Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)  (gelezen 76373 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #90 Gepost op: 22 januari 2016, 16:40:28 »
Ik geniet in stilte ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #91 Gepost op: 22 januari 2016, 17:20:57 »
Da's de betere huisvlijt!

Wat ik me afvraag, hoe precies kun je dit instellen/uitrekenen? Door de relatief grote hendels zal er relatief weinig speling in het systeem zitten. Met de uitslag van de servo kan je dan goed uitrekenen hoe ver de wisseltong bewogen gaat worden. Werkt het in de praktijk ook zo precies? Of moet je voor de zekerheid toch nog een mm extra uitslag in het systeem stoppen en dat met een veer richting wisseltong opvangen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #92 Gepost op: 22 januari 2016, 17:29:04 »
De stangetjes zitten met kroonklemmen aan de hefbomen vast, zie foto. Door de stang in de kroonklem te verschuiven kan elke hefboom apart worden ingesteld.
Het laatste stukje, vanaf de buitenste hefbomen naar de wissels, gaat via een stukje verend staaldraad. Die zitten er nog niet in, dat komt als de wisseltongen zijn aangebracht.
De hefboomlengtes zijn zo berekend dat de vrije slag bij de tongen 4 mm is. Aangezien de tongen zelf maar een slag van 2 mm hebben blijft er aan elke kant nog 1 mm over die door de vering wordt opgevangen.


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #93 Gepost op: 22 januari 2016, 18:45:40 »
Leuk gemaakt Klaas. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #94 Gepost op: 30 januari 2016, 22:05:15 »
De achterste modules waarop het schaduwstation komt zijn inmiddels gebouwd. Foto's daarvan volgen later.

Maar intussen ben ik ook nog met mezelf aan het brainstormen geweest over de wisselmotoren. Dat moest nog eenvoudiger kunnen. En wat ik ook wilde bereiken is: alles over slechts 1 draad, zowel aansturen als terugmelden. In de vorige versie had ik 2 draden, 1 voor sturen, en 1 voor terugmelden. Maar nu is het gelukt om het met 1 draad te doen. Het resultaat zie je in dit filmpje:https://youtu.be/6pmUjjmlp1M

En voor de bijdehandjes die zeggen: ja, maar ik zie toch 2 draden? Klopt, die tweede draad is de gemeenschappelijke massa voor alle wissels, dus die tel ik even niet mee.  ;D

En ja, het is nog niet volmaakt. Je ziet in het filmpje dat de servo net niet sterk genoeg is om de eindschakelaar elke keer om te zetten. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Schema en uitleg volgen later.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2016, 23:50:44 door Klaas Zondervan »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #95 Gepost op: 31 januari 2016, 00:05:24 »
Eh, 1 draadje ???

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #96 Gepost op: 31 januari 2016, 00:23:47 »
Misschien een 3-standen schakelaar met middenstand en terugverend; die schakelen meestal veel lichter. 8)
Neem aan dat een sterkere servo geen optie is... ;)
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #97 Gepost op: 31 januari 2016, 14:44:14 »
@Martin: inderdaad, met 1 draadje (afgezien van de gemeenschappelijke massa). Later vandaag kom ik met het schema en de uitleg.

@Max: een terugverende schakelaar is geen optie. De clou van het systeem is dat de schakelaar niet terugveert. Met een terugverende schakelaar zou het trucje niet werken.
Ik ga het probleem oplossen door het hendeltje van de schakelaar te verlengen.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2016, 15:50:06 door Klaas Zondervan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #98 Gepost op: 31 januari 2016, 15:45:08 »
Het beloofde schema:



En de uitleg. De sturing en terugmelding van de wisselmotor berust op het principe van de halvegolfsturing. Daarbij worden de positieve en negatieve halve perioden van de wisselspanning voor verschillende doelen gebruikt.
In het schema zien we 2 schakelaars, BS is de bedieningsschakelaar in het paneel, ES is de eindschakelaar van de wisselmotor.
Diode D1 brengt de positieve halve perioden op de rode voedingslijn, D2 brengt de negatieve halve perioden op de groene voedingslijn.

Situatie 1: Het wissel is in rust in de stand L (links). BS staat ook in stand links. Tijdens de positieve halve perioden loopt er geen stroom, aangezien D3 in de sperrichting staat.
Tijdens de negatieve halve perioden loopt de stroom van beneden naar boven, dus van massa via D3, ES, de motor, led L en de weerstand naar de wisselspanningslijn. Led L brandt dus, om aan te geven dat het wissel in de stand links staat. De stroom voor de led loopt door de motor, maar de stroom is zo laag dat de motor daar niks op doet.

Situatie 2: schakelaar BS is naar R gezet. Er kan nu in de negatieve halve periode stroom lopen van massa via D3, ES, motor, BS en D2. De motor gaat nu draaien, naar rechts (als hij goed is aangesloten). ES blijft in de stand L staan. De leds zijn nu beide uit. Led L is uit omdat hij door schakelaar ES wordt kortgesloten, led R is nog steeds uit omdat D3 spert voor stroom van boven naar beneden.

Situatie 3: de motor is in stand rechts aangekomen. ES wordt omgezet naar R, daardoor stopt de motorstroom omdat D4 die nu spert.
Maar tijdens de positieve halve periode loopt er nu wel stroom vanaf de wisselspanningslijn door de weerstand, led R, de motor, ES en D4. Led R gaat nu branden om aan te geven dat het wissel in stand rechts staat.

Hetzelfde verhaal geldt voor het omlopen naar links. Dat heb ik niet meer getekend, maar dat zal nu wel duidelijk zijn.

Dus: sturing en terugmelding over 1 draadje. ;D


Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #99 Gepost op: 31 januari 2016, 17:57:52 »
een terugverende schakelaar is geen optie. De clou van het systeem is dat de schakelaar niet terugveert. Met een terugverende schakelaar zou het trucje niet werken.

 ;D Juist wel, want de servo voorkomt het terugveren. Je moet alleen wel een drie standenschakelaar (1)-0-(1) nemen; die schakelt veel lichter...  8)
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #100 Gepost op: 31 januari 2016, 19:46:27 »
Max, ik denk dat je het werkingsprincipe niet snapt. Als ik een (1)-0-(1) schakelaar neem, dan staat die tijdens het omlopen in de middenstand. Kijk even naar de schema's in mijn vorige bericht, dan zie je dat dat niet gaat werken. Als ES in de contactloze middenstand zou staan, dan krijgt de motor geen stroom meer. Dus ik moet een schakelaar hebben die duidelijk in één van de ingeschakelde standen blijft staan.
 
Ik heb het probleem overigens al voor een deel opgelost. De arm van de servo kwam te schuin op de schakelaarhendel aan, waardoor die opzij werd gedrukt en het te zwaar ging. Ik heb nu een paar happen uit de servoarm gezaagd, waardoor de schakelaar rechter wordt geraakt. Hij weigert nu minder vaak, maar soms nog wel. En ik weet nu ook waar dat door komt. De servo drukt de schakelaar opzij, dan gaat het verbrekende contact open, maar hij klikt niet door naar de andere stand. De schakelaar staat dan aan beide kanten open, en het stroompad is onderbroken. De oplossing is een iets hogere spanning zodat de servo sneller gaat lopen en beter doorduwt.


Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #101 Gepost op: 31 januari 2016, 20:00:33 »
Dus ik moet een schakelaar hebben die duidelijk in één van de ingeschakelde standen blijft staan.

Je hebt gelijk...  :-[

"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #102 Gepost op: 31 januari 2016, 22:43:27 »
Intussen nog iets ontdekt. Het trafootje waarmee de wisselmotoren worden gevoed geeft 4V. Maar tijdens het draaien van de servo zakt de spanning in naar 3V. Dus nu op zoek naar een trafo die wat meer power heeft, maar wel past in het hoekje wat ik daarvoor heb gereserveerd.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #103 Gepost op: 01 februari 2016, 07:39:54 »
Leuk project vol creatieve oplossingen, Klaas.

Ik volg je met belangstelling.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Without, een tentoonstellingsbaan (H0)
« Reactie #104 Gepost op: 03 februari 2016, 11:25:13 »
Nieuwe ontwikkelingen. Jullie hadden nog een foto tegoed van de achterste modules waar de opstelsporen komen.
De wissels liggen er nu nog los op om een idee te geven. Daartussen komen 4 sporen waarop de treinen hun beurt afwachten om op het toneel te verschijnen.


De wisselaandrijving heb ik ook aangepast. Daar had ik al een foto van laten zien, nu ook een filmpje:   https://youtu.be/4dettM4FwrE
Ik heb er ook een nieuw trafootje voor geknutseld met een hogere spanning. Daardoor draait hij iets sneller en schakelt veel zekerder. Tot nu toe geen weigering gehad, zelfs niet als ik hem met mijn vinger iets afrem.