Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:23:04
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 18:20:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 99863 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #105 Gepost op: 10 October 2016, 15:34:23 »
ik vind het resultaat wel erg strak, klasse. De roestkleur op de draaistellen is ook erg goed geworden.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #106 Gepost op: 10 October 2016, 16:33:37 »
Ook 1100'en hebben op Delft gereden, voorzien van een hoorn! Maar dan wel in hun gele tijdperk!

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #107 Gepost op: 10 October 2016, 17:36:48 »
Citaat
De roestkleur op de draaistellen is ook erg goed geworden
Die draaistellen zitten echter op een PCC van Paul Roos die als voorbeeld is afgebeeld.

Citaat
Je gaat goed! Maar correct me if i'm wrong: die ophogingen boven en onder de groene bies hoort niet op een 1200, toch? Ik heb even snel verscheidene 1200's bekeken en heb ze niet gezien. Nu lijkt het mij gewoon een 1100 met oude deuren...?
Het is een kap van een 1100 met gemoderniseerde voordeur (Ook op de 1200 in 1969 toegepast).
Dus beginnen met  de sierstrips rustig weg te schuren en het achterraam aanpassen.
Goed de literatuur erop nalezen helpt ( Donselaar v.a blz 291 of Blok) ook met betrekking tot lettertype, sleepstukken en al dan niet schuin geplaatste dakreclames alsmede toeters en bellen.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #108 Gepost op: 10 October 2016, 17:59:19 »
Ophogingen en bollingen! Leuke benaming!!!  ;D Ik dacht meer dat het 'sierstrippen' waren...  ;)
Nee Chris,
Nooit afgevraagd dan waarom die "strippen" niet bij de revisie verdwenen is?
Antwoord is simpel: het profiel zat in de zijwand gewalst.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #109 Gepost op: 10 October 2016, 18:07:58 »
Die draaistellen zitten echter op een PCC van Paul Roos die als voorbeeld is afgebeeld.
Het is een kap van een 1100 met gemoderniseerde voordeur (Ook op de 1200 in 1969 toegepast).
Dus beginnen met  de sierstrips rustig weg te schuren en het achterraam aanpassen.
Goed de literatuur erop nalezen helpt ( Donselaar v.a blz 291 of Blok) ook met betrekking tot lettertype, sleepstukken en al dan niet schuin geplaatste dakreclames alsmede toeters en bellen.

Met groet van Paul
Nah Paul,
Strippen wegschuren? Het blijft een wagen van de 1100 serie.
Dus een breedte van 2200 mm tegenover een breedte van 2350 mm voor een 1200/1300.
Daarnaast het visuele aspect van de in rubber gevatte ramen van een 1200 tegenover de verdiept liggende ramen van een 1100.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #110 Gepost op: 10 October 2016, 18:21:14 »
Nee Chris,
Nooit afgevraagd dan waarom die "strippen" niet bij de revisie verdwenen is?
Antwoord is simpel: het profiel zat in de zijwand gewalst.
Beste Henk, zijn de strips nodig voor de constructie of zaten ze er voor de 'sier' op? (ook al zitten ze nogal vast aan de bak...)  ;) ;D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #111 Gepost op: 10 October 2016, 20:03:34 »
het wordt een 1200 serie, de randen zijn weg en de verf ook, op voor de volgende ronde. Verf kleur was ook nog niet helemaal correct,
gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 10 October 2016, 20:12:40 door Tulpendaal »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #112 Gepost op: 10 October 2016, 20:05:00 »
Chris,
Zorgde voor de nodige stijfheid in de zijwand.
Is van oorsprong afkomstig van het Amerikaanse concept.
Bij bestelling van de serie 1200 werd in berekeningen het verwijderen van de verstijvingsribbels meegenomen.
Het principe van die ribbels is niet nieuw, de twede serie hondekoppen em Mat'64 van NS had ook ribbels in de daken die van dunner plast zijn als de eerste serie Mat'54

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #113 Gepost op: 10 October 2016, 20:17:07 »
Goedenavond,
Oeioei die strippen hebben het in zich. Na de eerste opmerkingen heb ik me weer in de boeken gestort.
Zoals Paul al aangeeft:
"Goed de literatuur erop nalezen helpt ( Donselaar v.a blz 291 of Blok) ook met betrekking tot lettertype, sleepstukken en al dan niet schuin geplaatste dakreclames alsmede toeters en bellen."
Vandaar dat ik tot de conclusie gekomen ben om de strippen te elimineren. Ik wil een 1200 omdat ik de decals voor die heb liggen en mijn BEC kit een 1100 wordt.
Later vanavond of morgen volgen weer wat foto's

Gr. Joke
Ps eerste bericht was met Iphone vandaar wat kort geraten.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #114 Gepost op: 11 October 2016, 00:02:15 »
Sorry Joke, de kit waar je mee bezig bent blijft de kenmerken van een 1100 houden ook zonder de strips onder de ramen. De ramen hebben nu eenmaal een andere vorm bij de 1200en n ook het raam aan de zijkant bij de bestuurder, heeft de 1200 nooit in deze vorm gehad vergelijk hier;
750407 16-08a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1224 lijn 8,
Spui,
Den Haag,
07 april 1975.
Waarbij we meteen weer een ander uitzonderlijk gevalletje te pakken hebben, de 1224 was een van de twee 1200en met een donkergrijs dak.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #115 Gepost op: 11 October 2016, 01:11:21 »
En daarom, als ik zo vrij mag zijn om me een schaamteloze zelfpromotie te bezorgen;

Joke, maak van je 1100 kap een 1100, geen 1200 want dat wordt-ie niet. Aangezien wij bezig zijn met de 1300 in 3D print, kunnen we daar gemakkelijk een 1200 van maken.. Dan weet je zeker dat je een juist model hebt.  :)

Check ook mijn Facebook

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #116 Gepost op: 11 October 2016, 08:32:04 »
Ben bang dat het daarvoor al te laat is :

het wordt een 1200 serie, de randen zijn weg en de verf ook, op voor de volgende ronde.

Maar voorheen werden ook diverse serie`s uitgebeeld door gebruik te maken van de enige beschikbare BEC 1100 kit door zelf de strips er af te schuren en de indeling van de bestuurders raampjes aan te passen .
Het zal dus aanpassen worden of er weer nieuwe strippen op zetten .

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #117 Gepost op: 11 October 2016, 13:11:05 »
Ik zeg, gewoon verven en afmaken. Laat je niet van de wijs brengen door raamindelingen en sierstrippen. Ik neem aan dat je wel genoeg andere dingen te doen hebt. Maar goed, ik heb dan ook niks met deze tramuitvoeringen.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #118 Gepost op: 11 October 2016, 16:17:56 »
Als ie klaar is geef je hem wagennummer 1200, iedereen een beetje blij!  ;)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #119 Gepost op: 11 October 2016, 22:12:29 »
Goeden avond tramheren (en mogelijk dames),

Het forum blijft spannend en je weet nooit wanneer je een doos van Pandora openend.

Daarom terug in de geschiedenis, nee niet van de HTM PCC in DenHaag 1:1 maar van mijn bescheiden modelletje. Dat begint in 2015 met de wens om ook een heuse PCC te mogen bezitten na lang kijken naar modellen en kitjes van Skiptram, is alle moed bij elkaar genomen en om een resin kit aan Paul gevraagt.
"Welke het dan moest worden" was de vraag. "???" was daarop mijn antwoord. Daar ik al meermaals hier vermeld heb dat ik een BEC kit van de 1100 heb, is de logische redenering een 1200. Toen waren er geen kits voor de 1200 of kappen aanwezig, dus werd mij de kap van de 1100 voorgeslagen, die met wat aanpassingen (die anderen ook al gedaan hadden) tot een passabele 1200 omgebouwd kan worden.

Nu bijna 1,5 jaar verder, zijn misschien de mogelijkheden verandert, maar de kit is gekocht en de wens is nog steeds aanwezig. Dit blijft mijn eerste tram en zeker niet mijn laatste.

Voor de 1200 moeten de strepen eraf, dat is nu gebeurt:




Hier is de resin kap te zien van alle kanten, ik probeer er een 1234 van te maken, zo goed als het kan. Sommige details zal ik aanpassen, sommige zijn me te summier dat iemand het merkt, behalve in 10 fout vergroting op het computerbeeldscherm.
Een ieder die een zinnige bijdrage kan geven aan dit proces is van harte welkom. Hoe meer ik naar fotos kijk hoe meer ik realiseer dat er eigenlijk geen twee PCC hetzelfde in DenHaag gereden hebben. Elke heeft wel een andere bijzonderheid, een extra bel, toeter, een verhoogte nummer etc etc. Ook bij de deuren in de PCCs is alles voorgekomen. Vandaar dat ik er van uit ga dat de gulden middenweg een herkenbaar beeld zal geven voor de meeste onder ons. (hier in CH weet overigens niemand hoe hij eruit ziet 8))

De volgende stap is dan ook het aanpassen van het raam bij de bestuurder. De raam vorm is misschien niet rond genoeg maar dat laat ik zitten, misschien dat ik met het glas nog wat optisch kan camoufleren, maar even bekijken.

@Wes, dat ik je project niet met interesse vervolg, er reden meer trams in Delft en ooit komt er nog het Depot van 's Gravenmade ;D

Gr. Joke