Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Quinzeedied
Vandaag om 22:17:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:03:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 27476 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2016, 21:32:15 »
Toch de afstand van de assen, 1 kleine afwijking en het werkt niet... Maar hij loopt nu ongelofelijk soepel... Nou ja, bijna 8 uur werk aan gehad, testen, afstellen etc... Nu gelukkig klaar...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2016, 21:49:25 »
Wat was precies de kleine afwijking die je blijkbaar eerder over het hoofd zag en hoe kwam het dat je dat in het chassis jig niet goed kon zien?

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2016, 22:27:34 »
Het probleem is eigenlijk dat het frame van de Philotrain 6000 niet klopt.
Het gat voor de hornbloks zit  bij de achterste as niet goed op maat, hij zit te ver naar achteren.
Of de koppelstang is te kort dat kan natuurlijk ook . ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2016, 22:49:26 »
Ha Leen, er is 1 nadeel van de jig en dat is dat je de assen eigenlijk op het oog goed zet, uiteraard dmv de koppelstangen. De pinnetjes op de assen geven nog een kleine ruimte voor fouten, eigenlijk zou ik daar nog busjes op moeten hebben, waardoor de koppelstangen strak over de pinnen van de assen zitten. Desalniettemin, het werkt uiteindelijk wel en ook goed gelukkig, maar er is ruimte voor verbetering...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2016, 23:08:08 »
Ok, dus ik begrijp dat de crankpin gaten in de stangen te groot zijn voor de pinnetjes, waardoor je niet nauwkeurig genoeg kan zien of het klopt.
Het zijn dus blijkbaar andere maten dan Gibson of Romford.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #20 Gepost op: 04 april 2016, 00:28:06 »
oja de philogaten in de koppelstang zijn veel groter.
De krankpinnen zijn borstboutjes.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #21 Gepost op: 04 april 2016, 10:18:02 »
Ja, da's precies het euvel... Maar eens kijken voor busjes om over die crankpins heen te schuiven, dan wordt het apparaat echt nauwkeurig...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2017, 14:36:53 »
Nou, gisteren Mathyn voor het grootste deel van de dag over de vloer gehad. De loc had op de 1 of andere manier een hickup, ondanks dat hij zonder motor goed reed. Chassis weer helemaal ontdaan van de ingesoldeerde strips die de hornblocks moesten begeleiden en na het schoonmaken en verwijderen van overtollig tin, de boel opnieuw op de chassis tool gezet. Nog secuurder gewerkt en zoveel mogelijk uitgesloten. Wat er nu exact mis was weten we niet, maar alles is nogmaals nagezien, gereinigd of extra glad gepolijst.

Het resultaat is nu dat echt alle speling er uit is, voor zover die er al was, maar dat we goed gelet hebben op de vering en hoe de hornblocks glijden tussen de strips, of alles wel recht zit en of er wellicht dan iets is met de koppelstangen. Het chassis veert nu fantastisch en heeft alleen speling naar boven en naar beneden, maar geen micrometer meer naar voor of naar achter. De loc rolt fantastisch, maar bleek na het monteren van de koppelstangen toch niet soepel te lopen. Wat bleek, de voorste koppelstang was te dik en werd door de borstbout bijna klem gezet, waardoor er een zwaar punt in kwam. De koppelstang bij de bevestiging iets afgevijld en uiteindelijk werkte alles fantastisch. Als laatste nog de motor aangesloten en de boel getest, maar er was niks meer aan de hand, de loc kan daadwerkelijk kruipen nu. Weer een Philo gered van de eeuwige jachtvelden!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2017, 17:23:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2017, 14:55:43 »
Ga jij nou Dr.Philo opvolgen ? :)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2017, 17:22:21 »
Wie is dat dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2017, 21:12:42 »
Ken uw klassiekers.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2017, 21:57:14 »
Ook wel bekend onder de naam Ivo..
Mvh Steef

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2017, 23:11:49 »
Nee, die niet. Ivo is Allrounder. Karst werd op een gegeven moment zo genoemd. Kan er ook niks aan doen. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2017, 23:57:40 »
;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2017, 10:40:32 »
Tom heeft al geschreven wat er de afgelopen tijd met het model gebeurt is en ik kan alleen maar zeggen: TOP! Ik ben je onwijs dankbaar voor de hulp en je doorzettingsvermogen om het - toch vrij koppige - onderstel weer goed aan het rijden te krijgen.  (y) (y)

Helaas is het omtrent het Philo project verder heel erg rustig geweest, vanwege drukte en het uitstellen van de aanschaf van een aantal onderdelen kan ik verder weinig updates geven, wel heb ik nagenoeg de hele laag aangekoekte stof eraf kunnen poetsen. Daar wordt de loc toch wel een stukje mooier van  ;). Ik ben van plan in april te inventariseren wat voor onderdelen ik nodig heb om de loc weer compleet te krijgen, denk bijvoorbeeld aan verende buffers en sluitseinijzers. Daarnaast zal ik (met enige spoed) op zoek moeten gaan naar een geschikte Mashima om de oude motor te vervangen. Het model wat ik er nu tijdelijk in heb gefrot is een slag te klein en heeft iets te weinig kracht. Tzt zal ik een filmpje maken om te laten zien wat voor geweldig werk Tom heeft afgeleverd. 

Noem het gekkigheid, maar het lijkt mij leuk om de loc niet langer in een Auhagen box op te bergen, maar in een echte Philotrain OVP. Daarom doe ik graag een oproep aan iedereen die een overtollige Philotrain doos heeft liggen, of iemand kent natuurlijk. Past er een NS 6000 in? Laat het dan alsjeblieft aan mij weten. De uitsnede in het schuim maak ik mij niet druk om. Dat kan aangepast worden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73421.msg3221733270.html#msg3221733270

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram