BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 14 november 2015, 19:41:55
-
Ik heb het plan opgevat om een tentoonstellingsbaantje te bouwen dat zo licht en compact is dat ik het op mijn fietskar kan vervoeren.
Hier eerst maar eens een schets van de opzet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/without_plattegrond_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/without_plattegrond_2.jpg)
Het geheel bestaat uit 6 modules. Elke module is netto 1,22 m lang en 40 cm diep. De 2 op de voorgrond, binnen de blauwe lijnen, vormen een kijkdoos waarin een stationnetje is gedacht. Het passerspoor heeft 2 kopspoortjes. Links een kort spoortje om een loc weg te zetten, rechts een iets langer spoor langs een goederenloods.
Op de achterste modules een 4-sporig schaduwstation waar treinen staan te wachten tot ze het toneel op mogen.
De bediening is heel basic gedacht. Het rijdt analoog (permaloog) en er rijdt steeds maar 1 trein tegelijk. Wissels worden individueel aangestuurd en sporen kunnen met schakelaars worden uitgezet.
Het toneelspel kan als volgt verlopen:
-een dieseltweetje komt van rechts en stopt op een stationsspoor.
-dan kom een ander tweetje van links en stopt op het andere stationsspoor.
-eerste treinstel vertrekt naar links en gaat naar het schaduwstation.
-tweede treinstel vertrekt naar rechts naar het schaduwstation.
-een goederentrein komt van rechts binnen op het zijspoor, de loc duwt de wagens naar de goederenloods/losweg, ontkoppelt en parkeert op het linker kopspoortje.
-een sneltrein rijdt door het station en blijft daarna weer wachten in het schaduwstation
-enz...enz...
De naam van het station en het bijbehorende dorpje is Without, en dat komt omdat de omgeving vol staat met berkenbomen die herkenbaar zijn aan hun witte stammen. Er is nog een reden waar ik voor de naam Without heb gekozen, maar dat mag je zelf bedenken. ;)
-
Klinkt grappig! Benieuwd of het inderdaad lukt om alles fietskar-vervoerbaar te krijgen. Het wordt al snel hoog. Succes!
Reinout
-
Lijkt me nog best een volume om met een fietskar te vervoeren.
Ben je niet bang voor het los rammelen van je scenery?
Daar zul je vast al over nagedacht hebben, maar toch.
Lekker simpel plan zo, en toch veel beweging als ik het zo lees.
-
Of het geheel rammelbestendig is zal moeten blijken. Qua volume moet het kunnen.
Mijn fietskar is ook modulair uitgevoerd. Daardoor kan ik hem eenvoudig verbreden tot 90 cm. De max. toegestane breedte volgens de Wegenverkeerswet is 100 cm. De zijmodules en schaduwmodules worden platte bakken, die kunnen met de pootstellen en nog wat losse zooi in de bak van de kar. De 2 kijkdoosmodules kunnen er dan naast elkaar bovenop, met een dekzeiltje erover.
-
Beste fietskar ;) :P
-
Leuk idee, (y) dat schreeuwt om een magnorail met rijdend fietskarretje ;D
gr. Joke
-
van waar in een fietskar?
-
Omdat ik geen auto heb. :)
-
vind het plan wel leuk maar naar welke tentoonstelling ga je dan op de fiets?
-
Eurospoor 2016... 8)
-
Er kan veel met een fietskar, hoor, als je geen auto hebt. Multiplex halen voor de baan bijvoorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2014_10_06_at_232156.png)
En als een tentoonstelling verder weg is kan je ook een stuk met de trein doen. Dan wordt het wel een tikkie avontuurlijk, maar goed :) In Houten stond een paar jaar geleden een baan die als handbagage in de trein mee gekomen was uit Engeland. Die zetten hem gewoon op een tweetal tafels neer, dat scheelde weer een onderstel meesjouwen.
Reinout
-
Ik weet niet of ik Eurospoor 2016 ga halen. Ik ben er nog maar net aan begonnen. Zat meer te denken aan Goes, dat is iets dichterbij.
Overigens ben ik al eens met de fietskar naar Rail in Den Bosch geweest, twee dagen onderweg.
En met een steekkar in de trein heb ik ook al een paar keer gedaan. Gewoon omdat het kan.
Komt de conducteur langs: meneer, is dat daar van u? Ja, dat is mijn handtasje. ;D
Ik hoop morgen een paar foto's te laten zien van de vorderingen tot nu toe.
-
Klasse Klaas, ik volg je. Prima idee! (y)
-
...Er is nog een reden waar ik voor de naam Without heb gekozen, maar dat mag je zelf bedenken. ;)...
De buurgemeente zal wel From of Of zijn. ;)
-
Inderdaad, op de middelbare school speelden de leraren al met mijn achternaam.
Leraar Engels: mister Withoutof
Leraar Duits: Herr Ohnevon
Lerares Frans: monsieur Sansde
Het leek wel of ze het met elkaar hadden afgesproken.
De varianten in het Latijn en Grieks heb ik niet meegemaakt, die talen kreeg ik niet.
-
Als fietskarkampeerder juich ik dit topic alleen maar toe.
-
Met kamperen neem ik geen fietskar mee. Ik heb zonder kar al moeite met sommige heuveltjes.
-
Dan neem je toch een E bike ? :P :), dan kan de aanhanger ook weer aangekoppeld worden.
Peter
(Geen E Bike )
-
Ja, zo'n speed pedelec ;D, dan gaat Klaas met 50 km/h door het Zeeuwse land mét een modelbaan achterop! :o
Zonder gekheid, mooi plan Klaas! (y) Zou ik ook eens aan moeten denken, mmm, vier bakjes van 50 bij 100 cm zou nog wel te doen moeten zijn.
Groet,
Matthijs
-
Ik heb nog niet gelezen in welke schaal je gaat bouwen, ik neem maar aan dat het in H0, maar vind het altijd prettig als dit al in de topic-titel aangegeven wordt.
Veel succes met de bouw, ik ga dit volgen. Ik kan je ook vertellen dat met een fietskar heel veel mogelijk is. Ik ben eens verhuisd met fietskar, al viel de 2zitsbank er onderweg een keer af. Omstanders hebben me toen geholpen de bank weer terug te plaatsen. Ik hoop niet dat dat soort grapjes met jouw baan gaat gebeuren, dus denk ook na over hoe je de de modulen gaat vastsjorren...
-
Dag HuubvG,
Bedoel jij met een fietskar misschien toevallig een bakfiets? Daar zie ik hier in Groningen de studenten inderdaad bankstellen mee verhuizen. Maar of een bankstel op een fietskar past, weet ik niet.
-
@Peter, een E-bike is voor watjes. ;D Bij een meerdaagse fietstocht is het probleem dat je niet overal kunt opladen.
@Huub, het is inderdaad H0. Is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik er niet aan heb gedacht om dit te vermelden. Ik ga proberen de titel aan te passen.
-
De mogelijkheden van een fietskar moet je niet onderschatten, Hijlco. Een heel bankstel heb ik er nooit op gehad, wel eens een driezitsbank, dat was de helft van m'n tweedelige bankstel. Eerlijk gezegd heb ik dat toen lopend gedaan, niet achter de fiets. Maar dan nog.
En sinds wanneer is Hoogkerk "hier in Groningen"?
@Klaas: een bijzonder leuk idee! Ik ben benieuwd naar de verdere uitvoering.
-
Zo zie je maar een auto hebben is helemaal niet nodig in het leven (y) Dat kan je auto bezitters niet wijs maken die zijn al te lui om naar hun auto te lopen als het regent
-
Hoogkerk, Hoogezand én Groningen liggen in de provincie Groningen.
Ver, het ging echt om een fietskarretje. Je staat er versteld van wat daarop kan. Gewicht goed verdelen en inderdaad, de bank ging mee zonder fiets, dus was het een loopkar... /off topic
Klaas, zo vinden heel veel bouwers 'hun' schaalgrootte vanzelfsprekend. Ik had het ook kunnen vermoeden, maar toch blijft het vaak raden. Je hoeft echter niet per se de titel aan te laten passen.
Gaat het gewicht nog een rol spelen, of maak je de bakken gewoon van standaard hout?
-
Huub, het gewicht speelt zeker een rol. Daarom gebruik ik peppelplex (Populierentriplex en -multiplex). 9 mm voor het raamwerk, 4 mm voor het plaatwerk.
-
't wordt hoe dan ook wit hout... :P
-
Hier de eerste foto's.
Om te beginnen een overzicht van de kijkdoosmodules. De rechter bak heeft nog geen dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwebakken_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwebakken_1.jpg)
De perronsporen zijn gelegd. De bruine vlek in de verte is het veld met dwarsliggers waar de verbindingswissels op komen (zelfbouw)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/without_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/without_2.jpg)
-
Ik schreef ook dat ik die studenten in Groningen zie. ;D
In Hoogkerk weinig studenten, alhoewel, ik ben zelf ook weer aan de studie.
Dan kan zo'n fietskar meer dan ik dacht.
-
VFR, je krijgt zo een PB van me. :)
Klaas, dat wordt wel wat, zorgvuldig en precies werk gaat jou zeker goed af. Denk alvast na over wat (welke folie) er overheen moet voor als het regent tijdens het transport.
-
De afgelopen dagen bezig geweest met het ontwerpen van een wisselaandrijving. De basis is een servo waarvan de aansluitdraden rechtstreeks op de motor zijn aangesloten. Daardoor ontstaat een motor met vertragingskast.
Op deze aandrijvingen heb ik meerdere eindcontacten nodig. Een omschakelcontact om de motor te stoppen en de stand terug temelden naar het bedieningspaneel en 1 of 2 maakcontacten om puntstukken te schakelen. Je kunt natuurlijk een volgrelais laten sturen door het eindcontact, maar dan heb je ook weer een voeding nodig voor die relais. En aangezien er op alle fronten gewicht bespaard moet worden wilde ik dat vermijden.
Daarom zocht ik naar een manier om het relais direct door de motor te laten bedienen. In mijn enorme verzameling kammrelais ontdekte ik dat onderin zo'n relais een gaatje zit waardoor je met een dunne pen het anker kunt aandrukken. Daarvan heb ik gebruik gemaakt om de contacten direct mechanisch te bedienen. Per eindstand zijn nu 4 omschakelcontacten beschikbaar.
Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, maar bij het uploaden naar youtube krijg ik steeds een foutmelding. Nog even uitzoeken wat daar aan te doen is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0123.jpg)
-
Hoe kom je er op! Geweldig.
Een hele generatie arduino-en-servo-gebruikers krijgt hier natuurlijk subiet de vlekkenkoorts van, maar goed :)
Reinout
-
Heerlijk Klaas, die oplossingen van jou. Ik kijk weer smullend mee :)
-
Uploaden van het filmpje is intussen gelukt: https://youtu.be/Sw-xap4m3LA (https://youtu.be/Sw-xap4m3LA)
-
Nu nog even vrijgeven voor publicatie: "Deze video is privé. Het spijt ons."
-
Werkt het nu wel? Ik had al zo'n vaag vermoeden dat er iets niet klopte.
-
Ja perfect.
Het systeem is het overwegen waard, knap bedacht.
mvg Frans
-
Welke rail komt erop te liggen? Code 83 of code 100?
Als mijn Permaloog-kopstation ooit ook nog eens afkomt, kunnen we misschien koppelen :P
-
@Servé, ik gebruik tegenwoordig standaard code 75 van Peco.
De railsoort is overigens geen belemmering om te koppelen, als de spoorwijdte gelijk is kun je alles gewoon recht tegenover elkaar leggen.
De echte belemmering is dat je twee spoorbanen met Permaloog niet zomaar kunt koppelen. Kan alleen maar als de signalen absoluut synchroon zijn.
Er wordt vaak gedacht dat Permaloog een besturingssysteem is, maar het is feitelijk alleen maar een truc om de lampjes altijd te laten branden.
-
Ohja, code 75 is er ook nog...
Dus als je wil koppelen, moet je maar 1 HF Oscillator gebruiken en die onder de hele modelbaan laten lopen (en alle GND's doorverbinden met elkaar). Klopt dat?
-
Mooi plan Klaas!
Het wordt een Nederlandse baan vermoed ik? Welk tijdperk?
Ik ben ook benieuwd naar de technische uitvoerig, maar dat komt vast wel goed (y)
-
Het wordt in hoofdlijnen Nederlands. Maar wel een grensgeval, dus zo af en toe een Duitse personentrein of een goederentrein met een Belgische loc moet kunnen.
In tijdperken ben ik ook niet zo strikt. Ik hou het ruim op de tweede helft van de twintigste eeuw. De personentreinen die er stoppen zullen DE2's zijn, ik heb een blauwe en een rode. Goederenwagens zullen worden gebracht en gehaald met een 2200 of een 2400.
Qua techniek wil ik het in eerste instantie heel simpel houden. Als je in het startbericht even terugkijkt naar de tekening dan zie je daar links en rechts dikke zwarte lijnen. Dat zijn schotten die het zicht op het schaduwgebeuren moeten wegnemen. In het schot linksvoor wordt een bedieningspaneel ingebouwd. Met tuimelschakelaars worden de wissels bediend en de spoorsecties aan- en uitgeschakeld. Ledjes geven de actuele situatie aan. Verder komt en nog een richtingschakelaar een een draaiknop voor de snelheid.
Intussen ben ik aan het nadenken over een automatische afwikkeling van het treinverkeer met een stappenschakeling op basis van het CMOS IC 4017, het beroemde looplicht-IC.
De afloop van het programma zal er dan b.v. zo uitzien:
Start: stap 1, wissel 1 afbuigend,
als het wissel zich terugmeldt door naar stap 2
Stap 2: wissel 4 rechtdoor
Als het wissel zich terugmeldt door naar stap 3
Stap 3: spoorsecties waar de trein zal gaan rijden worden ingeschakeld
na een korte wachttijd door naar stap 4
Stap 4:snelheid regelt op
Als de trein de ingang van het station bereikt (detectie) door naar stap 5
Stap 5: snelheid verminderen.
Als de trein langs het perron is, door naar stap 6
Stap 6: snelheid naar nul, een timer start.
timer afgelopen: door naar stap 7
enz....
Om een compleet programma af te wikkelen zijn er tientallen stappen nodig, dus moeten er meerdere 4017's in cascade geschakeld worden.
Maar zoals gezegd, dat is toekomstmuziek. Eerst maar eens het baantje rijdend zien te krijgen.
-
Hallo Klaas ,
Als ik je besturingsplannen goed begrijp, ga je de nieuwe baan niet meer installeren met het besturingsplan ,zoals dat op jouw website is beschreven,maar geheel anders zoals in jouw laatste bericht staat.?
Groeten ,Peter
-
Inderdaad, het nieuwe baantje wordt veel simpeler bestuurd. En dat allemaal om gewicht te besparen.
Bij mijn thuisbaan heb ik een besturingskast die alleen al net zo zwaar is als twee modules. Bovendien heb ik daar ook de besturing versimpeld. Mijn oorspronkelijke plan om de treinen automatisch te laten starten en stoppen blijkt niet goed te werken. Vooral het op de juiste plaats stoppen lukt niet, omdat de treinen allemaal verschillende reageren op de regelaar. Dus het instellen van de rijwegen gaat nog wel op de beschreven manier, maar de treinen regel ik nu met een gewone draaiknop.
-
Klaas,
die besturingsplannen lijken een leuke uitdaging voor een Arduino projectje? 8)
'n 4017 - is dat niet een beetje achterhaald? ;)
mvg
-
Max, in mijn ogen is de 4017 niet achterhaald. Bovendien is dat voor mij bekende techniek.
Arduino heb ik nog nooit mee gewerkt, en ik heb eigenlijk weinig zin om me daar nog in te verdiepen. Daarnaast denk ik dat die veel te weinig in- en uitgangen heeft.
-
Klaas, dat is duidelijk. :D
Je basis ontwerp heeft me eigenlijk wel geïnspireerd om zelf iets gelijks te ontwerpen voor m'n Timesaver.
Ik heb echter geen TTL en/of CMOS ic's meer liggen maar wel een paar Arduino's; vandaar... 8)
-
Goedenmorgen,
Waarom rij je eigenlijk niet digitaal als ik vragen mag?
Gr arnout
-
Goeie vraag. Omdat ik een verstokte analoogrijder ben.
Voor dit baantje heb ik wel even overwogen om digitaal te gaan, maar toch niet gedaan. Het heeft voor mij geen meerwaarde.
-
Klaas,
Als ik me goed herinner ,was jij ook niet gek op Koploper ,want dan zou je makkelijk een automatisch rijdend bedrijf kunnen maken. Maar ik denk ,dat jij liever zelf iets ontwerpt en bouwt ....
Koploper is natuurlijk het eind van zelf bedachte automatisering.Dat is mijn eigen ervaring met een vroegere H0 baan.
groeten :(
Peter ,(Heeft dus handbediende 0 baan... )
-
Voor Koploper (of een ander besturingsprogramma) heb je een computer nodig. En die wil ik in de buurt van mijn spoorbaan helemaal niet zien. 8)
-
Wel lekker simpel om te doen.
Tenminste dat vind ik. Heb ook geen tijd om moeilijk te doen met een tijd rovend
beroep en gezin. Dan zie toch graag resultaat mbt de boel aansluiten als ik in de
toekomst weer begin.
Gr arnout
-
Voor Koploper (of een ander besturingsprogramma) heb je een computer nodig. En die wil ik in de buurt van mijn spoorbaan helemaal niet zien. 8)
Klaas, wat denk je hiervan het is oud maar werkt nog perfect (eigen ervaring) ;D
(http://i165.photobucket.com/albums/u61/duizendpoot_album/Pictures%20Fora%202015/IMG_15371_zpsfhzdrld6.jpg)
-
Ja, die dingen ken ik , en als ik had gewild had ik er een hele stapel van kunnen hebben. Maar ik weet ook hoe zwaar ze zijn, dus afgekeurd.
-
Update, wissel in aanbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutwissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutwissel.jpg)
-
Klaas,
ik lees net pas je onderschrift. Je bent beroemder dan je denkt :). Als ik me niet vergis heb ik n.a.v. een artikel van jou in Hobby Bulletin ergens in de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw (Een wissel maken is niet moeilijk) met succes een aantal wissels zelf gebouwd. Later zelfs een 3-weg wissel. Succes met dit project.
Groeten
Ted
-
Ted,
ik denk dat je je vergist. Ik heb nooit voor Hobby Bulletin geschreven. Wel voor De Modelbouwer (blad van de NVM) en voor Modelkroniek/RailMagazine. Maar dat was allemaal na 1970.
-
Lijkt me een K** werk om te doen Klaas, petje af (y)
-
Steef, het is inderdaad een takkenwerk. Spijkertje voor spijkertje, en tussendoor steeds controleren of alles nog klopt. Ik werk er ook niet langer dan een uur achter elkaar aan. Dan weer even wat anders doen. Het was al een poosje geleden dat ik wissels had gebouwd, dus ik moest er weer even in komen. Bij dit project houd ik het beperkt tot de wissels die in de kijkdoos komen. In het opstelstation komen standaard Roco wissels.
-
Lijkt me een K** werk om te doen Klaas, petje af (y)
Toch valt dat best mee.... tijd en rust is belangrijk. Doordat je je sterk moet concentreren op de maatvoering is het idd verstandig het af te wisselen met andere werkzaamheden :)
-
Leuk project, Klaas. Ik ga je volgen!
Groeten Simon
-
AHA,
Die relais ken ik ergens van... :D
Bedankt voor je antwoord.
Peter
-
De wisselverbinding aan de linkerkant zit er in. En de tongen dan? Die komen pas na het ballasten, om te voorkomen dat ze vastgelijmd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraatlinks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraatlinks.jpg)
-
Omdat ik geen auto heb. :)
Without, brought to you without a car! 8)
Leuk project hoor. Ik ga het volgen.
Steyn
-
Beste Klaas,
ik begrijp hieruit dat je zelf je wissels bouwt. Heb je hier al eens uitgelegd hoe je dat doet?
Zo ja, in welk draadje? ??? Zo nee, waarom niet? 8)
En ja, ik ben al op zoek geweest maar er staan nogal wat draadjes op jouw naam... ;)
mvg,
-
Zo ja, in welk draadje? ??? Zo nee, waarom niet? 8)
ik bouw inderdaad zelf wissels. In dit geval alleen in het zichtgedeelte. In het schaduwstation komen standaard Roco wissels (42440 en 42441).
Op BNLS heb ik het niet beschreven. Wel in Modelkroniek (voorganger van RailMagazine), en ik heb meerdere malen bouwdemo's gegeven op Eurospoor en Rail. Heb je die gemist? ;D
Ik kan nog wel eens zo'n artikel schrijven, maar dan denk ik meer aan een tijdschrift.
-
Heb je die gemist? ;D
Ja - blijkbaar wel dus. Ik doe ook nog niet zo lang mee.
En ik zie hier duidelijk een mogelijk gevalletje "goed voorbeeld doet volgen" - dus wacht aub niet te lang met dat artikel... 8)
-
Inmiddels liggen de wissels aan de rechterkant er ook in. Mooi moment om eens aan iets anders te beginnen, de besturingskast.
Op de eerste foto de kast aan de buitenkant. Achter de opening komt het bedieningspaneel. Dat komt verdiept te liggen, zodat de knoppen niet uitsteken. Dat vermindert de kans op transportschade.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0148.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0148.jpg)
Op de tweede foto de kast in geopende toestand.
Linksonder een klein trafootje voor de besturing en terugmelding van de wissels. Daarnaast twee schakelende voedingen die de Permaloogschakeling van stroom moeten voorzien. Helemaal rechts het voedingsrelais. Dat schakelt de voeding af bij overbelasting of kortsluiting. De eigenlijke stroombewaking komt op een printje in de nu nog lege ruimte naast het relais.
Op de rij daarboven komt de Permaloog stuurprint en twee boosterprinten.
De latjes vormen steunpunten waarlangs straks de draadbundels met tieraps worden vastgezet.
De kast wordt uitwendig helemaal zwart geschilderd. Hij komt direct links van de kijkkastmodules te staan. Het bedieningspaneel komt daardoor ongeveer op ooghoogte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0149.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0149.jpg)
-
De kast kan voldoende ventileren?
-
Nog niet, maar daar ga ik nog een mooie oplossing voor verzinnen.
Er komt ook nog een veiligheidsschotje voor de trafo en de voedingen. Daar zit netspanning op aanraakbare aansluitpunten.
Het nadeel van zo'n schotje is dat het de ventilatie belemmert. Dus ook daar moet ik nog iets op verzinnen.
-
Metaalgaas?
Peter
-
In verband met veiligheid juist geen metaal. Eens rondkijken of ik ergens geperforeerde kunststofplaat kan vinden.
Anders boor ik gewoon een paar gaten in voor- en achterwand en daar plak ik dan een stukje nylon horregaas achter.
-
De afgelopen dagen wat elektronicacomponenten op printjes gesoldeerd.
Twee boosters en de stroombewaking.
De Permaloog stuurprint volgt nog. Die heb ik voor het laatst bewaard omdat dat de moeilijkste is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/printkaarten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/printkaarten.jpg)
-
voor dat gaas kan je ook borduurstramien gebruiken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151218_1523541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151218_1523541.jpg)
gaatjes van 3mm
groeten Martijn
-
De bedieningskast is een paar stapjes verder. Het bedieningspaneel zit er in. Daar moeten alleen de leds nog ingelijmd worden.
De buitenkant zwart geschilderd, en onderin de voorkant zit nu een ventilatieroostertje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0192paneel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0192paneel.jpg)
Met de deur open. De printplaten zitten op hun plaats, nu kan het grote bedraden beginnen. De draden die je nu ziet zitten zijn tijdelijk, om de de printen functioneel te testen.
In de achterwand zit bovenin ook een ventilatieroostertje. Ik vraag me overigens af of die roostertjes echt nodig zijn. Volgens mij wordt er in de kast een verwaarloosbare hoeveelheid warmte geproduceerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0193paneel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0193paneel.jpg)
De volgende bouwstap zit al in de planning, een voetgangerstunneltje onder het spoor door om van het ene naar het andere perron te komen. Met een uitgang aan de publiekszijde, zodat de mensen in het tunneltje kunnen kijken.
-
Ziet er zeer profi uit Klaas! (y)
Groet Jaap
-
Dank je Jaap.
Toen ik een klein jongetje was wilde ik timmerman worden, maar toen ik groter groeide is het toch elektro geworden. En nu is het dus van allebei wat.
-
Weer een stukje verder geknutseld. De ruwbouw van het tunneltje ligt hier bovengronds, maar moet onder maaiveld komen. De trapopeningen zijn al uit de grondplaat gesneden.
Intussen staan ook de perronranden en is met ballasten begonnen. Halverwege het ballasten bedacht ik dat het handiger was geweest om eerst de aansluitdraadjes aan het spoor te solderen. Dus daar eerst maar mee begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0194_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0194_1.jpg)
-
Mooi Klaas. En ja, draad aan de railstaaf is gemakkelijker zonder ballast ;) Succes (y)
-
In de encyclopedie Klaas
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61589.msg3221510975.html#msg3221510975 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61589.msg3221510975.html#msg3221510975)
-
Goedenmiddag,
Ziet er weer goed uit.
Ik begrijp alleen niet waarom een hoop mensen eerst ballasten
en daarna pas hun bielzen en spoorstaven kleuren. Of snap ik het niet?
Gr Arnout.
-
Sommigen kiezen daarvoor, bv door met een airbrush over de ballast te gaan. Krijg je een vrij egaal vervuild uiterlijk. Tenslotte gebeurd dat in het echt ook zo en vervuild het hele ballastbed en niet alleen de bielzen en railstaven.
Anderen doen eerst de rail en bielzen vervuilen/schilderen, en ballasten daarna. Ook dan kan een nevel er overheen met een airbrush en verf een mooi vervuild uiterlijhk geven.
Ieder zijn ding en methode :)
-
Mijn ervaring is dat het roestig schilderen van de railstaven ook wel na het ballasten kan. In dit geval ga ik alleen de voorkant van de spoorstaven schilderen, de achterkant kan toch niemand zien. Ik kan er zelf nauwelijks bij om te zien wat ik doe.
De ballast zelf krijgt nog een lichtbruin waasje, het grijs ziet er nu iets te nieuw uit.
-
Hallo Ronald,
De 2e methode spreekt mij het meest aan.
Klaas,
Dat kan ik me voorstellen dat je de achterkant niet schildert.
Gr Arnout.
-
In dit geval ga ik alleen de voorkant van de spoorstaven schilderen, de achterkant kan toch niemand zien. Ik kan er zelf nauwelijks bij om te zien wat ik doe.
Heb ik bij de laatste 2 banen ook niet meer gedaan... scheelt veel werk en niemand ziet het :)
-
Nu weet ik het :P
-
Dat wist je toch allang?
-
Wat, dat jij je rails niet schildert aan de achterzijde ??? Tuulk :P
-
Weer een stukje verder. Op de kijkkastmodules de bedrading aangebracht. Omdat de bediening heel basic wordt is de bedrading niet spectaculair. Op de eerste foto ligt de module op zijn voorkant, zodat achterkant en onderkant tegelijk in beeld komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0287.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0287.jpg)
Detail van de achterkant. Horizontaal loopt de doorgaande bedrading, verticaal de aansluitingen naar de sporen. De verbindingen zijn gemaakt op een strookje baantjesprint. Dat heeft twee redenen: het is lichter dan kroonstenen en het kan makkelijk op het triplex gelijmd worden. Kroonstenen kan ik hier niet vastschroeven, want de plaat is maar 4 mm dik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0288.jpg)
Detail van de onderkant. Ook hier verbindingen op baantjesprint. De dunne draadjes die door de plaat verdwijnen zitten bovengronds aan de railstaven gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0289.jpg)
-
Vandaag een hefboomstelsel in elkaar geknutseld waarmee twee wissels tegelijk worden omgelegd.
filmpje (https://youtu.be/BeYo5-KIssQ)
-
Ik geniet in stilte ;)
-
Da's de betere huisvlijt!
Wat ik me afvraag, hoe precies kun je dit instellen/uitrekenen? Door de relatief grote hendels zal er relatief weinig speling in het systeem zitten. Met de uitslag van de servo kan je dan goed uitrekenen hoe ver de wisseltong bewogen gaat worden. Werkt het in de praktijk ook zo precies? Of moet je voor de zekerheid toch nog een mm extra uitslag in het systeem stoppen en dat met een veer richting wisseltong opvangen?
Reinout
-
De stangetjes zitten met kroonklemmen aan de hefbomen vast, zie foto. Door de stang in de kroonklem te verschuiven kan elke hefboom apart worden ingesteld.
Het laatste stukje, vanaf de buitenste hefbomen naar de wissels, gaat via een stukje verend staaldraad. Die zitten er nog niet in, dat komt als de wisseltongen zijn aangebracht.
De hefboomlengtes zijn zo berekend dat de vrije slag bij de tongen 4 mm is. Aangezien de tongen zelf maar een slag van 2 mm hebben blijft er aan elke kant nog 1 mm over die door de vering wordt opgevangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0298.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0298.jpg)
-
Leuk gemaakt Klaas. (y)
Groet Jaap
-
De achterste modules waarop het schaduwstation komt zijn inmiddels gebouwd. Foto's daarvan volgen later.
Maar intussen ben ik ook nog met mezelf aan het brainstormen geweest over de wisselmotoren. Dat moest nog eenvoudiger kunnen. En wat ik ook wilde bereiken is: alles over slechts 1 draad, zowel aansturen als terugmelden. In de vorige versie had ik 2 draden, 1 voor sturen, en 1 voor terugmelden. Maar nu is het gelukt om het met 1 draad te doen. Het resultaat zie je in dit filmpje:https://youtu.be/6pmUjjmlp1M (https://youtu.be/6pmUjjmlp1M)
En voor de bijdehandjes die zeggen: ja, maar ik zie toch 2 draden? Klopt, die tweede draad is de gemeenschappelijke massa voor alle wissels, dus die tel ik even niet mee. ;D
En ja, het is nog niet volmaakt. Je ziet in het filmpje dat de servo net niet sterk genoeg is om de eindschakelaar elke keer om te zetten. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Schema en uitleg volgen later.
-
Eh, 1 draadje ???
-
Misschien een 3-standen schakelaar met middenstand en terugverend; die schakelen meestal veel lichter. 8)
Neem aan dat een sterkere servo geen optie is... ;)
-
@Martin: inderdaad, met 1 draadje (afgezien van de gemeenschappelijke massa). Later vandaag kom ik met het schema en de uitleg.
@Max: een terugverende schakelaar is geen optie. De clou van het systeem is dat de schakelaar niet terugveert. Met een terugverende schakelaar zou het trucje niet werken.
Ik ga het probleem oplossen door het hendeltje van de schakelaar te verlengen.
-
Het beloofde schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema20.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema20.gif)
En de uitleg. De sturing en terugmelding van de wisselmotor berust op het principe van de halvegolfsturing. Daarbij worden de positieve en negatieve halve perioden van de wisselspanning voor verschillende doelen gebruikt.
In het schema zien we 2 schakelaars, BS is de bedieningsschakelaar in het paneel, ES is de eindschakelaar van de wisselmotor.
Diode D1 brengt de positieve halve perioden op de rode voedingslijn, D2 brengt de negatieve halve perioden op de groene voedingslijn.
Situatie 1: Het wissel is in rust in de stand L (links). BS staat ook in stand links. Tijdens de positieve halve perioden loopt er geen stroom, aangezien D3 in de sperrichting staat.
Tijdens de negatieve halve perioden loopt de stroom van beneden naar boven, dus van massa via D3, ES, de motor, led L en de weerstand naar de wisselspanningslijn. Led L brandt dus, om aan te geven dat het wissel in de stand links staat. De stroom voor de led loopt door de motor, maar de stroom is zo laag dat de motor daar niks op doet.
Situatie 2: schakelaar BS is naar R gezet. Er kan nu in de negatieve halve periode stroom lopen van massa via D3, ES, motor, BS en D2. De motor gaat nu draaien, naar rechts (als hij goed is aangesloten). ES blijft in de stand L staan. De leds zijn nu beide uit. Led L is uit omdat hij door schakelaar ES wordt kortgesloten, led R is nog steeds uit omdat D3 spert voor stroom van boven naar beneden.
Situatie 3: de motor is in stand rechts aangekomen. ES wordt omgezet naar R, daardoor stopt de motorstroom omdat D4 die nu spert.
Maar tijdens de positieve halve periode loopt er nu wel stroom vanaf de wisselspanningslijn door de weerstand, led R, de motor, ES en D4. Led R gaat nu branden om aan te geven dat het wissel in stand rechts staat.
Hetzelfde verhaal geldt voor het omlopen naar links. Dat heb ik niet meer getekend, maar dat zal nu wel duidelijk zijn.
Dus: sturing en terugmelding over 1 draadje. ;D
-
een terugverende schakelaar is geen optie. De clou van het systeem is dat de schakelaar niet terugveert. Met een terugverende schakelaar zou het trucje niet werken.
;D Juist wel, want de servo voorkomt het terugveren. Je moet alleen wel een drie standenschakelaar (1)-0-(1) nemen; die schakelt veel lichter... 8)
-
Max, ik denk dat je het werkingsprincipe niet snapt. Als ik een (1)-0-(1) schakelaar neem, dan staat die tijdens het omlopen in de middenstand. Kijk even naar de schema's in mijn vorige bericht, dan zie je dat dat niet gaat werken. Als ES in de contactloze middenstand zou staan, dan krijgt de motor geen stroom meer. Dus ik moet een schakelaar hebben die duidelijk in één van de ingeschakelde standen blijft staan.
Ik heb het probleem overigens al voor een deel opgelost. De arm van de servo kwam te schuin op de schakelaarhendel aan, waardoor die opzij werd gedrukt en het te zwaar ging. Ik heb nu een paar happen uit de servoarm gezaagd, waardoor de schakelaar rechter wordt geraakt. Hij weigert nu minder vaak, maar soms nog wel. En ik weet nu ook waar dat door komt. De servo drukt de schakelaar opzij, dan gaat het verbrekende contact open, maar hij klikt niet door naar de andere stand. De schakelaar staat dan aan beide kanten open, en het stroompad is onderbroken. De oplossing is een iets hogere spanning zodat de servo sneller gaat lopen en beter doorduwt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0308wisselmotor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0308wisselmotor.jpg)
-
Dus ik moet een schakelaar hebben die duidelijk in één van de ingeschakelde standen blijft staan.
Je hebt gelijk... :-[
-
Intussen nog iets ontdekt. Het trafootje waarmee de wisselmotoren worden gevoed geeft 4V. Maar tijdens het draaien van de servo zakt de spanning in naar 3V. Dus nu op zoek naar een trafo die wat meer power heeft, maar wel past in het hoekje wat ik daarvoor heb gereserveerd.
-
Leuk project vol creatieve oplossingen, Klaas.
Ik volg je met belangstelling.
Groeten,
Huib
-
Nieuwe ontwikkelingen. Jullie hadden nog een foto tegoed van de achterste modules waar de opstelsporen komen.
De wissels liggen er nu nog los op om een idee te geven. Daartussen komen 4 sporen waarop de treinen hun beurt afwachten om op het toneel te verschijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0311.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0311.jpg)
De wisselaandrijving heb ik ook aangepast. Daar had ik al een foto van laten zien, nu ook een filmpje: https://youtu.be/4dettM4FwrE (https://youtu.be/4dettM4FwrE)
Ik heb er ook een nieuw trafootje voor geknutseld met een hogere spanning. Daardoor draait hij iets sneller en schakelt veel zekerder. Tot nu toe geen weigering gehad, zelfs niet als ik hem met mijn vinger iets afrem.
-
Bezig met de bedieningskast. Draadjes solderen, veel draadjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0321.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0321.jpg)
-
Gaaf klaas. (y)
Groet Jaap
-
Elektro-man, hé? :)
-
Kan je wel zien zeker? Nu hangen er nog wat losse eindjes te bungelen, maar als het klaar is is alles netjes gebundeld.
-
De bedrading van het besturingspaneel is voltooid. Meteen maar even aangesloten aan de eerste module. Alles werkt, op een kleinigheidje na. De stroombewaking is veel te fanatiek. Als ik een loc laat optrekken schakelt hij meteen af. Dus eerst maar eens uitzoeken wat ik verkeerd heb gedaan. Voorlopig staat de bewaking even op non-actief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0326paneellinks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0326paneellinks.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0327paneelrechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0327paneelrechts.jpg)
-
(y) Nog echt oud vakwerk (y).
-
Ik ben ook al heel oud. Alleen heb ik het zelf niet zo in de gaten. ;D
-
Ik vind het keurig eruit zien, Klaas . :D
Dan maar ouderwets vakwerk.
Ik vraag me af ,hoe het eruit ziet als een hedendaagse vakman het zou doen.. (Toch hetzelfde ? )
Peter
-
De echte vakman werkt tegenwoordig met kunststof kabelgoten. Bij ons op het bedrijf was dat tenminste zo. Maar in mijn geval vond ik dat onpraktisch, omdat die goten te veel ruimte innemen.
-
Heel netjes! In dat kader een vraag over het onderdeel (soldeerstrip, toch?) dat ik hieronder heb omkaderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerstrip.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerstrip.jpg)
Waar gebruik je dat voor? Wat is het doel? Ik zie ze wel vaker in keurig net afgewerkte kastjes, dus misschien is er een verband...
Zelf gebruik ik vaak kroonstenen als ik draden door moet verbinden, vooral als ik eventueel nog iets los wil kunnen maken. En als het voor eeuwig aan elkaar vast mag zitten soldeer ik het + een krimpkousje eromheen.
Dus... kun je wat reclame maken voor De Soldeerstrip? Ik laat mij graag opvoeden :)
Reinout
-
@Klaas:
Dat kunstof kabelgootjes veel ruimte innemen is natuurlijk wat relatief ;)
Draadgoot, die met al die verticale sleufjes aan de zijkanten, is er in vele afmetingen, zowel in breedte als in hoogte.
Persoonlijk had ik gootjes gebruikt en de bedrading naar het scharnierende deel door een kunststof kous gevoerd.
Dat laatste scheelt je een hoop tie-wraps en; als je zorgt dat je er altijd een trekdraadje/-touwtje in hebt zitten, is een extra draadje zo bijgetrokken :)
Maar, zoals ik al zei, dit is strikt persoonlijk :)
@Reinout:
Soldeerstrips (https://www.google.nl/search?q=soldeerstrip&safe=off&hl=nl&biw=1600&bih=740&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiHtZf3kvDKAhVjQJoKHbGsAJUQ_AUIBygC), daar werden vroegah; en nu ook nog wel, hele radio's op opgebouwd :)
-
Reinout, de soldeerstrip dient als verdeelpunt. Aan de onderkant zijn ze per 5 doorverbonden, 5 stuks op de rijbooster, en 5 stuks op de z.g. "witte" booster. Vanaf de bovenkant lopen draadjes naar de diverse schakelaars. Ik had het ook op andere manieren kunnen doen, b.v. de draad van schakelaar naar schakelaar door laten hoppen. Maar ik had deze soldeerstrip nog liggen. Kroonstenen probeer ik bij dit baantje zoveel mogelijk te vermijden. Dat komt door het uitgangspunt dat alles zo licht mogelijk moet zijn. Lijkt vergezocht, maar elke gram telt, en veel grammen samen is toch weer een kilogram.
-
Ah! Ik had niet door dat de verschillende contacten (per vijf in dit geval) doorverbonden zijn. Dan zou het handig kunnen zijn.
Reinout
-
Het probleem met de stroombewaking is opgelost. Of beter gezegd: ik heb het omzeild. Bij de stroombewaking kreeg ik het niet voor elkaar om een punt te vinden waarbij een kortsluiting wordt afgeschakeld, terwijl de boel bij een rijdende trein aan blijft.
Daarom heb ik nu gekozen voor een spanningsbewaking. De uitgangsspanning van de boosters daalt bij toenemende belasting, en als die daling te gek wordt, dan valt het powerrelais af. En dat werkt nu wel.
Nu ga ik me maar weer richten op het afbouwen van het spoor. Om te beginnen moeten er nog tongen in de wissels komen.
-
Hallo Klaas,
Heb je draadje pas ontdekt, en meteen vollop genoten van je zoektocht naar oplossingen.
Grtz,
Samuel.
-
Het eerste wissel is geïnstalleerd en in bedrijf gezet.
Een filmpje op youtube: https://youtu.be/0McW1fTDFpc (https://youtu.be/0McW1fTDFpc)
Dit is op de achtermodules waar de opstelsporen liggen. Hier geen eigenbouw wissels, maar Rocoline om tijd te sparen. De wisselaandrijving ligt in een "kuil" in de grondplaat zodat hij bij weigering makkelijk is te bereiken.
-
Het werkt. (y) Weer mooi gemaakt Klaas.
Groet Jaap
-
kunstig in elkaar gezet klaas (y).
Groeten Bart
-
Bedankt voor de complimenten.
Eerst maar eens wat andere dingen gaan doen, want ik heb te weinig servo's op voorraad voor de rest van de wissels.
-
We zijn rond. Deze week even wat meubilair aan de kant geschoven om de totale opstelling te laten zien. Het is verbazingwekkend hoeveel ruimte zo'n klein baantje nog inneemt als je het in de huiskamer neerlegt.
Enkele foto's uit verschillende hoeken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0464without.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0464without.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0465without.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0465without.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0466without.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0466without.jpg)
De rechter kijkkastmodule heeft nog geen kap. Daarmee wacht ik tot het eind, want die zit bij het werken tamelijk in de weg, ondanks het feit dat hij opgeklapt kan worden.
-
Mooi werk Klaas. Past hij nog steeds op de fietskar?
-
Ziet er zo (y) (y) (y) uit Klaas.
Groet Jaap
-
Ja, het past nog steeds op en in de fietskar. Die moet alleen een stukje verbreed worden. Maar dat is een makkie, want zelfs de fietskar is modulair opgebouwd. ;D
-
Wow.
En ik neem aan dat het straks ook nog past, als de scenery is aangebracht.
Nee, dat hoef je niet te bevestigen, dat neem ik gewoon voetstoots aan.
Komt de fiets+kar er bij beurzen gewoon naast te staan?
groeten
Hendrik Jan
-
Mijn idee is om de kar in te bouwen. Die verdwijnt dan tussen de poten en achter de rok van de opstelling.
-
Klaas, petje af en puik werk !! ;D (y)
Oh enneuh, waarom de kar niet intergraal deel uit laten maken van de baan.. net als een vouwwagen ;D
-
Klaas, petje af en puik werk !! ;D (y)
Oh enneuh, waarom de kar niet intergraal deel uit laten maken van de baan.. net als een vouwwagen ;D
Of net als bij modelbouwclub Texel, die hebben zelfs een modelbaan in een caravan gebouwd....
Nu weer on topic....
-
Geinig baantje. Wat komt er op te rijden: DE 1 en 2?
Gr Arnout.
-
Het verhaal achter dit stationnetje ben ik nog aan het verzinnen. Maar het komt er op neer dat het ligt aan een enkelsporige lijn van België naar Duitsland door Zuid-Limburg. Dat betekent dat er in binnenlands verkeer inderdaad DE-2'en komen te rijden, die er ook stoppen en elkaar kunnen passeren. De buurtgoederentrein stopt er om wagens af te zetten en op te halen. Maar het geeft me ook een excuus om er Duitse en Belgische goederentreinen doorheen te laten rijden. Zelfs de Nederlands-Zwitserse TEE kan voorbij komen als die door een stremming wordt omgeleid. En alles met dieseltractie, want bovenleiding vind ik te lastig.
-
Ik lees hier een ijzeren rijn met personen verkeer.
Het had zo maar gekund in het echt. Er komen toch wel armseinen op?
-
Seinen heb ik (nog) niet voorzien. Ik dacht meer aan Radio Verkeersleiding.
-
zonde om geen mooie armseinen te plaatsen
-
Knap hoor Klaas!
's Niet zo gek veel kleiner dan mijn baan.
-
Klaas, het wordt al heel wat zo. Mooi!
-
De wissels in de kijkkast zijn van tongen voorzien en aan de aandrijfmotor gekoppeld. De wissels zijn per paar mechanisch gekoppeld en lopen dus tegelijk om.
filmpje (https://youtu.be/OPuQ0UBIkD0)
Vandaag ook een voorraadje servo's binnengekregen. Nu kunnen de laatste wissels in het opstelstation van aandrijving worden voorzien, en dan zijn we rond met het technische gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0504servos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0504servos.jpg)
-
Hallo Klaas,
De wissels gaan mooi langzaam om, beter dan die kr***# van C.
Maar jouw stellers zijn een beetje lawaaierig vind ik. Werkt de ondergrond soms als klankbord ?
Groeten ,Peter
-
Peter, ze zijn inderdaad een beetje lawaaiig. Dat komt omdat de onderbouw grotendeels uit 4 mm triplex bestaat. Maar ik ga er vanuit dat het in een grote tentoonstellingshal niet opvalt.
-
Klaas ,
Daar heb ik ook aan gedacht. Als het druk genoeg is ,valt het niet meer op.Ik begrijp dat je door de vereiste gewichts besparing geen extra balkjes eronder kan bevestigen. :(
Sukses verder.
Peter
-
Door mijn deelname aan Sporen naar het verleden bij de SGB heeft de bouw een poosje stilgelegen.
Vorige week heb ik de draad weer opgepakt.
Eerst de lichtkap op de tweede module gebouwd, en beide lichtkappen wit geschilderd. Achtergrond een blauw verfje gegeven.
Als de verlichting brandt is het net of het op de rest van de zolder nacht is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0595without.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0595without.jpg)
Het talud is dichtgelegd en het frame voor de ondersteuning van het perron geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0596without.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0596without.jpg)
-
(y)
-
Klaas, wat is de dikte van jouw zijwanden?
-
Ik ben er niet helemaal zeker van wat je bedoelt met de zijwanden. Maar het geraamte van de modules is 9 mm multiplex. De rest is 4 mm triplex.
In het begin van dit draadje heb ik al verteld dat ik de hele baan wil kunnen vervoeren op de fietskar, dus alles moet zo licht mogelijk zijn.
-
Je scharnierende fries is ook handig.
Ik gebruik 9, 6 en 3,2 mm multiplex, elke gram scheelt rugklachten ;)
-
Dat bedoelde ik, Klaas. Ik had je hele draadje doorgelezen voordat ik de vraag stelde, maar het was nog niet vermeld. :police: Ik moet mijn diorama met de trein en boot vervoeren, dus ook ik ben gebaat bij zo licht mogelijk.
-
Sven, het is een kwestie van de grenzen opzoeken. Toen ik begon met modules bouwen dacht ik dat het heel stevig moest zijn. Raamwerk van 18 mm vuren planken en topplaat van 12 mm spaanplaat. Heel stevig, maar ook heel zwaar.
Gaandeweg ben ik steeds lichter gaan bouwen, en nu werk ik voornamelijk met populierentriplex. Elke keer als er een onderdeel wordt toegevoegd vraag ik me af: kan het nog dunner?
De truc om het toch stevig te krijgen is drievlakshoeken maken, anders gezegd: doosvormen. Het idee zie je overal om je heen. Een plat stuk karton is tamelijk slap, maar zodra je er een doos van vouwt wordt het ineens een stuk steviger.
-
Een mooi voorbeeld daarvan zijn de tafeltjes uit de Lack serie van IKEA. Deze zijn bijna geheel van karton gemaakt, met alleen op een paar punten een dun plakje of reepje hout. Vederlicht, maar stevig genoeg om een paar jaar mee te kunnen gaan (en of het mooi is, is een kwestie van smaak ;) ).
-
De perrontunnel is nog maar in ruwbouw klaar. Toch brandt het licht al.
De bezoekers kunnen straks in de tunnel kijken.
Foto is een beetje wazig, het lukte me niet om het scherper te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0603tunnel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0603tunnel.jpg)
-
Echt zo'n typische betegelde doorgang uit vroegere jaren :)
-
Leuk! (y)
-
Echt zo'n typische betegelde doorgang uit vroegere jaren :)
Mee eens maar veel te schoon, natte ondefineerbare vlekken langs de wand op de vloer en zeker een zwart wash maak het nog echter. Gelukkig bouwen we nog niet in 4D met geur module ;D
Gr. Joke
-
Het is hier een poosje stil geweest, maar ondertussen is het werk gewoon doorgegaan.
De deadline nadert, het eerste optreden zal zijn in februari in de Zeelandhallen te Goes.
Hier een paar foto's om de stand van zaken weer te geven.
Van links naar rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0927-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0927-25.jpg)
Naast het parkeerspoortje komt een dubbel spoorhuis. Dat is afkomstig van mijn andere spoorbaan, en heb ik nu even geleend om tijd te sparen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0923-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0923-25.jpg)
De opgangen van de tunnel naar de perrons zijn in ruwbouw gereed. Langs de perronranden zijn betonslabben gelegd en aan de achterkant heggen geplant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0924-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0924-25.jpg)
Aan het eind van het perron een PZEM kotje, een type transformatorstation waarvan er voor WOII vele in Zeeland zijn gebouwd. Ook dit gebouwtje is van mijn andere spoorbaan geleend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0925-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0925-25.jpg)
Een duiker. Die eindigt hier aan de voorkant van de spoorbaan, maar niemand weet waar het begin is. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0926-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0926-25.jpg)
Helemaal rechts de goederenloods in aanbouw.
-
Dag Klaas ,
Het ziet er mooi uit. De ballest ziet er heel natuurlijk uit ,mss moet je het nog wat bruin maken hier en daar.
Wat nu wel opvalt is dat zwarte gat links in de achtergrond. Kan je niet een soort deurtje maken ,dat door een trein wordt open geduwd en weer vanzelf dicht gaat?
Groeten ,Peter
-
Een deurtje vind ik te ingewikkeld worden. Je ziet een zwart gat omdat ik er voor de foto iets zwarts achter had gezet.
Straks gaat het spoor daar verder op een afgeschermde module en voor zover dat zichtbaar is wordt het ook geballast. Maar daarna verdwijnt het in het duister.
De ballast moet inderdaad nog een beetje roestig gemaakt worden. Maar vanwege de tijd werk ik eerst aan dingen die echt nodig zijn voor een goede presentatie. Als er tijd overblijft komen minder dringende dingen aan de orde.
-
Maar vanwege de tijd werk ik eerst aan dingen die echt nodig zijn voor een goede presentatie. Als er tijd overblijft komen minder dringende dingen aan de orde.
Ik ken het ;D wordt mooi, Klaas!
-
Ja Ronald, het verschil is dat jij nog 3 dagen hebt, en ik 3 maanden. 8)
Tot vrijdag, ik kom kijken.
-
Da's ook weer waar :) Ik zie je.
-
OK Klaas ,het zwarte gat wordt straks minder opvallend.
Peter
-
Ik had er al een tijdje tegenaan lopen hikken dat mijn wisselaandrijvingen er bovengronds niet er prototypisch uitzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0928-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0928-25.jpg)
Na wat brainstormen met mezelf bedacht ik een manier om eenvoudig wisselmotorimitaties in serie te maken. En nu ziet het er ineens een stuk beter uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0929-25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0929-25.jpg)
-
Dag Klaas ,
Ziet er goed uit.
Dacht eerst dat hij te klein was ,maar ik heb die dingen nog mee helpen reviseren (Langs de baan !) en ik meen dat de deksel ca 80 cm lang is. Dus jouw steller is dan ca 9mm lang. :D
Gr Peter
-
@Peter, ik zie je reactie nu pas. Zeker gemist om de een of andere reden.
Ik heb zo'n steller een keer opgemeten op een plek waar ik er goed bij kon komen zonder in de weg te lopen. :)
Het hoge deel is 70 cm lang en 45 cm breed. Ik heb daar 8x5 mm van gemaakt.
Intussen is er lekker doorgebouwd. Bij zo'n klein stationnetje mag een Café Spoorzicht natuurlijk niet ontbreken. Het staat hier recht tegenover de Oliehandel van Leen van Andel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0965-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0965-800.jpg)
Het café is geïnspireerd op het Café Spoorzicht in Arnemuiden, maar geen exacte kopie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0946-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0946-800.jpg)
-
Leuk Klaas! (y)
-
Hoi Klaas ,
Mijn bericht is zeker blijven hangen ergens in Het Wijde Web. :D
Dus mijn schatting van de wisselsteller maten was er niet zover naast.
Dus nu ben je klaar met de techniek en gaat verder met de gebouwen en natuur ?
Groeten ,
Peter
-
De techniek is al een paar maanden geleden afgerond. Ik ben nu inderdaad bezig om het ook landschappelijk toonbaar te maken. In het begin ging dat een beetje chaotisch, maar nu ben ik bezig om stap voor stap van achter naar voren te werken. De achterwand is bijna dichtgebouwd, rechts naast het café komt nog een rijtje woningen en dan is het daar vol. Daarna komt de strook tussen de weg en het spoor aan de beurt.
De laatste stap zal zijn om alle vrije ruimte vol te zetten met berkenbomen. Het heet niet voor niks Without. ;)
-
Wat ik me afvraag als ik kijk naar je zelfbouw/soldeer werk aan die wissel tong,wipt een wiel van een loc wagon niet over dat staafje wat je aan de binnenkant van die tong hebt vast gesoldeerd ?
-
Mijn wielen wippen niet over dat staafje, want ik heb mijn flenzen allemaal afgedraaid tot maximaal 0,8 mm.
-
Ok,dan heb ik niks gezegd ;)
-
Naast het café is een rijtje woonhuizen verrezen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0968-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0968-800.jpg)
Ook nu weer geen exacte kopie van de werkelijkheid, maar wel geïnspireerd op dit rijtje in Groot-Abeele:
https://www.google.nl/maps/@51.4752968,3.6061403,3a,75y,103.13h,88.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdp926lHNa15B5Vj9kHDJvA!2e0!7i13312!8i6656
-
Hoi Klaas ,
Het ziet er natuurgetrouw uit.
Ik geloof dat we daar wel eens langs gefietst hebben vanuit Vlissingen/Souburg ,daar in Groot- Abeele ;)
Groeten ,
Peter
-
Zou heel goed kunnen Peter, de kortste fietsroute tussen Middelburg-Zuid en Oost-Souburg leidt onvermijdelijk door Groot-Abeele. Ik kom daar elke week wel een paar keer doorheen.
-
Bij een bescheiden stationnetje hoort natuurlijk een bescheiden gebouwtje. Ik had al eens in allerlei boeken zitten bladeren, en op stationsweb gezocht naar een geschikt gebouw, tot ik op het idee kwam om het dicht bij huis te zoeken. Arnemuiden zou het worden, daar kom ik regelmatig en het is een half uurtje fietsen bij mij vandaan. Het is een simpel symmetrisch gebouw en het is wit. Weliswaar niet van hout, maar je kan niet alles hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0151-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0151-800.jpg)
Inmiddels begonnen met het samenstellen van een bouwpakket, een funderingsplaat van triplex en de gevels van 1 mm dik karton.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0971-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0971-800.jpg)
Het is nog maar het begin, er moet nog heel wat gebeuren. Openingen snijden voor ramen en deuren, kozijnen plaatsen en glas er achter. Alles volgens de laagjesmethode, van buiten naar binnen werken.
Wordt vervolgd.
-
(y)
Groetjes
Arthur
-
Intussen zijn de muuropeningen uitgesneden en de volgende kartonlaag er achter geplakt. Daarin moeten kleinere openingen komen. Dan komt de vraag: hoe krijg ik al die sponningranden op een gelijke breedte? Met een gewone liniaal is het niet te doen. Daarom heb ik uit een stukje telefoondraad een hulpstukje gebogen dat als liniaal dienst doet. Zo'n hulpstukje buig je in een paar seconden, en voor iedere randlengte kan je een passend stuk maken. Het werkt zelfs voor gebogen randen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0997-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0997-800.jpg)
-
mooi trucje!
-
(y)
Groet Jaap
-
Goeie!
Reinout
-
Ik zeg AutoCAD. ;D (y)
-
Die auto is het probleem niet, maar waar vind ik een cad met een d?
Groet Jaap
-
In het aciel.
-
Tja jongens, auto met of zonder cad je kunt ook andersom denken. Het zichtbare deel eerst snijden en de binnen zijde aftekenen en met een stalen rij een paar mm groter uit snijden.
-
ja, laatste tijd genoeg styreen zitten hakken met een geprinte cadtekening erop geplakt met wat tape. Stuk sneller dan met de hand aftekenen.... ;D
-
Ja Floris, dat is ook mijn manier maar we hebben ook styreenhakkers die geen tekeningen uit hun printer kunnen laten rollen 😉
-
Ja, maar dan is er altijd nog het goede vertrouwde millimeter papier 8)
Gr. Joke
-
Weer een paar stappen verder. Het middendeel van het stationsgebouw zit in elkaar. Nu nog de zijvleugels en de daken.
Rechts de rijwielstalling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0999-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0999-800.jpg)
-
(y) Strak hoor Klaas!
Leuk idee om op die manier een achtergrond te maken.
Groet Jaap
-
Afgekeken van Bellegem. Bomen tegen de achtergrond plakken. Je moet wat als je maar 40 cm diepte hebt.
-
Het stationsgebouw is klaar en staat op zijn plaats. Het begint nu echt op een stationsomgeving te lijken.
Links komt nog een terras dat bediend wordt vanuit de linker vleugel van het gebouw. Vormt geen concurrentie voor het café, want dat staat 150 meter verder. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1000-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1000-800.jpg)
-
Heel herkenbaar (y)
-
Het is boomplantdag geweest. Wat je hier ziet is maar een klein hoekje. Totaal moeten er meer dan 50 van deze voorgrondbomen komen. Inclusief de bomen die op de achtergrond zijn geschilderd en die tegen de achtergrond aan zijn geplakt staan er nu al meer dan 100 berken op de baan, en er kunnen er nog meer bij.
Without begint zijn voltooiing te bereiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1024-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1024-800.jpg)
-
Prachtige bomen!!
maar het verbaast mij ook altijd hoeveel bomen je nodig hebt om een beetje een realistische indruk te geven.
Grtz,
Samuel.
-
Mooie berken Klaas! (y)
En inderdaad, de hoeveelheid groen die je op een baan kwijt kunt is gigantisch. Ik dacht aan een halve verhuisdoos voor mijn Trambaantje (0,9 m²) wel genoeg te hebben. Het werd het dubbele...
-
Hoi Klaas ,
Jouw baan speelt toch op Walcheren ?
Staan daar zoveel berken ? ;)
Ik dacht dat er alleen boomgaarden en meidoorns groeiden ???
Sukses met de laatste afwerking.
groeten ,
Peter
-
Peter, op Walcheren staan nauwelijks berken. Mijn baantje speelt fictief in Limburg, op een route tussen België en Duitsland. Het enige Walcherse er aan is dat ik voor een aantal gebouwen voorbeelden uit Arnemuiden en Groot-Abeele heb gekozen.
Geen idee of er in Limburg wel veel berken voorkomen, maar in je fantasie is alles mogelijk. Ik heb voor berken gekozen omdat het een duidelijk herkenbare boom is met die witte stammen. Wit hout dus. ;)
-
Dat dacht ik wel, het is het witte hout van de bomen. (y)
Vroeger (Mss nu nog ) stonden er een stuk of vier berken bij de splitsing van de spoorlijnen bij station Schin op Geul, Maar verder zou ik het niet weten.
Groeten ,
Peter
-
Mooi Klaas! (y)
-
Mooi bezig Klaas.
Komt er op de rails en het ballastbed nog wat verwering? :)
-
Die verwering komt als ik er nog tijd voor heb. En als daar geen tijd meer voor is dan is het splinternieuw gerenoveerd spoor. Nog één week om te bouwen. De week daarna heb ik gereserveerd voor de finale technische test en transportgereed maken. Over twee weken moet het spul nl. draaien op de modelbouwshow in Goes.
-
Ziet er supermooi uit, ook zonder vervuiling , mooi strak gebouwd
-
Over twee weken moet het spul nl. draaien op de modelbouwshow in Goes.
Ik wens je veel succes Klaas, kan zelf niet komen kijken maar er zullen ongetwijfeld foto's voorbij komen tegen die tijd.
-
Without is klaar voor de Zeelandhalen. Volgende week opzetten in de woonkamer om te testen, Omroep Zeeland over de vloer voor een korte reportage en dan met de fietskar naar Goes. Gelukkig is er beter weer voorspeld voor de komende week.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1028-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1028-800.jpg)
-
Ziet er gelikt uit Klaas. Veel succes op de beurs! (y)
Groet Jaap
-
Klaas, ook van mij heel veel plezier, het ziet er goed uit (y)
En dat filmpje van OmroepZeeland wil ik graag zien
Groetjes
Arthur
-
Hoi Klaas ,
Nu nog een vrouwtje bij het poortje naast het cafe ,dan heb je het poortje van Vermeer ! :D
Sukses ermee,
peter
-
Succes Klaas! (y)
-
Ziet er prachtig uit. Veel succes op de beurs! (y)
-
Onderweg naar de Zeelandhallen, even pauze op de Sloedam.
Lekker fietsweer vanmiddag, en een vlotte reis zonder tegenslagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1034-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1034-800.jpg)
-
Nou Klaas,
Dat is dan nog een aardig stukje fietsen (y)
Groetjes
Arthur
-
25 km, valt toch wel mee?
Oja, ik ben ook nog teruggefietst, maar dan zonder die bak er achter.
-
(y)
-
Leuk Klaas. Als het even kan ga ik dit weekend naar Goes.
In ieder geval een inspirerend weekend.
Vr. Groet, l
Wiebe
-
Briljant Klaas! (y) Heel veel plezier!
-
Dankdank.
Voor wie nog meer wil zien: het item over Without op de fietskar wordt vanavond uitgezonden in het programma Zeeland Nu. Voor het eerst om 17:00 uur, daarna elk half uur een herhaling tot de volgende ochtend. Voor wie Omroep Zeeland niet rechtstreeks kan ontvangen, ga naar omroepzeeland.nl, dan Gemist en dan even zoeken naar het gewenste programma.
-
inspirerend, Klaas! (y)
Veel plezier gewenst.
Dat wordt wel even kijken vanavond.
groeten
Hendrik Jan
-
Klaas, is dat bij de zuiderburen ook te bekijken via gemist?
-
omroep Zeeland zit bij Ziggo op kanaal 711
-
Zojuist gekeken... aangezien een retourtje Goes er dit weekend niet inzit, ben ik blij om zo toch iets van Without en de man erachter gezien te hebben.
Veel genoegen dit weekend Klaas!
-
Zojuist filmpje gezien, leuk!
En petje af voor het transport dmv de fiets. (y)
-
Schitterend...
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2017-02-17/1090605/trein-gaat-met-fiets-naar-goes-video#.WKcjaFXhBhE (http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2017-02-17/1090605/trein-gaat-met-fiets-naar-goes-video#.WKcjaFXhBhE)
-
Leuke uitzending.. (y)
Veel succes dit weekeinde in Goes...
Michael
-
Net op Zeelandnet zitten kijken. WAT LEUK KLaas!!!! (y)
Alles met de fiets geweldig!!! (y)
Groet Jaap
-
Geweldig ! De man áchter Without en óp zijn fiets (y).
Met dank aan Max voor de link, want ik kon omroep Zeeland zo gauw niet vinden tussen meer dan hondervijftig kanalen op dat zwarte doosje van mij.
Peter
-
Geinig Klaas, complimenten! :)
Gr, Ben.
-
Tof filmpje! (y)
(Maar die baan weegt toch geen 70 kg? ???)
-
Leuk om het filmpje te zien. Morgen kom ik de baan in het echt bewonderen!
Gr. Leen Kievit
-
Klaas,
Je gaat een internet explosie worden.
Fantastisch filmpje (y)
Groetjes
Arthur
-
En hij steekt ook gewoon zijn hand uit alvorens naar rechts af te slaan! :police: ;D
-
Dat stellen automobilisten bijzonder op prijs Ewout.
Groet Jaap
-
Echt leuk! Succes in Goes Klaas.
gr. Frits
-
En hij steekt ook gewoon zijn hand uit alvorens naar rechts af te slaan! :police: ;D
Een ervaren fietser, met gezond verstand en maatschappelijk bewustzijn :)
-
Mooi filmpje Klaas! Alleen..... waar zijn je achterlichten als je zondagavond weer naar huis fietst? ;D ;)
-
Je vergeet ,dat Klaas weet dat de Wijk agent mss wel mee kijkt.
Krijgt hij morgen een boete van hem aan zijn broek.
Ik heb Klaas natuurlijk ook gezien met de TEE trein op zijn baan.
Peter
-
Klaas is best in staat om nog even een technisch verlichtings hoogstandje op zijn fiets te fröbelen. ;)
Groet Jaap
-
En hij is nog gearriveerd ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170217_174832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170217_174832.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170217_174847.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170217_174847.jpg)
-
Klaas is best in staat om nog even een technisch verlichtings hoogstandje op zijn fiets te fröbelen. ;)
Of hij gaat gewoon maandag terug...
-
Mooi stukje theater zo met die fries en afrok. (y)
-
Klaas,leuk filmpje mooie baan ook.
Groet Bram.
-
Ik ga inderdaad pas maandag terugfietsen. Zondagavond wel inpakken, maar daarna mag de kar nog een nachtje in de hal blijven staan.
Zondagavond wordt het evengoed nog druk, want de clubbaan moet dan ook nog afgebroken en geladen worden
De fietstocht wordt wel een uitdaging, want de weerprofeten hebben voorspeld dat het maandag gaat regenen.
-
Mooi filmpje Klaas! Helaas reis ik niet af naar Goes dit weekend. Iets te veel uit de buurt voor mij :angel: Maar ik was wel benieuwd naar de baan in het echie :)
Succes nog op de beurs!
Groeten Ronald.
-
Dag Klaas,
In één woord: PRACHTIG.
Helaas ligt Groningen wel errug ver van Goes voor een dagtripje. Nogmaals veel plezier daar en ik blijf vanaf hier genieten.
-
Bedankt voor de link naar het filmpje en mooie baan Klaas.
-
Wilde vanmorgen richting Houten/Goes gaan, maar het zit hier potdik van de mist. Ik ga het risico niet opzoeken.
Jammer maar helaas
-
Hartstikke mooi. Veel suuk6!
-
Geweldig mooi (y)
Ik doe het je niet na en vooral niet op de fiets.
-
Heel mooi Klaas, mooie sfeer en heel origineel.
Ik zie wel veel zwart hout op without ;)
-
Respect!
Vervoerde tot enige jaren terug ook van alles en nog wat op de fiets, alleen dan zonder kar. Lekker naar de GAMMA of de IKEA.
Je moet eens weten wat je allemaal aan je fiets kunt hangen en daar toch verantwoord mee kan blijven rijden.
MvG,
Timaximus
-
Hoi Klaas,
Mooi man!
Geweldige prestatie om de baan te bouwen en zo naar de beurs te brengen.
Heel veel plezier & een voorspoedige terugreis gewenst! (y)
Groet,
Tjalling
-
(y) complimenten Klaas (y)
-
Wat allemaal niet kan als je maar wilt, en een leuke uitzending.
Fred
-
Respect voor je Klaas! En je hebt een hele mooie baan! (y)
-
Vandaag de baan van Klaas uitvoerig bekeken. Erruugg mooi. Jammer dat Klaas continue in gesprek was anders had ik het hem zelf aldaar verteld. Voordeel is nu dat een ieder het kan lezen.
Hulde Klaas!!
Vr. Groet,
Wiebe
-
Net een uurtje terug van een geslaagde beurs. Veel aangesproken door mensen die me op Omroep Zeeland hadden gezien. Af en toe werd ik zo afgeleid door al die aanspraak dat ik een schakelaartje vergat, waardoor het treinverkeer in de soep liep. Lastig hoor, al dat publiek. ;D
-
Vandaag de baan van Klaas uitvoerig bekeken. Erg mooi. Jammer dat Klaas continue in gesprek was anders had ik het hem zelf aldaar verteld. Voordeel is nu dat een ieder het kan lezen
schrijft Wiebe.
Ik sluit me daar van harte bij aan met echter één opmerking; misschien heb je iets te veel licht op je diorama. Maar ja dat is natuurlijk weer een persoonlijke smaak. Alles weer heelhuids thuis gekregen na twee vermoeiende "sta-dagen"?
Complimenten Klaas!
Mvg Ad
-
Klaas misschien moet je de volgende keer als vermomming je baard laten staan, oei neen die heb je reeds oeps. :-\
-
Door omstandigheden heb ik geen enkel evenement kunnen bezoeken.
De vraag is Klaas of je nog ergens aan een evenement meedoet?
mvg Frans
-
Vanmiddag weer thuisgekomen met de fietskar. Deze reis was iets minder plezant dan de heenreis, motregen en tegenwind. Daardoor een uur langer er over gedaan.
@Ad: over het lichtniveau hebben we het op dit forum al vaker gehad. Smaken verschillen inderdaad, een bezoeker maakt me juist een compliment omdat mijn baantje zo mooi verlicht was. Zelf vind ik dat de meeste banen maar erg schamel tot helemaal niet verlicht zijn.
@Frans, er zijn nog geen afspraken met andere beurzen. Ik wacht gewoon af tot ik een uitnodiging krijg. Of ik dan ook ga fietsen is nog maar de vraag. Goes was te doen, maar voor grotere afstanden moet ik er nog eens diep over nadenken.
-
Met mezelf nog eens geëvalueerd hoe het ging op de beurs in de Zeelandhallen. Ik ben van plan om 2 dingen aan te passen. Om te beginnen ga ik de richtingschakelaar en de snelheidsregelaar handheld maken, aan een snoertje. Nu zitten die vast in het paneel, maar dat blijkt minder handig te zijn als je in het schaduwstation bezig bent.
En verder wil ik de zaak automatiseren zodat er een afwisselende treinenloop ontstaat zonder dat ik steeds schakelaars hoef te flippen.
Mijn opzet is om dat te doen met een cascadeschakeling van CMOS 4017's waarmee ik stap voor stap het hele proces aanstuur.
-
Ik vind 't jammer dat ik de baan nog niet gezien heb. Wie weet in de (nabije) toekomst :) Leuk te zien hoe je telkens weer oplossingen bedenkt voor de kleine probleempjes.
Die handheld heb je trouwens bij digitaal standaard ;) Alle gekheid, het is zeker gemakkelijker je regelaar aan een wat langer snoer te hebben omdat je dat veel meer speelruimte geeft in de bediening. Zou ik zeker doen als ik jou was.
-
Nieuwsflits: Without is uitgenodigd voor het evenement "Sporen naar het verleden" dat volgende maand bij de SGB zal plaatsvinden.
Meer info over dit evenement: Sporen naar het verleden (http://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0022LI)
-
Klasse Klaas (y)
Als het even kan kom ik kijken!
mvg
Wim
-
(y)
Staat op de kalender :)
-
Klaas, ik kom zeker bij je langs om al dat fraais te bekijken. Ik sla trouwens geen enkel SGB "Sporen naar het verleden" over. Zeer aanbevolen evenement! Mvg Ad.
-
Dat wordt dan nog een gezellige boel als jullie allemaal komen.
Without zal bij de SGB voor het eerst voor publiek automatisch draaien.
-
Klaas, sta je in Goes, in de remise?
Of in hoedekenskerke?
Verder;
Lees zo juist dat de schitterende Navizence, loc 8 van Museum Buurtspoorweg (MBS),
Zowel bij de sgb op visite komt als in Maldegem , slimme combi (y)
En als bonus , nou zeg maar de klapper de loc van SSN :police:
Nu komt er ook een loc vanuit stormcentrum Maldegem de 196 naar Goes, is de sgb ook van plan om dan zelf (5/6 mei) een loc die kant op te sturen ??.
-
Ik sta in de remise in Goes.
-
Nu komt er ook een loc vanuit stormcentrum Maldegem de 196 naar Goes, is de sgb ook van plan om dan zelf (5/6 mei) een loc die kant op te sturen ??.
Nee wij zijn niet van plan die kant op te gaan aangezien wij op dit moment zelf maar 1 stoomloc in dienst hebben. In het halen van de Navicenze hebben we inderdaad samen opgetrokken met onze collega's uit Maldegem. Beter een goede buur dan een verre vriend.
Klaas, leuk dat je weer deelneemt!
Groeten,
Martin
-
Oh,
Ik dacht 2?
De bison en de Davenport ?
Maar bedankt voor de info Martin
-
Bison ligt deels uit elkaar in verband met een lekke steunbout op een rotplek en een scheurtje in een hoofdstoompijp. Daar wordt aan gewerkt en de loc zal wel weer op de baan komen dit jaar, maar nog niet tijdens Sporen naar het Verleden.
Maarre... dit is verder redelijk off topic in het Without-draadje. Zullen we de grootspoorzaken van het evenement bediscussiëren in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79271.msg3221847038;topicseen#msg3221847038 ?
-
Vanavond de modules en toebehoren van de zolder naar de woonkamer verplaatst. Morgen alles in en op de fietskar stapelen en dan gaan we weer naar Goes peddelen .
-
Veel plezier Klaas,
Je hebt er in ieder geval mooi weer bij.
Groetjes
Arthur
-
Ik kom ook weer even buurten Klaas, ik ben erg benieuwd om jouw geautomatiseerde treinbedrijf in werking te zien (y)
-
Vandaag de hele handel naar Goes gefietst en opgesteld in het tractiegebouw van de SGB.
Bij het proefdraaien op de automaat gebeurden er rare dingen. Soms was een trein niet vooruit te branden, soms stapte de automaat zonder aanleiding door. En uiteindelijk gebeurde er niks meer, alle ledjes bleven uit terwijl er toch altijd iets moet branden.
De voedingsspanning bleek weg te zijn. Het leek er eerst op dat de voeding dood was, maar na verder onderzoek bleek er een harde kortsluiting te zitten in de print waar alle IC's op zitten. Ter plekke kon ik niet vinden waar het zat, dus de hele doos mee naar huis genomen. En daar had ik geluk, binnen een minuut vond ik een soldeerkorreltje dat verbinding maakte tussen twee sporen waar de GND en de plus over lopen. Op de werkbank werkt alles weer, morgen kijken of het aan de spoorbaan ook nog gaat.
En als het niet lukt kan ik altijd nog handmatig rijden, hoewel dat niet de bedoeling was.
-
Murphy's Law ???
Groetjes
Arthur
-
Dat was dus een korreltje zwerftin, los gerammeld in je aanhanger. :D
Sukses daar in Goes.,
Peter
-
Het evenement bij de SGB is voorbij. Hierbij wat foto's en wederwaardigheden.
Het tractiegebouw heeft een grote lichtkap waardoor de zon 's middags vol op mijn baantje stond. Daardoor kreeg ik wat problemen met uitzettende rails en dichtlopende elektrische scheidingen. Daarom moest ik een paar keer de slijptol hanteren. Ik had mijn eigen Dremeltje meegenomen; de SGB heeft wel haakse slijpers maar die waren iets te grof. :)
Verder nog een probleempje met mijn rode DE-2. Die wilde op één draaistel geen stroom meer afnemen waardoor hij in het schaduwstation steeds te laat stopte. Tijdens de show was ik niet in de gelegenheid om dit probleem te fixen, daarom een noodoplossing verzonnen die op de laatste foto te zien is. Het werkte wel, maar na elke "aanvaring" moest ik deze "schakelaar" weer in fatsoen brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1910-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1910-800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1917-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1917-800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1918-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1918-800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1921-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1921-800.jpg)
-
Ik had mijn eigen Dremeltje meegenomen; de SGB heeft wel haakse slijpers maar die waren iets te grof. :)
We hebben er eentje speciaal voor rails hoor ;D En dan lopen die voegen nooit meer dicht.
-
Zo'n grote gele met een tweetaktmotor zeker Reinier? ;D
-
Een beurs zorgt alijd weer voor nieuwe verrassingen.
Afgelopen Modelbouwbeurs in Goes was het onder het vriespunt, veroorzaakte ook wat storinkjes zo links en rechts.
-
Without heeft zijn langste tijd gehad. De basis blijft, maar het landschappelijk deel, de kijkdoos dus, wil ik heel anders gaan inrichten. Alles er uit, en helemaal opnieuw opbouwen.
Binnenkort meer in een nieuw topic.
-
Hoi Klaas ,
Ik ben benieuwd wat het worden gaat. Je hebt vast al ideen ,anders ging je dat niet doen.
Wordt het nu een berglandschap ? ;D ;D
Sukses er mee ,we zullen het zien en beleven. ;)
Peter
-
Zwart in plaats van wit hout? ;D ;D
-
Het witte hout wordt allemaal opnieuw geplant. Voor de rest, even geduld hebben.
-
Ik kijk er weer naar uit Klaas :)
-
Kijk hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92699.msg3222103658#msg3222103658) hoe het verder gaat.