Citaat:Als je kiest voor 3L, zit je in principe vast gebakken aan het rollende materieel van Märklin als je tenminste probleemloos wilt rijden.
Is Marklin eenvoudiger in gebruik en dan vooral het technische gedeelte, draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren.
De keuze kan je beter om andere dan technische redenen maken. De rails bijvoorbeeld, zoals Floris al aangeeft.
Daardoor is er nogal een mix van protocollen (een taal tussen centrale en locomotief), centrales en decoders ontstaan.
... maar overeind blijft dat je met 3-rail nog steeds een rail extra hebt die contact maakt.
Märklin 3-rail is bedrijfszekerder omdat de stroomafname beter is
de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...
Zij het dat de tweede rail bij automatisch rijden onderbroken wordt t.b.v. de treindetectie en dus niet meer meespeelt voor de stroomvoorziening. Bovendien heb ik het nodige gedoe gezien met de stroomafname van de sleper op de enkelvoudig uitgevoerde middenrail. is wat mij betreft daarmee een twijfelachtig, zo niet achterhaald argument.
Alsof 2 rail altijd stilstaat. Het gros van de modelbanen is tweerail, daar rijden toch echt gewoon treinen op. Die ski is zooooooooooooo mega-ouderwets en de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...Maar goed, kies je voor lelijke rails en een onrealistische totaal achterhaalde ski onder je trein, be my guest Overigens, wat Dirk J zegt, marklin digitaal is ook 2 rail, de 3e rail telt niet meer mee voor stroomafname.
Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.
Zo beleeft iedereen onze hobby op een andere manier. Ik respecteer de jouwe, jij de mijne ook?
Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.Ik heb bij Terug naar Toen van de VSM vol bewondering naar jullie baan zitten kijken. Dat zag er bijzonder fraai uit. Daar zat zonder twijfel heel veel werk in en vele uren ploeteren. Wat me opviel was dat er niet veel reed en er gedurende tijd dat ik keek (beslist meer dan vijf minuten, want het zag er fraai uit) constant iemand bezig was de trein die wel reed te volgen. Misschien heb ik net op het verkeerde moment gekeken?