Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:40:51
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:39:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
  

Auteur Topic: Probleem met hartstuk vastekruis.  (gelezen 10485 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #45 Gepost op: 10 December 2015, 21:40:28 »
Dan bedoel je de andere punten, waar de rails elkaar raken, dus bij de hoeken van 165 graden.  Als daar de rails (rood en zwart) elkaar raken, tja....   
Heb je ons wel mooi op een verkeerd been gezet!

Als daar de kortsluiting ontstaat is het ook heel simpel op te lossen:  van elkaar isoleren. Denk aan de mogelijke doorverbindingen onder de kruising.  Doorknippen. Denk ook aan de flensbreedte van de wielen, dus het beste is om er een klein stukje uit te zagen en te vervangen door een stukje kunststof-rail.
Maarten.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #46 Gepost op: 10 December 2015, 21:50:07 »
dus als ik het goed begrijp zou ik onder de kruising de doorverbind stukjes door moeten slijpen om vervolgens de  punt stukken te voor zien van spanning

johan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #47 Gepost op: 10 December 2015, 22:00:33 »
Waar zwart bij zwart komt, en rood bij rood, dat zijn de puntstukken, die geen probleem hebben.  Gewoon aansluiten.

Waar rood bij zwart komt, en aan de andere kant zwart bij rood, dus bij de hoeken van 180 min 15 graden (dit zijn geen puntstukken, vandaar de verwarring), daar die rail van elkaar isoleren. Of er onder de kruising doorverbindingen zitten weet ik niet, ik ken de constructie niet. En als je wielen te brede flenzen hebben, dan ervoor zorgen, dat de flens de andere rail (met de andere polariteit) niet kan raken.
Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #48 Gepost op: 10 December 2015, 22:03:11 »
Ga nu aub geen dingen slopen, het standaard materiaal is gewoon zonder aanpassingen te gebruiken, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent, en niet als een kip zonder kop en blind alles proberen uit te voeren wat er allemaal gezegd wordt. Zolang jij het niet begrijpt zal je het ook niet op kunnen lossen en op de juiste manier kunnen aansluiten. Persoonlijk heb ik al veel tijd besteed om je het een en ander uit te leggen, maar zoals nu ook weer blijkt is dat niet begrepen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #49 Gepost op: 10 December 2015, 22:06:08 »
Mijn dank wim

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17966
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #50 Gepost op: 10 December 2015, 22:57:09 »
Jongens, maak een tekening met daarop wat en hoe...... dan kan de beste man verder, ongeacht hoeveel tijd jullie er aan besteed hebben.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #51 Gepost op: 10 December 2015, 23:06:00 »
Ronald, wat denk je dat er al allemaal gedaan is?  ::) ::) :-X

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26728
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #52 Gepost op: 11 December 2015, 00:14:20 »
Johan, ik begin te denken dat er een spraakverwarring gaande is. Je hebt het vanaf het begin over de hartstukken, maar dat is in het Nederlands een verkeerde benaming. In een kruising heb je twee plekken waar spoorstaven elkaar kruisen, de puntstukken en de kruisstukken. Voor de duidelijkheid heb ik een plaatje van de Roco site geleend en daar de benamingen in gezet.



Als het over de puntstukken gaat, dan is het probleem er niet. Bij de kruisstukken ligt het wat lastiger. Die kun je bij de meeste fabriekskruisingen niet apart schakelen. Ik kan op de foto's niet zien of dat bij jouw kruising wel zo is, ik zie wel dat je een ouder type railmateriaal gebruikt. Waarschijnlijk zijn de kruisstukken daar wel geïsoleerd, anders zou je nu al een keiharde kortsluiting hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #53 Gepost op: 11 December 2015, 07:13:47 »
Goedemorgen Klaas
Je heb helemaal gelijk en inderdaad zijn deze kruisstukken geisoleerd vandaar stoomloos.
mvg Johan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #54 Gepost op: 11 December 2015, 08:09:14 »
spraakverwarring
Juist, probleem opgelost.  Nu de uitvoering nog. Heb ik doorgegeven aan Johan.
Maarten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17966
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #55 Gepost op: 11 December 2015, 09:00:05 »
Ronald, wat denk je dat er al allemaal gedaan is?  ::) ::) :-X

Blijkbaar niet op een manier die voor Johan duidelijk was.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #56 Gepost op: 11 December 2015, 10:05:27 »
Complete kruising isoleren en via een relais aansluiten afhankelijk van de ingestelde rijweg?
Volgens mij is het trouwens Roco 2,5 mm rails.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 10:59:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #57 Gepost op: 11 December 2015, 11:00:57 »
Als Johan George, nu eens laat weten welk merk en type kruis hij gebruikt en misschien een duidelijke foto maakt van onder en bovenkant  en aangeeft om welk deel van het kruis het nu werkelijk gaat, dan kan er een juist advies gegeven worden.
Nu zijn we alleen maar bezig met het slaan van gaten in de lucht.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26728
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #58 Gepost op: 11 December 2015, 11:04:14 »
De hele kruising omschakelen is niet nodig. Maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld.  We waren al tot de conclusie gekomen dat de puntstukken vast aangesloten kunnen worden.
Nu moeten alleen de kruisstukken nog omschakelen, als dat tenminste kan. Het is lang geleden dat ik zo'n oud type Roco kruising in handen heb gehad en ik kan er ook geen duidelijke foto van vinden. Dus geen idee wat de mogelijkheden zijn. Maar blijkbaar heeft Maarten wel een duidelijk beeld, want hij heeft Johan al een oplossing gestuurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #59 Gepost op: 11 December 2015, 11:25:40 »
Na een hoop heen en weer gedoe is de problematiek nu wel duidelijk.

1. Er zit een keerlus in het plan en de feitelijke sluiting treedt op bij 17/18. Daar moet een oplossing met een keerlusautomaat komen.

2. Bij 15/16 speelt het probleem van de polarisatie van de kruising. Op te lossen door een relais of door de polarisatie mee laten lopen met de polarisatie van W16. Vanwege het hondebot gaat de polarisatie niet om de puntstukken, maar om de kruisstukken. Die vraag is nu of de kruisstukken wel van metaal zijn en of ze apart zijn aan te sluiten. Zijn ze apart aan te sluiten, dan is de oplossing eenvoudig. Zijn ze niet apart aan te sluiten, dan kan volledige isolatie van de kruising een oplossing zijn. Zijn ze van kunststof, dan houdt het op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.