Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
RhB H0m, Albulisch
door
Joz
Vandaag
om 18:22:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:37:23
keerlusproblemen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:56:41
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst?
door
Dirk
Vandaag
om 16:28:17
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 16:13:43
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5
door
martr
Vandaag
om 16:10:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:40:51
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname
door
bellejt
Vandaag
om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
wob
Vandaag
om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:58:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:45:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
sncf231e
Vandaag
om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707
door
bellejt
Vandaag
om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:54:26
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:27:36
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Probleem met hartstuk vastekruis.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Probleem met hartstuk vastekruis. (gelezen 10494 keer)
maartenvanderburgt
Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #45 Gepost op:
10 December 2015, 21:40:28 »
Dan bedoel je de andere punten, waar de rails elkaar raken, dus bij de hoeken van 165 graden. Als daar de rails (rood en zwart) elkaar raken, tja....
Heb je ons wel mooi op een verkeerd been gezet!
Als daar de kortsluiting ontstaat is het ook heel simpel op te lossen: van elkaar isoleren. Denk aan de mogelijke doorverbindingen onder de kruising. Doorknippen. Denk ook aan de flensbreedte van de wielen, dus het beste is om er een klein stukje uit te zagen en te vervangen door een stukje kunststof-rail.
Maarten.
Gelogd
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #46 Gepost op:
10 December 2015, 21:50:07 »
dus als ik het goed begrijp zou ik onder de kruising de doorverbind stukjes door moeten slijpen om vervolgens de punt stukken te voor zien van spanning
johan
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #47 Gepost op:
10 December 2015, 22:00:33 »
Waar zwart bij zwart komt, en rood bij rood, dat zijn de puntstukken, die geen probleem hebben. Gewoon aansluiten.
Waar rood bij zwart komt, en aan de andere kant zwart bij rood, dus bij de hoeken van 180 min 15 graden (dit zijn geen puntstukken, vandaar de verwarring), daar die rail van elkaar isoleren. Of er onder de kruising doorverbindingen zitten weet ik niet, ik ken de constructie niet. En als je wielen te brede flenzen hebben, dan ervoor zorgen, dat de flens de andere rail (met de andere polariteit) niet kan raken.
Maarten.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #48 Gepost op:
10 December 2015, 22:03:11 »
Ga nu aub geen dingen slopen, het standaard materiaal is gewoon zonder aanpassingen te gebruiken, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent, en niet als een kip zonder kop en blind alles proberen uit te voeren wat er allemaal gezegd wordt. Zolang jij het niet begrijpt zal je het ook niet op kunnen lossen en op de juiste manier kunnen aansluiten. Persoonlijk heb ik al veel tijd besteed om je het een en ander uit te leggen, maar zoals nu ook weer blijkt is dat niet begrepen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #49 Gepost op:
10 December 2015, 22:06:08 »
Mijn dank wim
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17968
Modelrailroading is fun!
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #50 Gepost op:
10 December 2015, 22:57:09 »
Jongens, maak een tekening met daarop wat en hoe...... dan kan de beste man verder, ongeacht hoeveel tijd jullie er aan besteed hebben.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #51 Gepost op:
10 December 2015, 23:06:00 »
Ronald, wat denk je dat er al allemaal gedaan is?
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26730
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #52 Gepost op:
11 December 2015, 00:14:20 »
Johan, ik begin te denken dat er een spraakverwarring gaande is. Je hebt het vanaf het begin over de hartstukken, maar dat is in het Nederlands een verkeerde benaming. In een kruising heb je twee plekken waar spoorstaven elkaar kruisen, de puntstukken en de kruisstukken. Voor de duidelijkheid heb ik een plaatje van de Roco site geleend en daar de benamingen in gezet.
Als het over de puntstukken gaat, dan is het probleem er niet. Bij de kruisstukken ligt het wat lastiger. Die kun je bij de meeste fabriekskruisingen niet apart schakelen. Ik kan op de foto's niet zien of dat bij jouw kruising wel zo is, ik zie wel dat je een ouder type railmateriaal gebruikt. Waarschijnlijk zijn de kruisstukken daar wel geïsoleerd, anders zou je nu al een keiharde kortsluiting hebben.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #53 Gepost op:
11 December 2015, 07:13:47 »
Goedemorgen Klaas
Je heb helemaal gelijk en inderdaad zijn deze kruisstukken geisoleerd vandaar stoomloos.
mvg Johan
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #54 Gepost op:
11 December 2015, 08:09:14 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 December 2015, 00:14:20
spraakverwarring
Juist, probleem opgelost. Nu de uitvoering nog. Heb ik doorgegeven aan Johan.
Maarten.
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17968
Modelrailroading is fun!
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #55 Gepost op:
11 December 2015, 09:00:05 »
Citaat van: Wim Ros op 10 December 2015, 23:06:00
Ronald, wat denk je dat er al allemaal gedaan is?
Blijkbaar niet op een manier die voor Johan duidelijk was.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
henk
Offline
Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #56 Gepost op:
11 December 2015, 10:05:27 »
Complete kruising isoleren en via een relais aansluiten afhankelijk van de ingestelde rijweg?
Volgens mij is het trouwens Roco 2,5 mm rails.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 10:59:33 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #57 Gepost op:
11 December 2015, 11:00:57 »
Als Johan George, nu eens laat weten welk merk en type kruis hij gebruikt en misschien een duidelijke foto maakt van onder en bovenkant en aangeeft om welk deel van het kruis het nu werkelijk gaat, dan kan er een juist advies gegeven worden.
Nu zijn we alleen maar bezig met het slaan van gaten in de lucht.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26730
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #58 Gepost op:
11 December 2015, 11:04:14 »
De hele kruising omschakelen is niet nodig. Maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld. We waren al tot de conclusie gekomen dat de puntstukken vast aangesloten kunnen worden.
Nu moeten alleen de kruisstukken nog omschakelen, als dat tenminste kan. Het is lang geleden dat ik zo'n oud type Roco kruising in handen heb gehad en ik kan er ook geen duidelijke foto van vinden. Dus geen idee wat de mogelijkheden zijn. Maar blijkbaar heeft Maarten wel een duidelijk beeld, want hij heeft Johan al een oplossing gestuurd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
«
Reactie #59 Gepost op:
11 December 2015, 11:25:40 »
Na een hoop heen en weer gedoe is de problematiek nu wel duidelijk.
1. Er zit een keerlus in het plan en de feitelijke sluiting treedt op bij 17/18. Daar moet een oplossing met een keerlusautomaat komen.
2. Bij 15/16 speelt het probleem van de polarisatie van de kruising. Op te lossen door een relais of door de polarisatie mee laten lopen met de polarisatie van W16. Vanwege het hondebot gaat de polarisatie niet om de puntstukken, maar om de kruisstukken. Die vraag is nu of de kruisstukken wel van metaal zijn en of ze apart zijn aan te sluiten. Zijn ze apart aan te sluiten, dan is de oplossing eenvoudig. Zijn ze niet apart aan te sluiten, dan kan volledige isolatie van de kruising een oplossing zijn. Zijn ze van kunststof, dan houdt het op.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Probleem met hartstuk vastekruis.