Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 88745 keer)

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #45 Gepost op: 20 oktober 2016, 21:56:51 »
Dank voor de info Arjen, ik ga me er ook eens in verdiepen

groet Jan

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #46 Gepost op: 20 oktober 2016, 23:08:16 »
Jan, kijk ook eens hier: InfVO.
Hier staan lessen voor vo-leerlingen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #47 Gepost op: 22 oktober 2016, 17:53:25 »
De baan is weer een klein stukje verder. De reedcontacten (met vonkblussers) zijn aangesloten op de wissels.
Klik hier voor een filmpje van het museumlijntje en de automatische (analoge) bediening van de wissel.
Kijk maar niet naar de rommel en het perron. Het perron is nog uit mijn jeugdjaren en heeft de tijd niet ongeschonden overleefd. Ook waren mijn plakskills in die jaren niet echt om over naar huis te schrijven.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2016, 20:56:37 door Arjen52 »

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2016, 20:26:01 »
Hallo Arjen,

Dat werkt perfect, en het langzamer rijden en stoppen ook  (y)

Mvg Bert.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2016, 21:03:27 »
Het is natuurlijk niet zo mooi als digitaal of met een kant-en-klare schakeling van Conrad of een ander merk.
Er komt nog wel een schakelaar om de reedcontacten aan of uit te schakelen. Dan wordt de wissel handmatig bediend en kan ook de stoomlocomotief rechtdoor rijden. Ook bij rangeerbewegingen is dit gewenst.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #50 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:35:02 »
Omdat de schakelingen voor de afremsecties mij niet goed bevielen heb ik ze opnieuw gemaakt.
De (groene) aansluitklemmetjes komen hier ook goed van pas.
Het ziet er zo veel strakker uit. Hieronder zie je de schakeling van de afremsecties A en B voor sein H10.



Nu nog een schakeling voor sein H14 maken en daarna worden zij onder de plaat weggewerkt.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2016, 21:06:30 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #51 Gepost op: 29 oktober 2016, 22:15:00 »
Vandaag naar Eurospoor 2016 geweest. Het was voor mij de eerste keer.
Bij binnenkomst werd ik overweldigd door de vele mooie grote en kleine banen. Zozeer zelfs dat ik na een tijdje besloot om de markt te bezoeken.
Toen weer terug naar de banen. Ik sta versteld van de detaillering. Ook de dioramas waren in veel gevallen om je vingers bij af te likken.

Nu ik het toch over vingers heb, er is zowaar wat aan blijven kleven voor de Cranicher Altbahn.
Voor een aantal goederenwagons heb ik metalen wieltjes gekocht. Door de plastic wielen te vervangen rollen de wagons nu een stuk beter.
Mijn Lima NS 1220 heeft de tand des tijds niet geheel ongeschonden doorstaan. Voor een prikkie een donorloc gevonden, zodat de Lima NS 1220 weer compleet wordt. Ook heb ik antislipbandjes voor deze loc gekocht. Nog even wachten op de SMD-ledjes en de loc wordt weer in elkaar gezet
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2016, 22:18:21 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #52 Gepost op: 05 november 2016, 12:50:10 »
Gisteren eens gaan experimenteren met Kristal Klear. Voor de inbouw van frontverlichting bij de Lima 1220 en de FLM 1306 wil ik dit goedje gaan gebruiken. Ook wil ik de rangeerloc van vensters voorzien.
Eerst maar eens oefenen op een sloopexemplaar.
Er zijn nu echter nog een aantal zaken, waarvoor ik in een ander draadje advies vraag.

Wanneer alles 'in het echie' gaat gebeuren zal ik hier foto's plaatsen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #53 Gepost op: 13 november 2016, 15:01:49 »
NS 1220 van Lima wordt door mij aangepakt.
Allereerst is de motor grondig gereinigd en van een klein beetje siliconenspray voorzien. In plaats van als een oude koffiemolen, zoemt zij weer over de baan.
Verder zijn de wielen weer voorzien van nieuwe antislipbandjes.
Ik ben nu bezig om een eenvoudige driepunts frontverlichting aan te brengen.
Daarvoor heb ik een apart draadje opgestart.
Hopelijk kan ik binnenkort wat foto's plaatsen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #54 Gepost op: 21 december 2016, 22:26:28 »
Weer even een korte update van de werkzaamheden.
De afgelopen tijd ben ik op vijf fronten doende geweest.
  • Leren werken met Kristal Klear. Dat lukt nu redelijk, alhoewel het resultaat mij wel tegenvalt. De ruitjes krijgen een soort vissenoogeffect: aan de randen is het iets dikker dan in het midden. Erg mooi vind ik het niet. Voor het opvullen van de openingen voor de frontverlichting en het plakken van plastic en ledjes is het wel geschikt.
  • De driepuntsfrontverlichting van de Lima 1220 heeft ook de nodige aandacht gevraagd. Allereerst moest ik eindeloos wachten op de kleine SMD-ledjes uit China. Toen zij er eindelijk waren bleek het solderen ervan voor mij iets te hoog gegrepen. Mijn ogen en mijn motoriek waren duidelijk niet ingesteld op die kleine krengen. Uiteindelijk heb ik maar nieuwe gesoldeerde ledjes gekocht, maar die zijn nog onderweg. De proefschakeling met één ledje werkt echter wel en belooft een succes.
  • Nog een ledjes-activiteit: voor de rangeerloc wil ik een knipperlicht op het dak van de cabine. Ook hier zijn diverse proefschakelingen gemaakt met flashleds. Uiteindelijk heb ik de juiste oplossing gevonden, alleen is een 3mm led wel erg groot in verhouding. Dat zou in werkelijkheid ongeveer 27cm diameter zijn. Intussen zijn er 2mm ledjes binnen en dat past beter. Bijzonder is dat door de koppeling van een DC-aansluiting met een AC-aansluiting op de FLM-trafo de knipperled blijft branden, ook als de loc stilstaat.
  • Tenslotte ben ik bezig geweest met de stroomvoorziening van een deel van de baan, waar de rangeerloc de wagons gaat overdragen of overnemen van de afnemende, c.q. aanleverende trein. Dit deel krijgt standaard stroom van de trafo voor de hoofdsporen 1 en 2, maar bij rangeeractiviteiten zal de stroomvoorziening plaatsvinden via de trafo voor het havenspoor 9. Door middel van dubbelpolige schakelaars kan geswitched worden tussen 1 <> 9  en 2 <> 9. Dat betekent wel dat alle bestaande aansluitingen moeten worden gewijzigd en dat op diverse plaatsen isolaties moeten worden aangebracht
  • Tussendoor heb ik een oude openbakwagon voorzien van lading. Daarvoor heb ik de wagon met keukenfolie afgedekt en gevuld met zeer fijn split. Vervolgens met een injectiespuit een hoeveelheid voorstrijk over het split gedruppeld. Twee dagen laten drogen en tenslotte met zwarte spuitverf behandelen, het plastic verwijderen en de lading weer in de wagon leggen. Het resultaat is prima.


Kortom de baan wordt langzamerhand completer, maar ik moet mijn tijd verdelen tussen deze hobby en andere verplichtingen. Snel gaat het dus niet.

« Laatst bewerkt op: 21 december 2016, 22:39:15 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2016, 19:53:22 »
Weer eens aan het klussen geweest.
Deze keer een schakeltableau gemaakt. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van resthout, Chinese schakelaartjes, oude FLM-schakelaars en transparante zelfklevende folie.
Ik heb eerst de baan schematisch getekend en vervolgens geprint op de zelfklevende folie.


Dit folie heb ik op een triplex plaatje geplakt en vervolgens (bij blauwe cirkeltjes) een aantal tuimelschakelaartjes gemonteerd. Deze schakelaartjes had ik al eerder aangesloten.
De FLM-schakelaars worden met dubbelzijdig plakband vastgezet. De trafo's staan nu los op de tafel, maar er komt nog plaatje onder het tableau wanneer alles definitief is aangesloten.


Het is wellicht niet erg professioneel,  maar als klusser met twee linkerhanden ben ik tevreden.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2016, 20:07:46 door Arjen52 »

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #56 Gepost op: 28 december 2016, 20:20:31 »
Hoi Arjen,

Prima toch zo het tableau, wat betreft die tuimelschakelaars zoiets moet ik ook nog een keer maken voor de baan van mijn oude heer.
Zijn die schakelaars van de chinees ook nog van een redelijk kwaliteit?


gr
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #57 Gepost op: 28 december 2016, 20:36:09 »
Hoi Martijn,

Bedankt voor je reactie.
Die schakelaartjes zijn op zich prima (tot nu toe)  :)
Je moet wel geduld hebben. In mijn geval heeft het eerst bijna 2 maanden geduurd voordat de bestelling werd geleverd. Toen bleek dat ze de verkeerde schakelaars hadden verstuurd. (Ik wilde dubbelpolige schakelaars met 6 aansluitingen, kreeg enkelpolige schakelaars met 3 aansluitingen.  :-\)
Uiteindelijk,  na weer 2 maanden wachten, de juiste schakelaartjes ontvangen (gratis, dat wel!).
« Laatst bewerkt op: 28 december 2016, 20:38:37 door Arjen52 »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #58 Gepost op: 28 december 2016, 22:08:37 »
Hoi Arjen,

Fantastisch om je baan te zien, en te lezen hoe je met analoge schakelingen de baan meestert. Bij het bekijken van je filmpje klonk mij het zoemen en klikken van de Fleischmann wissels als de beste muziek. In het schema gebruik je verschillende kleuren voor de sporen, heeft elke kleur een aparte trafo?
Ik zie echter maar twee trafo's vandaar mijn vraag.

Nog een vraag over de wissels: op mijn baan heb ik ook een aantal Engelse wissels en standaard wissels die niet omgaan met de spanning van de Fleischmann trafo. Ik heb voor de wissels trafo's met variabel instelbare spanning, die ingesteld staan op ca. 18V. Hoe is jouw ervaring met de wissels?
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #59 Gepost op: 28 december 2016, 22:50:39 »
Goedemorgen Hans,

Ik heb  drie regeltrafo's.
De linker 6735 voedt de binnenbanen (blokken, wissels, seinen beginnend met 1) en de buitenbaan (eerste cijfer = 2). Bovendien worden alle wissels en seinen van spanning voorzien. Gevolg is wel dat bij schakelen soms het licht iets dimt. Maar alles functioneert zonder aanpassingen. Wel heb ik volgens de gebruiksaanwijzing de AC-uitgang gekoppeld met de DC-uitgang.

Bron: Fleischmann  BA 1724

De rechtse trafo (711) is primair voor het rangeren en bedienen van het havenspoor  (paars, nog niet aangelegd).
De groene blokken op het tableau kunnen via tuimelschakelaartjes gevoed worden door één van beide transformatoren.
Seinen met een sterretje (*) zijn gekoppeld aan een wissel of een ander sein met overeenkomstig nummer.
De derde transformator (710) krijgt een rol bij de toekomstige trambaan.
Voor de lichtvoorziening van de huisjes e.d. heb ik nog een aparte AC-trafo.

Hieronder zie je de lay-out nogmaals:
« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 08:50:47 door Arjen52 »