Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:58:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 17:37:23
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
  

Auteur Topic: Probleem met hartstuk vastekruis.  (gelezen 10511 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26731
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #60 Gepost op: 11 December 2015, 11:30:43 »
1. Er zit een keerlus in het plan en de feitelijke sluiting treedt op bij 17/18. Daar moet een oplossing met een keerlusautomaat komen.
Hoeft niet perse met een keerlusautomaat. Het kan ook met een relaisschakeling die afhankelijk is van de wisselstanden. Hangt er ook vanaf welke rijwegen daar mogelijk (moeten) zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #61 Gepost op: 11 December 2015, 12:24:47 »
dus als ik het goed begrijp zou ik onder de kruising de doorverbind stukjes door moeten slijpen om vervolgens de  punt stukken te voor zien van spanning

johan

Die doorverbinding stukjes moet je niet door slijpen, die zorgen er nu juist voor dat de spoorstaven in het middendeel aan de juist spoorstaaf verbonden zijn en dus van de juiste polariteit worden voorzien en nog belangrijker van spanning. De fabrikant heeft dat al voor je gedaan en voor de rest van de modelspoorders, je hoeft helemaal niets aan te passen alleen maar aansluiten is voldoende.
Niet opnieuw het wiel uitvinden, dat is nergens voor nodig, wat ik al eerder zei, zo uit de verpakking werkt het en wij als modelspoorders moeten en hoeven daar helemaal niets aan te veranderen.
Maar zoals altijd is meten weten, op voorwaarde natuurlijk dat je weet wat je meet.
Volgens mij is er hier helemaal geen probleem met de kruising, alleen is er een ander probleem, en dat mag men zelf invullen..

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #62 Gepost op: 11 December 2015, 12:37:02 »
 ;D (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #63 Gepost op: 11 December 2015, 13:57:22 »
Ik vind het top hoe iedereen zich buigt over dit vraagstuk.


En ik vind het fantastisch dat er een werkbare oplossing omhoog is komen borrelen.

Ik vroeg me af waarom het probleem van de keerlus
zich voordoet bij W17 en W18 (rode ovaal)
en niet bij W15 en W16 (gele ovaal).
Maar misschien is dat helemaal niet zo.

Het zou ook kunnen liggen aan de toevallige keuze van wisseltype en kruisingstype.
Ik heb bijvoorbeeld een roco-oude-stijl kruising die keurig voorzien is voor dit soort situaties.


Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #64 Gepost op: 11 December 2015, 14:05:34 »
Volgens mij is er hier helemaal geen probleem met de kruising, alleen is er een ander probleem, en dat mag men zelf invullen..
Klopt, er is een probleem met stilstand door niet gepolariseerde kruisstukken.  Op te lossen door te polariseren naar de ingestelde rijweg.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #65 Gepost op: 11 December 2015, 14:07:36 »
Ik vroeg me af waarom het probleem van de keerlus
zich voordoet bij W17 en W18 (rode ovaal)
en niet bij W15 en W16 (gele ovaal).
Maar misschien is dat helemaal niet zo.

Er is sprake van een keerlus als een loc omgekeerd op hetzelfde spoor terecht kan komen. Dat kan alleen via het wisselpaar 17/18. Probeer maar de sporen te volgen vanaf linksonder. Zonder gebruik te maken van 17/18 komt de loc altijd op een ander spoor linksonder uit.

Kan het nog misgaan in het schaduwstation, maar dat zien we niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #66 Gepost op: 11 December 2015, 14:09:12 »
Ik vroeg me af waarom het probleem van de keerlus
zich voordoet bij W17 en W18 (rode ovaal) en niet bij W15 en W16 (gele ovaal).
Bij W15 en W16 betreft het een kruising, bij W17 en W18 betreft het een Engelse wissel, die als geheel gepolariseerd moet worden, omdat die van de verschillende kanten verschillende polariteit aangeboden krijgt.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 14:20:10 door maarten van der burgt »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26731
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #67 Gepost op: 11 December 2015, 14:14:36 »
Bij W17 en W18 betreft het een kruising, bij W15 en W16 betreft het een Engelse wissel,
Vergissing, het is net andersom.

@Jan-Willem, als je het hele draadje had gelezen had je het kunnen weten.  ;)
In het kort: linksonder komen twee sporen binnen. Die zijn als volgt gepoold: rood-zwart-zwart-rood. Die polariteit is doorgezet in de vier sporen na de splitsing.
Dus bij het rode ovaal zijn er twee parallelle sporen die tegengesteld gepoold zijn. Als je daar met een trein gaat oversteken krijg je kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #68 Gepost op: 11 December 2015, 14:20:38 »
Sorry, gecorrigeerd.
Maarten.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #69 Gepost op: 11 December 2015, 18:33:32 »
Fijn dat alles een stuk eenvoudiger is dan in dit draadje.
Als je iets digitaal simpeler kunt oplossen, moet je dat doen, natuurlijk.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #70 Gepost op: 30 December 2015, 19:22:54 »
Goede avond .


 Voor alle meedenkers.
 De oplossing is gevonden en uitgevoerd.
Relai met digirails 4018  aangsloten en in gevoerd in koploper ,
in speciale acties.
 En warempel het werkt.
 Geen sluiting en wisseling van midden punten voorzien van stroom.
 Mijn dank gaat uit naar alle mensen die mij hebben geprobeerd het uit te leggen ,al viel dit niet mee af en toe

 Voor de rest allemaal een goed en spoorrijk 2016

GRT JOHAN

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #71 Gepost op: 31 December 2015, 07:32:43 »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #72 Gepost op: 31 December 2015, 13:54:03 »
Hoi Johan,

Mooi dat het werkt.

Ik wens je een mooie oudejaarsavond toe en een goed 2016. We spreken elkaar vast nog wel eens.
Met beste groeten,

Dirk Meijer