Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 22:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 22:09:12
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
verlichting inbouwen voor beginners door Michaƫl dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 29812 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #15 Gepost op: 03 April 2016, 21:32:15 »
Toch de afstand van de assen, 1 kleine afwijking en het werkt niet... Maar hij loopt nu ongelofelijk soepel... Nou ja, bijna 8 uur werk aan gehad, testen, afstellen etc... Nu gelukkig klaar...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #16 Gepost op: 03 April 2016, 21:49:25 »
Wat was precies de kleine afwijking die je blijkbaar eerder over het hoofd zag en hoe kwam het dat je dat in het chassis jig niet goed kon zien?

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #17 Gepost op: 03 April 2016, 22:27:34 »
Het probleem is eigenlijk dat het frame van de Philotrain 6000 niet klopt.
Het gat voor de hornbloks zit  bij de achterste as niet goed op maat, hij zit te ver naar achteren.
Of de koppelstang is te kort dat kan natuurlijk ook . ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #18 Gepost op: 03 April 2016, 22:49:26 »
Ha Leen, er is 1 nadeel van de jig en dat is dat je de assen eigenlijk op het oog goed zet, uiteraard dmv de koppelstangen. De pinnetjes op de assen geven nog een kleine ruimte voor fouten, eigenlijk zou ik daar nog busjes op moeten hebben, waardoor de koppelstangen strak over de pinnen van de assen zitten. Desalniettemin, het werkt uiteindelijk wel en ook goed gelukkig, maar er is ruimte voor verbetering...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #19 Gepost op: 03 April 2016, 23:08:08 »
Ok, dus ik begrijp dat de crankpin gaten in de stangen te groot zijn voor de pinnetjes, waardoor je niet nauwkeurig genoeg kan zien of het klopt.
Het zijn dus blijkbaar andere maten dan Gibson of Romford.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2016, 00:28:06 »
oja de philogaten in de koppelstang zijn veel groter.
De krankpinnen zijn borstboutjes.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2016, 10:18:02 »
Ja, da's precies het euvel... Maar eens kijken voor busjes om over die crankpins heen te schuiven, dan wordt het apparaat echt nauwkeurig...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #22 Gepost op: 22 February 2017, 14:36:53 »
Nou, gisteren Mathyn voor het grootste deel van de dag over de vloer gehad. De loc had op de 1 of andere manier een hickup, ondanks dat hij zonder motor goed reed. Chassis weer helemaal ontdaan van de ingesoldeerde strips die de hornblocks moesten begeleiden en na het schoonmaken en verwijderen van overtollig tin, de boel opnieuw op de chassis tool gezet. Nog secuurder gewerkt en zoveel mogelijk uitgesloten. Wat er nu exact mis was weten we niet, maar alles is nogmaals nagezien, gereinigd of extra glad gepolijst.

Het resultaat is nu dat echt alle speling er uit is, voor zover die er al was, maar dat we goed gelet hebben op de vering en hoe de hornblocks glijden tussen de strips, of alles wel recht zit en of er wellicht dan iets is met de koppelstangen. Het chassis veert nu fantastisch en heeft alleen speling naar boven en naar beneden, maar geen micrometer meer naar voor of naar achter. De loc rolt fantastisch, maar bleek na het monteren van de koppelstangen toch niet soepel te lopen. Wat bleek, de voorste koppelstang was te dik en werd door de borstbout bijna klem gezet, waardoor er een zwaar punt in kwam. De koppelstang bij de bevestiging iets afgevijld en uiteindelijk werkte alles fantastisch. Als laatste nog de motor aangesloten en de boel getest, maar er was niks meer aan de hand, de loc kan daadwerkelijk kruipen nu. Weer een Philo gered van de eeuwige jachtvelden!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 February 2017, 17:23:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #23 Gepost op: 22 February 2017, 14:55:43 »
Ga jij nou Dr.Philo opvolgen ? :)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #24 Gepost op: 22 February 2017, 17:22:21 »
Wie is dat dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #25 Gepost op: 22 February 2017, 21:12:42 »
Ken uw klassiekers.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #26 Gepost op: 22 February 2017, 21:57:14 »
Ook wel bekend onder de naam Ivo..
Mvh Steef

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #27 Gepost op: 22 February 2017, 23:11:49 »
Nee, die niet. Ivo is Allrounder. Karst werd op een gegeven moment zo genoemd. Kan er ook niks aan doen. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #28 Gepost op: 22 February 2017, 23:57:40 »
;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3900
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #29 Gepost op: 17 March 2017, 10:40:32 »
Tom heeft al geschreven wat er de afgelopen tijd met het model gebeurt is en ik kan alleen maar zeggen: TOP! Ik ben je onwijs dankbaar voor de hulp en je doorzettingsvermogen om het - toch vrij koppige - onderstel weer goed aan het rijden te krijgen.  (y) (y)

Helaas is het omtrent het Philo project verder heel erg rustig geweest, vanwege drukte en het uitstellen van de aanschaf van een aantal onderdelen kan ik verder weinig updates geven, wel heb ik nagenoeg de hele laag aangekoekte stof eraf kunnen poetsen. Daar wordt de loc toch wel een stukje mooier van  ;). Ik ben van plan in april te inventariseren wat voor onderdelen ik nodig heb om de loc weer compleet te krijgen, denk bijvoorbeeld aan verende buffers en sluitseinijzers. Daarnaast zal ik (met enige spoed) op zoek moeten gaan naar een geschikte Mashima om de oude motor te vervangen. Het model wat ik er nu tijdelijk in heb gefrot is een slag te klein en heeft iets te weinig kracht. Tzt zal ik een filmpje maken om te laten zien wat voor geweldig werk Tom heeft afgeleverd. 

Noem het gekkigheid, maar het lijkt mij leuk om de loc niet langer in een Auhagen box op te bergen, maar in een echte Philotrain OVP. Daarom doe ik graag een oproep aan iedereen die een overtollige Philotrain doos heeft liggen, of iemand kent natuurlijk. Past er een NS 6000 in? Laat het dan alsjeblieft aan mij weten. De uitsnede in het schuim maak ik mij niet druk om. Dat kan aangepast worden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73421.msg3221733270.html#msg3221733270

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram