en staat niets, behalve de tijd, in de weg om te bouwen.

Overigens Delft heeft op het kleine stukje dat ik op mijn baan wil bouwen 4-5 verschillende masten staan, waaronder veelal het type waslijn in iedergeval wordt het dan niet eentonig ;D.

Hoewel ik een enkele baans testbaan heb wil ik met de eenvoudige waslijn palen beginnen.

Gr. Joke

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #38 Gepost op: 14 December 2015, 21:58:59 »
De palen worden in een heel iets schuin voorgeboord gat in de module geslagen met een rubberen hamertje: een paal van 10 cm gaat 2 cm de module in, zodat er 8 cm bovenuit steekt. De rijdraad hangt in Waelstede op 6,0 - 6,5 mm. Handig is om een houten blokje van 6,5 mm te gebruiken als hoogtemaat en hulp bij het solderen van de overspanning en rijdraden.
Ik probeer me in te denken hoe hoog een trammetje is, maar vermoed dat hier een typefout gemaakt is ;)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #39 Gepost op: 14 December 2015, 22:06:58 »
Ligt eraan is welke schaal :p

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 14 December 2015, 23:38:45 »
Ik probeer me in te denken hoe hoog een trammetje is, maar vermoed dat hier een typefout gemaakt is ;)

Hmmm, tja....juist ja  :-[
Ik ga het aanpassen.

Groeten, Rob.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 14 December 2015, 23:44:45 »
Inmiddels heb ik de bouwmarkt al zijn messing staven gekocht

Joke,

Voor alle duidelijkheid: Ik gebruik holle messing pijpjes, geen massieve messing staven.

Groeten, Rob.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #42 Gepost op: 15 December 2015, 06:12:55 »
Rob,
dat had ik goed begrepen, heb 2 en 4 mm hol en 1 mm niet hol, alle soorten die zo voorhanden zijn. Helaas mis ik een tussenmaat.
Andere maten moet ik bestellen maar dat gaat dan langer en zo kan ik sneller beginnen. Zelfs messing draad heb ik bij de bastel artikeln gevonden.
Gr Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #43 Gepost op: 15 December 2015, 09:08:23 »

Bedoel je zoiets Joke?

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #44 Gepost op: 15 December 2015, 10:05:43 »
Hoi Jason
Nee die van Delft zien er net iets anders uit. De Hellevoetse trambaan heeft die die ik in gedachte heb.
Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen bij jou niet helemaal.
Gr. Joke